Tilltal
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Tilltal
tveskägg skrev:Lite OT, men jag såg en intressant affisch idag. Tycker den platsar på en NPF-utställning:
Zombie skrev:svarabhaktivokal skrev:tveskägg skrev:Lite OT, men jag såg en intressant affisch idag. Tycker den platsar på en NPF-utställning:
Vad står det där då? Jag kan inte tyska (vilket det ser ut att vara).Affischmakarna skrev:60.000 riksmark
kostar denna ärftligt sjuka person
folkgemenskapen
under sin livstid.
Folkkamrat
det är också
Dina pengar
Läs
Nya folket
NSDAP:s raspolitiska byrås månadshäften
Både Du- och Sie-tilltal på samma affisch alltså: Dein Geld ... Lesen Sie. Ordet Genosse/kamrat är väl kopplat till duande.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 22:28:58, redigerad totalt 1 gång.
Kommunisterna tilltalade varandra "kamrat" (Genosse), för att kontra detta skrev Hitler i Mein Kampf om "Volksgenosse", och syftade då på någon som är med i den tyska blodsgemenskapen.
Jag antar att affischmakarna helt enkelt vill ha ett mer personligt tilltal när de skriver "Volksgenosse, det är också Dina pengar" i handstil. Medan resten av texten är mer opersonlig till både innehåll och typsnitt.
Det personliga tilltalet är vanligt i propagandasammanhang. Se tex den här röstsedeln där man borde nia men istället duar:
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Stimmzettel-Anschluss.jpg[/img]
Jag antar att affischmakarna helt enkelt vill ha ett mer personligt tilltal när de skriver "Volksgenosse, det är också Dina pengar" i handstil. Medan resten av texten är mer opersonlig till både innehåll och typsnitt.
Det personliga tilltalet är vanligt i propagandasammanhang. Se tex den här röstsedeln där man borde nia men istället duar:
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Stimmzettel-Anschluss.jpg[/img]
Folkomröstning och stortysk riksdag
Röstsedel
Är du införstådd med återföreningen av Österrike med Tyska riket som fullbordades 13 mars 1938 och röstar du för vår ledare Adolf Hitlers parti?
Ja Nej
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:28:58, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg skrev:Jag antar att affischmakarna helt enkelt vill ha ett mer personligt tilltal när de skriver "Volksgenosse, det är också Dina pengar" i handstil. Medan resten av texten är mer opersonlig till både innehåll och typsnitt.
Duande förekom också i svensk propaganda före du-reformen:
I reklam var väl däremot det vanliga vid den här tiden att presumtiva kunder niades, trots att det annars ofta uppfattades som nedlåtande att tilltala någon med ordet ni. Tredjepersonstilltal kan inte ha funkat särskilt bra i annonser och annat material avsett för en brokig skara människor.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 22:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tilltal
HGJ skrev:Inger skrev:Inger skrev:Det är alltså direkt fel och kan möjligen uppskattas av väldigt nyligt invandrade tyskar eller fransmän, men här i Sverige säger vi sedan du-reformen på 60-talet "du" till varandra och inget annat. Spelar ingen roll om det är statsministern eller en kund, det är "du" som gäller.
P.S. Undantag är kungahuset. Men till kungligheter säger man inte heller "Ni" utan "kungen", "drottningen" resp "kronprinsessan". Om man inte är antirojalist och säger "du" för principens skull.
Herman Lindqvist sa genomgående "ni" till kronprinsessan i en intervju för några år sedan. Kristian Luuk alternerade mellan "kronprinsessan" och "du" i en annan intervju.
Zombie skrev:Vad Herman Lindqvist säger får i jösse namn stå för honom. Historien är som den är honom förutan.
Om Luuk tenderar att säga "du" till Victoria Bernadotte så stiger han i min aktning.
Drottningen duad av Expressen (åtminstone i rubriken):
http://tv.expressen.se/nyheter/kungligt ... ing-silvia
Re: Tilltal
Angående förstainlägget: vi har redan nu ett parti i riksdagen som har samma retorik, nämligen SD. Deras politik går också ut på att ställa grupp mot grupp.
Alliansregeringen gör likadant, fast inte lika tydligt eller med samma vulgärretorik men klart är att de ställt arbetslösa och sjuka mot höginkomsttagarna och tagit höginkomsttagarnas parti.
Alliansregeringen gör likadant, fast inte lika tydligt eller med samma vulgärretorik men klart är att de ställt arbetslösa och sjuka mot höginkomsttagarna och tagit höginkomsttagarnas parti.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10