Kvinnliga bloggare: Intresserad?
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Kvinnliga bloggare: Intresserad?
http://www.blogher.com/
http://bloggtidningen.se/2008/07/19/blo ... rtar-idag/
Tips för intresserade av kvinnliga bloggare.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kvinnliga bloggare: Intresserad?
Ganesh skrev:http://www.blogher.com/
Hej!
Jag har inte fattat det här med bloggandet. Hur hittar folk fram till en viss blogg? Om Greta Karlsson startar en blogg så vet ju ingen människa vem det är. Om det står några nyckelord i texten kan man ju råka hamna där när man gör en sökning på Goggles.
Kan du möjligen förklara detta för mig?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kvinnliga bloggare: Intresserad?
Debbido skrev:
Hej!
Jag har inte fattat det här med bloggandet. Hur hittar folk fram till en viss blogg? Om Greta Karlsson startar en blogg så vet ju ingen människa vem det är. Om det står några nyckelord i texten kan man ju råka hamna där när man gör en sökning på Goggles.
Kan du möjligen förklara detta för mig?
Man kan också söka på
http://www.intressant.se (inlägg med nyckeord) eller http://bloggportalen.se (bloggar listade i kategorier) med flera ställen specialintriktade på bloggar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Verkar mer än lovligt puckad...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag kallar inte nån för blogga-re, det där tycker jag är lite bisarrt. Som att det var ett yrke. Kanske man bloggar, lite som vanlig dagbok? Det låter konstigt för mig med bloggare, själva utövandet. Som att det är nåt märkvärdigt med att vara det. Inget mer än dagbok som sagt, bara på internet. Det är ju ingen som får pengar av att bara blogga? haha.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Det här med bloggning känns nästan som att man måste börja med bara för att det är något nytt. Att tävla vem som har den mest poppisa bloggen. Tycker jag verkar lite konstigt. Man skriver bara det man behöver? Det känns som att det finns en bloggkultur därute jag inte riktigt har hum om. Som att skriva för nån tidning eller något. Kan ju räcka med som en anteckning åt sig själv liksom? Fattar inte riktigt grejen med det förutom att jag själv inte skulle ha klarat mig om jag inte haft det. Skulle ha gått under om jag inte fått skriva. Det känns som att det finns en annan sorts bloggkultur ute? Alltså, lite som att man måste göra det för att alla andra ändå gör det? Har inte riktigt kollat.
Skrev en till här för det råkade bli två likadana.
regnif skrev:Det här med bloggning känns nästan som att man måste börja med bara för att det är något nytt. Att tävla vem som har den mest poppisa bloggen. Tycker jag verkar lite konstigt. Man skriver bara det man behöver? Det känns som att det finns en bloggkultur därute jag inte riktigt har hum om. Som att skriva för nån tidning eller något. Kan ju räcka med som en anteckning åt sig själv liksom? Fattar inte riktigt grejen med det förutom att jag själv inte skulle ha klarat mig om jag inte haft det. Skulle ha gått under om jag inte fått skriva. Det känns som att det finns en annan sorts bloggkultur ute? Alltså, lite som att man måste göra det för att alla andra ändå gör det? Har inte riktigt kollat.
Det finns utan tvekan ett visst grupptryck (som med det mesta) relaterat till denna expansion av bloggare. Sedan tror jag att det här med att tävla om vem som har den mest populära bloggen har att göra med människors behov av bekräftelse. Som AS kanske man inte alltid har lika stort behov av bekräftelse som andra, vilket gör att det kan te sig lite underligt i våra ögon.
Men i övrigt så tror jag att det finns väldigt många positiva aspekter i bloggning, eftersom det bidrar till en ökad samhörighet mellan människor, vilket är en viktig aspekt i psykiskt välmående. Sedan verkar det ju inte mer än logiskt att olika människor bloggar av olika anledningar, vilket förmodligen skapar olika sub-kulturer inom området.
Senast redigerad av temporary21 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
- temporary21
- Anslöt: 2009-10-20
regnif det var ord och inga visor om ditt tyck.
Själv så frågade jag i alla fall om det finns bloggare för att kunna hitta folk som kanske bloggar om samma sak som mig. Eller liknande. Ställen att få inspiration ifrån.
