FK befarar en sjukskrivningsboom nästa år.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Möte försäkringskassan ,hur undviker jag utförsäkran?

Inläggav barracuber » 2009-11-05 15:37:48

skogsmulla skrev:Min läkare skall vara med på mötet om jag förstod kallelsen rätt som jag nyss läste. Han kan alltså med lite flyt kunna hjälpa mig tror du?

ja jag tror det om han tar och skriver ner dina medicinska svårigheter (det brukar heta "medicinska", tror jag, trots att det handlar om funktionshinder och inte sjukdom) som gör att du har svårt att klara ett jobb enligt de krav som ställs idag.

I mitt utlåtande har han t ex skrivit:

utlåtandet skrev:"Hans svårigheter i arbete beror inte på bristande kompetens utan på att annorlunda fungerande i övrigt. ...tvångsmässiga svårigheter...långsamhet, svårigheter att avsluta uppgifter...en tendens att arbeta efter eget huvud och då utan att kommunicera så mycket med omgivningen..."

Hela utlåtandet är på 1,5 A4, detta är bara några utdrag.

Som sagt så "hamnade" jag efter detta på AF Rehab och de har gett mig rätt till stöd i olika former, om jag skulle behöva. Just nu behöver jag inget stöd där jag praktiserar just nu.

Vet inte om du känner igen dig precis i detta men detta utlåtandet nappade åtminstone min AF på...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav clivia » 2009-11-05 21:30:20

i tidningen jag får hem, från Unionen stod det att regeringen håller på behandlar en remiss om lagändring angående utförsäkringarna och kommer att komam med beslut i december. De besluten är till för gälla från och med januari 2010.

Det är dock ingen ide att varken sig fråga Försäkringskassan eller Af om det, eftersom de själva väntar på direktiv.
Kanske detta inte hjälper mycket i realiteten men kanske inger lite hopp att det kanske inte blir utförsäkring för "alla".

Lycka till!
(är själv i samma sits)
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav Thurizas » 2009-11-05 22:08:59

clivia skrev:i tidningen jag får hem, från Unionen stod det att regeringen håller på behandlar en remiss om lagändring angående utförsäkringarna och kommer att komam med beslut i december. De besluten är till för gälla från och med januari 2010.

Det är dock ingen ide att varken sig fråga Försäkringskassan eller Af om det, eftersom de själva väntar på direktiv.
Kanske detta inte hjälper mycket i realiteten men kanske inger lite hopp att det kanske inte blir utförsäkring för "alla".

Lycka till!
(är själv i samma sits)

det är just detta lagförslag från regeringen som kommer få mig och många andra utstämplade enligt min handläggare på försäkringskassan. :cry:
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav clivia » 2009-11-05 22:52:06

skogsmulla skrev:
clivia skrev:i tidningen jag får hem, från Unionen stod det att regeringen håller på behandlar en remiss om lagändring angående utförsäkringarna och kommer att komam med beslut i december. De besluten är till för gälla från och med januari 2010.

Lycka till!
(är själv i samma sits)

det är just detta lagförslag från regeringen som kommer få mig och många andra utstämplade enligt min handläggare på försäkringskassan. :cry:

Nja. Den lagen som trädde i kraft FÖRRA ÅRET är det som är pågående och utförsäkrar en massa människor. I och med det att regeringen har fått fram rapporter som visar mer och mer att denna lagändring verkar kosta mer än de beräknade, behövde de se om den lagen.
Det kan komma att innebära lite vad som helst, FÖRSÄKRINGSKASSAN VET INTE mer än någon annan om det i och med det är inte fastställt beslut om vad denna ändring kommer att vara.

Tills dess att denna nu så plöstliga lagändring blir fastställd, kommer de beröra myndigheterna agera utmed den åtgärdplan som finns idag, det vill säga, planen med utförsäkringen i december och senare.
Det var just därför JAG skrev att det INTE GÅR att fråga nuvarande myndighet om det, då det väntar själva på besked.
Säger de något annat LJUGER dom.

Deras agerande och åtgärdssnack är grundade på det som är IDAG men kan komma att ändras redan i december,
För vem dessa ändringar kommer vara för och detaljerna kring det, är inte klart ännu.

Det positiva i denna ovisshet är just att det finns en chans, det negativa är just att ingen vet vem som får vad eller ens om det faktiskt blir förändring. Beslutet ska hursom helst fattats först i december.
När i december,ja, det är inte heller klart.

Detta är alltså inget rykte utan fakta om att frågan om nuvarande försäkringslag håller på omprövas och kan komma att ändras.
Ändras det är det mer stor sannorlikhet till VÅR fördel på ett eller annat sätt...

Förstår du nu?
clivia

Inläggav Thurizas » 2009-11-05 23:59:54

clivia skrev:Nja. Den lagen som trädde i kraft FÖRRA ÅRET är det som är pågående och utförsäkrar en massa människor. I och med det att regeringen har fått fram rapporter som visar mer och mer att denna lagändring verkar kosta mer än de beräknade, behövde de se om den lagen.
Det kan komma att innebära lite vad som helst, FÖRSÄKRINGSKASSAN VET INTE mer än någon annan om det i och med det är inte fastställt beslut om vad denna ändring kommer att vara.

Tills dess att denna nu så plöstliga lagändring blir fastställd, kommer de beröra myndigheterna agera utmed den åtgärdplan som finns idag, det vill säga, planen med utförsäkringen i december och senare.
Det var just därför JAG skrev att det INTE GÅR att fråga nuvarande myndighet om det, då det väntar själva på besked.
Säger de något annat LJUGER dom.

Deras agerande och åtgärdssnack är grundade på det som är IDAG men kan komma att ändras redan i december,
För vem dessa ändringar kommer vara för och detaljerna kring det, är inte klart ännu.

Det positiva i denna ovisshet är just att det finns en chans, det negativa är just att ingen vet vem som får vad eller ens om det faktiskt blir förändring. Beslutet ska hursom helst fattats först i december.
När i december,ja, det är inte heller klart.

Detta är alltså inget rykte utan fakta om att frågan om nuvarande försäkringslag håller på omprövas och kan komma att ändras.
Ändras det är det mer stor sannorlikhet till VÅR fördel på ett eller annat sätt...

Förstår du nu?

jupp nu föll nog femkronan ner,lite längre i alla fall :wink: och min handläggare på försäkringskassan har verkligen lagt fram det på annat sätt för mig. :roll: ovanligt att sådant sker? det är en något ironisk fråga som inte just behöver ett svar :wink:

Jag hoppas innerligt att reglerna förändras. och hoppas jag får mer klarhet i morgon om detta.Det vill säga vad som kan hända och så vidare.

Min handläggare var på mig om att jag måste gå med i en a-kassa på grund av de nya reglerna och vara medlem i minst tre månader(som enligt henne då) faktiskt kommer träda i kraft nu till årsskiftet. För att kunna få ersättning då jag blir utkastad, om jag inte vill ha minsta möjliga ersättning.
Thurizas

Inläggav Thurizas » 2009-11-06 0:12:32

har nu gått igenom papperen hon skickat min handläggare, och hon har lagt fram det som att det är reglerna som redan är i kraft som skall börja gälla för mig, att det är dom som kommer bli de nya reglerna enligt de nya ändringarna :roll:
Thurizas

Inläggav clivia » 2009-11-06 1:31:00

i en grov enkelthet så här blir det för oss utförsäkrade:

A. Fortsatt sjukskrivning (penning eller ersättning)
B. Rakt av arbetslöshet
B. Deras kom-igång-projekt i max 3 månader, sen arbetslöshet.

I fall A, framgår inte någonstans om det kan bli i permanent eller begränsad form. Inte heller finns det information om hur länge en begränsad ersättning kan vara till.

I fall B och C finns en hel del hål och det är det som den remissen regeringen fått för att behandla (för eventuell lagändring i december med tillträdeskraft jan2010).
Ett av hålen är att, den som får/hamnar i alternativ B eller C, får inte rätt till sjukpenning/ersättning om de faller sjuka, oavsett orsak till sjukdom.
Du kan ligga i dödsbädden, men ändå inte få ersättning.
Ersättning kan du få först efter 3 månader....kanske....

En annan miss är att en sjukersättning/sjukpeening/akassa är vanligen högre än socialbidrag, vilket lämnar dessa B+C grupper i kläm då socialkontoren oftar räknar inkomst 3 månader bakåt i tiden.
Med andra ord, har du troligast en ersättning på, säg, 5.000kr (efter skatt) och det ändå skulle vara mer än det du skulle få från sociallen, så kommer de påpeka det att "du borde ha sparat".
Har du lån, bil, andra utgifter utöver socialkontorets mall, kommer de skita i. De hävdar att hyra och el går före allt annat, även om det kanske får till följ att du hamnar hos kronofogden mm.

Denna mörka bild är något som många som redan blivit utförsäkrade lever i redan idag och inneburit höga samhällskostnader för inte tala om sänkt livs och hälsokvalitet hos dessa människor.
Ett mörketal som regeringen blundat för tills nu....
...när det svider i landets ekonomi.
Så de håller på att ta reda på om det finns ett mer "ekonomiskt" sätt som gynnar alla (fast de menar dem så klart).
clivia

Inläggav clivia » 2009-11-06 1:37:22

Å andra sidan, ett gott råd:
Får du både habiliteringen samt vården på DIN sidan, som stödjer ditt behov av aktivitet/stöd, som kan starkare påbevisa att en utförsäkring försämra ditt tillstånd till allvariga konsekvenser, så får du nog troligast större chanser att påverka Fk's läkare för det är deras läkare som gör den medicinska bedömningen/rådgivningen och sedan är det upp till handläggaarna att välja göra mer eller mindre innan beslut.

Hänger du med?

Det finns alternativ, de är dock små och tyvärr mycket modvind för Fk jobbar blint med bara göra det som står i lagen (såsom de mer eller mindre gör propaganda för runt om i landet).
De är bokstavligen TVINGADE att ringa runt folk och fråga om de tagit del av informationen (sen om något förstått det, det hör inte till saken). De är tvingade att fråga om du är med i en a-kassa eller inte (sen om det är eller blir strul med det, bryr de heller inte om det. "Det ligger inte på deras bord")
clivia

Inläggav Thurizas » 2009-11-06 1:46:57

urk, jag får tusan ont i magen av det här. Enligt kärringen från FK så är jag i kategori C. De andra allternativen har hon inte ens nämnt.

men nu har jag minsann tagit reda på vad för sorts ersättning jag har! :D och förstod jag rätt från tidigare diskussioner idag på min startade tråd så skall jag kunna få rätt till 180 dagar till i sjukskrivning (om jag har tur). Förhoppningsvis skall jag då ha hunnit få min utredning.

Jag önskar det fanns något som kunde skydda oss som är eller blir utförsäkrade. Det känns som att man inte blir tagen på allvar :cry:

Du har varit mycket till hjälp Clivia. Tack :D
Thurizas

Inläggav Thurizas » 2009-11-06 1:50:18

clivia skrev:Å andra sidan, ett gott råd:
Får du både habiliteringen samt vården på DIN sidan, som stödjer ditt behov av aktivitet/stöd, som kan starkare påbevisa att en utförsäkring försämra ditt tillstånd till allvariga konsekvenser, så får du nog troligast större chanser att påverka Fk's läkare för det är deras läkare som gör den medicinska bedömningen/rådgivningen och sedan är det upp till handläggaarna att välja göra mer eller mindre innan beslut.

Hänger du med?

Det finns alternativ, de är dock små och tyvärr mycket modvind för Fk jobbar blint med bara göra det som står i lagen (såsom de mer eller mindre gör propaganda för runt om i landet).
De är bokstavligen TVINGADE att ringa runt folk och fråga om de tagit del av informationen (sen om något förstått det, det hör inte till saken). De är tvingade att fråga om du är med i en a-kassa eller inte (sen om det är eller blir strul med det, bryr de heller inte om det. "Det ligger inte på deras bord")

*nickar* jo jag hänger med. tack för rådet! Det betyder mycket. hoppas jag kan påverka detta på något sätt som om möjligt kan gynna mig.
Thurizas

Inläggav Alexandra » 2009-11-08 12:20:56

@Zombie: Jag vet av erfarenhet, alltså av vad många öppet berättat för mig, att sjukskrivningsfusket existerar. Väldigt tråkigt, men tyvärr är det så.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav Noli » 2009-11-19 3:37:31

En artikel i Dagens Nyheter med rubriken:
"Sjukersättning till allt fler yngre" Alltså sjukersättning som tidigare hette förtidspension.
Här är länken:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sjuker ... e-1.996567

Det är samma minister Husmark-Pehrson som vill ge förtidspensionärer fortsatt ekonomisk trygghet samtidigt som hon vill utförsäkra sjukskrivna med sjukpenning till ett liv i fattigdom utan pengar. Hon borde se till att även sjukskrivna med sjukpenning ska också få fortsatt ekonomisk trygghet så länge de är sjuka och inte kan arbeta eller orkar arbeta alls anser jag.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-19 3:57:19

Jag tror att man måste RÄKNA MED att det finns fuskare - oavsett hur hårda regler man har. Tyvärr.

Det blir med andra ord inte bättre av att göra det hårdare. Marginellt möjligen, men inte i längden.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav BMW » 2009-11-19 4:14:27

Alexandra skrev:@Zombie: Jag vet av erfarenhet, alltså av vad många öppet berättat för mig, att sjukskrivningsfusket existerar . Väldigt tråkigt, men tyvärr är det så.

Tyvärr är det så, det finns ett utbrett fusk som drabbar de som verkligen är sjuka. Att skaffa sig ett läkarintyg är väl inte precis görsvårt.. :roll: läkarna går för det mesta efter patienternas egna utsagor, i synnerhet när det gäller lättare psykiska/psykologiska besvär eller mer subtila somatiska symtom som "ont i ryggen" eller vad det nu kan vara.

Politikerna måste sätta in en broms i systemet om det ska vara kvar även i framtiden.

Ibland känns det som de håller på att sjukpensionera hela befolkningen. :roll:

Det är så trist, för det är det som verkligen behöver sjukersättning som drabbas när bromsarna slår till på grund av missbruk av systemet.

De som ska ha hjälp skall få den hjälp de behöver, blir dock ibland helt matt av alla ständiga KRAV, detta ständiga krävande..man kräver och kräver och kräver..ska ha och ha..det talas om rättigheter...rättigheter som innebär skyldigheter för andra...att betala.

Jag var bara tvungen att häva ur mig det här, anser att människor ska få hjälp, det är bra med välfärdsamhället..blir bara ibland så less på denna kravkultur och på allt orättfärdigt missbruk av välfärdsystemet som drabbar tredjeman.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
BMW

Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Pemer » 2009-11-19 4:51:12

Och snacka om att ett samhälle är ynkligt fattigt när man på allvar väljer att utgå från att fusket är så stort att man tycker att man måste välja en så här drastisk linje. Sorgligt fall... :(
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-19 11:12:06

Pemer skrev:Och snacka om att ett samhälle är ynkligt fattigt när man på allvar väljer att utgå från att fusket är så stort att man tycker att man måste välja en så här drastisk linje. Sorgligt fall... :(

Vårt samhälle är inte ynkligt fattigt. Vi har tex 3 miljarder att lägga på skumma coacher. Och 18000 på tänkarmössor.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Noli » 2009-11-19 12:23:01

Dessa pengar kan bättre användas till fortsatta sjukpenningsutbetalningar för sjukskrivna i stället för utförsäkringar och gärna till höjda förtidspensioner för sjuka och funktionshindrade människor som inte kan jobba och som inte orkar jobba alls i stället för att lägga pengar på meningslösa coacher.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Zombie » 2009-11-19 15:44:43

Alexandra skrev:@Zombie: Jag vet av erfarenhet, alltså av vad många öppet berättat för mig, att sjukskrivningsfusket existerar. Väldigt tråkigt, men tyvärr är det så.

forsakrings ... tml#314741
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-11-19 15:52:32

Alexandra skrev:@Zombie: Jag vet av erfarenhet, alltså av vad många öppet berättat för mig, att sjukskrivningsfusket existerar . Väldigt tråkigt, men tyvärr är det så.

