Dåligt minne
54 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Dåligt minne
Det finns säkert redan en tråd om detta men har inte hitta den.
Hur är det med era minnen?? Mitt är hopplöst och mina närmaste anhöriga tror säkert att jag ljuger
Jag kommer inte ihåg så mycket av mitt liv..märkte det för nåt år sedan. Hemskt! Känns overkligt..man hör andra prata minnen o jag minns knappt nåt av mitt liv. Vissa detaljer resten är Londondimma.
Är det fler än jag som har dåligt minne??
Senil?? Vid 40 års åldern!!
Hur är det med era minnen?? Mitt är hopplöst och mina närmaste anhöriga tror säkert att jag ljuger
Jag kommer inte ihåg så mycket av mitt liv..märkte det för nåt år sedan. Hemskt! Känns overkligt..man hör andra prata minnen o jag minns knappt nåt av mitt liv. Vissa detaljer resten är Londondimma.
Är det fler än jag som har dåligt minne??
Senil?? Vid 40 års åldern!!
Senast redigerad av hemulen 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Jag är väl mer klassiskt "senil" isf. Jag har ett fantastiskt detaljminne, kommer ihåg tapeterna i varje rum i varje hem jag har haft. Mina föräldrar är skilda så jag har flera hem i minnet.
Däremot har jag har ett sanslöst dåligt närminne, "teflonminne" brukar man väl kalla det.
Planer, läkarbesök, platser, tider, möten, borttappade saker, sånt liksom går in genom ena örat och ut genom det andra.
Jag är väldigt disträ och väldigt dålig på att lägga saker på ett och samma ställe. Antalet saker jag har slarvat bort genom livet skulle nog kunna fylla en container.
Däremot har jag har ett sanslöst dåligt närminne, "teflonminne" brukar man väl kalla det.
Planer, läkarbesök, platser, tider, möten, borttappade saker, sånt liksom går in genom ena örat och ut genom det andra.
Jag är väldigt disträ och väldigt dålig på att lägga saker på ett och samma ställe. Antalet saker jag har slarvat bort genom livet skulle nog kunna fylla en container.
Senast redigerad av olgis 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Jag kommer inte ihåg mycket från barndom bland annat, fast det kan ju vara att jag kommer ihåg annat än vad som brukar frågas.
Sen undrar jag hur mycket som folk kommer ihåg från barndomen.
That time is gone.. finns ju ingen anledning att bära kvar minnen som inte är inlärningar av olika slag.. man är inget kassetband så att säga..
Sen undrar jag hur mycket som folk kommer ihåg från barndomen.
That time is gone.. finns ju ingen anledning att bära kvar minnen som inte är inlärningar av olika slag.. man är inget kassetband så att säga..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Jag minns väldigt mycket från min barndom och situationer.
Men om jag ska på .t.ex. någon fest på lördagen så kan jag ha svårt att komma ihåg det, ända fram till ögonblicket då det är dags att göra sig i ordning och gå. Men på något magiskt sätt lyckas jag ändå alltid komma ihåg viktiga saker som läkarbesök och sånt. Kanske för att jag tänker på det hela hela tiden (och stressar sönder mig) fram tills att det är gjort. Tror det är därför jag fastnar i tankeloopar så mycket och ältar mycket, för att jag är rädd att glömma bort, och måste försöka hålla allt allt allt i minnet. Och då blir man stressad...
Men om jag ska på .t.ex. någon fest på lördagen så kan jag ha svårt att komma ihåg det, ända fram till ögonblicket då det är dags att göra sig i ordning och gå. Men på något magiskt sätt lyckas jag ändå alltid komma ihåg viktiga saker som läkarbesök och sånt. Kanske för att jag tänker på det hela hela tiden (och stressar sönder mig) fram tills att det är gjort. Tror det är därför jag fastnar i tankeloopar så mycket och ältar mycket, för att jag är rädd att glömma bort, och måste försöka hålla allt allt allt i minnet. Och då blir man stressad...
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
När jag blev 18 år så skedde en förändring som i princip gjorde att jag flytta mitt förflutna bakom mig. Och med det menar jag att jag inte minns hur jag tänkte, men har minnen av vissa känslor som kan förklaras på ett ungefär. Det är svårt att förklara med konkreta exempel, jag har minnet av bilder och ljud. Har dåligt tidsminne, jag minns inte så många tidpunkter. Men jag minns väldigt mycket annat. Hehe.
Jag är ganska ung, 24 år.
Jag är ganska ung, 24 år.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag har skitdåligt minne. Minns inga exempel just nu
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Mitt närminne har försämrats gradvis sedan mitten av 90-talet och för tillfället handlar det om några minuter.
Det är som om jag hade haft absolut gehör men helt tappat det; Skitjobbigt!!!
Det är som om jag hade haft absolut gehör men helt tappat det; Skitjobbigt!!!
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen skrev:Jag har skitdåligt minne. Minns inga exempel just nu
Exempel på vadå?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hur var frågan nu igen ?
Mitt minne är väldigt varierande.
I mångt och mycket är mitt minne nästan fotografiskt, kommer ihåg nästan allt som sägs och skrivs nästan ordagrannt.
Men så glömmer jag bort enkla saker istället, typ vardagssysslor och möten och dylikt.
Mitt minne är väldigt varierande.
I mångt och mycket är mitt minne nästan fotografiskt, kommer ihåg nästan allt som sägs och skrivs nästan ordagrannt.
Men så glömmer jag bort enkla saker istället, typ vardagssysslor och möten och dylikt.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Har nog väldigt bra minne. Har en mängd lösenord och koder i huvudet. Även registreringsnummer , telefonnummer och personnummer.
Senil betyder bara gammal. Motsatsen är juvenil. Man kan vara senil utan att vara dement. Jag är nu presenil men långt ifrån dement.
Senil betyder bara gammal. Motsatsen är juvenil. Man kan vara senil utan att vara dement. Jag är nu presenil men långt ifrån dement.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Har haft ett minne som sällan svikit mig, men på senare år har jag börjat känna mig dement, glömmer massor av relevanta saker, minns inte ens att ett samtal ägt rum där viktig information presenterats, än mindre den viktiga informationen...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Jag har ett bra långtidsminne. Har lätt att lära mig saker om jag får tid att glömma bort det brusande, skvalande ytliga. Rensa liksom.
Men mitt arbetsminne är ett skämt. Jag kan glömma vad jag håller på med medan jag gör det. Måste ha rutiner och system för att inte fastna i nuet.
Saker som ligger lite längre fram i tiden är inget problem. Jag har inte ens en almanacka. Lägger in lite grejer i min iPhone, men behöver det egentligen inte. Har hela den kommande veckan i skallen. Problemet är bara att i nuet veta vilken dag det är.
Men mitt arbetsminne är ett skämt. Jag kan glömma vad jag håller på med medan jag gör det. Måste ha rutiner och system för att inte fastna i nuet.
Saker som ligger lite längre fram i tiden är inget problem. Jag har inte ens en almanacka. Lägger in lite grejer i min iPhone, men behöver det egentligen inte. Har hela den kommande veckan i skallen. Problemet är bara att i nuet veta vilken dag det är.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
jag har jättedåligt minne särskilt arbetsminne (tex kan jag glömma vad jag pratar om när jag pratar)
minns inte så mkt av mitt liv före jag var 13 heller (är 22 nu)
däremot kan jag rabbla om tex te i mer än 1 timme utan stöd lappar eller rabbla upp vissa matematiska saker tex formler även fast jag alldrig haft matte som spec intresse
minns inte så mkt av mitt liv före jag var 13 heller (är 22 nu)
däremot kan jag rabbla om tex te i mer än 1 timme utan stöd lappar eller rabbla upp vissa matematiska saker tex formler även fast jag alldrig haft matte som spec intresse
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Har rena elefantminnet...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:02, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag har dåligt minne, speciellt när det gäller andra människor. Måste träffa en person väldigt många gånger innan jag känner igen ansiktet. Önskar att jag istället var bra på att komma ihåg andra detaljer, men är inte bra på det heller.
Jag är extremt duktig på att sålla bort oviktiga detaljer och se mönster och sammanhang, det dåliga minnet för detaljer har väl med det att göra kanske. Fördelen är att jag kan se/läsa om bra filmer och böcker igen eftersom jag ändå sällan kommer ihåg handlingen.
Jag är extremt duktig på att sålla bort oviktiga detaljer och se mönster och sammanhang, det dåliga minnet för detaljer har väl med det att göra kanske. Fördelen är att jag kan se/läsa om bra filmer och böcker igen eftersom jag ändå sällan kommer ihåg handlingen.
Senast redigerad av Johan S 2011-05-04 22:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare