Kramkalas.
58 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Kramkalas.
Med anledning av ett inlägg på annat forum av en person som utger sig för att vara Mats.
Personligen tycker jag att ordet fiende känns både fel och tråkigt.
AF har funnits sedan 2005 och vuxit o vuxit. Och det har på senare tid blivit tydligt att det blir ohållbart att försöka tillgodose alla människor.
Ekvationen ("känsliga individer" + "oborstade individer") kan jag bara se en lösning på, och det är att hushålla med ännu en plattform för våra diskussioner/debatter etc...
Utvecklingen är tråkig JA, men jag tar avstånd ifrån fiendesnacket. Jag ser det hela mer som komplettering.
Mats skrev:Jisses vilket kramkalas det blev här då!
Ingenting förenar så mycket som en gemensam fiende.
Personligen tycker jag att ordet fiende känns både fel och tråkigt.
AF har funnits sedan 2005 och vuxit o vuxit. Och det har på senare tid blivit tydligt att det blir ohållbart att försöka tillgodose alla människor.
Ekvationen ("känsliga individer" + "oborstade individer") kan jag bara se en lösning på, och det är att hushålla med ännu en plattform för våra diskussioner/debatter etc...
Utvecklingen är tråkig JA, men jag tar avstånd ifrån fiendesnacket. Jag ser det hela mer som komplettering.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
Det var jag som skrev inlägget på "annat forum". Det blev kanske lite korthugget. Därför ska jag försöka förklara mig.
Jag hittade en tråd på "annat forum" där ett antal forumister som knappast har gjort sig kända för att söka samförstånd plötsligt var rörande eniga i en fråga, nämligen hur dålig modereringen är här på Aspergerforum.
Ordet "här" i mitt inlägg syftar bara på tråden där jag skrev inlägget i fråga - inte på hela forumet.
Ordet "fiende" är kanske lite tillspetsat. Men den ena debattören efter den andra i kramkalastråden på det andra forumet berättade hur oerhört bra det är när man får uttrycka sig fritt och inte behöver fundera på hur man formulerar sig. När jag gjorde likadant tycker ufo det är "fel och tråkigt". Det är precis detta som är problemet med "högt i tak". Plötsligt är det någon som känner sig trampad på, på ett sätt som inte var meningen.
Jag skrev som jag gjorde eftersom jag fick intrycket att enigheten i den aktuella tråden berodde på att moderatorerna på AF utmålades som en gemensam fiende. Jag ser alltså INTE "andra forumet" som en fiende till AF. Det var heller inte min avsikt att inlägget skulle kunna tolkas så.
Jag hittade en tråd på "annat forum" där ett antal forumister som knappast har gjort sig kända för att söka samförstånd plötsligt var rörande eniga i en fråga, nämligen hur dålig modereringen är här på Aspergerforum.
Ordet "här" i mitt inlägg syftar bara på tråden där jag skrev inlägget i fråga - inte på hela forumet.
Ordet "fiende" är kanske lite tillspetsat. Men den ena debattören efter den andra i kramkalastråden på det andra forumet berättade hur oerhört bra det är när man får uttrycka sig fritt och inte behöver fundera på hur man formulerar sig. När jag gjorde likadant tycker ufo det är "fel och tråkigt". Det är precis detta som är problemet med "högt i tak". Plötsligt är det någon som känner sig trampad på, på ett sätt som inte var meningen.
Jag skrev som jag gjorde eftersom jag fick intrycket att enigheten i den aktuella tråden berodde på att moderatorerna på AF utmålades som en gemensam fiende. Jag ser alltså INTE "andra forumet" som en fiende till AF. Det var heller inte min avsikt att inlägget skulle kunna tolkas så.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
@Mats
Nu kände jag mig inte särskilt "påtrampad", jag snarare roades av det.
Dock så fanns det risk att någon felaktigt utgav sig för att vara dig, därav mitt inlägg här.
Jo det är en del kritik mot er i nämnd tråd, merparten är sådana som för tillfället inte kan skriva här.
---
@Inger
Vi är inte 264 stycken som tillhandahåller ett forum.
Tycker ordet hushålla passar mycket bättre.
Eller ockuperar eller nyttjar, tja vi är där också helt enkelt.
Nu kände jag mig inte särskilt "påtrampad", jag snarare roades av det.
Dock så fanns det risk att någon felaktigt utgav sig för att vara dig, därav mitt inlägg här.
Jo det är en del kritik mot er i nämnd tråd, merparten är sådana som för tillfället inte kan skriva här.
