Bostadsbidrag vid bostadsrätt

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Bostadsbidrag vid bostadsrätt

Inläggav Eva Maya » 2009-11-01 12:39:39

Hej! Jag har son med Asperger på snart 20 år, han slutade gymnasiet i juni. Vi hade hoppats på att han skulle fortsätta läsa, men han är så deprimerad att han är helt apatisk. Eftersom han är otrevlig, utåtagerande och stundtals hotfull och våldsam så vill vi att han flyttar hemifrån. Hans syskon klarar inte av att bo hemma pga hans utbrott, den yngste är bara 16 men fick flytta till släkting eftersom han var utsatt. Trots att vi jobbar heltid båda två har vi inte råd att hålla honom med lägenhet och underhåll. Vi får ingen kontakt med psykiater, kurator, psykolog eller habiliteringen eftersom han är myndig. Vi har hjälpt honom på habiliteringens förslag att söka aktivitetsersättning, men pga läkarens semester kom läkarintyget inte in förrän i slutet på september.

Han vill flytta till annan stad där det inte finns lägenheter lediga, det kommunala bostadsbolaget prioriterar de som arbetar eller studerar i kommunen. Han säger att han på sikt vill studera när hans depressioner går över men just nu orkar han inte. Vi har funderat på att försöka hjälpa honom med insatsen till en bostadsrätt för att få honom hemifrån. Hur är reglerna runt detta? Enligt LSS handläggaren ska han få aktivitetsersättning (när FK äntligen blir klara) + 91 % av hyran betald. Om han bor i bostadsrätt blir hyran i regel låg men där är ju amortering som han själv får betala + 30 % av räntan (som jag läst på FK:s hemsida). Sedan förstår jag inte allt runt reglerna! De är verkligen svårtydda!

Om vi hjälper honom med en bostadsrätt - vem ska då bostadsrätten stå på?
Tacksam för tips!
Senast redigerad av Eva Maya 2011-05-04 22:27:21, redigerad totalt 1 gång.
Eva Maya
Ny medlem

Anslöt: 2009-11-01

Inläggav Inger » 2009-11-01 13:18:11

Hej och välkommen!

Att sonen får utbrott är nog för att han mår dåligt. Flytt till egen lägenhet låter som bra idé.

Antingen ger ni pengarna till insatsen som gåva eller lån och då är lägenheten hans och ska stå på honom. Eller också gör ni som min mamma som köpte en bostadsrätt som jag fick bo i. Den stod på henne (fast 1% stod på mig så att jag skulle kunna vara medlem i föreningen, om jag minns rätt). Jag tjänade på det i o m att det var så låg hyra och hon tjänade på det genom att hon kunde sälja den med vinst sen (fast det inte var syftet utan hon ville bara hjälpa mig, precis som ni vill hjälpa er son). Hon hjälpte mig även göra en budget och tipsade om jobb jag kunde söka. Utan den hjälpen vete fåglarna hur det hade gått, för jag hade inte en susning om nånting.

Om ni vill satsa på bostadsrätt åt sonen vill det till att ni litar på att han betalar hyran (autogiro är bra där) och framför allt sköter sig och inte spelar högt på stereon hela nätterna och blir vräkt för då kan ni i värsta fall förlora lägenheten.

Ett annat alternativ är att hyra något i andra hand, men det brukar förstås vara dyrare och inte lika smart i längden.

När det gäller bostadsbidrag så är det baserat på hyran + inkomsten. Hyran måste vara tillräckligt hög och inkomsten tillräckligt låg. FK borde kunna ge er mer exakta siffror. Vem lgh är skriven på, eller om man hyr i andra hand, tror jag inte spelar någon roll för själva bostadsbidraget; det är bara vad man betalar i hyra som räknas.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:27:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Regler för bidrag?

Inläggav Eva Maya » 2009-11-01 13:44:16

Tack för ditt svar Inger!
Hur räknas bostadsbidraget om han bara äger 1 % av lägenheten?

Om t ex lägenheten kostar 1 miljon och vi sätter in 100 000 tusen så blir det både ränta och amortering som ska betalas. Hyran brukar vara ganska låg men ca 2500 per månad får man räkna med, hyran kan han få bostadsbidrag på (max 91 %) men inte på amorteringen och endast på 70 % av räntan.

Får han bidrag endast för hyran om han endast äger 1 % av bostaden. Då är det ju vi som får som får lägga ut ett par tusen i månaden, det kan väl vara okej så länge vi båda har jobb men min man ska pensioneras nästa år och jag blir troligen arbetslös vid nyår. Vi har två barn till som ska försörjas!

Mvh
Eva Maya
Eva Maya
Ny medlem

Inläggav Inger » 2009-11-01 13:55:57

Bostadsbidraget beräknas väl efter hyran snarare än ägarförhållandena.

Jag skulle bli oerhört förvånad om de hjälpte till att betala ens privata amorteringar även om han äger lgh själv. Dessutom får man inte något hyresbidrag alls om man har väldigt låg hyra. Men fråga FK, de borde ha bättre koll på reglerna än någon av oss.

Som du beskriver det låter det inte som om kalkylen riktigt går ihop. Kanske bättre att hyra i andra hand och få en högre hyra som han då eventuellt kan få bostadsbidrag för? För att få ett besked av FK måste ni veta hur hög inkomst han kommer ha - om han alls får någon aktivitetsersättning.
Inger
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2009-11-01 13:59:47

Försök få honom att medverka i ansökningarna om hjälp. Särskilt boende, vilket inte måste vara grupp- eller servicebostad, ingår i rättigheterna enligt LSS...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:27:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Inger » 2009-11-01 14:07:24

Mjae, det ingår inte automatiskt i rättigheterna. Men har man AS-diagnos har man rätt att söka särskilt boende.

Om LSS-handläggaren bedömer att det inte behövs så har de all rätt att neka. Hur dessa bedömningar görs verkar kunna variera kraftigt mellan olika socialförvaltningar och t o m med person. En del har i uppdrag från sina chefer att säga nej per default för att försöka spara pengar åt kommunen.

Men det skadar inte att prova. Finns det ett verkligt behov så kan man överklaga om de säger nej vid första försöket.

Edit: jaha, nu hann Eva Maya svara medan jag skrev.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:27:21, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv

LSS-boende?

Inläggav Eva Maya » 2009-11-01 14:08:34

Jag har sökt LSS-boende åt honom och fått en tid till LSS-handläggare i den stad han vill bo. Men eftersom det dröjer så länge med FK och svar på om han får aktivitetsersättning har jag skjutit upp det - vi kan inte betala hans hyra om han inte får aktivitetsersättning. Men jag har pratat med LSS-handläggaren som inte tycker att det verkar som att han behöver särskilt LSS-boende utan tycker att han klarar sig i egen lägenhet med tillsyn. Jag har ringt FK och fått tfn nr till handläggaren, ringt upp och lämnat meddelande på telefonsvarar. Men handläggaren ringer aldrig!

Är det många som inte får aktivitetsersättning numera?

Vi hade gärna velat ha psykoterapi åt honom men det finns tydligen inga resurser - det ska ju i så fall vara en psykolog som är specialutbildad på just Asperger och det finns tydligen inte så många. Vår önskan är ju att han skulle få hjälp att klara sig själv och en utbildning - men det verkar vara en önskedröm! Psykvården är underbemannad!
Eva Maya
Ny medlem

Inläggav Inger » 2009-11-01 14:17:20

Ja, de har blivit snålare med både ersättning, boende och terapi.

Kombinationen högerregering + lågkonjunktur drabbar nog hårdast dem som är tillräckligt högfungerande för att klara sig nästan själva, men som ändå inte riktigt gör det.

Det är verkligen synd eftersom många blir utslagna från bostads- & arbetsmarknaden som annars skulle klara sig utmärkt om de bara fick lite hjälp.
Inger
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2009-11-01 14:47:00

Det är ju bara det att egen lägenhet med varierande grad av tillsyn från mycket till ingen alls är vad som ingår i LSS. Massor av kommuner greppar inte för fem öre vad LSS faktiskt säger.

Särskilt boende enligt LSS kan vara gruppbostad, servicebostad eller "annan särskild bostad", vilket inte behöver handla om mer än hjälpen att få en bostad förmedlad när detta är något som inte kan tillgodoses på annat sätt.

Och det är just det som var poängen med LSS, att de insatser som inte kan tillgodoses på annat sätt ska bli självklart åtkomliga för den behövande via LSS.

Men detta skiter alltså massor av kommuner i, och tror kanske rentav ibland att särskilt LSS-boende bara kan vara samma sak som grupp- eller servicebostad. Illa pålästa bara, i så fall, det är bara att söka upp Socialstyrelsens befintliga dokumentation och läsa lite innantill om man vill greppa vad det handlar om...

Det är inte graden av omsorgsbehov som påverkar rätten, det är en jävla lögn från stor del av landets kommuner.

Det är att omsorgsbehovet finns, och med diagnoserna i personkrets 1 ankommer det inte på folk som bara jobbar som social- och/eller LSS-handläggare att bedöma vare sig att det finns eller "hur stort" det är.

De har ingen som helst kompetens att sätta sig in i sådant, de ska gå på vad den sökande och vad medicinskt skolade som yttrat sig om den sökande säger.
Pemer

Inläggav Inger » 2009-11-01 14:55:31

Detta låter ju vettigt men stämmer inte alls med den info jag fick när jag försökte hjälpa en nydiagnosticerad vän att söka särskilt boende.

Jag kom själv med konstruktiva förslag som skulle kunna hjälpa just den här personen med just hans unika problem och bli billigare för dem än en gruppbostad, men de sa att något utrymme för udda kreativa lösningar fanns det inte, och han var inte tillräckligt handikappad för att passa på gruppboende, så det var "tack och adjö", eller "varsågod och överklaga" typ.

Du råkar inte ha svart på vitt att det är såsom du säger, så man kan visa det för oinformerade LSS-handläggare?
Inger
Inaktiv

Inläggav johan_uppsala » 2009-11-01 16:00:34

Om man bor i bostadsrätt får man bidrag för avgiften + ev. uppvärmningskostnad. För att få bidrag för lånekostnader krävs att bostaden lämnats som säkerhet för lånet. Då gälller att 70% av lånekostnaden minus 3% av lånet, är bidragsgrundande. Detta innebär att när, som nu, räntan är under 3% så är lånekostnaden inte bidragsgrundande.
Man får 75% av kostnader mellan 1800kr och 2600kr samt 50% av kostnader mellan 2600kr och 3600kr (3840kr vid funktionsnedsättning). Från detta dras dras 1/3 av lön som översiger 41000kr/år.
I mitt fall, som exempel, har jag en avgift på 2470kr samt ett lån till räntan 1.74%. Eftersom låneräntan är lägre än 3% får jag endast bidrag för avgiftsdelen på (2470-1800)*75% = 502,50kr.
Då min totala årsinkomst understiger 41000kr så dras inget av från beloppet.
Hoppas jag var någorlunda tydlig i det jag skrev ovan, annars kan du läsa mer på:
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ ... 20barn.pdf
samt
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ ... nkomst.pdf
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 22:27:21, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala

Anslöt: 2009-10-02

Inläggav Pemer » 2009-11-01 16:56:28

Viktigast av allt, konkretiserat av Socialstyrelsen i denna broschyr:
"Enligt LSS har den enskilde en ovillkorlig rätt till en specifik insats."
Kanske dags att LSS-handläggare börjar läsa på och få detta klart för sig!!?!

På socialstyrelsens hemsida finns via deras sökfunktion att hitta en pdf-broschyr som heter "Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS - Stöd för rättstillämpning och handläggning". Det är den jag har laddat ner tidigare.

http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 2007-101-6

Enligt socialtjänstlagen har samhället en skyldighet att ordna lämplig bostad och service för människor med funktionshinder. För personer med omfattande funktionshinder regleras rätten till en sådan bostad också i LSS.

Bostad enligt socialtjänstlagen – ingen absolut rätt
Av socialtjänstlagen (5 kap. 7 §) framgår att socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra. Socialnämnden skall medverka till att den enskilde får bo på ett sätt som är anpassat efter hans eller hennes behov av särskilt stöd och skall inrätta bostäder med särskild service för dem som behöver ett sådant boende.
Insatsen ”bostad med särskild service” är enligt socialtjänstlagen en rättighet för en enskild person som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt. Insatsen skall tillförsäkra den enskilde en skälig levnadsnivå, och den erhålls efter en individuell behovsbedömning. En helhetsbedömning av den enskildes totala situation måste alltid göras; eventuella kommunala riktlinjer får inte användas på ett schablonmässigt sätt.
Enligt socialtjänstlagen har den enskilde emellertid inte en ovillkorlig rätt till en viss typ av insats, exempelvis en bostad med särskild service. Det är fullt möjligt för kommunen att föreslå en alternativ insats om den erbjudna insatsen tillgodoser biståndsbehovet och en skälig levnadsnivå är möjlig att uppnå på annat sätt.

Bostad enligt LSS – en ovillkorlig rätt
I LSS anges konkret vilka insatser de personer som omfattas av lagen har rätt till om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om behovet inte tillgodoses på annat sätt. En av de insatser som regleras i lagen är vuxnas rätt till bostad med särskild service eller annan särskilt anpassad bostad (9 § 9 LSS).

Vid bedömningen av om en enskild har behov av insatsen i sin livsföring måste jämförelser göras med den livsföring som kan anses normal för personer i samma ålder. Genom insatsen skall den enskilde tillförsäkras goda levnadsvillkor.

För att en begäran om insatsen ”bostad med särskild service” skall kunna nekas den funktionshindrade med hänvisning till att behovet tillgodoses på annat sätt, skall behovet också faktiskt tillgodoses på annat sätt. Det räcker alltså inte att behovet kan tillgodoses på annat sätt, vilket är en väsentlig skillnad gentemot socialtjänstlagen. Enligt LSS har den enskilde en ovillkorlig rätt till en specifik insats, och lagen ger alltså inte utrymme för kommunen att neka den enskilde en bostad med särskild service med motiveringen att alternativa insatser kan tillgodose behovet av hjälp.

LSS reglerar inte i detalj hur boendet för vuxna skall vara organiserat. En bostad kan vara utformad på olika sätt men tre huvudformer kan urskiljas:
- gruppbostad
- servicebostad och
- annan särskilt anpassad bostad.
Gruppbostad och servicebostad är att betrakta som ”bostäder med särskild service” vilket däremot inte gäller boendeformen ”annan särskilt anpassad bostad”. För samtliga boendeformer gäller dock att bostaden skall vara fullvärdig, att den är den enskildes privata och permanenta hem och att den inte skall ha en institutionell prägel. Dessutom innebär ett boende i ”bostad med särskild service” enligt LSS att omvårdnad skall ges utifrån individuella behov och önskemål, med syfte att tillförsäkra den enskilde goda levnadsvillkor.

Annan särskilt anpassad bostad
Med ”annan särskilt anpassad bostad för vuxna” avses en bostad med viss grundanpassning till funktionshindrade personers behov men utan fast bemanning. Behövligt stöd och service i anslutning till boendet bör ges inom ramen för de insatser som finns att tillgå enligt LSS – t.ex. personlig assistans samt ledsagarservice. Stöd kan även ges i form av hemtjänst enligt socialtjänstlagen.
I denna boendeform ingår inte omvårdnad och inte heller fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter.
”Annan särskilt anpassad bostad för vuxna” är inte att betrakta som en ”bostad med särskild service” och kommunen kan därför inte anses ha
ansvar för hälso- och sjukvården för de personer som bor i denna boendeform.
(Se kapitel 7 avsnittet Kommunens ansvar för hälso- och sjukvård.)
Boendeformen ”annan särskilt anpassad bostad för vuxna” kommer inte
att behandlas ytterligare i denna rättssammanställning.
Pemer

Inläggav Pemer » 2009-11-01 17:10:27

Detta säger väldigt mycket om rätten att få hjälp med att kunna få en bostad om man har t ex Aspergerdiagnos och ingår i LSS, som det finns fler på forumet som just nu har problem med och inte har några glasklara lösningar från annat håll av egen kraft!!! Men förvägras av ansvariga i sina hemkommuner.
Pemer

Inläggav Inger » 2009-11-01 17:10:57

Tackar tackar, du är verkligen en pärla, Pemer!

Det där informationen avviker ganska markant mot den jag fick av LSS-handläggaren... :?

Även johan_uppsala hade bra info som jag inte kände till mer än på ett ungefär.

Själv avskyr jag att gå in på myndighetssidor för de har så dåliga vibbar och så hittar man oftast ändå inte det man söker, och gör man det så är det så krångligt beskrivet att man behöver översättare för att fatta vad det faktiskt står. Tur att inte alla har mina begränsningar när det gäller sånt.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2009-11-01 17:12:13

Pemer skrev:Detta säger väldigt mycket om rätten att få hjälp med att kunna få en bostad om man har t ex Aspergerdiagnos och ingår i LSS, som det finns fler på forumet som just nu har problem med och inte har några glasklara lösningar från annat håll av egen kraft!!! Men förvägras av ansvariga i sina hemkommuner.

De kanske kunde skriva ut dina citat och visa för Soc. :wink:

Har du postat dem på OA också? Borde finnas både på OAs hemsida och forum.
Inger
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2009-11-01 17:15:32

Ja, det borde det allt göra. Ska fixa det!
Pemer

Inläggav BMW » 2009-11-01 19:43:29

Inger skrev:Ja, de har blivit snålare med både ersättning, boende och terapi.

Kombinationen högerregering + lågkonjunktur drabbar nog hårdast dem som är tillräckligt högfungerande för att klara sig nästan själva, men som ändå inte riktigt gör det.

Det är verkligen synd eftersom många blir utslagna från bostads- & arbetsmarknaden som annars skulle klara sig utmärkt om de bara fick lite hjälp.

Man kan inte bara skylla på högerregeringen, det var likadant när socialdemokraterna hade makten.
Man skulle och måste fortfarande vara HELT nedgången för att få hjälp, att vara lite "halft" på fallrepet är inte nog, vilket är både en tradegi för de som kommer i kläm men också för samhället på sikt, både i mänskligt lidande och krasst nationalekonomiskt då de halft nedgångna riskerar att bli helt nedgångna om de inte får det stöd de behöver i tid.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
BMW

Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Juddy » 2009-11-01 21:07:50

Ring till försäkringskassan och fråga efter sektionen som jobbar med bostadsstöd (för pensionärer). De kan göra en grov beräkning på hur och vad man kan ha rätt till i termer av bostadsstöd. En bostadsrätt utesluter inte bostadsstöd men sättet att räkna skiljer sig en aning åt än om man bor i en hyresrätt. Ägarandelen är oviktig om man nu inte har kastat hela regelverket överbord sedan jag arbetade med bostadsstöd.
Notera att de bara kan göra en grov beräkning så länge som man inte har tillgång till hela den finansiella situationen som man sedan anger i ansökan. Reglerna är rätt krångliga, det tycker man ofta som handläggare också, så det är inget konstigt att man ringer och frågar. Vissa handläggare kan vara lite griniga för att göra grovberäkningar men insistera.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Juddy » 2009-11-01 21:11:56

BMW skrev:
Inger skrev:Ja, de har blivit snålare med både ersättning, boende och terapi.

Man kan inte bara skylla på högerregeringen, det var likadant när socialdemokraterna hade makten.
Man skulle och måste fortfarande vara HELT nedgången för att få hjälp, att vara lite "halft" på fallrepet är inte nog, vilket är både en tradegi för de som kommer i kläm men också för samhället på sikt, både i mänskligt lidande och krasst nationalekonomiskt då de halft nedgångna riskerar att bli helt nedgångna om de inte får det stöd de behöver i tid.

Reglerna blev över tid alltmer smalare och för den enskilde jävligare med den här regeringen än med den förra. Men hela överhalningen av sjukförsäkringssystemet påbörjades av (s) och man skulle kunna säga att högerregeringen bara fortsätter den insatta vägen. det har dock blivit svårare, bl a med klara begränsningar i t ex sjukförsäkringar INNAN några alternativ var tillgängliga. Vad kommuner inte har råd med vill man att staten ska betala och när staten inte vill betala och stänger de vägar som man hade, då sitter man där, med skägget i brevlådan.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Inger » 2009-11-01 21:22:26

Juddy skrev:Reglerna blev över tid alltmer smalare och för den enskilde jävligare med den här regeringen än med den förra. Men hela överhalningen av sjukförsäkringssystemet påbörjades av (s) och man skulle kunna säga att högerregeringen bara fortsätter den insatta vägen.

Ja, det är nog en hyfsat korrekt sammanfattning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav johan_uppsala » 2009-11-01 22:38:36

Jag glömde nämna en detalj som kanske också ska beaktas. Blir det någon gång aktuellt att söka socialbidrag måste bostadsrätten säljas inom 3-6 månader. Efter denna tid fås inte ytterligare bidrag innan bostadsrätten sålts och de tillgångar som blivit över ´vid försäljning har spenderats, Detta gäller förståss inte om bostadsrätten ägs av någon annan person än den som söker bidrag (eller dennes sambo).
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala

Anslöt: 2009-10-02

Re: Bostadsbidrag vid bostadsrätt

Inläggav Duras » 2009-11-01 22:42:10

Eva Maya skrev:Hej! Jag har son med Asperger på snart 20 år, han slutade gymnasiet i juni. Vi hade hoppats på att han skulle fortsätta läsa, men han är så deprimerad att han är helt apatisk. Eftersom han är otrevlig, utåtagerande och stundtals hotfull och våldsam så vill vi att han flyttar hemifrån.

Han säger att han på sikt vill studera när hans depressioner går över men just nu orkar han inte. Vi har funderat på att försöka hjälpa honom med insatsen till en bostadsrätt för att få honom hemifrån. Tacksam för tips!

Men va fan.

Om man är apatisk så trodde jag att man inte är utåtagerande och våldsam.

Bortsett från den lilla gåtan såvill ni alltså få sonen hemifrån just nu när han är deprimerad.

Ni hoppades att han skulle forsätta läsa men han orkar inte pga depression och då vill ni få honom hemifrån. :shock:

Och så följer en lång diskussion om div teknikaliteter ang bostadsbidrag mm.

Som jag ser det så behöver han möjligen hjälp med sin depression men de som behöver mest hjälp är ni föräldrar för att ni känslomässigt ska kunna förstå honom. Det handlar inte om er föräldrar eller om bostadsrätter hit och dit. Det handlar om er son... för i h-e. :evil:
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Duras

Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Inger » 2009-11-02 2:33:43

Det kan också vara så att sonen själv vill flytta, eller skulle må bra av att flytta för att få vara ostörd. Man kan tänka sig utbrott på syskon för att de stör t ex. Är ens nervsystem redan överstressat så behövs det väldigt lite för att trigga igång en reaktion. Man kan vara apatisk mellan utbrotten för att man är deprimerad eller uttröttad. Då behöver man kanske lugn och ro.

Hur det förhåller sig vet förstås bara de inblandade själva. Jag utgick från att sonen var med på noterna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Flinta » 2009-11-02 11:44:50

johan_uppsala skrev:Jag glömde nämna en detalj som kanske också ska beaktas. Blir det någon gång aktuellt att söka socialbidrag måste bostadsrätten säljas inom 3-6 månader. Efter denna tid fås inte ytterligare bidrag innan bostadsrätten sålts och de tillgångar som blivit över ´vid försäljning har spenderats, Detta gäller förståss inte om bostadsrätten ägs av någon annan person än den som söker bidrag (eller dennes sambo).

Jaha, det var ju alltid nåt. Att man erhåller soc.bidrag i 3-6 mån medan man håller på med försäljningen (förutsatt att man uppfyller alla övriga krav givetvis).
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:27:27, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in