Hopplöst fall, doktorn grät (varning, väldigt depressivt)
65 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Kahlokatt skrev:Influensan har börjat gå ur kroppen och jag mår lite bättre nu. Tack för alla snälla ord!
Skönt att se att det är bättre nu!
Jag funderade litegrann på om du kanske inte skulle kunna må bra av ett litet miljöombyte ändå? Nu känner jag dej inte alls så jag kan ju ha totalt fel i detta, så var inte rädd att säga det åt mej!
Jag bara inbillar mej att du kanske kunde ta med en god vän och åka tåg nånstans. Bara man kommer ut ur Sverige är det hyfsat billigt att åka tåg fortfarande. En vecka eller så. Kika lite på schweiziska berg eller lavendelängar i Provence. Typ.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Håller med om att det är skönt att höra att Kahlokatt mår lite bättre. Men alltså, shit vad kul det låter och åka tåg sådär i Europa. Hade jag kunnat tänka mig att göra.weasley skrev:Kahlokatt skrev:Influensan har börjat gå ur kroppen och jag mår lite bättre nu. Tack för alla snälla ord!
Skönt att se att det är bättre nu!
Jag bara inbillar mej att du kanske kunde ta med en god vän och åka tåg nånstans. Bara man kommer ut ur Sverige är det hyfsat billigt att åka tåg fortfarande. En vecka eller så. Kika lite på schweiziska berg eller lavendelängar i Provence. Typ.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 22:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Märkligt nog så gillade jag resan till och från Karlstad men resor i sig är tråkiga enligt mig men åka av en anledning är enligt mig trevligt
Däremot vill jag komma tillbaka o sova i min egen säng om natten
Hurdan är du på den punkten TS?
Däremot vill jag komma tillbaka o sova i min egen säng om natten
Hurdan är du på den punkten TS?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Elchocker tänker jag fan i mig inte finna mig i. Det skall det handla om i Uppdrag Granskning nästa vecka och man kan tydligen bli dement av det!
Jag har tidigare här i forumet länkat till en studie - den enda långtidsstudien som gjorts - som visar att elchocker (ECT) kan ge långvariga, sannolikt permanenta, kognitiva störningar. I form av nedsatt omdömesförmåga, lägre intelligens, minnesstörningar, med mera. Dessa är inte ovanliga biverkning heller.
Sjukvården blåljuger (eller är farligt oupplysta) när de hävdar att det är en ofarlig behandlingsform som på sin höjd ger tillfällig begränsad minnesförlust.
Studien igen:
The Cognitive Effects of Electroconvulsive Therapy in Community Settings
http://www.ect.org/wp-content/uploads/2 ... 01180a.pdf
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
Altus skrev:Kahlokatt skrev:Elchocker tänker jag fan i mig inte finna mig i. Det skall det handla om i Uppdrag Granskning nästa vecka och man kan tydligen bli dement av det!
Jag har tidigare här i forumet länkat till en studie - den enda långtidsstudien som gjorts - som visar att elchocker (ECT) kan ge långvariga, sannolikt permanenta, kognitiva störningar. I form av nedsatt omdömesförmåga, lägre intelligens, minnesstörningar, med mera. Dessa är inte ovanliga biverkning heller.
Sjukvården blåljuger (eller är farligt oupplysta) när de hävdar att det är en ofarlig behandlingsform som på sin höjd ger tillfällig begränsad minnesförlust.
Studien igen:
Jag kommer ihåg när jag var liten så hade min morbror problem med sina "nerver", jag tror att han fick elchocker..idag är han lite konstig..men han äter väl en massa piller också!! Han säger själv att han e schitzofren (säkert felstavat).
Senast redigerad av hemulen 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
Ni som snackar skit om ECT har ni genomgått en sådan behandling själva? I annat fall håll igen lite med snacket va *S*
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
Säkert!hemulen skrev: Studien igen:
Jag kommer ihåg när jag var liten så hade min morbror problem med sina "nerver", jag tror att han fick elchocker..idag är han lite konstig..men han äter väl en massa piller också!! Han säger själv att han e schitzofren (säkert felstavat).
schizofren
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
LOL? Så för att snacka skit om något måste man uppleva det själv. Tyvärr, men det håller ingenstans.kakmonstret skrev:Ni som snackar skit om ECT har ni genomgått en sådan behandling själva? I annat fall håll igen lite med snacket va *S*
De som har varit med om de värsta biverkningarna har antagligen inte de egenskaper som krävs för att läsa i den här tråden. Uppdrag granskning ska handla om ECT nästa vecka. I många andra länder så är det förbjudet att "städa om" i hjärnan/spela roulette, för chansen att tappa minnet.
http://svt.se/granskningPatienterna har inte fått veta sanningen om riskerna
ONSDAG 18 NOVEMBER: Elbehandlingar, så kallad ECT, mot depressioner har blivit allt vanligare i Sverige. Att det är en behandling med flera allvarliga biverkningar har många patienter aldrig fått veta.
I två program granskar reportrarna Janne Josefsson och Kristina Hedberg riskerna med ECT. Risker som myndigheter och experter mörkat.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 2 gånger.
kakmonstret skrev:Ni som snackar skit om ECT har ni genomgått en sådan behandling själva? I annat fall håll igen lite med snacket va *S*
Det känns verkligen rätt att kritisera metoder som är så genomgripande attackerande på hela hjärnan. Man kan ju tänka sig att om en del ger effekt så ger nån annan del en negativ effekt.
Fast om ens liv hänger på en skör tråd och man testat allt annat så kan man ju ge det en chans.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Fast om ens liv hänger på en skör tråd och man testat allt annat så kan man ju ge det en chans.
Ja, fast då har man som patient rätt att få allsidig information innan, där riskerna inte minimeras. Och sjukvården har en skyldighet att ta reda på riskerna i förväg. De har ingen rätt att i efterhand säga att de inte visste, inte när det faktiskt fanns information att ta del av.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 2 gånger.
Carl på slutet där säger du något bra tycker jag. Det är så att ECT räddar liv. Det gör inte djupa depressioner, de tar dem.
- kakmonstret
Nej, men min syster har genomgått ett flertal ECT-behandlingar och hon fick väldigt dåligt korttidssminne en lång tid efteråt. Mindes t.e.x. inte att hon hade pratat med mig i telefon och vad vi hade pratat om. Hon märkte inte själv av efterverkningarna, det var omgivningen som märkte det.kakmonstret skrev:Ni som snackar skit om ECT har ni genomgått en sådan behandling själva? I annat fall håll igen lite med snacket va *S*
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
hemulen skrev:Jag kommer ihåg när jag var liten så hade min morbror problem med sina "nerver", jag tror att han fick elchocker..idag är han lite konstig..men han äter väl en massa piller också!! Han säger själv att han e schitzofren (säkert felstavat).
Har man schizofreni så är man "lite konstig", åtminstone dem jag har träffat, det behöver inte ha (bara) med tabletter och ECT att göra.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
Jossan skrev:Nej, men min syster har genomgått ett flertal ECT-behandlingar och hon fick väldigt dåligt korttidssminne en lång tid efteråt. Mindes t.e.x. inte att hon hade pratat med mig i telefon och vad vi hade pratat om. Hon märkte inte själv av efterverkningarna, det var omgivningen som märkte det.
Det där är en vanlig biverkning som man blir informerad om innan. Det är inte ett bestående tillstånd utan det råder under själva behandlingen. Jag vet att ECT kan vara en väldigt bra och framgångsrik behandling som på kort tid hjälper människor ur ett hopplöst tillstånd av nattsvart mörker. Sedan, när man ryckts upp så ska en kraftig medicinering sättas in som behåller det nya tillståndet och stabiliserar det. Det går civiliserat till, vi snackar inte Frankensteins monsterfasoner eller lobotomi-ingrepp här.
Och sedan finns de som det inte går lika bra för, som med allt annat. Ja, så är det här i livet det är ett val man står inför. Antingen prova, ha stor chans att bli bättre men även riskera att inte svara positivt på behandlingen. Eller så kan man stanna kvar nere i sitt akut sjuka tillstånd. Hålla ut där en tid, pendla in och ut från psyk, sedan kanske göra något dumt och oerhört tragiskt.
