Tipstråd att lära sig nya språk
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Tipstråd att lära sig nya språk
(blunda krigarsjäl)
Har börjat med japanska, och tänkte då att om ni har tips när man ska lära sig ett nytt språk.
för andra som lär sig andra språk kan ju ha hjälp av det med.
(nu kan du titta igen)
så era bästa tips för att lära er främmande språk?
Jag funderar själv på att hålla på lite varje dag, ett annat tips är att se film med det språket man vill lära sig, det negativa med det är att man lätt lär sig "ohövliga" ord, eller lär sig från okorrekt översatt.
Har börjat med japanska, och tänkte då att om ni har tips när man ska lära sig ett nytt språk.
för andra som lär sig andra språk kan ju ha hjälp av det med.
(nu kan du titta igen)
så era bästa tips för att lära er främmande språk?
Jag funderar själv på att hålla på lite varje dag, ett annat tips är att se film med det språket man vill lära sig, det negativa med det är att man lätt lär sig "ohövliga" ord, eller lär sig från okorrekt översatt.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:18:13, redigerad totalt 2 gånger.
Ett tips är att först lära sig svenska. I svenska särskriver man inte tips och tråd.
sar-skrivningar-t5584.html
sar-skrivningar-t5584.html
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:18:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Ett tips är att först lära sig svenska. I svenska särskriver man inte tips och tråd.
näää japanska är roligare
hade tänkt mig typ "tips och råd tråd om att lära sig andra språk"
men märkte att det blev för ¨ångt mitt i och tänkte inte på början
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:18:13, redigerad totalt 1 gång.
rapchic skrev:Inger skrev:Ett tips är att först lära sig svenska. I svenska särskriver man inte tips och tråd.
Det är också särskrivet.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 22:18:13, redigerad totalt 1 gång.
HGJ skrev:rapchic skrev:Inger skrev:Ett tips är att först lära sig svenska. I svenska särskriver man inte tips och tråd.
Det är också särskrivet.
suck, jag tycker synd om dyslektiker på det här forumet, språk är mer än stavning.
Åter till ämnet?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:18:13, redigerad totalt 1 gång.
rapchic skrev:Åter till ämnet?
Någon kurs av ett eller annat slag? Läsa olika sorters texter, lyssna på radio etc.?
Det brukar sägas att det bästa sättet att lära sig ett främmande språk är att vistas i en miljö där språket talas. Det är dock inte alltid man har möjlighet att uppehålla sig på en sådan plats, och dessutom är det ofta så att modersmålstalare envisas med att kommunikation med utomstående ska ske på engelska, om man nu överhuvudtaget får någon kontakt med dem.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 22:18:13, redigerad totalt 1 gång.
tack
går ju kurs jag tänkte mer när man pluggar hemma...
japansk radio borde väl finnas på internet? nån som vet var man hittar det.
har för övrigt gjort massa lappar med hiragana (japanska ljud alfabetet) för att plugga hemma, har gjor med latinska bokstäver med så man kan "para ihop rätt" bokstav-kana.
funderar på att göra samma sak med ord fast det har jag inte orkat än.
går ju kurs jag tänkte mer när man pluggar hemma...
japansk radio borde väl finnas på internet? nån som vet var man hittar det.
har för övrigt gjort massa lappar med hiragana (japanska ljud alfabetet) för att plugga hemma, har gjor med latinska bokstäver med så man kan "para ihop rätt" bokstav-kana.
funderar på att göra samma sak med ord fast det har jag inte orkat än.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:18:19, redigerad totalt 1 gång.
Japanska verkar svårt. Med ett annat språk har jag använt en frekvensordlista för att lokalisera de vanligaste orden först. Sen letar man upp fem meningar i en enkel text med vart och ett av de orden. Man kan använda nybörjarläroböcker eller parlörer. Man lär sig betydelserna av meningarna men undviker att översätta dem ordagrant.
Med det som bas har man något slags meningsbildningsförråd som gör att man lättare hamnar rätt om man bara lär sig orden.
Detta kör man dagligen tills man förstår pedagogiskt tillrättalagd text. Då övergår man till tidningsrubriker. Sen har det nog gått så lång tid att man tröttnar...
Googlar jag och får träffar på det språket förstår jag numera vad rubrikerna handlar om rätt ofta.Men sen kom Google translate så nu behöver jag ju inte den kunskapen längre...
