Efter en utredning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Efter en utredning?

Inläggav Oskar » 2009-11-10 20:52:30

Jag undrar vad som händer efter man har genomgått en utredning och fått det bekräftat att man har Asperger? Blir det några stora förändringar i vardagen?

Jag har som sagt inte genomgått någon utredning än, men funderar på att göra en, och vill därför veta lite om vad som händer efteråt om man får det bekräftat att man har Asperger?
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 22:38:42, redigerad totalt 1 gång.
Oskar

Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-11-10 21:25:10

Exakt vad som händer efter en utredning är olika från person till person. Den största orsaken som varierar är åldern om du tex ska börja gymnasiet eller söka jobb efter utbildning.
Jag har personligen problem med att folk inte tar mig på allvar då min diagnos ej märks om man inte vet om den innan vill säga... Som person med Asperger eller autism eller annan form av funktionshinder så kan du ansöka om en stödperson via LSS lagen om särskilt stöd. Kan tyvärr inte så mycket om den men du har i princip rätt ansöka om den hjälp du behöver för att underlätta i din vardag.
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 22:38:42, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv

Anslöt: 2009-08-10

Inläggav Deadly_Nightshade » 2009-11-10 22:42:59

Lite konstig fråga kanske men kan man ansöka om att "staten" (eller vilka det nu är) ska betala kostnaden för inskaffandet av en diskmaskin om man har problem med att upprättahålla diskrutiner? Jag är student och har inte råd med något "extra" egentligen. Har ingen AS diagnos ännu men väntar på utredning.

Kan man även få ökat bostadsbidrag, alternativt få sin hyra betald eller hjälp med andra ekonomiska saker såsom busskort, tandläkarn, etc?
Jag har läst i lagboken och på nätet om LSS men har inte riktigt greppa vilka saker/åtgärder man har rätt att ta del utav.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 22:38:42, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-11-11 1:07:17

Oj, vad svåra frågor.
Har ingen aning om hur det är med särskilda hjälpmedel dock. Är extremt mycket svårare att få utökat bostadsbidrag alternativt studiemedel om man klarar att läsa vidare efter gymnasiet. I alla fall i den kommuen jag bor i. Det varierar antagligen också en del från kommun till kommun.
Ring eller mejla till försäkringskassan elr be någon hjälpa dig med det.
Tror även att du bör ha en faställd diagnos innan du ens är berättigad att söka någon typ av hjälp. Ett tips är att kolla denna sida dör stipendier http://www.stipendier.se/ du måste dock fylla i ansökningsformulär och betala en avgift för den servicen och även ange mejladresss. Efter avtald tid får du förslag på stipendier som du kan söka baserat på de val du gjort i anmälningsformuläret.
Oimpulsivtimpulsiv

Anslöt: 2009-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in