Att söka en partner på krogen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Chrilleb » 2009-10-24 11:34:05

För mig fungerar inte krog-ragg så bra, har försökt flirta lite ( eller ja.inte så lite heller, hah ) och dansat inför nån jag tyckt vara snygg men sen har det inte blivit mera. Har dock hört av vänner att när man är ute med nån tjejkompis, det är Dåå folk lägger märke till en, då kan man få napp :) inte ligga lätt när man är själv då utan man syns tydligen mera då när man e ute med nån ( lite psykologiskt ).

Jag har däremot fått upp ögonen för att chatta och lägga ut mig på en kontaktsite för att se vilka som tycker min profil är intressant :) det skulle jag råda flera till som inte lyckas med krog-ragg. Efter en chat kan man alltid stämma träff för att veta mera om varann.

Lycka till ! :wink:
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav tvilling99 » 2009-10-24 12:40:07

Inger skrev:Varför skulle du vilja bjuda någon tjej på en drink om du inte är intresserad?

Jag menar man kan vara intresserad av någon i olika syften,som en vän eller något mer.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav sommar » 2009-10-24 15:03:43

kakmonstret skrev:
tvilling99 skrev:För mig betyder "Får jag bjuda dig på en drink" bara får jag bjuda dig på en drink och inget annat om jag sedan blir intresserad av tjejen i fråga är en annan sak men så har jag ju oxå as,så det kanske förklarar saken.

En drink är en förevändning att få närma sig någon. En praktisk sak med det hela är att drinken kanske mjukar upp det tilltänkta ragget lite :wink

Exakt. Jag har själv varit med om att bli bjuden mer än en gång och den ena gången var det inte en drink utan flera. Never again.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-10-24 15:10:37

tvilling99 skrev:
Inger skrev:Varför skulle du vilja bjuda någon tjej på en drink om du inte är intresserad?

Jag menar man kan vara intresserad av någon i olika syften,som en vän eller något mer.

Visst kan man vara det men erbjuder man sig att bjuda på en drink kan det hända att personen ifråga (främst tjejer tror jag) dra öronen åt sig alt. förväntar sig mer än vänskap om den är mer än vänskapligt intresserad av den som bjuder.

När jag sökt vänner, av båda könen har jag eller den andre frågat om vi skulle ses för att fika på stan en eftermiddag. (Någon gång har det blivit glass istället.) Det har fungerat bra men ibland har det inte blivit mer kontakt eftersom båda eller den ene inte tyckt att det känns okej ens som vänner pga tex. för långsam kontakt, få gemensamma intressen och/eller annat, vilket man kommit fram till på mail kort efteråt.

Det finns säkert många andra sätt men detta sätt vet jag fler som provat och det verkar vara ett okej och vanligt sätt för vänner, både när man ska lära känna varandra och redan känner varandra. Sedan förekommer det såklart att vänskap övergår i kärlek, vilket nog inte är helt ovanligt.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Inläggav carl » 2009-10-24 15:21:06

Jag har då lärt mig att om man bjuder på en drink så är det exakt samma som att säga: "Jag kan tänka mig ha sex med dig.". Det för att det är krogens uppgift, inte att förmedla ons, men väl sexuella/kärleks relationer.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sommar » 2009-10-24 15:33:07

Debbido skrev:
Att säga exakt vad man menar, tja, det är ju inte det som sker på krogarna. Det behövs ett AS-lexikon för aspergare på krogen. Här är det enbart subtila signalsystem som gäller. Språket är kraftigt kodat.

sommar skrev: Främst därför håller jag mig borta från krogrragg och krogarna sent på nätterna + att jag tycker det är äckligt. Däremot kan jag tänka mig att sitta på en krog/pub och prata men en eller ett par och ta någon drink och/eller vin en bit ut på kvällen innan alla blir fulla och galna och det är överbelagt av folk.