Mitt bloggande är uppdelat i tre olika bloggar. En privat som mina vänner följer, en om min kost och min matlagning för andra att kunna följa och få idéer ifrån och slutligen min hantverksblogg där jag skriver och berättar om just mina hantverk.
Bloggkultur eller ej, jag är glad att det finns många hantverkare som bloggar om sina intressen och kan ge mig inspiration utan att jag måste träffa dom i det verkliga. internet underlättar för mig och bloggandet gör det bara lättare att hitta folk med samma specialintressen.För mig.
Kanske är det folk som tävlar med varandra, jag har inte mycket till socialt liv så för att ens ha pejlat läget.
Men det kan mycket väl ligga något i det. Många tävlar ju om både det ena och det andra så varför inte om detta? Om inte så göder det säkert folks egon att ha flera läsare.
I övrigt så älskar jag att skriva och tycker det är skönt att kunna dela med mig ibland av all skit jag lyckas få ner i skrift.
Jag har även läst om folk som tjänar lite pengar på sina bloggar.Så det går. För att det skall gå så behövs förstås en trafik på deras bloggsida som registrerar hur många som ser de reklamer du valt att lägga upp och som visas osv.. Då spelar det in hur många läsare du har förstås.
Det finns pengar i allt??
Själv så frågade jag i alla fall om det finns bloggare för att kunna hitta folk som kanske bloggar om samma sak som mig. Eller liknande. Ställen att få inspiration ifrån.
Mitt bloggande är uppdelat i tre olika bloggar. En privat som mina vänner följer, en om min kost och min matlagning för andra att kunna följa och få idéer ifrån och slutligen min hantverksblogg där jag skriver och berättar om just mina hantverk.
Bloggkultur eller ej, jag är glad att det finns många hantverkare som bloggar om sina intressen och kan ge mig inspiration utan att jag måste träffa dom i det verkliga. internet underlättar för mig och bloggandet gör det bara lättare att hitta folk med samma specialintressen.För mig.
Kanske är det folk som tävlar med varandra, jag har inte mycket till socialt liv så för att ens ha pejlat läget.
Men det kan mycket väl ligga något i det. Många tävlar ju om både det ena och det andra så varför inte om detta? Om inte så göder det säkert folks egon att ha flera läsare.
I övrigt så älskar jag att skriva och tycker det är skönt att kunna dela med mig ibland av all skit jag lyckas få ner i skrift.
Jag har även läst om folk som tjänar lite pengar på sina bloggar.Så det går. För att det skall gå så behövs förstås en trafik på deras bloggsida som registrerar hur många som ser de reklamer du valt att lägga upp och som visas osv.. Då spelar det in hur många läsare du har förstås.
Det finns pengar i allt??
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Jo, jag har ju det, om man kan kalla det för blogg men jag är inte säker på om nån kan se den? Jag tror man måste vara med på den sidan/listan så att jag ser det konkret för att nån annan än jag skall se det..
Vet väl inte direkt om man kan få inspiration av min, men men.
Njo, tävla, visst, men jag menar mer när det börjar handla om att det kommit nya kläder till höstkollektionen så vet jag inte riktigt.
Pengar i allt, det verkar det som. Visst, man kan ju tjäna på skrivande, så varför inte. Bara det inte handlar om nån ny kollektion man måste inhandla och jösses, Persson var där också osv. .
Njo, tävla, visst, men jag menar mer när det börjar handla om att det kommit nya kläder till höstkollektionen så vet jag inte riktigt.
Pengar i allt, det verkar det som. Visst, man kan ju tjäna på skrivande, så varför inte. Bara det inte handlar om nån ny kollektion man måste inhandla och jösses, Persson var där också osv. .
regnif skrev:Jo, jag har ju det, om man kan kalla det för blogg men jag är inte säker på om nån kan se den? Jag tror man måste vara med på den sidan/listan så att jag ser det konkret för att nån annan än jag skall se det..
hihihi det verkar vimla av sådana bloggar som du nämner! Dock så är jag helt ointresserad av sådant och vad som ens står i vanliga tidningar eller blaskor så jag följer inte dom bloggarna.
skogsmulla skrev:regnif skrev:Jo, jag har ju det, om man kan kalla det för blogg men jag är inte säker på om nån kan se den? Jag tror man måste vara med på den sidan/listan så att jag ser det konkret för att nån annan än jag skall se det..
hihihi det verkar vimla av sådana bloggar som du nämner! Dock så är jag helt ointresserad av sådant och vad som ens står i vanliga tidningar eller blaskor så jag följer inte dom bloggarna.
Näe. Fast ibland kan det stå nåt intressant i tidningarna ibland, men mjah, det beror på. Men de nämnda som sagt..låter vi vara osagt.
Följ inte min bara, jag blir paranoid av det.
regnif jag kan ju inte följa din blogg utan att ha en adress till den, så pusta ut
skriver du om hantverk i din blogg? Jag följer endast hantverksbloggar Och jag har bara 2 på svenska
skriver du om hantverk i din blogg? Jag följer endast hantverksbloggar Och jag har bara 2 på svenska
skogsmulla skrev:Hur många är det som bloggar här på forumet?
Jag har en (två) bloggar men det var längesedan jag skrev något både där och på Bilddagboken, eftersom det är så krångligt att få blider över till datorn och jag inte har något bra redigeringsprogram. Eller har jag Photoshop nånstans tro...?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:skogsmulla skrev:Hur många är det som bloggar här på forumet?
Jag har en (två) bloggar men det var längesedan jag skrev något både där och på Bilddagboken, eftersom det är så krångligt att få blider över till datorn och jag inte har något bra redigeringsprogram. Eller har jag Photoshop nånstans tro...?
din blogg har jag faktiskt på bevakning.
och jag tror det var närmare två månader sedan du skrev i den?
"Äckel" eller "mer än lovligt puckad" (hur kan man egentligen tycka/veta det bara efter att ha läst på någons blogg...?) så anser jag att hon tänker väldigt kloka saker här:
http://blondinbella.se/category/asikter-och-tankar/
Av geocache
Av geocache
Moggy skrev:
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Visst ja, när i helskotta skrev jag på min vanliga blogg senast??? Tror minsann "Facebook-andet" har gått ut över bloggandet.
http://pemer.blogg.se
Hade t o m några helt sinnessjuka kommentarer jag inte hade sett på flera månader och först nu kunde radera. Bra jobbat, liksom.
http://pemer.blogg.se
Hade t o m några helt sinnessjuka kommentarer jag inte hade sett på flera månader och först nu kunde radera. Bra jobbat, liksom.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
geocache skrev:"Äckel" eller "mer än lovligt puckad" (hur kan man egentligen tycka/veta det bara efter att ha läst på någons blogg...?) så anser jag att hon tänker väldigt kloka saker här:
Av geocacheMoggy skrev:
Notera datumet (förra året) = gammal tråd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
skogsmulla skrev:MsTibbs skrev:skogsmulla skrev:Hur många är det som bloggar här på forumet?
din blogg har jag faktiskt på bevakning.
och jag tror det var närmare två månader sedan du skrev i den?
Ja jag tror det...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Hmm man kanske inte "får" svara i en så gammal tråd...?
Notera datumet (förra året) = gammal tråd.[/quote]
Inger skrev:geocache skrev:"Äckel" eller "mer än lovligt puckad" (hur kan man egentligen tycka/veta det bara efter att ha läst på någons blogg...?) så anser jag att hon tänker väldigt kloka saker här:
Av geocacheMoggy skrev:[quote="manne"]finns tydligen ett äckel hära i alla fall....
http://www.blondinbella.se/default.aspx
Notera datumet (förra året) = gammal tråd.[/quote]
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Det är inget fel att skriva i en gammal tråd, tycker jag. Såvida inte TS skrivit en personlig fråga, som inte längre är aktuell.
Men bloggar är ju ett allmänt ämne.
Själv har jag skrivit om böcker jag läst i min blogg. Säkert ingen som läser den, tycker bara det är kul att få ner på "pränt" och samla mina tyckanden. Fast sen har jag inte haft tid att skriva på länge.
Men bloggar är ju ett allmänt ämne.
Själv har jag skrivit om böcker jag läst i min blogg. Säkert ingen som läser den, tycker bara det är kul att få ner på "pränt" och samla mina tyckanden. Fast sen har jag inte haft tid att skriva på länge.