Ett annat språk försökte jag lära mig mer traditionellt med att lära in glosor, och jag tror att du kan behöva det med japanska eftersom du inte har stöd av det latinska alfabetet. Det finns numera glosträningsprogram som man kan ladda ner från internet så man slipper sitta och skriva på tvåsidiga lappar om man vill träna glosor i slumpvis ordning om man inte vill. Däremot kanske det är bättre för minnet att skriva för hand?
Man kan tävla med sig själv, lära sig ett visst antal glosor per dag.
Om jag skulle lära mig ett språk som vare sig tillämpade det latinska alfabetet eller det kyrilliska skulle jag nog försöka få tag i en bildordbok, eller tillverka mig en sådan.
Med det som bas har man något slags meningsbildningsförråd som gör att man lättare hamnar rätt om man bara lär sig orden.
Detta kör man dagligen tills man förstår pedagogiskt tillrättalagd text. Då övergår man till tidningsrubriker. Sen har det nog gått så lång tid att man tröttnar...
Googlar jag och får träffar på det språket förstår jag numera vad rubrikerna handlar om rätt ofta.Men sen kom Google translate så nu behöver jag ju inte den kunskapen längre...
Ett annat språk försökte jag lära mig mer traditionellt med att lära in glosor, och jag tror att du kan behöva det med japanska eftersom du inte har stöd av det latinska alfabetet. Det finns numera glosträningsprogram som man kan ladda ner från internet så man slipper sitta och skriva på tvåsidiga lappar om man vill träna glosor i slumpvis ordning om man inte vill. Däremot kanske det är bättre för minnet att skriva för hand?
Man kan tävla med sig själv, lära sig ett visst antal glosor per dag.
Om jag skulle lära mig ett språk som vare sig tillämpade det latinska alfabetet eller det kyrilliska skulle jag nog försöka få tag i en bildordbok, eller tillverka mig en sådan.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:18:19, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
faktiskt alla jag frågar säger att japanska är enkelt... om man inte räknar med att läsa (gammatik m.m är enkelt)
hmm, det dära med lätta meningar tror jag jag har gjort omedvetet genom anime, då jag många gånger vet på ett ungefär vad dom säger utan att behöva läsa översättningen (ok jag läser översättningen ändå men det blir enklare)
håller på att försöka lära mig hiragana nu så att plugga glosor blir enklare, tills dess skriver jag glosorna med latinska bokstäver
edit: kom på att man kan lyssna på jap musik via youtube
hmm, det dära med lätta meningar tror jag jag har gjort omedvetet genom anime, då jag många gånger vet på ett ungefär vad dom säger utan att behöva läsa översättningen (ok jag läser översättningen ändå men det blir enklare)
håller på att försöka lära mig hiragana nu så att plugga glosor blir enklare, tills dess skriver jag glosorna med latinska bokstäver
edit: kom på att man kan lyssna på jap musik via youtube
läraren skickade en länk där man kan öva på hiragana, glosor m.m. som hör till boken. det var bra... men jag tycker det borde finnas högre svårighetsgrader, då det nästan bli för lätt ganska snart (man kan tex välja mellan 3 olika kana så då kan man blandannat använda uteslutningsmetoden)
men lite hjälper den nog
men lite hjälper den nog
Jag brukade själv sätta upp lappar på skolans anslagstavla om att jag ville träffa ngn utbytes-/gäststudent att öva språket med i utbyte mot att jag lärde denne svenska. Jag träffade några stycken och övade med.
Stötte på den här sajten häromdan men har inte prövat att lägga in en egen annons/efterlysning: http://www.languagekompis.com
Stötte på den här sajten häromdan men har inte prövat att lägga in en egen annons/efterlysning: http://www.languagekompis.com
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:18:19, redigerad totalt 1 gång.
Flinta skrev:Jag brukade själv sätta upp lappar på skolans anslagstavla om att jag ville träffa ngn utbytes-/gäststudent att öva språket med i utbyte mot att jag lärde denne svenska. Jag träffade några stycken och övade med.
ingen "match" men bra ide... man kanske kan kolla då och då.
fästmannen har en ide att jag ska söka brevvän, men jag känner mig inte nog bra än
däremot börjar det bli tråkit för jag är redan långt före alla andra (är den enda som svarar på frågor m.m. försökte undvika för att nån anna skulle få chansen men ingen anna kunde och läraren sa att jag skulle svara om jag kunde har inget roligt att öva på förutom hiragana och katakana, men jag har tjuvstartat på nästa kapitel lite iallafall)