I vardagen har jag i regel inga problem med sociala koder, icke-verbala signaler osv. men på krogen på nätterna känner jag mig bara bortkommen. Troligen är det delvis ovana men samtidigt har jag svårt för fulla drägg och ser ut typ som en groda när jag dansar (och min klädstil platsar inte på krogen och jag gillar inte festklädsel). Däremot gillar jag att gå ut på ställen en och annan gång där man gör något som tex. bowlar, men inte för ofta för ljudvolymen blir snabbt jobbig för mig. Schlagerbaren var kul någon gång då den fanns. Hemmafester kan däremot vara kul (om man inte tvingas gå hem kl. 23.), så länge jag vet att inte massor av okänt folk och/eller okända drägg inte riskerar att dyka upp.
sommar
Bannad

Inläggav nisse » 2009-10-24 15:33:45

På tal om att bjuda på drinkar. En gång i tiden bodde jag i england. Där lärde jag mig att, i deras sedvänja, turas man om att köpa förfriskningarna om man är ett sällskap. A börjar med att gå till baren och betala för B, C & D. Sedan är det Bs tur att göra detsamma osv. Vilket resulterade i att jag drack alldeles för många pint lager och blev alltid mycket kissnödig.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
nisse

Anslöt: 2008-07-03

Inläggav sommar » 2009-10-24 15:36:02

carl skrev:Jag har då lärt mig att om man bjuder på en drink så är det exakt samma som att säga: "Jag kan tänka mig ha sex med dig.".

Ja, rakt översatt är det så till 99,9% för att inte säga 100% för kanske finns det undantag.
sommar
Bannad

Inläggav nano » 2009-10-24 15:44:12

Verkar jobbigt att vara flicka ibland :(
Fast vill man just ha ragg så är det väl istället himmelriket :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav carl » 2009-10-24 15:53:55

sommar skrev:
carl skrev:Jag har då lärt mig att om man bjuder på en drink så är det exakt samma som att säga: "Jag kan tänka mig ha sex med dig.".

Ja, rakt översatt är det så till 99,9% för att inte säga 100% för kanske finns det undantag.

Jag har då aldrig lyckats säga det till nån för att det har känts så pinsamt :oops: . Man kan ju inte erkänna för nån vad man känner innan man vet vad den känner.. :oops: :)
Fast jag har blivit bjuden på drinkar och det har också det varit pinsamt. Ska man bara låtsas om att citatet ovan inte har sagts eller ska man svara på det.. ?? hehe.. väldigt komplicerat är det..
carl

Inläggav carl » 2009-10-24 16:02:05

Nej jag menade offcourse "Vill du bli bjuden på en drink?".. ^^
carl

Inläggav sommar » 2009-10-24 16:05:29

carl skrev:Nej jag menade offcourse "Vill du bli bjuden på en drink?".. ^^

Okej Först nu fattar jag, så det fick bli felpost på inlägget ovan. :oops:

Man får väl klura på om man ska svara och isåf. vad man ska säga. :wink: Jag var tyvärr för feg för att smita en gång då killen var inne och beställde men jag hade chansen.
sommar
Bannad

Inläggav carl » 2009-10-24 16:18:42

sommar skrev:

Man får väl klura på om man ska svara och isåf. vad man ska säga. :wink: Jag var tyvärr för feg för att smita en gång då killen var inne och beställde men jag hade chansen.

Ja men det känns som en ytterst välarbetad fälla för budskapet är klart, men man säger en annan sak. Sen den som svarar ska inte svara på budskapet utan på frågan. Vilken resulterar i att man är oartig om man tackar nej till någons "välvilja" att bjuda på dryck. hehe.. genialiskt manipulativt..egentligen
carl

Inläggav sommar » 2009-10-24 16:28:33

carl skrev:
sommar skrev:

Ja men det känns som en ytterst välarbetad fälla för budskapet är klart, men man säger en annan sak. Sen den som svarar ska inte svara på budskapet utan på frågan. Vilken resulterar i att man är oartig om man tackar nej till någons "välvilja" att bjuda på dryck. hehe.. genialiskt manipulativt..egentligen

Eftersom den som vill bjuda är en ful fisk (en oseriös person) tycker jag inte det är det minsta oartigt att tacka Nej till dryck. Den personen vill egentligen inte heller ha dryck utan bjuder för att få en mer medgörlig och dennes mål är enbart att få en i säng men säger det inte rakt ut för då vet den att man lär lägga benen på ryggen innan ens drycken blivit av.

