Onödig tillsägelse (för ironiskt språkbruk och slang)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-09 23:34:52

[list=][/list]
sommar skrev:
Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Men det sista gäller naturligtvis inte kristna 40-plussare från vischan...

Jag tycker det där låter som en inlindad förolämpning. Jag tycker inte att det är något fel på 40+ från vischan, kristna el inte. Men tror att KS tycker det.

Jag tycker uppenbart det är en inlindad förolämpning. Inget fel på 40+ från vischan, oavsett om de är kristna eller inte. Ja, Krigarsjäl tycker (troligen) det. Man bör akta sig för att generalisera. Har sett honom skriva nedsättande om folk från vischan. Han tycker väl de är bonnlorkar (skånska.)
ford skrev:
sommar skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja men hur smarta brukar de vara på en skala?

Smartheten sitter inte i var man bor, inte enbart iaf. Det är en fördom. Däremot snackas det troligen på olika sätt i staden och på landet men det är en annan femma. Folk är inte osmarta bara för att de inte pratar om det du pratar om och/eller inte har lika hög intelligenskvot. Det finns korkade folk boende på landsbygden, det finns korkade människor i stan. Sedan är det klart så att bor man i en håla långt från omvärlden och mest bara är där så blir man inskränkt och det finns sådant på bl.a. Österlen i Skåne men alla på Österlen är varken korkade eller inskränkta. Skulle gissa att det finns inskränkta människor även i städerna.

Jag förstår inte varför det skulle vara mindre trångsynt och inskränkt att ösa ur sig en massa fördomar om kristna och lantisar, än att göra detsamma om t.ex. invandrare och homosexuella.

Inte heller är det särskilt vidsynt- eller ickeprovocerande när folk från mälardalen anser sig ha patent på svenska språket och avfärdar skånska, värmländska, göteborgska m.m. som "dialekter" medan de själva skulle snacka "riktig svenska", inte lite drygt, "von oben" och besserwisseraktigt, om jag får säga det själv, i synnerhet inte när samma personer avfärdar en som "dryg" och "bonnig" för att man inte håller med om att de skulle vara bättre människor än en själv.

Seåu varrföur skreivorr nei ente po skuånska då??
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Liebert » 2009-11-10 0:38:22

KrigarSjäl skrev:Vi sitter faktiskt inte i Pingstkyrkan så skärp er ta mig fan...
KrigarSjäl skrev:Var har du suttit de senaste 20 åren, hos Pingstkyrkan!?
KrigarSjäl skrev:Men det sista gäller naturligtvis inte kristna 40-plussare från vischan...
KrigarSjäl skrev:Men så är du inte någon trög kristen Ullared-kärring heller...

Hm, man kan nästan få för sig att du och Manne kör något slags samarbete bakom kulisserna när man ser det här. Säg mig nu KS, finns det här fromma rullatorgänget på forumet, på riktigt? Eller är det egentligen mest en mustig metafor från din sida?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-10 0:57:58

Jo. Onödig tillsägelse ÄR topic.

*är tyst*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-10 2:03:25

Liebert skrev:
KrigarSjäl skrev:Vi sitter faktiskt inte i Pingstkyrkan så skärp er ta mig fan...
KrigarSjäl skrev:Var har du suttit de senaste 20 åren, hos Pingstkyrkan!?

Hm, man kan nästan få för sig att du och Manne kör något slags samarbete bakom kulisserna när man ser det här. Säg mig nu KS, finns det här fromma rullatorgänget på forumet, på riktigt? Eller är det egentligen mest en mustig metafor från din sida?

Rullatorn är din alldeles egna metafor.
Men visst, vill du se dess bildliga motsvarighet i mänsklig skepnad ska du inte behöva leta länge. Många finner sig ju i att bli klappade på huvudet.

Finns det någon slags outtalad regel på forumet om att hysa respekt inför kristendomen...?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Mats » 2009-11-10 8:25:42

KrigarSjäl skrev:Finns det någon slags outtalad regel på forumet om att hysa respekt inför kristendomen...?

Nu gällde inte den aktuella tillsägelsen bristande respekt inför kristendomen utan onödigt aggresivt tilltal.

Charley? har förklarat i tråden att det inte var menat som en förolämpning. Jag tror på Charley? och jag hoppas att anmälaren också gör det. Jag har i alla fall inte fått indikationer på något annat.

Ingen har blivit utslängd från forumet. Ingen har blivit varnad. Jag har lärt mig en del av den här diskussionen. Kanske någon också har fått upp ögonen för hur vissa uttryck kan uppfattas? Det kan nog vara bra att känna till det för ute i verkligheten får man ingen röd ruta upptryckt i ansiktet. Där blir man i stället avfärdad som oseriös.

Det är kanske bäst att jag förtydligar: Att känna till något är inte samma sak som att anpassa sig efter det. Men det ger en valmöjlighet man inte har om man inte känner till det.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Liebert » 2009-11-10 19:17:44

KrigarSjäl skrev:Men visst, vill du se dess bildliga motsvarighet i mänsklig skepnad ska du inte behöva leta länge.

Det var inte speciellt konkret. Vem är egentligen den här tröga kristna Ullared-kärringen? Det är många som är nyfikna. En släkting? Någon på forumet? Eller kanske i din bekantskapskrets?
Liebert
Grundare

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-10 20:53:36

Liebert skrev:
KrigarSjäl skrev:Men visst, vill du se dess bildliga motsvarighet i mänsklig skepnad ska du inte behöva leta länge.

Det var inte speciellt konkret. Vem är egentligen den här tröga kristna Ullared-kärringen? Det är många som är nyfikna. En släkting? Någon på forumet? Eller kanske i din bekantskapskrets?

Den tröga kristna Ullaredskärringen är ingetdera utan en tilltagen metafor för ett tankesätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Liebert » 2009-11-10 21:04:59

KrigarSjäl skrev:Den tröga kristna Ullaredskärringen är ingetdera utan en tilltagen metafor för ett tankesätt.

Jaha, då förstår jag. Det var en metafor trots allt. Men det känns fortfarande något oklart vem som står för detta tankesätt. Kan du upplysa oss?
Liebert
Grundare

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-10 21:51:07

Liebert skrev:
KrigarSjäl skrev:Den tröga kristna Ullaredskärringen är ingetdera utan en tilltagen metafor för ett tankesätt.

Jaha, då förstår jag. Det var en metafor trots allt. Men det känns fortfarande något oklart vem som står för detta tankesätt. Kan du upplysa oss?

Det är en kombination av flera personer, give and take egenskaper hit och dit. Språkmoralisterna ligger närmast till hands.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Liebert » 2009-11-10 21:55:49

Språkmoralister? Några sådana har vi väl inte här?
Liebert
Grundare

Inläggav ufo » 2009-11-10 22:02:03

Liebert skrev:Språkmoralister? Några sådana har vi väl inte här?

Jamen snälla Liebert, det finns ju en hel avdelning speciellt tillägnad språkfascisterna.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav mondo beyondo » 2009-11-10 22:05:21

Hehee L kunde inte hålla sig för en gångs skull :D
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Liebert » 2009-11-10 22:16:04

ufo skrev:Jamen snälla Liebert, det finns ju en hel avdelning speciellt tillägnad språkfascisterna.

Om du menar Språkspalten så förkommer varken fascism eller moralism där. Krigarsjäl: Vilka är de här språkmoralisterna egentligen? Kör lite raka rör nu.
Liebert
Grundare

Inläggav ufo » 2009-11-10 22:43:54

Liebert skrev:
ufo skrev:Jamen snälla Liebert, det finns ju en hel avdelning speciellt tillägnad språkfascisterna.

Om du menar Språkspalten så förkommer varken fascism eller moralism där.

Tja kollar vi bara det här tråden så anser drygt 20% att det borde vara böter för sär skrivningar.
Finns många fler exempel, det här var bara den översta tråden.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Inläggav rdos » 2009-11-10 22:54:14

ufo skrev:
Liebert skrev:

Om du menar Språkspalten så förkommer varken fascism eller moralism där.

Tja kollar vi bara det här tråden så anser drygt 20% att det borde vara böter för sär skrivningar.
Finns många fler exempel, det här var bara den översta tråden.

Dags att starta en ny tråd där allt måste särskrivas? :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:02:23, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-10 23:13:02

Liebert skrev:

Om du menar Språkspalten så förkommer varken fascism eller moralism där. Krigarsjäl: Vilka är de här språkmoralisterna egentligen? Kör lite raka rör nu.

Alla moderatorer som anser att ett enstaka invektiv är ett värre tilltag än utstuderade förolämpningar av det låtsat eller äkta välmenade analyserande slaget.
Weasley i första hand, hon verkar göra det till en sport att missförstå mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Mats » 2009-11-10 23:31:21

Jag måste säga att 40+, pingstvän, bo på vischan och handla i Ullared inte är vad jag associerar med weasley...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 22:02:24, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Inläggav ufo » 2009-11-10 23:34:19

Mats skrev:Jag måste säga att 40+, pingstvän, bo på vischan och handla i Ullared inte är vad jag associerar med weasley...

Nu skall vi se om jag kan citera krigis rätt.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:02:24, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Inläggav Mats » 2009-11-10 23:37:48

ufo skrev:
Mats skrev:Jag måste säga att 40+, pingstvän, bo på vischan och handla i Ullared inte är vad jag associerar med weasley...

Fick för mig att KrigarSjäl avsåg Inger med sitt "du"...
Mats

Inläggav ufo » 2009-11-10 23:47:06

Mats skrev:
ufo skrev:

Är du inte lite långsökt nu?
Om X säger att Y inte är invektiv. Varför då ta förgivet att X menar att Z är invektiv
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:02:24, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Inläggav Mats » 2009-11-10 23:53:20

Det är väl ungefär på samma nivå som att när jag säger att jag inte associerar W med U så verkar du ta för givet att jag menar att K menar att W är associerat med U?
Mats

Inläggav Liebert » 2009-11-11 0:58:59

KrigarSjäl skrev:
Liebert skrev:

Det är en kombination av flera personer, give and take egenskaper hit och dit. Språkmoralisterna ligger närmast till hands.

KrigarSjäl skrev:
Liebert skrev:Krigarsjäl: Vilka är de här språkmoralisterna egentligen? Kör lite raka rör nu.

Alla moderatorer som anser att ett enstaka invektiv är ett värre tilltag än utstuderade förolämpningar av det låtsat eller äkta välmenade analyserande slaget. Weasley i första hand, hon verkar göra det till en sport att missförstå mig.

Så alltså gäller trög kristen Ullared-kärring => Språkmoralist => weasley.

Det förvånar mig att du som med emfas kritiserar inlindade förolämpningar inte tvekar att använda dem för dina egna syften. I det här fallet till och med en dubbel inlindning. Förklara gärna hur detta är förenligt med dina höga ideal som förespråkar klarspråk.

För din information kommer jag betrakta inlindade förolämpningar i samband med kritik mot moderationen på Aspergerforum som direkta attacker mot moderatorerna framöver. Jag föreslår att du växlar över till saklig och konstruktiv kritik framöver eller ser dig om efter ett forum som matchar din aggressiva retorik.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 22:02:29, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-11 1:17:48

Mats skrev:
ufo skrev:

Verkligen inte. Hur är det med läsförståelsen egentligen?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-11 1:29:29

KrigarSjäl skrev:
Liebert skrev:

Liebert skrev:
KrigarSjäl skrev:
Liebert skrev:Krigarsjäl: Vilka är de här språkmoralisterna egentligen? Kör lite raka rör nu.

Alla moderatorer som anser att ett enstaka invektiv är ett värre tilltag än utstuderade förolämpningar av det låtsat eller äkta välmenade analyserande slaget. Weasley i första hand, hon verkar göra det till en sport att missförstå mig.

Så alltså gäller trög kristen Ullared-kärring => Språkmoralist => weasley.

Det förvånar mig att du som med emfas kritiserar inlindade förolämpningar inte tvekar att använda dem för dina egna syften. I det här fallet till och med en dubbel inlindning. Förklara gärna hur detta är förenligt med dina höga ideal som förespråkar klarspråk.

För din information kommer jag betrakta inlindade förolämpningar i samband med kritik mot moderationen på Aspergerforum som direkta attacker mot moderatorerna framöver. Jag föreslår att du växlar över till saklig och konstruktiv kritik framöver eller ser dig om efter ett forum som matchar din aggressiva retorik.

Nej det är din egen tolkning. Du gör samma misstag som Mats ovan, du tänker för bokstavligt och missar helt andemeningen.

När jag kritiserar moderatorer gör jag det specifikt, när jag talar om mer övergripande tankesätt gör jag det i metaforform.
Weasley användes som exempel på moderator jag inte kan göra mig förstådd hos, epitetet "kristen trög Ullaredskärring" är rätt och slätt, som jag sagt, en metafor för ett tankesätt. "Kristen trög Ullaredskärring" är för mig en talande metafor för en inskränkt språksyn, därför använde jag det.
Vad jag vet finns det inte någon moderator som bokstavligen stämmer in på den beskrivningen.

Är du med?

Jag tillstår dock att det här omnämnandet är tämligen långsökt och återgår till dagisfröken nästa gång jag ämnar framlägga synpunkter på modereringen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:02:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in