NU & NI i samband med högfungerande autism! Stämmer dett

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

NU & NI i samband med högfungerande autism! Stämmer dett

Inläggav Glimma » 2009-11-11 11:44:27

Nu blev jag både nyfiken och fundersam över en uppenbart okunnig person uttalande på Facebook. Stämmer det att personer med högfungerande autism har svårt att skilja på NI & NU? Det som stör mig är att jag inte vet om han menade att skämta/ el. vara ironisk. För han hade ett smiletecken efter sitt inlägg. :) Men jag har försökt få ett svar genom att helt enkelt fråga. Det är ingen jag känner personligen utan bekantas bekant. Jag upplever också att Asperger syndrom och Högfungerande autism är två rätt olika saker. Men där kan jag ju helt klart ha missuppfattat informationen. I de böcker jag läst om både om Högfungerande autism och Asperger syndrom har svårigheten att kunna skilja på NI och NU aldrig varit ett tecken på att man skulle ha ngn av nämnda diagnoser. Tycker snarare att han missuppfattat detta med dyslexi. Han verkar ha baserat sin fakta utifrån en person som han känner med Asperger. Men det stämmer ju inte på alla. Eller? Jag har aldrig haft problem att skilja på NI & NU.

Vad vet ni om detta? Har han rätt eller fel?

weasley:
Låser på TS begäran.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

!

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-11 12:34:07

Hej!

Svårigheter att skilja på ni och nu? Nej, det har jag aldrig haft. Tillåt mig skratta. :D

Som liten hade jag ibland problem med tal som 21 och 12. Fick fundera en stund innan det blev rätt. Jag blandade också ihop å och o, e och ä och liknande. Men det var typ i första och andra klass, efter det har jag inte haft några problem alls.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-11 12:53:19

Ni och nu? Aldrig nånsin haft problem med. Inte hört talas om nån som har heller.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Glimma » 2009-11-11 14:17:55

Savanten Svante skrev:Ni och nu? Aldrig nånsin haft problem med. Inte hört talas om nån som har heller.

Nej och ingen har skrivit om detta i böckerna hela. Han måste vara ironisk skämtsam. Möjligen att han menade dyslexi fast det skrev han ju inte. Han kan ju ha blandat ihop?
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in