När en person däremot seriöst menar att bjuda en på dryck, fika eller vad det månde vara är det i regel oartigt att tacka Nej (men behöver inte vara det - beror på vad man har för sig, klockslag, mm) men om man verkligen inte kan kan man ju förklara det på ett bra sätt tex. kanske man ska med tåget, ha prov dagen efter eller annan anledning och i så fall helst se till att den får bjuda en annan gång.
sommar
Bannad

Inläggav carl » 2009-10-24 16:42:27

Fast vad är en "ful fisk". Jag ser det som en som inte är vacker eller socialt duktig. Eller är det en som är falskt socialt duktig? För den senare lär väl kunna få som den vill? Om det kommer en snygg pilot som bjuder på en drink för att få någon i säng så lär väl inte det ses som en ful fisk?
Eller det kanske är så att man själv måste känna samma sexuella attraktion vilket gör hela spelet onödigt.. :?:
Får då skulle man lika gärna kunna komma fram till nån som tyckte likadant och säga "Varmkorv"...
carl

Inläggav AAA » 2009-10-24 16:53:36

En "polare" sa en gång på 80-talet att jag aldrig skulle våga gå fram och fråga en snygg tjej direkt om hon ville följa med hem och /fyll-i-själv-här/. Jag tror han gjorde det för att han visste att jag skulle göra det då. (Jag skulle få en hundring eller nåt om jag gjorde det.)

Hon svarade "Javisst!" - det blev inte så avancerat, men det blev ett snack hemma hos henne över en kopp kaffe. Lite annat blev det också.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav sommar » 2009-10-24 16:57:47

carl skrev:Fast vad är en "ful fisk". Jag ser det som en som inte är vacker eller socialt duktig. Eller är det en som är falskt socialt duktig? För den senare lär väl kunna få som den vill? Om det kommer en snygg pilot som bjuder på en drink för att få någon i säng så lär väl inte det ses som en ful fisk?
Eller det kanske är så att man själv måste känna samma sexuella attraktion vilket gör hela spelet onödigt.. :?:
Får då skulle man lika gärna kunna komma fram till nån som tyckte likadant och säga "Varmkorv"...

Ful fisk brukar betyda en lurig person. En person som vill lura /föra någon annan bakom ljuset och själv få något bra utav det.

Jag och många med mig tycker det är oanständigt när en personen bara vill få en i säng och försöker göra det genom att bjuda på en drink (vissa tom. bjuder på flera drinkar = försöker supa en under bordet = göra en redlöst berusad) men allt är relativt.

Är båda överens om att det är sex man vill ha kan man nog hoppa över drinken och gå rakt på. Är det seriöst förhållande man är ute efter går nog varm korv före akten bra men lite romantiskare och vanligare är ju restaurang som inte heller behöver betyda sex efteråt. Det blir som det blir typ, inte alltid planerat.
sommar
Bannad

Inläggav geocache » 2009-10-24 20:07:40

Hej Debbido!

Klokt skrivet av dig tycker jag. Jag har hittat både den abstrakta kärleken till (från) Gud, och den konkreta kärleken till en kvinna.

Debbido skrev:Är kärlek abstrakt :shock: Det visste jag inte. Jo, den högre kärleken, Gud, men den kärlek vi människor kan ge varandra är väl ändå ofta rätt konkret? Om jag vill hitta en människa så måste jag aktivt söka kontakt med människor.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Alien » 2009-10-24 20:18:31

carl skrev:

Det går alltid bra att säga att man inte dricker. Inte alkohol och inte läskedrycker, bägge innehåller ju onödiga kalorier.

Mot en kille de inte känner tror jag de flesta tjejer klarar av att inte vara så himla artig.

Eller så utnyttjar tjejen situationen, tackar ja till drinken men nej till fortsättningen. Då skälls hon för "drinkluder", men det är det hon inte är, möjligen "bedragare". Men då kan man ju säga "jag bad inte honom bjuda mig, det var han som envisades och jag tackade ja bara för att vara artig". Dvs man låtsas inte om det underförstådda budskapet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav carl » 2009-10-24 20:41:14

Alien skrev:
carl skrev:

Det går alltid bra att säga att man inte dricker. Inte alkohol och inte läskedrycker, bägge innehåller ju onödiga kalorier.

Mot en kille de inte känner tror jag de flesta tjejer klarar av att inte vara så himla artig.

Eller så utnyttjar tjejen situationen, tackar ja till drinken men nej till fortsättningen. Då skälls hon för "drinkluder", men det är det hon inte är, möjligen "bedragare". Men då kan man ju säga "jag bad inte honom bjuda mig, det var han som envisades och jag tackade ja bara för att vara artig". Dvs man låtsas inte om det underförstådda budskapet.

drinkluder! haha.. den hade jag inte hört.. vad konstig reaktion...okej man spelar ärligt mot en som spelar oärligt.. hehe
carl

Inläggav AAA » 2009-10-24 20:50:45

Men gäller inte de här diffusa budskapen i verkligheten generellt? "Får jag bjuda på en drink?" och "Hur är det?" är väl egentligen lika med "Tycker du att prata med mig och kanske lite mer för jag tycker du ser okej ut?" respektive "Hej, jag vill dig inget ont"...

Jag går inte ut och dricker drinkar längre för att jag druckit får många drinkar på för många krogar med för många konstiga människor där jag själv säkert varit konstigast, men jag brukar svara på hur det verkligen är på frågan "Hur är det?" vilket har lett till att jag inte brukar få den längre. Svara "Det är bra" gör jag bara inte, det är det ju nästan aldrig.

Det gäller nog att tolka vad som sägs beroende på var man befinner sig.

Nu är ju det här som det är, så det är väl bara att gilla läget? Lite svårt att omvända hela krogvärlden, liksom.

Men jag kan hålla med om att det är lurigt, har åkt på många mentala smällar och säkert delat ut minst lika många. Många missförstånd som inte ens varit med flit.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav nano » 2009-10-24 21:54:08

Alien skrev:Eller så utnyttjar tjejen situationen, tackar ja till drinken men nej till fortsättningen. Då skälls hon för "drinkluder", men det är det hon inte är, möjligen "bedragare". Men då kan man ju säga "jag bad inte honom bjuda mig, det var han som envisades och jag tackade ja bara för att vara artig". Dvs man låtsas inte om det underförstådda budskapet.
Man kan inte bara utgå från att den andre tycker att man ska följa med på något speciellt alls, och man behöver inte ens en orsak att backa ur precis när som helst, både tjejen och killen kan backa.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:23:49, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav sommar » 2009-10-24 23:31:11

nano skrev:
Alien skrev:Eller så utnyttjar tjejen situationen, tackar ja till drinken men nej till fortsättningen. Då skälls hon för "drinkluder", men det är det hon inte är, möjligen "bedragare". Men då kan man ju säga "jag bad inte honom bjuda mig, det var han som envisades och jag tackade ja bara för att vara artig". Dvs man låtsas inte om det underförstådda budskapet.
Man kan inte bara utgå från att den andre tycker att man ska följa med på något speciellt alls, och man behöver inte ens en orsak att backa ur precis när som helst, både tjejen och killen kan backa.

Absolut men det kan vara svårt att dra sig ur utan att ange orsak. Isåf får man försöka smita men det är inte alltid det ges chans till det. Man kan ju säga att man ska gå på toaletten och sedan sticka men det fungerar ju bara om toaletten ligger så personen i fråga inte kan se att man sticker.
sommar
Bannad

Inläggav sommar » 2009-10-24 23:35:04

carl skrev:
Alien skrev:
carl skrev:

drinkluder! haha.. den hade jag inte hört.. vad konstig reaktion...okej man spelar ärligt mot en som spelar oärligt.. hehe

Ja, man spelar ärligt men är en fuling tillbaka (ger igen med samma mynt dvs. på samma sätt) = låtsas inte förstå det underförstådda budskapet. Så kan personen som frågade stå där med lång näsa, vilket jag tycker hade varit lika gott.
sommar
Bannad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in