Vill starta eget, men många hinder i vägen...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Vill starta eget, men många hinder i vägen...

Inläggav svartamolnet » 2009-11-19 18:56:27

Hej på er

Jag känner mig frustrerad, för de senaste dagarna har jag börjat grubbla igen på en gammal idé jag haft från och till i flera år, att starta eget hunddagis.

Jag vet allt om att jag måste söka tillstånd, vilka regler som gäller för lokalen osv. för det har jag kollat tidigare. Jag har arbetat på hunddagis, är utbildad SBK-handledare m.m. så jag har kunskapen som krävs för det här arbetet.

Men det finns ett stort hinder; min ekonomi. :( Jag har betalningsanmärkning och skuld hos kronofogden. Ingen vill ens hyra ut en lokal till mig att ha mitt dagis i, utan att någon går i borgen. Mina föräldrar vill inte gå i borgen för någon hyra verkar det som.

Lån är förstås inte att tänka på, så jag skulle få börja lite smått med saker jag har och kan tigga till mig och så småningom köpa in saker när pengarna börjar komma in.

Jag har pratat med LSS-chefen i kommunen och hon är intresserad av att ha en eller två personer på dagverksamhet om jag drar igång ett företag, men de drar inte igång något åt mig, utan hyr bara tjänster av privata företag nuförtiden. :evil:

Att starta upp det hemma tror jag inte är möjligt. Det är tättbebyggt och då ska man ha grannarnas tillstånd. Vi har inte så stort här hemma heller, så jag vet inte hur vi själva skulle få plats i så fall.

Jag skriver för att "skriva av mig", men råd skulle förstås vara välkomna om ni har några. Kanske lika bra att jag skrotar min idé?
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 22:52:19, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Tess » 2009-11-19 19:02:26

Åh, det låter ju som en toppen idé. Jag har väl inte direkt några goda råd men jag hoppas att du kan förverkliga din dröm och att du inte ger upp. :)
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 22:52:19, redigerad totalt 1 gång.
Tess

Anslöt: 2007-01-28

Inläggav barracuber » 2009-11-19 20:30:32

Tips: leta efter inlägg från en forumist som kallar sig vaising och kontakta henne. Hon är en ung norrländsk tjej som har ett liknande företag. Hon har inte varit aktiv på ett tag nu.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:52:19, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav nano » 2009-11-21 2:22:34

Toppenkul att du vill starta :)

När du har kunder så är det hela lättare även om du har betalningsanmärkning och gör du ett företag med eget organisationsnummer så kan du personligen ha hur många betalningsanmärkningar som helst utan problem, för det ser ju ingen eftersom du inte visar ditt personnummer för dem.

Har du kunder så är det hela dessutom lättare.
Kan rekomendera att ta kontakt med Nyföretagarcentrum, de fungerar iaf utmärkt här i Stockholm.
De kostar inget att använda men kostar att utebli från bokade möten om man inte avbokar i förväg.
De har givit mig väldigt goda råd och det har varit ovärderligt att diskutera planerna med dem, de har räddat mig från mängder med fallgropar och sett till att jag fått mig många tankeställare som varit mycket nyttiga.
Jag hade nog gjort saker som kostat ofantligt mycket tid och pengar utan de diskussioner jag haft med de jag hade kontakt med då.
Rekomenderas varmt, hoppas de är lika bra eller bättre där du bor.

Connect är också en organisation att undersöka, inte haft personlig kontakt med dem men har hört att de är mycket bra.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in