Aspergerkontakt i Stockholm
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Aspergerkontakt i Stockholm
Hej jag heter Björne, och jag är lite annorlunda. Känner att det vore dags nu efter 20 års tvivel att fastställa ifall jag har asperger eller inte. Samt att komma i kontakt med andra som definitivt har asperger för att se om de är konstiga på samma sätt som mig. Så hur gör jag? Vilka vårdinstanser ska man ta kontakt med, vilka ska man ringa och så vidare?
Senast redigerad av Björne 2011-05-04 22:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Tack så mycket! Okej så jag ska ta kontakt med psykiatrin. Men vilken psykiatri... Och vad ska jag säga. Kanske hade det varit enklare om jag varit arbetslös, bott hemma och varit självmordsbenägen. Men så är det inte. Jag lever ett städat förortsliv och är ganska framgångsrik i det jag gör... Har aldrig bett om hjälp innan. Det känns inte som om de snälla människorna på psykiatrin skulle ta mig på allvar.
Senast redigerad av Björne 2011-05-04 22:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Den vanligaste vägen är:
Du beställer en tid på närmaste vårdcentral och ber den läkare du träffar att skriva en remiss till en neuropsykiatrisk utredning. Men det är långa väntetider här i Stockholm. Jag fick vänta i nästan två år på min utredning.
Du kan också söka upp en privatpraktiserande läkare/psykiater, men det kostar en hel del.
Du beställer en tid på närmaste vårdcentral och ber den läkare du träffar att skriva en remiss till en neuropsykiatrisk utredning. Men det är långa väntetider här i Stockholm. Jag fick vänta i nästan två år på min utredning.
Du kan också söka upp en privatpraktiserande läkare/psykiater, men det kostar en hel del.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 22:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:40:06, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Lite kul är att jag för tillfället går på några samtal gällande bakteriefobi, jag har fått lite frågeformulär att fylla i.
De som verkar gälla autism (står AQ någonting och jag frågade hon som gav mig dem vad AQ står för och då sade hon "Autism Quotient eller något"), frågorna var märkligt lika rdos frågor.
Vem som var först vet jag inte men det spelar nog ingen roll, forskning utvecklas nog oavsett vem som kommit fram till något.
Klart är att rdos test gav mig skjutsen att leta vidare och till slut bli ganska nöjd med min möjliga personlighetstyp
De som verkar gälla autism (står AQ någonting och jag frågade hon som gav mig dem vad AQ står för och då sade hon "Autism Quotient eller något"), frågorna var märkligt lika rdos frågor.
Vem som var först vet jag inte men det spelar nog ingen roll, forskning utvecklas nog oavsett vem som kommit fram till något.
Klart är att rdos test gav mig skjutsen att leta vidare och till slut bli ganska nöjd med min möjliga personlighetstyp
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Björne skrev:Okej, men det var lite dåligt med detaljer. Ex. vem eller vilka ska man ringa och vad ska man säga då?
Vet inte hur värdefulla mina råd är eftersom jag varken sökte "för" asperger eller vet om jag har asperger, väntar på utredning. Min väg gick direkt via psykiatrin. Bor också i Stockholm, PMa mej om du vill veta i detalj vilka jag kontaktade.
vadloink skrev:Men det är långa väntetider här i Stockholm.
När jag för en vecka sen fick min remiss för utredning av asperger, i Stockholm, fick jag ett besked på 2-3 månaders väntetid. Och uppmaningen att kontakta vårdgaranti kansliet om det tog längre tid, gärna för mej .
Senast redigerad av croc 2011-05-04 22:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare