SVT: Fråga doktorn, om ADHD
10 inlägg
• Sida 1 av 1
SVT: Fråga doktorn, om ADHD
I kväll måndag den 9 november kl 18.15 i SVT 1 "Fråga doktorn" som i det här avsnittet handlar om ADHD där två kvinnor som fick diagnosen ADHD som vuxna där före diagnosen har omgivningen inte tagit dem på allvar och tror att de var riktiga slarvmajor.
Nästa inslag i programmet ska handla om lekplats för vuxna.
Här är länken till programbeskrivningen:
http://svt.se/2.102082/1.1354016/komman ... program-id
Programmet har repris på torsdag och lördag och kan ses i play.
mvh Noli
Nästa inslag i programmet ska handla om lekplats för vuxna.
Här är länken till programbeskrivningen:
http://svt.se/2.102082/1.1354016/komman ... program-id
Programmet har repris på torsdag och lördag och kan ses i play.
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Det kan vara intressant att se,tack för tipset.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Re: SVT: Fråga doktorn, om ADHD
Det börjar nu!
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
- johan_uppsala
- Anslöt: 2009-10-02
Nu i kväll har jag tittat på programmet och det var bra och intressant program tycker jag.
Första inslaget handlade om lekplats för vuxna fast det saknar gungor och rutchkana för det tror jag att även vuxna har glädje av dem även på samma sätt som barnen och att jag anser att vuxna har rätt att leka på samma lekplatser som barnen brukar leka där.
Det andra inslaget handlade om två kvinnor med ADHD och det var intressant att lyssna på deras berättelser om livet före och efter ADHD-diagnosen och om omgivningens fördomar om ADHD, att det är oftast bråkiga pojkar i skolan som har ADHD m.fl.
mvh Noli
Första inslaget handlade om lekplats för vuxna fast det saknar gungor och rutchkana för det tror jag att även vuxna har glädje av dem även på samma sätt som barnen och att jag anser att vuxna har rätt att leka på samma lekplatser som barnen brukar leka där.
Det andra inslaget handlade om två kvinnor med ADHD och det var intressant att lyssna på deras berättelser om livet före och efter ADHD-diagnosen och om omgivningens fördomar om ADHD, att det är oftast bråkiga pojkar i skolan som har ADHD m.fl.
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
De två kvinnorna som pratade om ADHD i "Fråga doktorn" igår kväll nämnde om en hemsiddeadressen så jag kollade hemsidan i går kväll där de skrev flera bloggar om sina liv.
Här är länken:
http://adhdkvinnor.se/
mvh Noli
Här är länken:
http://adhdkvinnor.se/
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
Jag tyckte programinslaget var en besvikelse. Inget nytt, för kort, för tamt osv. Bara lite trevligt att se två vuxna paranta damer som stod för sin diagnos, typ. Inget jag tror påverkar särskilt mycket, ute i stugorna...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:36:05, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Nu kom jag igång med självanalys:)
Ja, inte kände jag igen mig i dem. Jag är varken slarvmaja som tappar bort nycklar eller mobil, eller kommer försent till avtalade möten. Men är väl så som min utredande läkare sa att jag passar inte in i diagnosmallen, att jag var svårdiagnosticerad. Ej heller har jag flyttat massor av gånger eller blivit uttråkad på mitt jobb. Aldrig bytt partner på löpande band eller av uttråkning heller, så inget som kvinnorna berättade om sig själva passade in på mig:(
Bara massa tankar som far runt i huvet på mig och ofta väldigt fragmentariskt, som hackat och malet. Lättstressad och gillar fart, samtidigt som jag längtar efter stillhet. Inre oro. Multitasking dvs många bollar i luften ska inte vara adhd personens styrka men si det är enda sättet för mig. Innan datorn kom satt jag alltid och läste samtidigt som jag tittade på tv. Numera surfar jag vid datorn samtidigt som jag tittar på tv. Hände förut att jag hade musik på samtidigt, men exet tyckte det var lite orimligt så jag fick lägga av med det... jag tyckte inte det var nåt konstigt med tv, dator och musik på samtidigt:O Otålig samtidigt som jag kan vara väldigt tålmodig med annat. Fullt pådrag eller på gränsen till katatoni. Är skitduktig på att laga mat effektivt och synkront (heter det så när allt blir klart i rätt tid). Bra på att planera och organisera. Praktiskt lagd. Kunskapsnörd och allmänbildad trots att det brukar vara klent med det bland adhd'are. Tror att mina styrkor kommer från det autistiska.
Nästan alltid i minoritet och värre än alla andra.
Bara massa tankar som far runt i huvet på mig och ofta väldigt fragmentariskt, som hackat och malet. Lättstressad och gillar fart, samtidigt som jag längtar efter stillhet. Inre oro. Multitasking dvs många bollar i luften ska inte vara adhd personens styrka men si det är enda sättet för mig. Innan datorn kom satt jag alltid och läste samtidigt som jag tittade på tv. Numera surfar jag vid datorn samtidigt som jag tittar på tv. Hände förut att jag hade musik på samtidigt, men exet tyckte det var lite orimligt så jag fick lägga av med det... jag tyckte inte det var nåt konstigt med tv, dator och musik på samtidigt:O Otålig samtidigt som jag kan vara väldigt tålmodig med annat. Fullt pådrag eller på gränsen till katatoni. Är skitduktig på att laga mat effektivt och synkront (heter det så när allt blir klart i rätt tid). Bra på att planera och organisera. Praktiskt lagd. Kunskapsnörd och allmänbildad trots att det brukar vara klent med det bland adhd'are. Tror att mina styrkor kommer från det autistiska.
Nästan alltid i minoritet och värre än alla andra.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04