Biologisk eller psykologisk förklaring?
Innan så var det väl bara riktigt uppenbara fall som fick AS diagnos.
Nu behöver det inte ens märkas utåt.
Sen verkar det som om personlighetsstörningsdiagnoserna suddas ut och ersätts med bipolär sjukdom och/eller NPF.
Det känns som om fler och fler får NPF och/eller bipolär sjukdom.
Sen verkar det som om personlighetsstörningsdiagnoserna suddas ut och ersätts med bipolär sjukdom och/eller NPF.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Albulena skrev:Innan så var det väl bara riktigt uppenbara fall som fick AS diagnos.
Det har nog mycket att göra med medicinen och behandlingarna.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:38:26, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Albulena skrev:Innan så var det väl bara riktigt uppenbara fall som fick AS diagnos.
Menar du läkemedelsföretagen och pengarna?
Nä jag vet inte, och jag har i en vecka snöat in på AS så fruktansvärt mycket. Det är jättejobbigt. Min hjärna går på högvarv, och jag står inte ut. Jag vill inte längre, men allt jag tänker på och gör handlar om AS.
Albulena skrev:carl skrev:Albulena skrev:Innan så var det väl bara riktigt uppenbara fall som fick AS diagnos.
Menar du läkemedelsföretagen och pengarna?
Nä jag vet inte, och jag har i en vecka snöat in på AS så fruktansvärt mycket. Det är jättejobbigt. Min hjärna går på högvarv, och jag står inte ut. Jag vill inte längre, men allt jag tänker på och gör handlar om AS.
Njae.. det finns väl den aspekten också.. men när människor kommer till läkare med problem så lär väl de få diagnos mer ofta om det finns behandling som hör till diagnosen..
Det är väl roligt att engagera dig.. tänk vad mycket du lär dig det är ju skitkul ^^)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Jo, men jobbigt när man inte kan stänga av sin hjärna. Typ när den hela tiden bara snurrar på högvarv om AS. Jag hinner inte ens vakna innan hjärnan sätter igång och tjatar om AS och allt som jag läst på forumet osv. Jättejobbigt!
carl skrev:
Njae.. det finns väl den aspekten också.. men när människor kommer till läkare med problem så lär väl de få diagnos mer ofta om det finns behandling som hör till diagnosen..
Det är väl roligt att engagera dig.. tänk vad mycket du lär dig det är ju skitkul ^^)
Läkareden: "Ibland bota, ofta lindra, alltid trösta"...
AS obotligt >> lindra, dvs LSS och liknande. Trösta ?
Nja, många gånger släpper läkare ansvaret när de inte kan diagnosticera något "botligt" och medicinera eller operera. I sista hand remittera till annan praktiker.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan känna igen mig i det Albulena skriver. Det har varit som ett pussel med 10000 bitar minst. Jag har också haft overdrive i skallen.
AS och NPF har jag känt till i tre år. I början var jag helt säker på att jag inte har AS men har AS-drag. Vet fortfarande inte men utredningen startar i januari.
Den här tråden räta ut flera frågetecken. Det kvarstår massvis med funderingar. Kriterierna till exempel. Bra att fler börjar diskutera subklinisk AS och att <a href="http://minosa.wordpress.com/2008/08/15/farsk-bok-om-subklinisk-aspergers-syndrom/">Karin Stadlers bok om Aspergers syndrom</a> uppmärksammas mer.
Ska läsa om tråden så fort jag hinner och orkar.
Tack Albulena!
AS och NPF har jag känt till i tre år. I början var jag helt säker på att jag inte har AS men har AS-drag. Vet fortfarande inte men utredningen startar i januari.
Den här tråden räta ut flera frågetecken. Det kvarstår massvis med funderingar. Kriterierna till exempel. Bra att fler börjar diskutera subklinisk AS och att <a href="http://minosa.wordpress.com/2008/08/15/farsk-bok-om-subklinisk-aspergers-syndrom/">Karin Stadlers bok om Aspergers syndrom</a> uppmärksammas mer.
Ska läsa om tråden så fort jag hinner och orkar.
Tack Albulena!
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 3 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Vi är fler här som tycker att denna tråd är intressant, Albulena.
Japp, en till här.
@Barracuber, jag kommer att tänka på en sak som - kanske - inte är relevant i ditt fall, men jag vill ändå berätta om det: jag trodde verkligen först (efter att jag fått diagnosen ADD, och läste om NPF och mest kände igen mig i beskrivningar om Aspergers syndrom) att jag hade just subklinisk AS, men när jag väl genomförde min AS-utredning, så resulterade det i en AS-diagnos.
Zombie skrev:Albulena skrev:Kan ni också bli så jobbigt besatta av något så att ni inte står ut eftersom hjärnan hela tiden håller på med det som en drog?
Jadå. Särskilt när jag var yngre och orkade...
Japp, en till här.
@Barracuber, jag kommer att tänka på en sak som - kanske - inte är relevant i ditt fall, men jag vill ändå berätta om det: jag trodde verkligen först (efter att jag fått diagnosen ADD, och läste om NPF och mest kände igen mig i beskrivningar om Aspergers syndrom) att jag hade just subklinisk AS, men när jag väl genomförde min AS-utredning, så resulterade det i en AS-diagnos.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
Albulena skrev:carl skrev:Albulena skrev:Tack Zombie
Menar ni att i framtiden så kommer fler att kvala in för AS eftersom kriterierna kommer bli generösare på något sätt?
Finns det inte en risk att det blir tvärtom? Särskilt om as ska försvinna?
Jag har fattat det som om AS kommer vattnas ut i en undergrupp. Typ AS typ I och II. Precis som manodepressiva förr var de som hade fulla manier och depressioner, men sen blev det bipolär typ 1-4 eller något sånt. Det innebar att vem som helst kan bli bipolär nästan. Iallafall blev det mycket generösare. Det räcker med att ha humörsvängningar för att kvala in till bipolär. Samma sak verkar hända med AS.
Jag stöder hellre idén att AS försvinner ur DSM helt och hållet och betraktas som en personlighetstyp istället.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Alexandra skrev:@Barracuber, jag kommer att tänka på en sak som - kanske - inte är relevant i ditt fall, men jag vill ändå berätta om det: jag trodde verkligen först (efter att jag fått diagnosen ADD, och läste om NPF och mest kände igen mig i beskrivningar om Aspergers syndrom) att jag hade just subklinisk AS, men när jag väl genomförde min AS-utredning, så resulterade det i en AS-diagnos.
Om det ledde till att AF slutade hetsjaga dig och istället försöker hjälpa dig så var det väl bra?
För min del är inte diagnos det viktiga utan den själinsikt som en utredning förhoppningsvis kan ge mig.
Allara helst vill jag se att "samhället" ändrar inställning och börjar se på AS som en personlighetstyp och inte en defekt. Dream on, Barracuber.
- barracuber
Albulena skrev:barracuber
Vill du att allt inom autismspektrum ska ses som en personlighetstyp eller bara aspergers?
Rent spontant, bara aspergers. Men utesluter inte andra. Utom möjligen Tourettes.
- barracuber
Albulena skrev:ADHD som personlighetstyp?
I USA är det åtminstone inte sett som en defekt som här.
- barracuber
Skulle inte diverse stöd och vård försvinna om AS togs bort ur dsm? Okej vissa behöver inte den föreslagna hjälpen, men andra som verkligen behöver den skulle ju behöva någon annan diagnos isåfall.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
Nä men nu har jag läst en del i den boken som barracuber pratade om.
Fy fan vad jag blir förvirrad
Det står en massa som jag inte riktigt känner igen. Alltså hon ger exempel på hur folk med As. inte förstår någonting. Typ att man kan säga till en värdinna som bjuder på mat att man tycker maten är äcklig och "kan jag inte få något annat?"
Såna saker skulle jag aldrig göra. Alltså det fattar man ju är fel.
Nu undrar jag vad som bara är fobier och störningar som jag fått i livet och vad som är medfött handikapp.
Fy fan vad jag blir förvirrad
Det står en massa som jag inte riktigt känner igen. Alltså hon ger exempel på hur folk med As. inte förstår någonting. Typ att man kan säga till en värdinna som bjuder på mat att man tycker maten är äcklig och "kan jag inte få något annat?"
Såna saker skulle jag aldrig göra. Alltså det fattar man ju är fel.
Nu undrar jag vad som bara är fobier och störningar som jag fått i livet och vad som är medfött handikapp.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
Jag känner inte igen mig i allt och inte heller om jag bokstavstolkar.
Jag såg ett exempel på detaljfokusering då var det en bild på två personer som fick syn på en skylt: "tokbilligt: shampanj och rysk kaviar!" (ungefär)
Den ena säger: "Vi går in." Den andra säger : "Det är ju felstavat."
Att den ena märker felstavningen och inte intresserar sig för billiga varor är då aspergaren..
Själv skulle jag bli misstänksam om en butik sålde rysk kaviar och champagne utan att stava rätt. .. Sen om det hindrar aspergaren från att handla förtäljer inte historien.
Jag såg ett exempel på detaljfokusering då var det en bild på två personer som fick syn på en skylt: "tokbilligt: shampanj och rysk kaviar!" (ungefär)
Den ena säger: "Vi går in." Den andra säger : "Det är ju felstavat."
Att den ena märker felstavningen och inte intresserar sig för billiga varor är då aspergaren..
Själv skulle jag bli misstänksam om en butik sålde rysk kaviar och champagne utan att stava rätt. .. Sen om det hindrar aspergaren från att handla förtäljer inte historien.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Dels, så enligt flera idag så kan NPF uppkomma även efter födseln. Se mitt förra inlägg samt Windfarnes inlägg.
Tack! Just detta har jag läst på en del ställen. Min utredare viftar bort det men det sk*ter jag i för jag tror vad jag tror och när jag kom till var det en svår förlossning och då jag äntligen kom ut var jag lite blå samt att ingen eller föga verkar ha As. i min släkt. Såg siffran 90% för ärftligeht vid As. för ett bra tag sedan. Iom. att siffran inte är 100% finns det andra (troliga) orsaker och då ligger ovanstående närra till hands och den del hävdar att det kan stämma.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
För att föra tillbaka detta till en mer generell nivå utan att glida off-topic så kan man titta på vissa fakta - fakta som är skenbart motstridiga men ändå tillsammans utgör en viktig del av den djupare förståelsen av "normalitet" och NPF.
1) Det talas och skrivs ofta om förmågor och egenheter som foster har redan ganska tidigt i graviditeten. Till dessa kan exempelvis höra förmåga att känna igen moderns röst och särskilja den från andra röster. Kontentan är att fostret redan tidigt är en individ, som generellt har förmågor som med råge överstiger vad som tidigare antagits. Vidare att det finns en individualitet och personlighet redan mycket tidigt.
2) Behovet av stimulans och programstyrd mognadsutveckling såväl neurologiskt, motoriskt, intellektuellt som emotionellt.
Som exempel har nyfödda en mycket låg synskärpa som dock utvecklas fort. Vid fall av skelning eller icke-åtgärdad congenital cataract (grå starr) måste åtgärd ske tidigt för att de optiska nervbanorna ej skall stanna på neonatal nivå.
Vidare kopplingen mellan motorisk utveckling och inlärning, samt störningar i detta avseende.
Tanken på födelseögonblicket som, om än praktiskt och psykiskt genomgripande, som baseline är alltså inte riktig. Den härrör sig sannolikt mer från föräldrarna, i synnerhet fäderna, än från barnet.
Barnets födelse är en mer genomgripande händelse för föräldrarna än för barnet självt.
Med detta sagt faller det sig naturligt att söka orsaker till NPF inte enbart i genetiskt arv, signalsubstansanomalier eller histologi, utan även i flödet av stimulans som formar barnets personlighet i samspelet med modern. Här föreligger inget motsatsförhållande utan fastmer en förstärkningseffekt. Den psykologiska miljön bidrager till befästandet av emotionella och perceptionsrelaterade avvikelser.
1) Det talas och skrivs ofta om förmågor och egenheter som foster har redan ganska tidigt i graviditeten. Till dessa kan exempelvis höra förmåga att känna igen moderns röst och särskilja den från andra röster. Kontentan är att fostret redan tidigt är en individ, som generellt har förmågor som med råge överstiger vad som tidigare antagits. Vidare att det finns en individualitet och personlighet redan mycket tidigt.
2) Behovet av stimulans och programstyrd mognadsutveckling såväl neurologiskt, motoriskt, intellektuellt som emotionellt.
Som exempel har nyfödda en mycket låg synskärpa som dock utvecklas fort. Vid fall av skelning eller icke-åtgärdad congenital cataract (grå starr) måste åtgärd ske tidigt för att de optiska nervbanorna ej skall stanna på neonatal nivå.
Vidare kopplingen mellan motorisk utveckling och inlärning, samt störningar i detta avseende.
Tanken på födelseögonblicket som, om än praktiskt och psykiskt genomgripande, som baseline är alltså inte riktig. Den härrör sig sannolikt mer från föräldrarna, i synnerhet fäderna, än från barnet.
Barnets födelse är en mer genomgripande händelse för föräldrarna än för barnet självt.
Med detta sagt faller det sig naturligt att söka orsaker till NPF inte enbart i genetiskt arv, signalsubstansanomalier eller histologi, utan även i flödet av stimulans som formar barnets personlighet i samspelet med modern. Här föreligger inget motsatsförhållande utan fastmer en förstärkningseffekt. Den psykologiska miljön bidrager till befästandet av emotionella och perceptionsrelaterade avvikelser.
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne skrev:Tanken på födelseögonblicket som, om än praktiskt och psykiskt genomgripande, som baseline är alltså inte riktig. Den härrör sig sannolikt mer från föräldrarna, i synnerhet fäderna, än från barnet.
Dock är födelsen genomgripande på så sätt att miljön före och efter den skiljer sig mycket från varandra. Jag tror därför att barnets ålder vid födseln har stor betydelse för det framtida livet. Ett barn som föds väldigt tidigt ligger på en helt annan mognadsnivå än ett som föds väldigt sent, och kommer därför att uppleva alla intryck annorlunda.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården