Någon som är intresserad av insekter (och andra kryp)?
weasley skrev:LOL!!
Kackerlackor och björndjur är väl det enda som skulle överleva ett kärnvapenkrig... så du behöver inte vara orolig... om de rymmer så har du snart ett fint kackerlacksbo i huset. Och grannhuset. Och nästa kvarter.
Skaffa dej något som inte är lika rymningsbenäget och ogräsartat. Bara ett litet tips i all välmening...
Eftersom det är en art från tropikerna så tänkte jag mig att de kanske inte klarar sig så lätt i frihet i vårt kalla klimat. Eller att de är ganska lätta att ta kål på ifall de rymmer.
Senast redigerad av trémula 2011-05-04 20:15:31, redigerad totalt 1 gång.
msitua.. vilka härliga bilder jag brukar fotografera skalbaggar när jag är ute i skogen. Jag tycker dom är grymt fascinerande. kan dock inga namn på dom och det här med arter Jag tycker dom är som små konstverk och hur ljuset bryts på deras skal är så... ja vackert! har du någon/några bilder på skalbaggar så skulle jag bli riktigt glad i mungipan
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 20:15:31, redigerad totalt 1 gång.
Hej Skogsmulla
Jag tycker om kryp allmänhet och myror i synnerhet.
Tack för din fina kommentar.
Kortvinge-origami
Beetle-sex
http://www.flickr.com/photos/msitua/sets/72157601519714234/
Jag tycker om kryp allmänhet och myror i synnerhet.
Tack för din fina kommentar.
Kortvinge-origami
Beetle-sex
http://www.flickr.com/photos/msitua/sets/72157601519714234/
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:15:37, redigerad totalt 1 gång.
Japp, det är gråsuggor. Finns även en sort som rullar ihop sig till en boll:
Ännu sötare!
Och här är en jättegråsugga från havet:
[img]http://blogs.acceleration.net/images/blogs_acceleration_net/russ/6/r_Giant_isopod.jpg[/img]
Inte så liten och söt, men cool.
Ännu sötare!
Och här är en jättegråsugga från havet:
[img]http://blogs.acceleration.net/images/blogs_acceleration_net/russ/6/r_Giant_isopod.jpg[/img]
Inte så liten och söt, men cool.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 20:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill inte förstöra stämningen eller så men, jag kommer nog inte kunna sova inatt, seriöst.
Det kommer dyka upp massa bilder av insekter och så kommer jag tro att någon granne har kackerlackor som rymt och förökat sig och nu tänker bosätta sig i mitt rum, fan också
Är det vanligt att man hittar kryp i sitt sovrum?
Jag tycker det är jätte läskigt när såna där stora harkrankar flyger omkring.. fattar inte hur dom har kommit in lixom.
Men coola bilder! Kameraproffs
Det kommer dyka upp massa bilder av insekter och så kommer jag tro att någon granne har kackerlackor som rymt och förökat sig och nu tänker bosätta sig i mitt rum, fan också
Är det vanligt att man hittar kryp i sitt sovrum?
Jag tycker det är jätte läskigt när såna där stora harkrankar flyger omkring.. fattar inte hur dom har kommit in lixom.
Men coola bilder! Kameraproffs
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 20:15:39, redigerad totalt 1 gång.
Baevern Det är nog rätt vanligt att hitta kryp i sovrummet.
Jag hittade jämt spindlar i mitt sovrum innan jag lyckades konfrontera min fobi.Nu ser jag dom knappt och ser jag spindlar i mitt sovrum så kan jag plocka ut dom med händerna och hoppas på att dom inte återkommer
Jag hittade jämt spindlar i mitt sovrum innan jag lyckades konfrontera min fobi.Nu ser jag dom knappt och ser jag spindlar i mitt sovrum så kan jag plocka ut dom med händerna och hoppas på att dom inte återkommer
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 20:15:39, redigerad totalt 1 gång.
[img]http://www.trueschool.org/pics/20090717-Outdoor_Grilling/DSC00584.JPG[/img]
Naturen kan vara bra härlig. Den här krabaten såg vi ca 25 meter bort inne i den mörka skogen när jag och en kompis gjorde en av våra naturutflykter i somras.
[OT]
Här hade vi det mysigt vid Mälaren i ungefär 15 timmar med god mat & dryck , och naturnära musik.
[img]http://www.trueschool.org/pics/20090717-Outdoor_Grilling/DSC00571.JPG[/img]
Naturen kan vara bra härlig. Den här krabaten såg vi ca 25 meter bort inne i den mörka skogen när jag och en kompis gjorde en av våra naturutflykter i somras.
[OT]
Här hade vi det mysigt vid Mälaren i ungefär 15 timmar med god mat & dryck , och naturnära musik.
[img]http://www.trueschool.org/pics/20090717-Outdoor_Grilling/DSC00571.JPG[/img]
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 20:15:41, redigerad totalt 1 gång.
Det finns faktiskt en till insekt som jag gillar förutom gråsuggor:
Tordyveln
Speciellt i bokskogar brukar dem hålla till. I alla fall när jag har hittat dem. Ibland kryllar det av såna. De är så fina med sitt blåskimrande (finns kanske lila också?) skal. Om jag minns rätt så har de nåt väsande ljud för sig också.
Tordyveln
Speciellt i bokskogar brukar dem hålla till. I alla fall när jag har hittat dem. Ibland kryllar det av såna. De är så fina med sitt blåskimrande (finns kanske lila också?) skal. Om jag minns rätt så har de nåt väsande ljud för sig också.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 20:15:41, redigerad totalt 1 gång.
Peace skrev:Det finns faktiskt en till insekt som jag gillar förutom gråsuggor:
Tordyveln
grymt snygg bild,just det där skimret är magiskt..
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 20:15:41, redigerad totalt 1 gång.
mina bilder är inte alls lika detaljerade och bra men.. här är två
[img]http://2.bp.blogspot.com/_gdSIfcq40ac/SwLjt2vy_oI/AAAAAAAAAUQ/mYJMd2BpLwk/s1600/hungrigbagge.jpg[/img]
[img]http://3.bp.blogspot.com/_gdSIfcq40ac/SwLjUNKaz1I/AAAAAAAAAT4/8JX_jylY0dU/s1600/grashoppa.jpg[/img]
Jag jagade en söt padda med efter någon timme efter att ha sett gräshoppan.. dock så fick jag inga bra bilder på den
[img]http://2.bp.blogspot.com/_gdSIfcq40ac/SwLjt2vy_oI/AAAAAAAAAUQ/mYJMd2BpLwk/s1600/hungrigbagge.jpg[/img]
[img]http://3.bp.blogspot.com/_gdSIfcq40ac/SwLjUNKaz1I/AAAAAAAAAT4/8JX_jylY0dU/s1600/grashoppa.jpg[/img]
Jag jagade en söt padda med efter någon timme efter att ha sett gräshoppan.. dock så fick jag inga bra bilder på den
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 20:15:42, redigerad totalt 1 gång.
skogsmulla skrev:Jag jagade en söt padda med efter någon timme efter att ha sett gräshoppan.. dock så fick jag inga bra bilder på den
Hehe, paddor är ju jätte lätt att fånga och få dom att stå still om man vill knäppa kort annars? Kommer ihåg när jag var liten, då älskade jag att fånga paddor och lövgrodor (Eller heter dom något annat?) och fjärilar och sånt, sedan så fångade jag "mat" till dom som jag matade dom med..
Fast kommer inte ihåg exakt vad.
Hm, säkert att det inte var någon groda? Dom har en tendens att inte sitta stilla.. Paddor däremot borde vara lite lättare att få att sitta still...
Fast du villa kanske inte ta i den och flytta på den? hm
Eller så var det fel med kameran..
Äh jag vet inte, ignonera mig bara..
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 20:15:42, redigerad totalt 1 gång.
skogsmulla skrev:Baevern Det är nog rätt vanligt att hitta kryp i sovrummet.
Så du har ingen fobi för spindlar och sådant längre?
Hur fick du bort den?
Jag tycker sådana saker är väldigt läskiga och äckliga, vågar inte ens gå så nära så att jag kan fånga dom i ett glas och släppa ut dom..
Känns inte bra när jag nu vet att det finns småkryp alla rum.. vore kanske bättre om jag var ovetande.. jag vet inte. Fast jag har ju så mkt damm och stökigt så det bor säkert kolonier med massa småkryp
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 20:15:42, redigerad totalt 1 gång.
Baevern skrev:skogsmulla skrev:Baevern Det är nog rätt vanligt att hitta kryp i sovrummet.
Så du har ingen fobi för spindlar och sådant längre?
Hur fick du bort den?
Jag tycker sådana saker är väldigt läskiga och äckliga, vågar inte ens gå så nära så att jag kan fånga dom i ett glas och släppa ut dom..
Känns inte bra när jag nu vet att det finns småkryp alla rum.. vore kanske bättre om jag var ovetande.. jag vet inte. Fast jag har ju så mkt damm och stökigt så det bor säkert kolonier med massa småkryp
den här paddan hoppade eller vandrade iväg så fort jag knäppte mitt kort och inte hade jag lärt mig hur min kamera funkade heller då för att knäppa kort i en bildserie men nästa år så jävlar..
Skall jag våga berätta hur jag fick bort min fobi... hm...? oki då.
min mormor hade en timrad stuga ute i skogen där det vimlade av spindlar. jag bad min familj att köra ut mig där med mat för en vecka och så var det med det. jag utsatte mig för det jag var livrädd för. Det första fem dygnen sov jag knappt och det kändes som det kröp på mig konstant. Jag var så rädd för spindlar att jag kunde stå och skrika och hoppa i närmare en timme och grina innan om inte någon kunde bryta det och skaka mig riktigt våldsamt eller liknande. Det var det enda sättet att bryta min panik. jag läste mycket redan som barn och hade läst om hur folk botade sina fobier med att utsätta sig för det dom var rädda för. Och då mina föräldrar pratade om att jag skulle nog ta och gå till en sådan där psykolog som är utbildad inom det här med fobier så valde jag att ta det i egna händer. Allt för att slippa bli tvingad av någon annan.
Efter de där fem dygnen knappt utan sömn så började jag först att döda (uff vilken hemsk människa jag låter som nu) spindlarna jag såg med mina bara händer. Sista dagen kunde jag hålla en spindel i händerna utan att skrika men grinade. Sedan fortsatte jag att öva när jag kom hem. Såg jag en spindel så tvingade jag mig själv att plocka upp den och bära ut den. många gånger så kunde jag börja skrika och få panik men jag lyckades tvinga mig själv att fortsätta. Allt för att inte hamna hos en hjärnskrynklare som skulle tvinga mig se på spindlar.
Jag ryser ibland fortfarande när jag ser spindlar men jag tvingar mig själv varje gång då jag ser en inomhus att plocka ut den utan att skada den.
Helvete vad störd jag låter nu, men det funkade för mig.
Genom att utsätta mig för det jag är rädd för så visar jag för mig själv att det är jag som har kontrollen,inte min rädsla. Har gjort samma sak när det gäller höjder och då klättrat i berg. Visst jag får svindel och så på höga höljer fortfarande men kontrollen den har jag, så länge jag kan exempelvis hålla mig fast när jag klättrat så är det jag som har kontrollen och detta med att utsätta sig för det man är rädd för i alla fall att klättra kan nu mer ge mig en kick. Trots att jag inte kan stå på en stol utan att få svindel. Men hålla i en spindel.. det får jag inga kickar av alls
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 20:15:42, redigerad totalt 1 gång.
Hallå!
Jag är sjukt intresserad av insekter, främst spindlar
Har varit det sedan barnsben!
Har själv två fågelspindlar (en Brachypelma albopilosum och en Lasiodora parahybana <- latinska namn) vilka är min sötnosar. Hanterar dock bara brachypelman då den andra är lite av den aggresivare varianten
Min dröm är att ha en hel samling olika häftiga arter!
Jag är sjukt intresserad av insekter, främst spindlar
Har varit det sedan barnsben!
Har själv två fågelspindlar (en Brachypelma albopilosum och en Lasiodora parahybana <- latinska namn) vilka är min sötnosar. Hanterar dock bara brachypelman då den andra är lite av den aggresivare varianten
Min dröm är att ha en hel samling olika häftiga arter!
Insekter & kryp
Jag har en insektsfråga. Eller förresten, det är nog ett spindeldjur. Finns det någon här som har småkryp som specialintresse?
Såhär lyder min fråga: Om man tar en krabba med jätteklor, målar den svart och krymper den med en krympmaskin typ "älskling, jag krympte krabban" vad får man då? Den ser alltså ut som en korsning mellan en hungrig fästing och en krabba, storlek c:a 5 mm. Hade en sån i badrummet igår. Vad är det?
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Såhär lyder min fråga: Om man tar en krabba med jätteklor, målar den svart och krymper den med en krympmaskin typ "älskling, jag krympte krabban" vad får man då? Den ser alltså ut som en korsning mellan en hungrig fästing och en krabba, storlek c:a 5 mm. Hade en sån i badrummet igår. Vad är det?
Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Re: Insekter & kryp
Ja, det var rätt likt, fast min såg svart ut. Men de kanske finns i olika färger?
Bra att den verkar vara ett nyttodjur, började oroa mig för att om det var en sorts fästing.
Tack så mycket för svaret!
Bra att den verkar vara ett nyttodjur, började oroa mig för att om det var en sorts fästing.
Tack så mycket för svaret!
I Norge er det 96 dagsommerfuglarter (dagfjärilärtor ). Jeg har fotografert flere av dem:
Admiral
Aurorasommerfugl
Blåvinge (Idas, Vår)
Dagpåfugløye
Grønnvinge
Gullvinge (Liten, Oransje)
Hvit C
Keiserkåpe
Kålsommerfugl (Liten)
Neslesommerfugl
Perlemorvinge (Aglaja, Brunflekket, Rødflekket)
Rapssommerfugl
Ringvinge (Berg, Eng, Fløyel, Gull)
Rutevinge (Mørk, Vanlig)
Sitronsommerfugl
Tistelsommerfugl
I sommer håper jeg å få bilde av:
Kålsommerfugl (Stor)
Ospesommerfugl
Ringvinge (Flekket)
Svalestjert
En sommerfugl i stille flukt, ingen lyd av vingers slag
I den stillhet, for den stillhet, lyden av et hjertes slag
Admiral
Aurorasommerfugl
Blåvinge (Idas, Vår)
Dagpåfugløye
Grønnvinge
Gullvinge (Liten, Oransje)
Hvit C
Keiserkåpe
Kålsommerfugl (Liten)
Neslesommerfugl
Perlemorvinge (Aglaja, Brunflekket, Rødflekket)
Rapssommerfugl
Ringvinge (Berg, Eng, Fløyel, Gull)
Rutevinge (Mørk, Vanlig)
Sitronsommerfugl
Tistelsommerfugl
I sommer håper jeg å få bilde av:
Kålsommerfugl (Stor)
Ospesommerfugl
Ringvinge (Flekket)
Svalestjert
En sommerfugl i stille flukt, ingen lyd av vingers slag
I den stillhet, for den stillhet, lyden av et hjertes slag
Antar att sommerfugl är detsamma som fjäril på svenska. Låter som en rolig hobby.
Återgå till Intressanta intressen