Radera gamla Windows?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Radera gamla Windows?

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-17 13:37:41

Hej!

När jag installerade om Vista sparade datorn det Vista som fanns i datorn under mappen Windows.old vilket innebär att C-partitionen är i stort sett full. Av 30 GB är endast 1 GB ledigt. Datorn har fyra partitioner, och på F-partitionen finns mina program, spel, dokument, musik och liknande.

Eftersom Windows.old-mappen inte innehåller något personligt alls utan bara själva operativsystemet tänker jag radera mappen.

Vad händer i registret om jag raderar Windows.old-mappen? Är det säkert att allt försvinner, eller måste jag in i registret och plocka bort nåt också?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:44:58, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2009-11-17 13:52:05

Jag kör inte Vista själv dagligen. Men jag kan [nästan] slå vad om att registret bara innehåller data om nuvarande OS:et. Vill man backa OS finns det en programvara i windows.old-mappen som hanterar det.

Det är därmed ingen fara att ta bort windows.old för att frigöra utrymme. Det låter som att du behöver rensa. Har du kört ccleaner?

Om du vet att du aldrig vill backa till tidigare OS (det låter inte så) kan du lugnt välja att ta bort windows.old. Om du inte har rättighet att göra det finns ett rensningsverktyg som heter Disk Cleanup (har ej svenska namnet). Kör det så kommer du att få upp en lista med rutor. Du borde se windows.old-mappen där. Annars skriv igen i tråden.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:44:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-17 14:21:29

Hej!

Windows.old kunde jag ta bort utan problem. Datorn jobbar just nu med att ta bort allt. Jag har inte något större behov av att rensa, C-partitionen blev full för att jag helt enkelt hade två operativsystem på den.

Vista kraschade och jag fick installera om Vista. Det är alltså exakt samma operativsystem, inget jag behöver gå tillbaka till eftersom det inte skiljer sig ett enda dugg. Fast skrivbordet var ju rent förstås, jag har fått börja om från början med att ändra skrivbordsbild, lägga dit genvägar till program, anpassa gadgets och sånt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:44:58, redigerad totalt 2 gånger.
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2009-11-17 14:25:14

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har inte något större behov av att rensa.

Men du skrev ju att det är 1 GB ledigt av 30. Då behöver man rensa, annars kan Windows börja få problem av fungera.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-17 15:27:47

Hej!

Ja, 1 GB var ledigt på C-partitionen därför att jag hade det gamla Vista kvar. När jag tar bort det gamla Vista, får jag ju lika många GB ledigt som jag hade innan kraschen.

C-partitionen är på 30 GB och innehåller endast Vista. Den är till för operativystemet, vilket man nu har. Där lagras ingenting. Därför gör det ingenting om den partitionen blir full, för den ska inte innehålla något annat än operativsystemet. Dock tyckt jag det var onödigt att ha Windows.old kvar, eftersom jag visste att jag inte skulle behöva gå tillbaka. Dessutom kände jag att det var bra att frigöra utrymmet, om Vista skulle krascha igen kan jag köra Vista Recovery CD och det finns plats för Windows.old som Vista vill göra vid en total ominstallation.

D-partitionen är på 2 GB och innehåller några mappar för att starta om och reparera operativsystemet. Där är 1,62 GB ledigt.

E-partitionen är 14,6 GB stor och innehåller enbart drivrutiner, där är det 7,16 GB ledigt.

F-partitionen innehåller program, spel och filer. Den är på 65,1 GB och har 23,3 GB ledigt.

Allt jag sparar eller installerar hamnar på F-partitionen. De andra partitionerna behöver jag egentligen inte bry mig om.

Har jag uttryckt mig klart nog :roll: eller blev det virrigt?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav carl » 2009-11-17 15:58:21

På c brukar datorn spara minnet när den inte använder sig av ram minnet så det kan vara bra att ha ett visst utrymme där.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:44:58, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav barracuber » 2009-11-17 16:09:28

carl skrev:På c brukar datorn spara minnet när den inte använder sig av ram minnet så det kan vara bra att ha ett visst utrymme där.

Swapminnet. Precis vad jag menade. 1 GB ledigt alldeles låter för litet för Windows' swapbehov.
barracuber

Inläggav Denper » 2009-11-17 17:12:24

Windows (åtminstone i senare versioner, minns inte hur det var förr) rapporterar ledigt utrymme med virtuella minnet borträknat, så det är ofta riskfritt att fylla upp hårddisken helt. Återställningsversioner, viloläge och annat tar upp hårddiskplats också.
Filen som 'reserverar' platsen heter pagefile.sys och är dold normalt sett.
Senast redigerad av Denper 2011-05-04 22:44:58, redigerad totalt 1 gång.
Denper

Anslöt: 2009-11-09

Inläggav barracuber » 2009-11-17 17:29:04

Denper skrev:Windows (åtminstone i senare versioner, minns inte hur det var förr) rapporterar ledigt utrymme med virtuella minnet borträknat, så det är ofta riskfritt att fylla upp hårddisken helt. Återställningsversioner, viloläge och annat tar upp hårddiskplats också.
Filen som 'reserverar' platsen heter pagefile.sys och är dold normalt sett.

Men om man dessutom använder c: till att installera applikationsprogram som använder mycket datalagring (exempelvis Google Desktop) kommer de att använda c: (vanligtvis Document and Settings), och då riskerar man gå i taket. Dessutom hamnar konfigueringsdata också på c: i det fallet.

Nu skrev dock Lilla Gumman att hon installerar alla program på en annan partition än c: vilket gör att hon slipper de här problemen :) :-)049
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-17 17:50:22

Hej!

Det är Vista själv som har gjort dessa partitioner. Jag stoppade bara i Vista-CD:n som följde med datorn och så fixade datorn resten. Jag har inte gjort ett enda dugg.

Men - nu ser jag att det finns en Program-mapp i partitionen C och en i paritionen F. Konstigt.

I F-partitionen ligger alla program och spel som jag har på datorn, inklusive en bunt Windows-program och sånt förutom Internet Explorer och kanske nåt mer. Har valt att installera alla spel i en mapp som jag kallar Spel, program ligger under Program-mappen. I C-partitionens Program-mapp ligger Java, Internet Explorer, IncrediMail, Opera, OpenOffice, Officepaketet, Yahoo Messenger, HandiTools och sånt.

Hmm. Är det någon som begriper detta? Nu kan jag ju inte ha alla program på ett ställe, och dessutom finns en del Windows-program som Windows Media Player och Windows Photo Gallery på två ställen. Men allt från Microsoft är inte dubbelt, en del finns bara på ett av ställena.

Och i F-partitionen såg jag nu att det även finns en Windows-mapp. Som verkar innehålla samma mappar som i C-partitionen, d.v.s. hela Windows-paketet.

Hur ska jag nu bringa ordning i all denna röra? Tur att jag gick in i Datorn och tittade noga i alla partitioner och mappar. Annars hade jag aldrig upptäckt det.

På C-partitionen blev det 9,11 GB ledigt efter det att jag tagit bort Windows.old-mappen.

Hälsningar

Lilla Gumman

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2009-11-17 18:11:48

Alldeles för många programvaror anser att de ska installera sig på C-disken och det går inte att ändra...

Ett bra tips för att kontrollera om man kan ta bort en mapp, döp om den, fungerar de programvaror som verkar ligga i mappen efter omdöpningen så är det riskfritt att ta bort den (om en mapp inte går att döpa om betyder det att något program redan använder innehållet i mappen vilket normalt innebär att man inte kan ta bort den).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:44:58, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2009-11-17 18:17:14

De enda OS som funnits på den här datorn är två olika Vista, alltså? Och du har installerat både eller låg den första med vid köpet? Så du har bara installerat den andra? Dessutom förstår jag att du installerade den ovanpå den första, med avsikten att ersätta den, så den första ska egentligen inte finnas kvar. Ändå ser du tecken på att det ligger eller har legat ett Windows även på F:

Det normala när man installerar Vista är att det blir C: vilket kallas "systemdisken" och att Vista alltid refererar till systemdisken som C:. Det går att installera Vista på annat än C: men det är överkurs och jag tror ändå att Vista döper om till C: av alfabetiska skäl.

Hmm som du märker är detta inte helt enkelt. Det blir mest spekulation, svårt att veta vad som verkligen hänt.

Det låter inte som att du har något att oroa dig för egentligen. Du har ju bara en Vista och därmed är det lättare för datorn att hantera det. Den skiljer mellan gammalt och nytt. Det hade varit mer komplicerat om du kört flera OS bredvid varandra.

Att du har flera programmappar på olika ställen är heller inget problem. Det är helt normalt att man ibland vill dela upp det på olika sätt, det är därför man har partitioner. Och som Miche skrev så ibland blir det C: utan att man kan ändra det.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-17 18:52:36

Hej!

Jag har bara haft Vista. Vista fanns inte på datorn. Jag fick installera det själv. Men nåt gick snett, så jag fick installera om Vista. Då kom det upp att jag fick välja operativsystem. Killen i datorbutiken sa att det inte gick att fixa till, men gjorde så att datorn själv väljer operatvisystem vid start, inte jag. Kan det vara därför jag har två Vista inlagt?

När Vista hängde sig stoppade jag i Vista Recovery CD och lät Vista installera om sig. Nåt annat har jag inte gjort.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-18 14:24:11

Hej!

Skulle det gå att på något sätt radera Vista på F-partitionen och bara ha det på C-partitionen? Vista är ju skrivskyddat. Begriper inte varför jag ska ha Vista på två olika partitioner på hårddisken.

Jag var med på den tiden då man knappade i DOS, använde Windows 3.1 och installerade allt från disketter. Med moderna datorer där datorn själv vill bestämma en hel del hänger jag inte riktigt med.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2009-11-18 16:25:54

Lilla Gumman skrev:Hej!

Skulle det gå att på något sätt radera Vista på F-partitionen och bara ha det på C-partitionen? Vista är ju skrivskyddat. Begriper inte varför jag ska ha Vista på två olika partitioner på hårddisken.

Jag förstår frågan. Mitt eget ordningssinne hade också reagerat. Man blir liksom lite begränsad i hur man vill organisera sina partitioner om det ligger en windowsinstans mitt i alltsammans.

Du vet inte just nu vilken Vista som egentligen "kör"?

Genom att konstatera vilken Vista det är som kör - dvs är den aktiva - kommer man lätt fram till vilken som ska tas bort. Att "ta bort" är inte värre än att radera några kataloger och därmed genera fritt utrymme.

Så enda problemet är att konstatera vilken Vista som är den aktiva. Det finns flera sätt att göra det. Har inget patentsvar just nu men det är garanterat inga problem. Det aktiva OSet ligger alltid på det som datorn uppfattar är "systemdisken", som jag skrev om tidigare.

Kom just på en sätt som skulle kunda funka. Det går ut på att titta på tidpunkten för "Använd" för filen explorer.exe (Filutforskaren/Explorer).

Starta Filutforskaren/Explorer. Jämför "Använd" för dessa två filer:

C:WINDOWSexplorer.exe
    F:WINDOWSexplorer.exe

Den senaste tidpunkten talar om vilken partition som är den som kör.

Det borde funka. Det kan kompliceras av att man har Service Packs installerade för då ligger explorer.exe i en annan katalog. I så fall får du skriva igen i tråden.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Miche » 2009-11-18 16:52:38

Prova att döpa om C:Windows respektive F:Windows till något annat, om Vista använder mappen så går det inte att byta namn...

När jag högerklickar på en mapp i Utforskaren finns alternativet Byt namn med, men om jag högerklickar på min Windows-mapp så visas inte alternativet... (kör XP men jag tror knappast det är ändrat i Vista...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-18 20:23:46

Hej!

Det verkar som om Explorer under Windows på F-partitionen användes senast 2008-10-29, alltså i fjol, medan Explorer under Windows-mappen i C-partitionen användes 2009-11-09. Alltså är F-partitionen inaktiv.

Jag lyckades dessutom byta namn på Windows-mappen i F-partitionen till Windows gamla. Vista protesterade givetvis, jag fick flera förfrågningar om jag verkligen ville byta namn, men det gick. Windows-mappen i C-partitionen går inte att byta namn på, det finns inget sånt menyval vid högerklick.

Så allt tyder på att Windows-mappen i C-partitionen är den aktiva och att Windows-mappen i F-partitionen är inaktiv. Frågan är varför den alls hamnat där. Och kanske det kan ha orsakat en del problem, en konflikt mellan 2 olika Vista?

Jag vet inte om jag vågar ta bort Windows-mappen i F-partitionen rakt av. Men det verkar lockande att spara lite hårddiskutrymme. 12,5 GB närmare bestämt. Det står att bägge Windows-mapparna skapades den 2 november 2006, 12:18:34. Hur kan bägge Windows-mapparna ha skapats samtidigt? Till och med klockslaget är identiskt, på sekunden.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2009-11-20 17:59:27

Släng Windows-mappen på F: i papperskorgen, kör några dagar till, om allt verkar ok kan du tömma papperskorgen sen!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-20 21:59:29

Hej!

Nu är gamla Windows-mappen raderad. Håll tummarna.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-21 13:01:35

Hej!

Det visade sig att Windows-mappen i F-partitionen INTE kunde raderas. Den började jobba och rabbla hur många filer som fanns i mappen. Sen kom det plötsligen ett felmeddelande som sa att det inte gick att radera, och ville jag försöka igen.

Så tydligen måste jag ha två Windows-mappar i datorn, på grund av nåt fel jag gjorde då jag allra först skulle installera Vista på den här datorn som då var helt ny och inte innehöll ett enda dugg.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in