- kakmonstret
Kahlokatt skrev:Tack, bittervittran, men jag kan inte ens sy i knappar ordentligt. Handarbete skulle vara det sista jag sysselsatte mig med, tyvärr. När mormor skulle lära mig brodera stjälksöm, stack jag brodernålen innanför tumnageln.
nej, men det är för pilligt. du kan virka en lång snodd, repa upp och virka om. stickning är enklare än brodering...
samma sak om och om igen, väldigt meditativt. tom för mig som blir superstressad av meditation...
Senast redigerad av bittervittran 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
- bittervittran
- Anslöt: 2009-09-06
Aj, som tusan. Angående det där med nål under nageln.
Rekommendera ECT + mediciner (är det säkert att det funkar..?) istället för snack och ordna upp livet hjälp tycker jag är lite elakt, faktiskt. När samhället ser ut som det gör. Kanske man kunde ta en titt på det först (ack, samhället som funkar så perfekt, särskilt med synen på de som kämpar psykiskt exempelvis) innan man förstör folks hjärnor för all framtid, iallafall riskerar. Med massa experiment. Hm. Tämligen nödvändigt?
Jag tycker ibland samhället kunde få sig en elchock och börja respektera även de med psykiska problem. Det är som att man är mindre värd då.
Iaf enligt mitt sätt att se på det (så nej tack till the chock+medicin), så är elchocker ännu en metod för att slippa göra åt saker i verkligheten.
Tala inte om elchocksallergi, bara.
De kanske kan bota krig med den också. Och massa annat. Jag kanske är tjockskallig men hellre det än nån riskabel framtida dementichock och så vidare så kallad behandling. När allt man velat varit nåt annat men det inte dugit åt dem som"givit vården" och andra experter en del gånger. Visst kan man åtgärda tidigare skit med det, men det verkar lite genomskinligt. Ungefär som vitaminpiller efter att ha hällt i sig lite socker. Glöm skiten, ta dig en liten elektrisk chock från oss här. NU mer biverkningsfri än allting annat!! Som sagt, jag är säkert tjockskallig.
PS. Efter att ha fått medicin de kallar biverkningsfri, som skall passa en, och man känner av typ minst 10 olika, så har jag svårt att lita på något sådant där nytt och sensationellt och bättre än förut *tvi-vel*.
Minnesblockeringar får man av vanliga jävla mirakel-sömnpiller som man slutar med. Som är beroendeframkallande. Så, nja?
Egentligen tycker jag allt sånt här är misshandel på folk.
Visst kan man säkert hjälpas i perioder av olika medicinska hjälpmedel, men det får fan inte bli helt jäkla överdrivet. (Själv erbjöd de mig 4 olika mediciner på LPT samtidigt. Lugnande, sömnmedicin, neuroleptika, UPPIGGANDE..?! vafan, jag hade ingen sysselsättning om dagarna, INGENTING..istället får jag 4 mediciner att leka med under tiden. lustigt föga). Lyssnar man inte påpatienten ens en gång så kan man väl ge fan i att ge några chocker. Snackar inte om hur andra haft det i sin vård, men enligt nån annans ögon här, iaf. .
Jag är beredd på att man inte kan diskutera med mig. ^^
Rekommendera ECT + mediciner (är det säkert att det funkar..?) istället för snack och ordna upp livet hjälp tycker jag är lite elakt, faktiskt. När samhället ser ut som det gör. Kanske man kunde ta en titt på det först (ack, samhället som funkar så perfekt, särskilt med synen på de som kämpar psykiskt exempelvis) innan man förstör folks hjärnor för all framtid, iallafall riskerar. Med massa experiment. Hm. Tämligen nödvändigt?
Jag tycker ibland samhället kunde få sig en elchock och börja respektera även de med psykiska problem. Det är som att man är mindre värd då.
Iaf enligt mitt sätt att se på det (så nej tack till the chock+medicin), så är elchocker ännu en metod för att slippa göra åt saker i verkligheten.
Tala inte om elchocksallergi, bara.
De kanske kan bota krig med den också. Och massa annat. Jag kanske är tjockskallig men hellre det än nån riskabel framtida dementichock och så vidare så kallad behandling. När allt man velat varit nåt annat men det inte dugit åt dem som"givit vården" och andra experter en del gånger. Visst kan man åtgärda tidigare skit med det, men det verkar lite genomskinligt. Ungefär som vitaminpiller efter att ha hällt i sig lite socker. Glöm skiten, ta dig en liten elektrisk chock från oss här. NU mer biverkningsfri än allting annat!! Som sagt, jag är säkert tjockskallig.
PS. Efter att ha fått medicin de kallar biverkningsfri, som skall passa en, och man känner av typ minst 10 olika, så har jag svårt att lita på något sådant där nytt och sensationellt och bättre än förut *tvi-vel*.
Minnesblockeringar får man av vanliga jävla mirakel-sömnpiller som man slutar med. Som är beroendeframkallande. Så, nja?
Egentligen tycker jag allt sånt här är misshandel på folk.
Visst kan man säkert hjälpas i perioder av olika medicinska hjälpmedel, men det får fan inte bli helt jäkla överdrivet. (Själv erbjöd de mig 4 olika mediciner på LPT samtidigt. Lugnande, sömnmedicin, neuroleptika, UPPIGGANDE..?! vafan, jag hade ingen sysselsättning om dagarna, INGENTING..istället får jag 4 mediciner att leka med under tiden. lustigt föga). Lyssnar man inte påpatienten ens en gång så kan man väl ge fan i att ge några chocker. Snackar inte om hur andra haft det i sin vård, men enligt nån annans ögon här, iaf. .
Jag är beredd på att man inte kan diskutera med mig. ^^
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
PS. Jag hade lättare gått med på samarbete om de inte jämt vetat bättre utan att fråga patienten först, faktiskt. Är man bara en maskin utan egna känslor så kan man väl säkert experimenteras på. Man får bara en massa saker erbjudna för sig man inte ens tror på och så vidare. Sedan elchocker? Hm..
Det här kom inte med i förra.
Det här kom inte med i förra.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
Altus skrev:Kahlokatt skrev:Elchocker tänker jag fan i mig inte finna mig i. Det skall det handla om i Uppdrag Granskning nästa vecka och man kan tydligen bli dement av det!
Studien igen:
Men i din egen länk står det ju att patienterna 6 mån efter korrekt applicerad ECT (den vita stapeln) höjt sina poäng på samtliga mentala test :
[img]http://i36.tinypic.com/2ujnyc8.png[/img]
Jag är dock ingen förespråkare av ECT, jag tycker att man i första hand skall göra förändringar i ens livssituation som gör att man mår bättre.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:36:47, redigerad totalt 1 gång.
ECT är bra om man drabbats av låsningar i hjärnan. Förändrade livssituationer, semester, mediciner, terapi brukar inte kunna lösa upp sådana låsningar.
Jag tycker de hjärnskador jag ådrog mig av "ofarlig" Cipramilmedicinering är rakt av jämförbara med de jag ådrog mig av 21 ECT-behandlingar.
Jag tycker de hjärnskador jag ådrog mig av "ofarlig" Cipramilmedicinering är rakt av jämförbara med de jag ådrog mig av 21 ECT-behandlingar.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:36:47, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
kakmonstret skrev:Carl på slutet där säger du något bra tycker jag. Det är så att ECT räddar liv. Det gör inte djupa depressioner, de tar dem.
Det kan nog vara både och. Det kan dra upp folk ur skiten, men det kan också göra saken värre. Om jag fick välja mellan att må permanent som jag gjorde när jag satt på psykakuten eller att få ECT, då är det ingen tvekan om att jag skulle väja det senare. Jag skulle t.o.m. hellre välja att bli en lallande, dreglande lobotomipatient.
Man får inte uttala sig om sådant man inte har varit med om själv? Med den logiken kan ju ingen diskutera vare sig självmord, dödsstraff eller eutanasi.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:36:47, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården