Varför tvingas jag leva i denna mardröm?
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Varför tvingas jag leva i denna mardröm?
Jag fick någon sorts influensa i förra veckan och den satte sig märkligt nog främst på psyket. Visst har jag haft ångest tidigare i år, men nu har det varit sådana attacker att jag har legat och skrikit. Cymbalta hjälper inte för fem öre. Sobril hjälper en aning, men bara en aning. Jag är vettskrämd hela tiden och har helt fruktansvärda absurda tankar. Jag kallsvettas av ångest och har t.o.m. ångest för ångesten. Och någon läkartid har jag inte fått. Jag vågar inte vara vaken och inte sova. Jag skulle vilja åka in på psyket och bli nedsövd eller få en elstöt så att hjärnan nollställdes. Jag orkar ingenting och inget är roligt. Jag är rädd för att vara ensam och rädd för att träffa folk. Jag vill dö men vågar inte. Det känns som om min hjärna skall explodera, som om den är överhettad. Jag ser bara mörker framför mig. Det känns som om världen runt omkring mig har försvunnit och jag är inne i ett järnklot.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:23:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Varför tvingas jag leva i denna mardröm?
Du kan ringa psyk.jouren, mobil akutgrupp el liknande som finns i många kommuner. Du ska inte behöva göra mer!! Berätta för dom det du skrivit ovan alt. läs upp det. Fråga hur DOM kan hjälpa dig! Om dom hänvisar dig ngn annanstans, be alt kräv att dom fixar kontakten (med t ex öppenvård eller slutenvård) åt dig, det ska inte du behöva tänka på nu! Du kan fråga dom (d v s psykjouren, mobila akutgruppen el liknande) om dom hjälper dig att ta dig till vårdinstansen och/eller närvara vid det första mötet om du behöver stöd.
Kram Flinta
Kram Flinta
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:23:48, redigerad totalt 1 gång.
Har du fortfarande influensa, kanske feber?
Håller med om att du ska ringa (el låta en förälder ringa?), så där ska du inte ha det.
Om det är sviter av influensan, så tänk att det går över, det håller inte på för alltid.
Hoppas du blir bättre snart!
Håller med om att du ska ringa (el låta en förälder ringa?), så där ska du inte ha det.
Om det är sviter av influensan, så tänk att det går över, det håller inte på för alltid.
Hoppas du blir bättre snart!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:23:48, redigerad totalt 1 gång.
Händer det att ångest ALDRIG går över? Kan ångest stanna i ÅR EFTER ÅR? Kan man få ångest och tvångstankar som ALDRIG överger en? Kan ångesten ta död på en?
Jag kan inte leva på benzo resten av livet som en nedknarkad zombie. Jag får bara tröst när jag sover.
Jag kan inte leva på benzo resten av livet som en nedknarkad zombie. Jag får bara tröst när jag sover.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:23:48, redigerad totalt 1 gång.
Jag har nåt liknande på gång själv. Jag som är eg. lite emot mediciner en del får det svårt när jag får de tipsen framför mig så man hänger i luften lite. Så har inte sådär jättebra tips tyvärr.
Jag tycker också att du kan ta hjälp av nån om du har som kan ringa åt dig om det känns för jobbigt själv. Det borde kunna vara okej, tycker jag. Hoppas det går bra. Hoppas iaf att influensan hunnit gå ur. Kan ju tänkas vara underlättande då. Jag är kanske ingen beläst medicinexpert, men jag tycker funkar inte medicinen så borde du få byta/ta bort den. Ibland finns det ju en ingångsperiod på dem innan de verkar. Om den har gått ut så skall du verkligen kunna få byta eller ta bort den.
Jag tycker också att du kan ta hjälp av nån om du har som kan ringa åt dig om det känns för jobbigt själv. Det borde kunna vara okej, tycker jag. Hoppas det går bra. Hoppas iaf att influensan hunnit gå ur. Kan ju tänkas vara underlättande då. Jag är kanske ingen beläst medicinexpert, men jag tycker funkar inte medicinen så borde du få byta/ta bort den. Ibland finns det ju en ingångsperiod på dem innan de verkar. Om den har gått ut så skall du verkligen kunna få byta eller ta bort den.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:23:48, redigerad totalt 1 gång.
Förresten, det behöver ju inte vara medicinen, men jag hade en medicin en gång som de sade inte hade biverkningar men jag fick ganska mkt. . Och då vågade jag inte somna bland annat när jag hade den..kände mig sänkt i medvetandet under insomningsstadiet så jag kämpade emot sömnen som höll på att komma fast ändå inte. Hade också svårt att vakna. Trodde jag var vaken och hade blivit blind men jag hade inte vaknat än. Det var hemskt. Jag trodde jag skulle dö om jag somnade..den fick jag byta direkt sen. De trodde den skulle passa mig men jag vet inte, jag..fick massa annat också.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:23:54, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Händer det att ångest ALDRIG går över? Kan ångest stanna i ÅR EFTER ÅR? Kan man få ångest och tvångstankar som ALDRIG överger en? Kan ångesten ta död på en?
Har influensan gått över? Men inte ångesten?
Jag tror inte man kan dö av ångest, om man inte har väldigt dåligt hjärta eller nåt. Men det frestar säkert på kroppen ändå.
Skulle det hjälpa att prata om tvångstankarna eller kan det göra det värre?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:23:56, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Händer det att ångest ALDRIG går över? Kan ångest stanna i ÅR EFTER ÅR? Kan man få ångest och tvångstankar som ALDRIG överger en? Kan ångesten ta död på en?
Tyvärr kan det vara så ibland
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:23:56, redigerad totalt 1 gång.
Tack för alla snälla ord. Jag mår något bättre, jag orkar ju i alla fall surfa. Har t.o.m. varit på boxercise i dag, men det var nog inte bra för kroppen. Jag smittar inte, men viruset har inte riktigt gått ur kroppen.
Jag åkte in till psykakuten i onsdags, det är det värsta jag varit med om, jag bara satt och skakade och illtjöt. Sedan fick jag fludder (Stesolid) och åkte hem och somnade som en död.
Sedan dess har jag bara tagit ytterligare två Stesolid, det har gått ganska bra ändå.
Det hjälper inte att prata om mina tankar, jag mår bara dåligt av det.
I onsdags klarade jag inget annat än att sova. Sedan klarade jag att se på TV och skriva dagbok. Nu kan jag läsa lite, sitta vid datorn en stund, se på TV, skriva litegrann och lyssna på musik om någon sätter igång den åt mig. Melody Gardots lugna jazz gick bra, men jag får ångest av mer "upprörd" musik.
Skall till läkare i nästa vecka, men har inget hopp. Jag har provat Clomipramin, Cipramil, Zoloft, Seroxat, Fluoxetin, Cymbalta, Buspiron, Risperdal, Sobril och Stesolid, vad finns kvar, liksom? Arsenik?
Jag åkte in till psykakuten i onsdags, det är det värsta jag varit med om, jag bara satt och skakade och illtjöt. Sedan fick jag fludder (Stesolid) och åkte hem och somnade som en död.
Sedan dess har jag bara tagit ytterligare två Stesolid, det har gått ganska bra ändå.
Det hjälper inte att prata om mina tankar, jag mår bara dåligt av det.
I onsdags klarade jag inget annat än att sova. Sedan klarade jag att se på TV och skriva dagbok. Nu kan jag läsa lite, sitta vid datorn en stund, se på TV, skriva litegrann och lyssna på musik om någon sätter igång den åt mig. Melody Gardots lugna jazz gick bra, men jag får ångest av mer "upprörd" musik.
Skall till läkare i nästa vecka, men har inget hopp. Jag har provat Clomipramin, Cipramil, Zoloft, Seroxat, Fluoxetin, Cymbalta, Buspiron, Risperdal, Sobril och Stesolid, vad finns kvar, liksom? Arsenik?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:23:56, redigerad totalt 1 gång.
Har också varit inlagd. Det var väl inte det roligaste man kan vara med om kan jag ju säga.
Ja, det finns säkert arsenik men jag hoppas inte du provar. Inte för att jag gillar medicin egentligen men jag vet fler mediciner, som visst är i de sorter du tagit upp här men jag vet inte att rekommendera åt andra.
Speciellt om jag själv reagerat äckligt av vissa av dem speciellt, så jag vet inte riktigt..
Jag vill ju inte att du skall bli en robot utan tankar, men det finns mediciner som lugnar tankar, ifall du kan tänka dig medicin mot det. Tex. mot tvångstankar skulle jag kunna tänka mig att de funkar, för jag tror jag själv haft nåt sånt. Om man har som tankeflöden som aldrig tar slut, bara som exempel. Apropå det här med tankar. Funderar själv nämligen på nåt emot det ett tag, trots att jag inte gillar stoppa i mig meds alls egentligen. Men håller man på att bli galen så gör man ju efter ett tag vadsomhelst nästan.
Skönt iaf att höra att det är bättre med dig.
Ja, det finns säkert arsenik men jag hoppas inte du provar. Inte för att jag gillar medicin egentligen men jag vet fler mediciner, som visst är i de sorter du tagit upp här men jag vet inte att rekommendera åt andra.
Speciellt om jag själv reagerat äckligt av vissa av dem speciellt, så jag vet inte riktigt..
Jag vill ju inte att du skall bli en robot utan tankar, men det finns mediciner som lugnar tankar, ifall du kan tänka dig medicin mot det. Tex. mot tvångstankar skulle jag kunna tänka mig att de funkar, för jag tror jag själv haft nåt sånt. Om man har som tankeflöden som aldrig tar slut, bara som exempel. Apropå det här med tankar. Funderar själv nämligen på nåt emot det ett tag, trots att jag inte gillar stoppa i mig meds alls egentligen. Men håller man på att bli galen så gör man ju efter ett tag vadsomhelst nästan.
Skönt iaf att höra att det är bättre med dig.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:23:56, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Önskar jag inte själv vore som en urvriden trasa. (Om Gud finns, kan han inte fixa så att man är det i skift? ) Tänker på dig och hoppas det går bra gör jag iallafall.
Vattnas aldrig den trasan något då?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:23:56, redigerad totalt 1 gång.
Bra att du kan göra lite saker nu iallafall! Jag vet av personlig erfarenhet att OCD kan vara totalförlamande. Jag har dock inte haft ångest av min OCD.
En medicin jag kan rekomendera är Zyprexa, helst i kombination med något ssri-preparat. När jag fick Zyprexa blev det "tyst i huvudet" några dagar. Nackdelen var att jag gick upp åtta kilo på ca tre månader. Annars är det en bra medicin. Den tar även bort ångest, har jag hört.
Du kan ju fråga din läkare.
Den medicin jag tar nu är Abilify. Den har också varit väldigt bra, bäst tror jag effekten var när jag även tog Sertralin.
Jag hoppas att du mår ännu bättre snart!
En medicin jag kan rekomendera är Zyprexa, helst i kombination med något ssri-preparat. När jag fick Zyprexa blev det "tyst i huvudet" några dagar. Nackdelen var att jag gick upp åtta kilo på ca tre månader. Annars är det en bra medicin. Den tar även bort ångest, har jag hört.
Du kan ju fråga din läkare.
Den medicin jag tar nu är Abilify. Den har också varit väldigt bra, bäst tror jag effekten var när jag även tog Sertralin.
Jag hoppas att du mår ännu bättre snart!
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 22:23:56, redigerad totalt 1 gång.
- saltgurkan
- Anslöt: 2007-07-13
Tyst i huvudet?
Funderar om det är dit jag kommit av det jag råkat ut för, en sorts ledssamhet.
Men samtidigt har jag en framtidstro eller vad man ska kalla det, att det kommer att bli bättre i framtiden, och att jag till slut hittar en tjej man blir lyckligt kär i
Jag har ju specifika saker som jag vill och de är fullt uppnåeliga inbillar jag mig, detta gör att jag tror att jag kommer tillbaka till mitt glada jag där jag ser massor av möjligheter i allt eftersom jag märker saker som blir bra
Hur funkar "tyst i huvudet" för din del?
Försvinner tankarna eller vad är det som händer?
Är det farligt, tänker att det troligen är nyttigt att tänka på saker för att hjärnan ska ha dem kvar, gissar att man behöver tänka på allt i huvudet iaf med några års mellanrum för att man alls ska minnas dem.
Själv har jag massor med minnen sedan jag var liten
Det jag har tänkt på har funnits kvar verkar det som och det torde ju tyda på att övningen av hjärnan gjort det.
Funderar om det är dit jag kommit av det jag råkat ut för, en sorts ledssamhet.
Men samtidigt har jag en framtidstro eller vad man ska kalla det, att det kommer att bli bättre i framtiden, och att jag till slut hittar en tjej man blir lyckligt kär i
Jag har ju specifika saker som jag vill och de är fullt uppnåeliga inbillar jag mig, detta gör att jag tror att jag kommer tillbaka till mitt glada jag där jag ser massor av möjligheter i allt eftersom jag märker saker som blir bra
Hur funkar "tyst i huvudet" för din del?
Försvinner tankarna eller vad är det som händer?
Är det farligt, tänker att det troligen är nyttigt att tänka på saker för att hjärnan ska ha dem kvar, gissar att man behöver tänka på allt i huvudet iaf med några års mellanrum för att man alls ska minnas dem.
Själv har jag massor med minnen sedan jag var liten
Det jag har tänkt på har funnits kvar verkar det som och det torde ju tyda på att övningen av hjärnan gjort det.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:23:56, redigerad totalt 1 gång.
"Tyst i huvudet" bestod i att tankarna höll ganska tyst. Annars pladdrade de på hela tiden. Det kan låta för er som om jag menar röster, men det var bara tankar, inget mer. Däremot var det tankar som levde sitt eget liv, och medicinen fick dem att sluta i några dagar.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 22:23:56, redigerad totalt 1 gång.
- saltgurkan
- Anslöt: 2007-07-13
Återgå till Aspergare och vården