Intressant läsning om elever med AS, från Skolverket

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intressant läsning om elever med AS, från Skolverket

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-12 21:18:37

http://www.skolverket.se/sb/d/3200/a/17877

Planering viktig för elever med Aspergers syndrom

Hur möter skolan elever med Aspergers syndrom? Vilka är framgångsfaktorerna i arbetet med eleverna? Det belyser Skolverket i rapporten "Skolan och Aspergers syndrom".
- Det är viktigt att se till varje elevs behov och ha en långsiktig planering för att nå framgång, säger Staffan Engström, projektledare på Skolverket.


Skolverket vill få en bild av vad skolan gör när de möter elever med diagnosen Aspergers syndrom och hitta framgångsfaktorer i arbetet med dessa elever. För studien valdes fem kommuner ut, där både specifikt utformade skolor och skolor med bara en eller två elever med Aspergers syndrom besöktes.

I arbetet med rapporten framkom en efterfrågan hos skolorna hur man kan arbeta med dessa elever. Därför har Skolverket tagit med artiklar från två forskare, Marita Falkmer och Kristina Hellberg, som belyser hur man kan gå tillväga och arbeta för att tillgodose elevers behov samt motverka en segregering.
- Många lärare som vi har träffat skulle önska att de hade mer kunskap och att de fick mer kompetensutveckling, gärna för hela arbetslaget så att man får en samsyn. Vi hoppas att rapporten ska leda till reflektion och en diskussion, säger Charlotte Mannerfelt, undervisningsråd på Skolverket.

Lämpliga avvägningar
Skolorna i studien menar att elever med Aspergers syndrom behöver en tydlig struktur och tid att bli förberedda på förändringar exempelvis när det gäller raster och lektionsupplägg. Det är även viktigt att förebygga stress. Hög frånvaro för elever med Aspergers syndrom kan bero på konflikter eller missförstånd i skolan.
- Det beror på att skolorna inte har lyckas tillgodose elevernas behov och förebygga kritiska situationer, säger Charlotte Mannerfelt.

Matsalen, rasterna och idrotten är nyckelområden som Skolverket har identifierat som kan vara särskilt jobbiga för eleverna. Där har flera av de besökta skolorna speciella rutiner.
- Vissa elever väljer att sitta och äta i sitt klassrum för att det är mycket ljud och oskrivna regler i en skolmatsal, säger Staffan Engström.

Övergångar mellan stadier och skolor är ett annat kritiskt läge och planeringen runt detta för elever med Aspergers syndrom är viktig. Skolan behöver undersöka vilken klassituation som eleven kommer till och vilka lärare som ska informeras. Eleven kan behöva besöka skolan i förväg eller träffa lärarna innan skolan börjar.

Det kan vara en rad skolmisslyckanden för elever som leder fram till att diagnosen Aspergers syndrom ställs. Svårigheterna visar sig till exempel när kraven ändras för eleverna, menar Staffan Engström.
- Kraven blir större i de högre stadierna, det blir fler saker att hålla reda på, mer outtalade förväntningar och det är fler lärare och elever att umgås med.

Planera på längre sikt
Skolorna behöver ha en medvetenhet i arbetet med elever med Aspergers syndrom. Det gäller att planera på längre sikt och reda ut vad ett beslut får för konsekvenser för en elev inom ett längre tidsperspektiv. En del skolors svårigheter handlar om samverkan med aktörer som habilitering, barn och ungdomspsykiatrin och socialtjänst.
- Skolorna efterfrågar mer kunskap, kompetens och stöd för att bygga upp en bra samverkan, säger Staffan Engström.

Stödbehovet hos eleverna med insatser från flera aktörer utanför skolan ställer höga förväntningar på skolan och vad den ska göra.
- Skolan har ett svårt uppdrag att samverka med många expertområden och det finns en orealistisk förväntan på skolan att lösa alla svårigheter, säger Staffan Engström.

Text: Anna Ström
Bild: Thomas Henrikson

Fakta om Aspergers syndrom
Autismspektrumtillstånd är ett övergripande begrepp som innefattar diagnoserna autism, Aspergers syndrom eller genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation. Spektrumbegreppet kan ses som ett sätt att tydliggöra att det fi nns stora individuella skillnader mellan individer med samma diagnos och att det kan vara svårt att dra exakta gränser mellan diagnoserna.

För att ställa diagnosen Aspergers syndrom brukar man utgå ifrån att man har nedsatta funktioner inom minst två funktionsområden: ömsesidig social interaktion, ömsesidig verbal och icke-verbal kommunikation, begränsad föreställningsförmåga och begränsad beteenderepertoar. Graden av svårigheter kan variera starkt från att bara anas i vissa situationer till att bli mycket allvarligt begränsande vid många tillfällen.

För frågor kontakta
Staffan Engström, undervisningsråd
08-527 332 255 eller 0733-77 32 55

Hela rapporten finns att ladda ner eller beställa som papperstryck här:

http://www.skolverket.se/sb/d/193/url/0 ... 3Fk%3D2282
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:40:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Trixy » 2009-11-12 21:29:21

Ett tips är att göra ett studiebesök på nyheden skola i Krokom där dom har jämtlands ända studieenhet för aspergerbarn och ta lärdom
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 22:40:48, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Re: Intressant läsning, från Skolverket

Inläggav Tallerger » 2009-11-12 22:17:32

alfapetsmamma skrev:Fakta om Aspergers syndrom
Autismspektrumtillstånd är ett övergripande begrepp som innefattar diagnoserna autism, Aspergers syndrom eller genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation. Spektrumbegreppet kan ses som ett sätt att tydliggöra att det fi nns stora individuella skillnader mellan individer med samma diagnos och att det kan vara svårt att dra exakta gränser mellan diagnoserna.


Är "genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation" en annan benämning på "atypisk autism"?
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 22:40:48, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Intressant läsning, från Skolverket

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-13 1:43:48

Tallerger skrev:
alfapetsmamma skrev:Fakta om Aspergers syndrom
Autismspektrumtillstånd är ett övergripande begrepp som innefattar diagnoserna autism, Aspergers syndrom eller genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation. Spektrumbegreppet kan ses som ett sätt att tydliggöra att det fi nns stora individuella skillnader mellan individer med samma diagnos och att det kan vara svårt att dra exakta gränser mellan diagnoserna.


Är "genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation" en annan benämning på "atypisk autism"?


PPD-NOS, PDD-NOS och atypisk autism tror jag är samma sak ja.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:40:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-11-13 1:45:49

Det har det långa namnet i DSM-IV och heter atypisk autism i ICD-10.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Mer intressant läsning från Skolverket

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-22 18:44:30

Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:45:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2010-03-16 23:59:12

Det här är inte från Skolverket, men skitsamma, det hamnar i en tipstråd från mig iaf... ;)

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... etens_html
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in