För och emot träffar i AAF:s (förr FA) el Attentions regi

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2009-11-11 0:40:05

rdos skrev:
sommar skrev:Självständig med As. blir man när man så gott man kan försöker ta tag i sitt liv och struntar i Fa, Attention och har lite eller inget med Af.


Men det är väl självklart. Inte använder man myndigheter / föreningar till sånt heller!

Vad jag menar är att man mycket väl kan använda FA/Attention för träffar utan att för den skull låta dem styra sitt liv.

Förmodligen kan man det. Det jag menade var att ska man bli självständig bör man vara medveten om deras synsätt - de ser en mer eller mindre som offer och inte sylta in sig för mycket i varken Fa, Attention, Af, Lss eller vuxenhabet (ibland är man dessvärre tvungen att gå till Af). med tanke på att de ser en mer eller mindre som offer. Jag förlikar mig inte riktigt med deras syn på funktionsnedsatta. Tyvärr var jag lite luddig i sista stycket det föregående inlägget i tråden.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav tvilling99 » 2009-11-11 13:23:55

Micke2 skrev:
rdos skrev:Vad jag menar är att man mycket väl kan använda FA/Attention för träffar utan att för den skull låta dem styra sitt liv.


FA är säkert en förening som passar dig alldeles utmärkt, rdos. Välbeställda föräldrar utan diagnos som påstår sig företräda personer med egen diagnos men som i själva verket bara tänker på sig själva och skiter blankt i att högerregimen pissar på dem som de säger sig företräda. De som drabbas av högerpolitiken klarar sig däremot väldigt bra utan en sådan förening.

FA är ingen politisk intresseorganisation utan verkar för funktionshindrade och inget annat.
Om du är missnöjd med högerregeringens politik så låt det inte gå ut över FA.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8612
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav tvilling99 » 2009-11-11 13:32:05

sommar skrev:Du vet inte vad jag såg och upplevde på det mötet och vad jag för övrigt fått och tagit reda på för info om Fa och Attention.

Det har du rätt i för det mötet var jag inte på men att döma en förening för ett möte tycker jag fortfarande är underligt.
Har du varit på någon aktivitet som Attention har?
Har du någon aning om vad de verkar för?
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8612
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav carl » 2009-11-11 13:32:51

Ni i skåne borde starta en diskussionsgrupp. :wink:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-11 13:44:17

tvilling99 skrev:Har du någon aning om vad de verkar för?

Det här säger väl allt?
http://shop.autism.se/?contentpage=show ... ri=5&id=61
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav tvilling99 » 2009-11-11 13:47:39

carl skrev:Ni i skåne borde starta en diskussionsgrupp. :wink:

Det är inte så lätt att hitta en ledare som skulle klara en sådan utmaning
:wink:
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8612
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Micke2 » 2009-11-11 13:59:38

tvilling99 skrev:FA är ingen politisk intresseorganisation utan verkar för funktionshindrade och inget annat.
Om du är missnöjd med högerregeringens politik så låt det inte gå ut över FA.


Vad gör då de RFA för de funktionshindrade som felaktigt stämplas som arbetsskygga och står fullkomligt rättslösa inför AFs godtyckliga och imkompetenta handläggare och inte får föra sin talan inför domstol? Inte ett förbannat dugg! Är det inte RFAs uppgift att företräda personer som mig? Varför i helvete skall man vara medlem i en sådan förening?
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav sommar » 2009-11-11 15:13:53

tvilling99 skrev:....
Det har du rätt i för det mötet var jag inte på men att döma en förening för ett möte tycker jag fortfarande är underligt.
Har du varit på någon aktivitet som Attention har?
Har du någon aning om vad de verkar för?

För h*vete läs vad jag skrev i inlägget precis innan och försök tro på det. Om du väljer att inte tro på det (vilket det verkar som), så kan vi likaväl sluta diskutera.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav tvilling99 » 2009-11-11 17:20:11

Micke2 skrev:Vad gör då de RFA för de funktionshindrade som felaktigt stämplas som arbetsskygga och står fullkomligt rättslösa inför AFs godtyckliga och imkompetenta handläggare och inte får föra sin talan inför domstol? Inte ett förbannat dugg! Är det inte RFAs uppgift att företräda personer som mig? Varför i helvete skall man vara medlem i en sådan förening?

Tog du någon kontakt med förbundsjuristen när du var med i föreningen?
Det var han som skulle hjälpa dig med sådana saker.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8612
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav tvilling99 » 2009-11-11 17:22:26

sommar skrev:...
För h*vete läs vad jag skrev i inlägget precis innan och försök tro på det. Om du väljer att inte tro på det (vilket det verkar som), så kan vi likaväl sluta diskutera.

Jag frågade om du haft något med Attention att göra.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8612
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Micke2 » 2009-11-11 17:31:37

tvilling99 skrev:Tog du någon kontakt med förbundsjuristen när du var med i föreningen?
Det var han som skulle hjälpa dig med sådana saker.


Det är det ingen med eftersom den nuvarande lagstiftningen inte utgår från en demokratisk människosyn. Vem är det som skall verka för att vi får en lagstiftning som förhindrar övergrepp mot funktionshindrade när inte RFA är intresserat?
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav tvilling99 » 2009-11-11 17:55:32

Micke2 skrev:Det är det ingen med eftersom den nuvarande lagstiftningen inte utgår från en demokratisk människosyn. Vem är det som skall verka för att vi får en lagstiftning som förhindrar övergrepp mot funktionshindrade när inte RFA är intresserat?

Att stifta lagar är inte RFAs sak,det är riksdagen som skall rösta igenom lagar vad jag vet.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8612
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Micke2 » 2009-11-11 18:54:37

tvilling99 skrev:Att stifta lagar är inte RFAs sak,det är riksdagen som skall rösta igenom lagar vad jag vet.


Vem är det som som skall påverka politikerna till att fatta lagar som förhindrar att bland annat personer med AS utsätts för rena övergrepp av myndigheterna för att de felaktigt stämplats som arbetsskygga. Om RFA är är en förening som företräder personer med egen diagnos borde man intressera sig för denna fråga?

Om föreningen är "opolitisk" borde man väl reagera mot försämringar för målgruppen oavsett vilken regering som gör detta? RFA viftar dock bort frågan helt och anser inte att det är deras område. Överklassföräldrarna inom RFA sitter uppenbarligen och gottar sig åt de kraftigt ökade sociala klyftorna i samhället som blivit följden av högerpolitiken och skiter i hur personer med egen diagnos bemöts. Varför skall man vara medlem i en sådan förening? Jag avråder bestämt alla på detta forum från att bli medlemmar i en förening som drivs på det sättet.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav rdos » 2009-11-11 20:42:33

Micke2 skrev:Vem är det som som skall påverka politikerna till att fatta lagar som förhindrar att bland annat personer med AS utsätts för rena övergrepp av myndigheterna för att de felaktigt stämplats som arbetsskygga. Om RFA är är en förening som företräder personer med egen diagnos borde man intressera sig för denna fråga?


RFA naturligtvis. Men för att de ska göra det behövs det lobbying emot föreningen så att de förstår att detta är ett problem. De har börjat intressera sig för LVU-ärenden, som RFA inte verkade ha en aning om för några år sedan. Att de bytt uppfattning beror inte på att föräldrar och/eller barn som drabbats gått ur föreningen och malt på om oförätter på sina kammare. Snarare på lobbying emot föreningen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Micke2 » 2009-11-11 21:48:27

rdos skrev:RFA naturligtvis. Men för att de ska göra det behövs det lobbying emot föreningen så att de förstår att detta är ett problem. De har börjat intressera sig för LVU-ärenden, som RFA inte verkade ha en aning om för några år sedan. Att de bytt uppfattning beror inte på att föräldrar och/eller barn som drabbats gått ur föreningen och malt på om oförätter på sina kammare. Snarare på lobbying emot föreningen.


Det är med all säkerhet lättare för föräldrar med god samhällsställning att utöva påtryckning mot föreningen om vad som är viktigt att driva. Om man som AS-person med näst intill obefintligt socialt nätverk sitter ensam i sin lägenhet och dessutom direkt drabbas av en politik som har till syfte att bryta ned de utsatta grupperna i samhället är det inte det lättaste att samla kraft till detta.

Man möts av totalt ointresse från RFA, trots att de borde ha viss insikt i hur det är att leva med AS. Dessutom lyfter de i tidning efter tidning fram personer som påstår att nu skall det bli så väldigt bra för att vi har fått en ny regering. Det är uppenbart att det krävs en radikal förändring av RFA om det skall vara en förening även för dem med egen diagnos.

Jag försökte att anstränga mig och vara kvar i styrelserna i Malmö och Skåne under 2008, trots att jag egentligen tappat gnistan totalt. I början av detta år avgick jag dock och lämnade föreningen, utan ett spår av saknad.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav sommar » 2009-11-12 0:01:06

tvilling99 skrev:...
Jag frågade om du haft något med Attention att göra.

Helt sant. Jag hade inte lust att svara på det då men det kunde ju inte du veta. Svar på frågan; Nej, men det räcker för mig med att ha läst på deras hemsida och ha varit i kontakt med folk där samt hört andras åsikter som ännu mer vet vad de gör. Håller klart med Micke2 och Krigarsjäl i frågan.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav earlydayminer » 2009-11-12 5:29:47

Om du bara visste hur långt man kan komma med förfinad glögg.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-12 5:31:21

earlydayminer skrev:Om du bara visste hur långt man kan komma med förfinad glögg.

Kan vi ta spelevinkinläggen i en annan tråd?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav earlydayminer » 2009-11-12 5:32:49

KrigarSjäl skrev:
earlydayminer skrev:Om du bara visste hur långt man kan komma med förfinad glögg.

Kan vi ta spelevinkinläggen i en annan tråd?


Naturligtvis. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-12 5:36:47

tvilling99 skrev:FA är ingen politisk intresseorganisation utan verkar för funktionshindrade och inget annat.
Om du är missnöjd med högerregeringens politik så låt det inte gå ut över FA.

Om en förening som säger sig tillvarata våra intressen inte har en politisk medvetenhet är den både tandlös och meningslös.
Aspergares situation i Sverige 2009 är i allra högsta grad en politisk fråga som man inte löser genom att julfesta.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Micke2 » 2009-11-12 14:45:53

tvilling99 skrev:Du är oxå välkommen på julfesten som FA har,den är barn och familjevänlig och så får din dotter träffa jultomten.


Jag uppmanar alla på detta forum: Visa ert missnöje med hur verksamheten inom FA/RFA bedrivs genom att BOJKOTTA samtliga aktiviteter i deras regi.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-12 15:30:11

+1
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2009-11-12 17:59:55

Ja, vill man vara med i en intresseorganisation för oss med egen diagnos är en sådan bildad och heter OA. Den är bildad för att vara just det, de andra är bildade för att vara intresseorganisationer för föräldrar till barn med diagnos, och vuxna med egen diagnos har bara kommit att slinka med av bara farten för att de då ingen mer egen organisation hade. Och har hittills ännu inte riktigt fått något inflytande nog att påverka respektive organisation att officiellt anamma vårt perspektiv. I Attention ser det väl ganska okej ut, särskilt i Västra Götaland, där flera vuxna med egen diagnos sitter i distriktsstyrelsen och en är distriktsordförande, men i RFA är det betydligt sämre. Vi får givetvis alla göra vad vi kan, jag är äntligen på väg in som medlem där nu för att försöka påverka på lång sikt.

OA har nu drygt 120 medlemmar, men åtskilliga gånger fler finns säkert som skulle vara med om de över huvud taget kände till sammanhangen i grund och botten.

Massor av vuxna aspergare är säkerligen inte ens med här på forumet, de är med i FA och/eller Attention och har aldrig hört talas om OA. Och rör sig inte i kretsar och gör inte saker så att det är troligt att de plötsligt skulle snubbla över informationen om att OA finns.

Och på forumet torde ju få ha missat att OA finns, ändå kan man ibland i trådar se diskussioner börja föras om det vore bäst att ta upp saker i RFA eller i Attention, som om man helt hade missat att OA finns. Även av skribenter som rimligt att döma torde veta det mycket väl. Att OA finns, alltså.

Vi har satt en låg medlemsavgift för att inte skrämma bort och ändå kunna försöka bygga upp ett kapital. Och då har vi t o m med den 50-lappen i medlemsavgift förlorat en medlem som väl skulle påbörja skuldsanering eller något sådant och absolut inte skulle ha råd med en hel 50-lapp om året. OA lär inte som organisationerna med 200-250 spänn i årsavgift kunna ha styrelsemöte i exempelvis Stockholm och bjuda ledamöterna på resorna till mötet. Vi är dömda att vara något väldigt amatörmässigt så länge vi inte har bättre resurser, och inte fler aspergare som ser värdet av att vara med och stödja.

Men men, uppe på runt 120 medlemmar nu kanske man kan hoppas det är någon slags kritisk massa här någonstans där bollen verkligen sätts i rullning. Vi har också lyckats börja synas i media en hel del, t o m nämnts i radio i Värmland. Frågan är bara om massor som så här långt har skickat in anmälan om att vilja gå med ska trilla ur igen av olika personliga nycker. Sådant är jag livrädd för... Det har funnits ett par som kommit och gått igen redan.

Med 500 medlemmar får man statsbidrag. Så här långt har det väl känts rätt trögt, i varje fall ställt i proportion till hur många fler aspergare som torde känna till föreningen än det är som valt att komma och säga "jag är med". Men kanske det kan börja rulla på rejält nu? 200 medlemmar 2010, 500 medlemmar 2011? Eller 2012?

Varför många inte är intresserade av medlemskap i OA, och då ofta inte har varit det i RFA eller Attention heller, har ju diskuterats i andra trådar. Just att ha Aspergerdiagnosen är inte någon tillräcklig grund för att motivera ett medlemskap i en förening (?), eller man anser inte att man kan vara med i en förening utan att engagera sig för mycket och man har inte tid att engagera sig i mer, så därför kan man inte ens gå med i en till.

Jag undrar om proportionerna av människor i en förenings målgrupp, som inte finner anledning att gå med i "sin" förening, är likadana normalt sett. Många mycket små handikappgrupper har lyckats alldeles utmärkt med sina intresseorganisationer och kunnat få stort inflytande i samhället.

Att aspergare verkligen skulle behöva lyckas nå ut och få ett sådant stort inflytande bestrider väl ingen... :?

Ge oss din "röst", ditt medlemskap i OA, och hjälp oss ta striden mot andra utomstående med egna vrångbilder av AS, så att vi kan ta makten över den bild allmänheten har av vårt syndrom!!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nisse » 2009-11-12 18:47:19

Jag vet inte, men jag kanske är skadad av min anarkistiska och konspiratoriska världsuppfattning?

Som jag ser det: Så fort det dyker upp en problemgrupp i samhället startas det en riksförening i ett led till passivisering och självdiciplinering. Problemgruppen får så att säga ett förtroende från samhället, då de skall förvalta stadsbidrag och kanske ha en egen lokal. Problemgruppen börjar ägna sig åt att författa verksamhetsberättelser och bidragsansökningar. Man börjar utarbeta en grafisk profil och verksamheten spårar ur när man börjar med att ha kaffemuggar i sin webbutik.

Efter att ha tittat på Riksföreningarna Autism och Attentions hemsidor blir jag inte det minsta intresserad av att bli medlem. De följer den rådande korporativistiska mallen för hur folkrörelser ska bedrivas. Medlemarna verkar vara det som är minst intressant. Man producerar informationsmaterial för beslutsfattare och politiker. Att informera överhögheten blir mer viktigt än att ha en verksamhet. Risken med sådan inställning är: att till slut blir höjdpunkten i föreningsverksamheten den årliga "Politikerveckan i Almedalen" där alla politiker, stjärtslickande organisationer och lobbyister träffas för att skapa kontakter och lära känna varandra.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Återgå till Träffar



Logga in