"Väldigt många" (2-3 pers?) som du känner personligen är inte precis övertygande statistiskt underlag och säger absolut noll om faktiska förhållanden.

Viss grad av fusk existerar säkert överallt i samhället. Vilket är värst? När någon som eventuellt kanske skulle kunna jobba (fast troligen inte skulle få jobb utan istället behöva andra bidrag) får sin sjukskrivning förlängd, eller chefer spekulerar bort miljarder och ändå får miljonbonusar för besväret?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-11-19 16:10:20

Jag tror Alexandra måste lära sej skillnad på fusk med allmänna bidrag samt fusk med just sjukersättning.

Fusk med allmänna bidrag (som tex föräldrapenning och liknande kortvariga bidrag) är inte så ovanligt. Det kan hända att föräldrar anmäler vård av sjukt barn och åker på en kortsemester istället. Detta handlar dock mest om enskilda dagar; två dagar här, tre dagar där. Dessa små fusk med enstaka dagar kan dock adderas ihop till ganska stora belopp i slutänden.

Sjukersättning och aktivitetsersättning och allt liknande är det dock svårt att fuska med. Det kräver ju intyg och läkarundersökningar och utredningar och allt möjligt liknande. Och som många härinne vet så är det inte alltid det syns utanpå att man har problem. Whiplashskador syns inte. Kronisk smärta syns inte. Det behöver alltså inte vara bara NPF som medför sådana hinder att man inte kan arbeta trots att man ser frisk ut.

I en tråd som handlar litegrann om just detta: forsakrings ... 13101.html trodde regeringarna, först (s) och sedan (m) att fusket med dessa ersättningar var omfattande. Nu, efter ett antal miljarder kronor har det konstaterats att av 155.000 med rätt till ersättning kan man kanske rehabilitera in 15-20.000 till någon form av deltidsarbete. I tråden dokumenteras dock att en del av dessa har blivit minst sagt oprofessionellt utredda och de kommer snart att återigen hamna hos FK på heltid.

Vid ett sådant scenario handlar det inte om fusk. Den här omfattande åtgärden har på ett dramatiskt sätt visat att folk som är sjukskrivna faktiskt är just sjuka! Läkarna som långtidssjukskriver folk fuskar alltså inte. De är inte släpphänta eller lama. De har gjort en korrekt bedömning av personens arbetsförmåga.

Att du, Alexandra, då envist fortsätter hävda att fusket är stort och utbrett i sammanhang som handlar om personer med sjukersättning, kan ses som att du hävdar den exakta motsatsen till vad det sk PILA-projektet kommit fram till. Jag undrar om det är din avsikt att framstå som någon som alltså indirekt påstår att tex många här på forumet egentligen bara fuskar och simulerar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:28:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav weasley » 2010-01-26 15:32:14

Jag kan just nu inte finna tråden där jag frågade om det var OK att skapa en tråd med länksamling till alla dessa fall som FK nu sätter på bar backe. Den som minns vilken tråd det var får gärna använda rapportverktyget för att anmäla ett inlägg i den tråden så jag hittar den.

Tills vidare finns nu det som ska bli länksamlingen här: den-nya-utf ... 14134.html
och jag går igenom gamla trådar för att hitta så många länkar som möjligt. Under tiden kan ni förnöja er med den här skojfriska artikeln. http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=78-A ... ?from=puff
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:28:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-26 16:14:24

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 6483262.ab

Skrämmande läsning, tycker jag.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:28:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav mnordgren » 2010-01-26 16:19:38

alfapetsmamma skrev:http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6483262.ab

Skrämmande läsning, tycker jag.

Jag tycker det är märkligt att politiker går ut på det här sättet i en artikel och anklagar en medborgare för att simulera. Det är lågt.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 22:28:07, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2010-01-26 16:30:47

Om inte dessa politker verkligen har satt sig in i den aktuella individens fall och har kunskaperna att bedöma det så är det fullständigt horribelt beteende. Det är rent charlataneri att göra vad som snarast verkar vara en medicinsk bedömning (på politiska grunder) utan fakta och erforderliga kunskaper.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Återgå till Aspergare och vården

Logga in