---
@Inger
Vi är inte 264 stycken som tillhandahåller ett forum.
Hur man kan roas av något som känns både fel och tråkigt övergår mitt enkla förstånd. Men säger du att det är så antar jag att det stämmer. För det är väl inte ironi? Ironi är nånting jag är dålig på.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
Om det andra forumet har någon seriös avsikt att bli ett alternativ så är det nog klokt att försöka se till att det inte ger intryck av att mest vara ett missnöjesforum för folk som ogillar moderatorerna här. Jag har sett sådant hända i andra fall, där nya forum har börjat som rena missnöjesforum. Det kan fungera, men det är svårt att arbeta upp en kritisk massa av seriösa trådar. Ett nytt forum måste stå på egna ben och inte leva på ett missnöje som drivkraft. Samma sak i politiken. Missnöjespartier tenderar att vara kortlivade.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
tja vi har ju nonsens och torgny lindgren.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Kvasir skrev:Om det andra forumet har någon seriös avsikt att bli ett alternativ så är det nog klokt att försöka se till att det inte ger intryck av att mest vara ett missnöjesforum för folk som ogillar moderatorerna här.
Typ som det här?
http://www.aspieforum.se/viewtopic.php?f=2&t=567
Stödforum för bannade från asperger forum
Tycker att ett viktigt syfte med detta forum borde vara att fungera som stödforum eller "andra chansen" för folk som blivit bannade/avstängda från aspergerforum och anser sig vara orättvist behandlade.
Därför önskar jag att alla vi som sitter på detta forum skall försöka göra vårt bästa för att få dessa personer att känna sig välkomna och de dom en andra chans, oavsett vad de gjort på det andra forumet, (med undantag av sådant som är strängt olagligt, samt mobbningskampanjer/upprepade trackasserier riktade mot en och samma medlem, uppmuntrande av självmord och/eller utlämnande av privat information om andra forumister).
-Vilka är med
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
Eller typ det här?
Ufo skrev:Eftersom min ställning är att ALLA skall vara välkomna så inkluderas även din tolkning.
Men det här?
(med undantag av sådant som är strängt olagligt, samt mobbningskampanjer/upprepade trackasserier riktade mot en och samma medlem, uppmuntrande av självmord och/eller utlämnande av privat information om andra forumister)
Nä jag vill inte döma någon för vad de gjort på annat forum.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Det som är trist att se är att de flesta av de som blivit bannade härifrån inte är forumister som har svårt att uttrycka sig.
Tvärtom så är det oftast medlemmar som är mycket skickliga på att argumentera, och krigar sakligt för sin sak.
Därför tycker jag det är märkligt att dessa begåvade individer bannar ut sig själva så radikalt som vissa gör.
Vissa åker ju ut på lite luddiga grunder, men många verkar ju begå forum-harakiri på ett högst medvetet sätt.
Det är nästan som dom själva VILL lämna forumet en stund.
Trist, tycker jag, då forumet blir färgstarkare med dessa eldsjälar närvarande.
Lyckligtvis blir de flesta insläppta igen så småningom.
Tvärtom så är det oftast medlemmar som är mycket skickliga på att argumentera, och krigar sakligt för sin sak.
Därför tycker jag det är märkligt att dessa begåvade individer bannar ut sig själva så radikalt som vissa gör.
Vissa åker ju ut på lite luddiga grunder, men många verkar ju begå forum-harakiri på ett högst medvetet sätt.
Danne skrev:Det som är trist att se är att de flesta av de som blivit bannade härifrån inte är forumister som har svårt att uttrycka sig.
I stället för "krigar sakligt för sin sak" skulle jag ha skrivit typ "kan kriga sakligt för sin sak när de vill (?)". Annars håller jag med.
Samtidigt kan jag ju se varför ingen banning inte skulle ha varit något alternativ i de situationer där de har blivit bannade. Så det är djävligt* sorgligt det här, och oroväckande. Är det ett mönster hos [ett visst slags begåvat folk? - ett visst slags aspergare?]?
Vad är det, och vad gör man åt det?
("Trotssyndrom" är ingen förklaring, bara ett samlingsnamn, som dessutom tycks mig rätt oegentligt. Ufos tvåforumsmodell - ett för de stora (bufflarna) och ett för de små (sensitivorna) - kan vara en praktisk nödlösning, men om en diskussion stannar där tror jag inte vi lär vi oss mycket av den.)
------------------------
* (obs! jag får svära för jag är fröken Zombie )
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
Inom många intresseområden förekommer flera svenskspråkiga internetforum, utan att det för den delen blir några är-du-med-eller-mot-oss-scenarion eller de-andra-resonemang av den typ som vi nu kommit in på. Det torde även vi kunna behärska.
Borde egentligen lägga ner detta, men eftersom jag postat liknande inlägg på aspieforum.se så tyckte jag att det förtjänades att även postas här.
Borde egentligen lägga ner detta, men eftersom jag postat liknande inlägg på aspieforum.se så tyckte jag att det förtjänades att även postas här.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:Hur man kan roas av något som känns både fel och tråkigt övergår mitt enkla förstånd. Men säger du att det är så antar jag att det stämmer. För det är väl inte ironi? Ironi är nånting jag är dålig på.
Jag har en absurd humor, och det blev just en absurd situation. När så många på så kort tid åkte ut härifrån, och sedan samlades "tuffingarna" där och dissade modsen här, och så kommer du in och säger
Jisses vilket kramkalas det blev här då!
Där fick du in en klockren kommentar.
fel och tråkigt. Javisst, men hallå vi pratar om ett nätforum, det är inget man tar personligt. Men jag ville bara få fram ståndpunkten då jag vet att flera fortfarande tror sig känna doften av en surdeg.
Men du är jättevälkommen att skriva där också.
Absolut inte. Du har en skev syn på fenomenet.Danne skrev:men många verkar ju begå forum-harakiri på ett högst medvetet sätt.
Zombie skrev:Är det ett mönster hos ett visst slags aspergare?
Jag tror det är så.
InstämmerZombie skrev:"Trotssyndrom" är ingen förklaring, bara ett samlingsnamn, som dessutom tycks mig rätt oegentligt.
ufo skrev:Absolut inte. Du har en skev syn på fenomenet.Danne skrev:men många verkar ju begå forum-harakiri på ett högst medvetet sätt.
Det är fullt möjligt.
Men jag använder orden "verkar" och "nästan" för att visa att det kan uppfattas så, inte att jag nödvändigtvis tror att det är så.
Vill tillägga att jag noterat din objektiva syn på saken/ämnet, och tycker det är trevligt att se.
(T.ex. ditt inlägg där som Svante citerade här ovan, som jag också redan hade uppmärksammat.)
ufo skrev:Zombie skrev:Är det ett mönster hos ett visst slags aspergare?
Jag tror det är så.
Jag tror faktiskt ändå inte det är sådan stor generell skillnad på "oss" aspergare.
Det handlar nog om den nivå av acceptans man väljer att lägga sig på.
En acceptans från ena sidan där man ska bestämma vad man ska tillåta på forumet.
Och en acceptans från andra sidan där man ska välja om man vill följa de regler som sätts upp.
Någonstans brister det i synen på att tillåta andra vara annorlunda än en själv.
Jag tycker det är synd att det ofta ska delas in i olika läger, "vi vs. dom", "mjukisar vs. hårdingar" etc.
Jag tror inte det är så enkelt att dela in individer i olika kategorier, och tror att det kan vara skadligt för processen att förlikas med varandra.
Sen tror jag att det i många fall beror på hur personligt man vill ta saker som diskuteras på forum.
Själv känner jag mig ganska distanserad, och blir sällan personligt upprörd över vad som skrivs.
Jag ser det mer som intressant att studera, för att lära mig själv i hur andra fungerar, vare sig dom har asperger eller inte.
Jag hade lättare att reta upp mig förr, och då låta mig ryckas med av mina känslor.
Så jag kan identifiera mig med den egenskapen, men känner mig för egen del glad över att jag inte tillåter forumdiskussioner suga sådan energi ur mig.
Alien skrev:Ja, det är ju det där med "auktoritetstrots"/trotssyndrom.
En del reagerar på förbud och regler med att de måste visa att de törs bryta mot dem.
Jag tror inte det är så det fungerar. Det som är grunden är istället att de inte tål att bli tillsagda hur de ska bete sig. Iaf inte om sättet man säger åt dem är som en auktoritet gentemot en "underhuggare". Istället för att säga åt dessa personer att vi har regel A och B här, och bryter du emot den så åker du ut, så måste man förklara varför vi har regel A och B så att dessa blir accepterade. När väl reglerna fått acceptans så bryter folk inte mot dem, oavsett om de har trotssyndrom eller inte.
Speciellt när man sänker ribban för vad som är tillåtet så kommer många av de som har auktoritetstrots att reagera negativt på detta och vilja bryta emot reglerna. I det läget har man en mycket större uppgift att förklara (och skapa legitimitet för) de nya reglerna än om de satts på detta sätt redan ifrån början.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
Rdos, jag tror det ligger en hel del i det du säger. Jag känner igen det från mig själv, speciellt som yngre, att ogilla regler som jag inte förstår eller tycker är motiverade, men det gäller mest i tvingande sammanhang, där jag inte befinner mig helt frivilligt. Ett forum är annorlunda eftersom deltagandet är helt frivilligt från början.
Men om du nu har rätt i din förklaring. Varför har då inte de som har svårt att följa reglerna här lika stora problem att göra det på andra forum? Eller är det kanske så att de har det, med undantag för forum med extremt högt i tak?
Men om du nu har rätt i din förklaring. Varför har då inte de som har svårt att följa reglerna här lika stora problem att göra det på andra forum? Eller är det kanske så att de har det, med undantag för forum med extremt högt i tak?
ufo skrev:Vi är inte 264 stycken som tillhandahåller ett forum.
"Hushålla med" betyder inte " bilda hushåll tillsammans med" utan typ "försiktigt användande av resurser" d v s att hushålla med det man har. "Husera i" kanske är termen du sökte?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Men om du nu har rätt i din förklaring. Varför har då inte de som har svårt att följa reglerna här lika stora problem att göra det på andra forum? Eller är det kanske så att de har det, med undantag för forum med extremt högt i tak?
Därför att det är första intrycket som räknas. Om jag kommer till ett nytt forum så är jag ödmjuk och sätter mig in i vad som gäller och hur andra argumenterar. Om jag däremot varit med på ett forum under flera år, och man plötsligt börjar förbjuda saker som tidigare var tillåtna, och plockar bort underforum som man gillat, då är det en helt annan sak. Då blir man emotionellt negativt inställd, vilket får fram trotsdragen. Efter ett tag (månader, år) så lägger sig dock denna inställning och man kan åter fungera mera smidigt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Kvasir skrev:Men om du nu har rätt i din förklaring. Varför har då inte de som har svårt att följa reglerna här lika stora problem att göra det på andra forum? Eller är det kanske så att de har det, med undantag för forum med extremt högt i tak?
Därför att det är första intrycket som räknas. Om jag kommer till ett nytt forum så är jag ödmjuk och sätter mig in i vad som gäller och hur andra argumenterar. Om jag däremot varit med på ett forum under flera år, och man plötsligt börjar förbjuda saker som tidigare var tillåtna, och plockar bort underforum som man gillat, då är det en helt annan sak. Då blir man emotionellt negativt inställd, vilket får fram trotsdragen. Efter ett tag (månader, år) så lägger sig dock denna inställning och man kan åter fungera mera smidigt.
Möjligen, men det här är knappast det enda forum som har ändrat struktur och regler efterhand. Det har många andra forum också gjort, så det är inget unikt för just detta forum. Du tror alltså att samma personer skulle ha problem även på alla andra forum som förändras efterhand?
Här får jag också medge att det nog ligger en del i rdos' analys.
För en del av dem det gäller kanske ett delsvar till kan vara att ett forum av AF:s typ, inriktat på ett visst slags personer, också kan vara lättare att identifiera sig med eller bli bunden till som person än ett mer sak- eller ämnesinriktat. Än mer förståeligt ifall det här också har varit en oas för en där man har kunnat ta av sig en illasittande kostym man har lärt sig att man är tvungen att ha på sig annars.
Kanske även om man hade kunnat komma fram till ett sätt som passar en utan att man behöver straffa ut sig, om inte vanan, "trotset" och ledningens mänskliga brist att inte perfekt legitimera en svår sak hade kommit emellan.
Kvasir skrev:Men om du nu har rätt i din förklaring. Varför har då inte de som har svårt att följa reglerna här lika stora problem att göra det på andra forum? Eller är det kanske så att de har det, med undantag för forum med extremt högt i tak?
För en del av dem det gäller kanske ett delsvar till kan vara att ett forum av AF:s typ, inriktat på ett visst slags personer, också kan vara lättare att identifiera sig med eller bli bunden till som person än ett mer sak- eller ämnesinriktat. Än mer förståeligt ifall det här också har varit en oas för en där man har kunnat ta av sig en illasittande kostym man har lärt sig att man är tvungen att ha på sig annars.
Kanske även om man hade kunnat komma fram till ett sätt som passar en utan att man behöver straffa ut sig, om inte vanan, "trotset" och ledningens mänskliga brist att inte perfekt legitimera en svår sak hade kommit emellan.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:19:50, redigerad totalt 2 gånger.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter