Datorproblem!
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Datorproblem!
Datorn har pajat.
Istället för att visa inloggningsruta>skrivbord syns endast en blå skärm med operativsystemets logga. Ingenting annat, ingenting att klicka på.
Tidigare har varningar utfärdats för virusangrepp. Varningarna verkar ha kommit utifrån Men när jag gick in på datorns virusskydd hittade jag inget.
Vad kan detta vara?
Datorkrasch, datorintrång? Spionprogram?
Vad kan/bör jag göra?
(Sitter för närvarande med en annan dator)
Istället för att visa inloggningsruta>skrivbord syns endast en blå skärm med operativsystemets logga. Ingenting annat, ingenting att klicka på.
Tidigare har varningar utfärdats för virusangrepp. Varningarna verkar ha kommit utifrån Men när jag gick in på datorns virusskydd hittade jag inget.
Vad kan detta vara?
Datorkrasch, datorintrång? Spionprogram?
Vad kan/bör jag göra?
(Sitter för närvarande med en annan dator)
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:22:49, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Steg 1 kan vara att se om den går att starta i felsäkert läge
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fels%C3%A4kert_l%C3%A4ge
(om vi antar att det är Windows det handlar om)
Gör den det kan man därifrån fortsätta felsökning, rensning, återställning eller vad som behövs.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fels%C3%A4kert_l%C3%A4ge
(om vi antar att det är Windows det handlar om)
Gör den det kan man därifrån fortsätta felsökning, rensning, återställning eller vad som behövs.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 22:22:49, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Jag har redan testat alt + F8 men det hände ingenting.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Jag har redan testat alt + F8 men det hände ingenting.
Det ska alltså ske innan Windows börjar ladda. Typ när det bara är grå text på skärmen.
Man kan även hålla ned vänstra CTRL innan Windows går igång....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 22:22:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror jag lämnar in den istället, det här är ett märkligt fel jag inte stött på tidigare.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Moggy skrev:KrigarSjäl skrev:Jag har redan testat alt + F8 men det hände ingenting.
Det ska alltså ske innan Windows börjar ladda. Typ när det bara är grå text på skärmen.
Man kan även hålla ned vänstra CTRL innan Windows går igång....
Innan Windows börjar ladda, dvs när datorn startar upp med vit text på svart botten (säkert precis det som Moggy menar). Då trycker du några gånger på F7 eller F8 eller annat (kan variera mellan olika märken) och ska få upp en meny för att kunna välja felsäkert läge - välj ett alternativ utan nätverk. Loggning osv spelar ingen roll.
När du väl är inne i Felsäkert läge bör du även där kunna köra viruskoll m.m. saker, och avinstalla program du inte vill ha kvar osv.
Men allting går inte att göra i Felsäkert läge. Var beredd på det.
När du sedan startar om datorn för att starta Windows normalt så gör du nog klokt i att stänga av bredbandet först så att du kan kolla hur allt verkar innan du går online.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:22:49, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
KrigarSjäl skrev:Jag tror jag lämnar in den istället, det här är ett märkligt fel jag inte stött på tidigare.
Gör inte det, kommer bara att kosta massa pengar.
Förmodligen kommer det isf att sluta med att dom installerar om Windows och du för punga ut med massa hundralappar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 22:22:49, redigerad totalt 1 gång.
Om jag lämnar in den och får en ominstallation kan jag iaf vara säker på att det inte rör sig om ngt dataintrång eller annat i den stilen, sånt kan ju de upptäcka bättre än jag och några hundringar är inga problem att skaka fram.
Men först ska jag göra några försök utifrån era tips senare ikväll.
Men först ska jag göra några försök utifrån era tips senare ikväll.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Det kan vara så att en hårdvara i datorn har lagt av isåfall kan det bli så att du behöver ersätta delen alternativt köpa en ny dator.
Så det kan ju vara värt att kolla om datorn går att starta först innan man låter några installera om datorn åt en.
Så det kan ju vara värt att kolla om datorn går att starta först innan man låter några installera om datorn åt en.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:22:49, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Det kan vara så att en hårdvara i datorn har lagt av isåfall kan det bli så att du behöver ersätta delen alternativt köpa en ny dator.
Föga troligt att den kommer så långt om det är hårdvarufel...