Att dra alla över en kam
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Att dra alla över en kam
Hej! Jag har AS som diagnos och blev medlem här igår.
Är det fler än jag som stör sig på att vissa drar alla över en kam?
T.ex: "Personer med Aspergers syndrom har stora svårigheter att förstå avsikten bakom andra människors beteenden och de uppfattar många situationer på ett annorlunda sätt"
P.S: Jag har "AS Light" - 85 på Aspie Quiz
T.ex: "Personer med Aspergers syndrom har stora svårigheter att förstå avsikten bakom andra människors beteenden och de uppfattar många situationer på ett annorlunda sätt"
Senast redigerad av Simon93 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Absolut !
Även om jag gärna generaliserar när jag debatterar så anser jag att aspergare skiljer sig mer från varandra som individer, än vad vi gör gemensamt som grupp mot NT-gruppen.
Mångfalden är stor, och i många fall så fungerar vi nästan tvärtom mot varandra.
Men när man talar om skillnader mellan AS och NT, så är det lätt att generalisera.
Det tycker jag inte är fel, för annars blir det väldigt krystat att hela tiden lägga till :"gäller naturligtvis inte alla" i slutet på varje mening.
Jag gissar att det kan vara denna typ av diskussionsgeneraliseringar som en del kan hänga upp sig på. (?)
...fast även det gäller ju naturligtvis inte alla.
Även om jag gärna generaliserar när jag debatterar så anser jag att aspergare skiljer sig mer från varandra som individer, än vad vi gör gemensamt som grupp mot NT-gruppen.
Mångfalden är stor, och i många fall så fungerar vi nästan tvärtom mot varandra.
Men när man talar om skillnader mellan AS och NT, så är det lätt att generalisera.
Det tycker jag inte är fel, för annars blir det väldigt krystat att hela tiden lägga till :"gäller naturligtvis inte alla" i slutet på varje mening.
Jag gissar att det kan vara denna typ av diskussionsgeneraliseringar som en del kan hänga upp sig på. (?)
...fast även det gäller ju naturligtvis inte alla.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Måste väl vara riktigt rejält ultrissimoaspigt att svara annat än "ja"?
Och pssst - Aspiequiz är inget diagnosinstrument, bara ett frågeformulär som en privatperson har sammanställt och som kan ge en preliminär fingervisning men också kanske slå fel. (Vilket visserligen en diagnos också kan göra, men två kanske ger inte ett säkert.)
(Danne:) Nog finns det också okunnighet och generaliseringar i parti och minut därute. Och där måste de som borde veta bättre faktiskt lära sig bättre också, och få in uttryckssätt som "kan bland annat ha" [...] "eller" [...] "men också tvärtom" [...] istället för "har" [en enda sak, som dessutom nästan ingen aspergare känner igen från vuxna år].
Och pssst - Aspiequiz är inget diagnosinstrument, bara ett frågeformulär som en privatperson har sammanställt och som kan ge en preliminär fingervisning men också kanske slå fel. (Vilket visserligen en diagnos också kan göra, men två kanske ger inte ett säkert.)
(Danne:) Nog finns det också okunnighet och generaliseringar i parti och minut därute. Och där måste de som borde veta bättre faktiskt lära sig bättre också, och få in uttryckssätt som "kan bland annat ha" [...] "eller" [...] "men också tvärtom" [...] istället för "har" [en enda sak, som dessutom nästan ingen aspergare känner igen från vuxna år].
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie skrev:Och pssst - Aspiequiz är inget diagnosinstrument, bara ett frågeformulär som en privatperson har sammanställt och som kan ge en preliminär fingervisning men också kanske slå fel.
Jag instämmer om detta.
Har påbörjat den quiz'en två gånger, men inte kommit överens med vare sig frågor eller svarsalternativ.
Blir helt enkelt för svårt för mig att svara på ärligt känner jag.
Så jag tror den quiz'en kanske inte passar alla.
Det vore faktiskt skoj att se var jag skulle hamna, men som sagt funkar inte frågorna, så lär det vara svårt att få ett rättvisande svar.
PS. Inget ont om Quiz'en, det passade bara inte mig.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Resultatet av omröstningen har gett ett tydligt svar på frågan kan man säga.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Ny här
Har AS och ADHD.
Svarade "JA", det är fel att dra alla över en kam.
Har svårigheter som jag övervunnit med skarpa strategier. Jag har pluggat till NT länge nu och vet hur man kopierar "godkända" beteenden. Har dock inte fått ut något speciellt positivt av det. Mest ångest av att hela tiden tänka på vad som är "rätt".
Har AS och ADHD.
Har svårigheter som jag övervunnit med skarpa strategier. Jag har pluggat till NT länge nu och vet hur man kopierar "godkända" beteenden. Har dock inte fått ut något speciellt positivt av det. Mest ångest av att hela tiden tänka på vad som är "rätt".
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
- MickhaelaAngelino
- Anslöt: 2009-10-28
Ja röstade jag för jag irriterar mig på dels på att myndighetspersoner (och en del inom vården) tror att de förstår As, dels drar alla med As. över en kam. Dessutom pratar de till en som ett barn mellan varven.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:Ja röstade jag för jag irriterar mig på dels på att myndighetspersoner (och en del inom vården) tror att de förstår As, dels drar alla med As. över en kam. Dessutom pratar de till en som ett barn mellan varven.
Medhåll på det.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Vi med AS är betydligt fler till antalet än piggarna i en kam och bara för att piggarna i en kam kanske är lika så betyder inte det att det inte finns andra kammar med andra piggar...
Alla med AS tolkar INTE uttrycket "att dra alla över en kam" bokstavligt
Man kan ha problem på samma område, t ex matlagning, socialt, men
sättet hur dom kan te sig är ju oändligt många och individuella
Dom som träffar oss i yrket måste ha inställningen: "En ny person m AS- ett nytt sätt att fungera/icke-fungera".
Alla med AS tolkar INTE uttrycket "att dra alla över en kam" bokstavligt
Man kan ha problem på samma område, t ex matlagning, socialt, men
sättet hur dom kan te sig är ju oändligt många och individuella
Dom som träffar oss i yrket måste ha inställningen: "En ny person m AS- ett nytt sätt att fungera/icke-fungera".
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino skrev:Ny här
Har AS och ADHD.
Haha, en underbar formulering. Lika för mig. Vissa delar har satt sig i ryggmärgen så jag har nog blivit en deltids-entis ....men jag vill inte längre. Jag mår allra bäst när jag får utlopp för mina positiva aspigheter.
Men det är också rätt kul att kunna spela entis och se hur en äkta sådan beter sig samtidigt som jag iakttar beteendet. Och dom har ingen som helst aning om hur jag egentligen tänker.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 22:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Att dra alla över en kam
Simon93 skrev:Hej! Jag har AS som diagnos och blev medlem här igår.
Jag svarade ja.
Det exemplet du tar upp skulle funkar för mig:
a) Om det hade formulerats som "Det är vanligt att...", "Många..." tex.
b) Att det statistiskt sett går att bevisa påståendet.
Men som det är formulerat nu stör jag mig också på det.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor