Är aspergare precis som andra när det gäller sex?
114 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
rdos skrev:Saninaé skrev:rdos skrev:Det tror inte jag. De flesta aspergare har nog starka spärrar emot att agera ut sin sexualitet, speciellt som de har ett helt liv bakom sig med konsekvenser av att vara "socialt fel".
Kan det inte vara båda och variera från fall till fall? Bägge alternativen är logiska.
Så kan det nog vara, men utan vidare (vetenskapliga) studier så kan vi inte säga något om vilket som är vanligast.
Vi kan spekulera och diskutera egna erfarenheter för att få en hum. Om allt måste vetenskapas om i förväg så hämmas diskussioner ganska mycket eller kanske tom helt och hållet.
rdos skrev:Saninaé skrev:Av egen erfarenhet har NT ofta en tendens att säga "nej så är det inte för mig" utan att ens tänka, om något låter bizzart. Kan det snarare handla om man förnekar eller ej?
Det kan lika gärna vara så att de är så typiska i det mesta att de utan vidare kan säga att de även har typisk sexualitet.
Precis
rdos skrev:Saninaé skrev:Gillar du smileyn? Du använder den en del.
Den är rätt så behändig här.
Ok, men "vilken ignorant dumjävel" har ofta varit en ömsesidig tanke här.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé skrev:Ok, men "vilken ignorant dumjävel" har ofta varit en ömsesidig tanke här.
Får man uttrycka sig så klumpigt här? Jag hade fått för mig att sådana uttalanden numera har prejudikat som skäl för avstängning.
F.ö. så kan ju inte några få spekulera fritt om vad som är vanligt och inte vanligt medan andra ska behöva uppvisa vetenskapliga publikationer för att få säga bu eller bä.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99 skrev:carl skrev:tvilling99 skrev:Många tjejer med as blir sexuellt utnytjade,troligen för att de sänder ut signaler som killar tolkar fel och kanske oxå för att de känner sig ensamma och vill få bekräftelse för att de duger.
Är det så?
Ja,tyvärr.
Jag har fått berättelserna av de som har blivit utnytjade själva.
Menar du att det är ett utnyttjande att ha sex med en person som känner sig ensam och vill få bekräftelse på att den duger?
Hyper skrev:Du menar alltså, att alla människor har dessa avikande sexuella saker, men bara aspergarna är dem som "utför" dem?
Jag menade att aspergarna var överrepresenterade bland folk som hamnar i klammeri pga sin sexualitet, inte att alla pervon var aspergare. För att fungera sexuellt krävs en någorlunda god förmåga att läsa av andra människor. Annars är det nog lätt att man antastar folk som inte är intresserade.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Vet inte om det är sant, men såg en dokumentär på tv4 eller tv5- kommer inte ihåg vilket.....
Men dokumentären visades för några månader sen och handlade om två tjejer i usa, som sades ha asperger och seriöst kära o sexuellt intresserade av objekt.
Den ena var upp över öronen förälskade i eifeltornet i Paris och sa sig även var gift med tornet (hade varit på smekmånad och allt).den andra var också kär i olika objekt - det är inte det viktigast...
Men på dokumentären var det även repekterade docktorer från usa, som uttalade sig om detta fenomen och sa att detta finns, men är extremt ovanligt bland folk som har Asperger.
Var det någon som såg denna dokumentär? och vet om detta är sant, det har kanske inte uppmärksammats i Sverige än - vet inte!
Folk med Asperger har väl, iallafall kan jag tycka om former och saker som är jämna o vackra,utan störande inslag och fel. Det kan jag ibland uppfatta som lugnande - men att det skulle vara något mera,har jag svårt att förstå......Dömmer absolut ingen.....
Nån som vet nått......
Vet inte om det är sant, men såg en dokumentär på tv4 eller tv5- kommer inte ihåg vilket.....
Men dokumentären visades för några månader sen och handlade om två tjejer i usa, som sades ha asperger och seriöst kära o sexuellt intresserade av objekt.
Den ena var upp över öronen förälskade i eifeltornet i Paris och sa sig även var gift med tornet (hade varit på smekmånad och allt).den andra var också kär i olika objekt - det är inte det viktigast...
Men på dokumentären var det även repekterade docktorer från usa, som uttalade sig om detta fenomen och sa att detta finns, men är extremt ovanligt bland folk som har Asperger.
Var det någon som såg denna dokumentär? och vet om detta är sant, det har kanske inte uppmärksammats i Sverige än - vet inte!
Folk med Asperger har väl, iallafall kan jag tycka om former och saker som är jämna o vackra,utan störande inslag och fel. Det kan jag ibland uppfatta som lugnande - men att det skulle vara något mera,har jag svårt att förstå......Dömmer absolut ingen.....
Nån som vet nått......
Senast redigerad av Jenka_kojan 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
- Jenka_kojan
- Ny medlem
- Anslöt: 2009-10-15
Jag tycker att sexualitet är svårt eftersom jag inte vet när den andra personen vill/inte vill ha sex. Jag utgår ifrån att han inte vill om han inte visar väldigt tydligt gensvar och då undrar han "varför slutade du"? Det är jättesvårt! Det är väl en kombination av mitt dåliga självförtroende och oförmåga att läsa av andras signaler.
Jag är lite osäker angående min läggning. Under uppväxten blev jag förälskad i både killar och tjejer, men jag lever strikt heterosexuellt idag. Jag har inget utbyte av att se till exempel filmer där personer av samma kön är tillsammans. Det ser konstigt och fel ut i mina ögon.
Därmed inte sagt att det ÄR fel, det känns bara inte rätt för mig när jag ser det. Men det tror jag är till stor del pga påverkan från mina föräldrar, som är lite homofobiska. Ibland tror jag att vi alla föds med möjligheten att bli bisexuella, men lär oss av omgivningen vad som är okej.
Jag är lite osäker angående min läggning. Under uppväxten blev jag förälskad i både killar och tjejer, men jag lever strikt heterosexuellt idag. Jag har inget utbyte av att se till exempel filmer där personer av samma kön är tillsammans. Det ser konstigt och fel ut i mina ögon.
Därmed inte sagt att det ÄR fel, det känns bara inte rätt för mig när jag ser det. Men det tror jag är till stor del pga påverkan från mina föräldrar, som är lite homofobiska. Ibland tror jag att vi alla föds med möjligheten att bli bisexuella, men lär oss av omgivningen vad som är okej.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
tveskägg skrev:Menar du att det är ett utnyttjande att ha sex med en person som känner sig ensam och vill få bekräftelse på att den duger?
Om man ser det rent allmänt är jag övertygad om att det kan vara det. Speciellt om personen i fråga sitter fast i ett upprepningstvång där hon försöker döva sin sociala ångest med ha sex med en massa olika män och inte får så mycket annan bekräftelse än bekräftelsen som sexuell varelse. Ett sånt scenario är tänkbart. Hurpass troligt det är i jämförelse bland personer med AS vet jag dock inte.
Den sexuella bekräftelsen är tämligen lättillgänglig för många kvinnor (och män) (även om det finns andra män och kvinnor som tycker att den förefaller ouppnåelig).
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jenka_kojan skrev:Hej!
Den ena var upp över öronen förälskade i eifeltornet i Paris och sa sig även var gift med tornet (hade varit på smekmånad och allt).den andra var också kär i olicka objekt - det är inte det viktigast...
Berlinmurenkvinnan har i alla fall uppmärksammats i Sverige:
Jag vet dock inte om det finns någon koppling till AS där.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99 skrev:carl skrev:tvilling99 skrev:Många tjejer med as blir sexuellt utnytjade,troligen för att de sänder ut signaler som killar tolkar fel och kanske oxå för att de känner sig ensamma och vill få bekräftelse för att de duger.
Är det så?
Ja,tyvärr.
Jag har fått berättelserna av de som har blivit utnytjade själva.
tveskägg skrev:Menar du att det är ett utnyttjande att ha sex med en person som känner sig ensam och vill få bekräftelse på att den duger?
Det beror på om tjejen är med på allt och inte ångrar sig sedan eller mår dåligt efteråt av sitt handlande.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Bjäbbmonstret skrev:tveskägg skrev:Menar du att det är ett utnyttjande att ha sex med en person som känner sig ensam och vill få bekräftelse på att den duger?
Om man ser det rent allmänt är jag övertygad om att det kan vara det. Speciellt om personen i fråga sitter fast i ett upprepningstvång där hon försöker döva sin sociala ångest med ha sex med en massa olika män och inte får så mycket annan bekräftelse än bekräftelsen som sexuell varelse. Ett sånt scenario är tänkbart.
Men om en kille sitter fast i ett upprepningstvång där han försöker döva sina ensamhetskänslor genom att grovragga på en massa olika tjejer och inte får så mycket annan bekräftelse än bekräftelsen som sexuell varelse (95% av bekräftelserna är stämplingar som sexgalning och 5% är sex). Kan man säga att han blir utnyttjad då?
tvilling99 skrev:tveskägg skrev:Menar du att det är ett utnyttjande att ha sex med en person som känner sig ensam och vill få bekräftelse på att den duger?
Det beror på om tjejen är med på allt och inte ångrar sig sedan eller mår dåligt efteråt av sitt handlande.
Men det är väl massor av aspergerkillar på detta forum som känner sig ensamma och vill få bekräftelse på att de duger sexuellt. Skulle någon tjej ha sex med dem och killarna av någon anledning skulle ångra sig efteråt är det väldigt få som skulle påstå att killarna blivit utnyttjade.
Så varför säger man att tjejer som ångrar sig blivit utnyttjade? Jag misstänker att det handlar om att de inte vill ta ansvar för sin sexualitet.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg skrev:Men det är väl massor av aspergerkillar på detta forum som känner sig ensamma och vill få bekräftelse på att de duger sexuellt. Skulle någon tjej ha sex med dem och killarna av någon anledning skulle ångra sig efteråt är det väldigt få som skulle påstå att killarna blivit utnyttjade.
---
handlar om att de inte vill ta ansvar för sin sexualitet.
Jo, eller om de inte skyddar sig, tjejen blir med barn (och behåller det men dumpar killen), och killen blir underhållsskyldig i 18 år. Har inte killen blivit utnyttjad då? Väldigt få anser nog att killen blivit utnyttjad även om det solklart måste vara så.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:19:42, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg skrev:Men om en kille sitter fast i ett upprepningstvång där han försöker döva sina ensamhetskänslor genom att grovragga på en massa olika tjejer och inte får så mycket annan bekräftelse än bekräftelsen som sexuell varelse (95% av bekräftelserna är stämplingar som sexgalning och 5% är sex). Kan man säga att han blir utnyttjad då?
Självfallet. Men det är mindre troligt att han vågar se sig som utnyttjad eftersom detta inte ligger i mansrollen. När jag tänker efter så har jag nog träffat minst en sån snubbe.
tveskägg skrev:Men det är väl massor av aspergerkillar på detta forum som känner sig ensamma och vill få bekräftelse på att de duger sexuellt. Skulle någon tjej ha sex med dem och killarna av någon anledning skulle ångra sig efteråt är det väldigt få som skulle påstå att killarna blivit utnyttjade.
Uppriktigt sagt är detta en av huvudanledningarna till att jag försökt ta det försiktigt de gånger jag har lärt känna någon som har väldigt lite erfarenhet av sex och relationer.
Jag menar att har jag större erfarenhet så har jag också större ansvar, och om man märker att den andra människan mår dåligt eller är desperat på något sätt har jag givetvis också ett större ansvar. Detta resonemang tycker jag borde gälla båda könen, men män tar sig oftare rätten att inte se sånt.
tveskägg skrev:Så varför säger man att tjejer som ångrar sig blivit utnyttjade? Jag misstänker att det handlar om att de inte vill ta ansvar för sin sexualitet.
Att inte vilja ta ansvar för sin egen sexualitet är nog ganska vanligt bland både män och kvinnor. I stället gömmer man sig bakom olika bilder av hur man föreställer sig att det "ska" vara eller hur man vill att andra ska uppfatta det. Det är bara det att det tar sig lite olika uttryck.
Och det finns ju många fall utnyttjandet s.a.s är ömsesidigt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
tveskägg skrev: Menar du att det är ett utnyttjande att ha sex med en person som känner sig ensam och vill få bekräftelse på att den duger?
Ja, om man märker att personen är känslig och har dåligt självförtroende och längtar efter kärlek (också), och man själv bara vill ha ett ONS. Och om man låtsas mer intresserad av henne/honom är man är.
Eller om personen är mycket ung och oerfaren.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
HGJ skrev:
Jag vet dock inte om det finns någon koppling till AS där.
Min aspieradar blinkar i alla fall
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
- honeysquid
- Anslöt: 2009-07-31
rdos skrev:Jo, eller om de inte skyddar sig, tjejen blir med barn (och behåller det men dumpar killen), och killen blir underhållsskyldig i 18 år. Har inte killen blivit utnyttjad då? Väldigt få anser nog att killen blivit utnyttjad även om det solklart måste vara så.
Jag utvecklar det där.
Tjejen blir med barn (och behåller det men dumpar killen och barnet), och killen står där ensam med ett barn.
Vem är utnyttjad då?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
ufo skrev:Tjejen blir med barn (och behåller det men dumpar killen och barnet), och killen står där ensam med ett barn.
Vem är utnyttjad då?
"Peters baby".....ett något ovanligt scenario.
- Bjäbbmonstret
Jodå, avvikare är man allt, osäker på om det har med droger eller något annat att göra men jag kan vara riktigt sjuk (kan jag tänka när amfetaminet gått ur kroppen), som tur är började jag min sexuella "karriär" innan jag började med drogerna och en sak sitter kvar än; Jag kan inte bli kåt om jag inte märker att tjejen blir det, vilket gjorde att jag (antagligen, flera av mina ex ringer fortfarande ibland och vill ha ) gjorde bra ifrån mig = bättre självförtroende = mindre hämningar.
Sen när man började med drogerna blev allt diffust, men kan säga att när jag sitter bakom ett tangentbord har jag i vanliga fall ingen skamkänsla på samma sätt som när man pratar med nån öga mot öga, men det finns inte en chans att jag beskriver hurdan jag är sexuellt med amfetamin i kroppen (utan det är mitt libido i princip obefintligt för övrigt, kan detta vara drogerna kanske? Eller det faktum att jag inte varit kär på typ 10-15 år? (Jag är 23) Intressant ämne!
Sen när man började med drogerna blev allt diffust, men kan säga att när jag sitter bakom ett tangentbord har jag i vanliga fall ingen skamkänsla på samma sätt som när man pratar med nån öga mot öga, men det finns inte en chans att jag beskriver hurdan jag är sexuellt med amfetamin i kroppen (utan det är mitt libido i princip obefintligt för övrigt, kan detta vara drogerna kanske? Eller det faktum att jag inte varit kär på typ 10-15 år? (Jag är 23) Intressant ämne!
Senast redigerad av Markstern 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret skrev:ufo skrev:Tjejen blir med barn (och behåller det men dumpar killen och barnet), och killen står där ensam med ett barn.
Vem är utnyttjad då?
"Peters baby".....ett något ovanligt scenario.
Jag har fått uppfattningen att detta inte är så ovanligt bland pundare. Mamman orkar inte ta hand om ett barn och jaga efter droger samtidigt. Så hon lämnar bort barnet till någon släkting, oftast barnets mormor. Känner dock en som blivit bortgiven till sin pappa och en som blivit bortgiven till sin morbror, båda har haft rejäla psykproblem hela sitt liv.
Jag skulle dock tro att mammans förmåga hålla sig drogfri under graviditeten spelar större roll för barnets psykiska hälsa i vuxen ålder än om hon lämnar bort barnet eller inte.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Kanske blir flamead för detta nu men det borde fan vara licens på att få skaffa unge, folk verkar inte fatta att om dem fuckar up sina ungar på något vis så kommer dem i sin tur nästan ofelbart fucka upp sina egna ungar en dag, också fortsätter det så generation efter generation. Inte undra på vare sig att jag ska förbli barnlös (växte upp utan pappa, nästan lika illa som att växa upp med en dålig) eller att samhället blir mer och mer genomruttet, går nästan och längtar tills dagen när grenen går av och det ruttna ramlar till marken och förmultnar.
I'll be ready, I have my doomsdaystash already buried.
Menar inget illa till eventuella människor som kanske tar illa upp, I assure you. MVh
I'll be ready, I have my doomsdaystash already buried.
Menar inget illa till eventuella människor som kanske tar illa upp, I assure you. MVh
Senast redigerad av Markstern 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
ufo skrev:rdos skrev:Jo, eller om de inte skyddar sig, tjejen blir med barn (och behåller det men dumpar killen), och killen blir underhållsskyldig i 18 år. Har inte killen blivit utnyttjad då? Väldigt få anser nog att killen blivit utnyttjad även om det solklart måste vara så.
Jag utvecklar det där.
Tjejen blir med barn (och behåller det men dumpar killen och barnet), och killen står där ensam med ett barn.
Vem är utnyttjad då?
Hmm, tveklöst killen, men skillnaden emot det första fallet är att tjejen VALT att dumpa killen och istället begära underhåll ifrån honom. I andra fallet blev killen PÅTVINGAD ett barn. Speciellt om tjejen valt att bli med barn utan killens vetskap så måste det handla om utnyttjande.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev: Speciellt om tjejen valt att bli med barn utan killens vetskap så måste det handla om utnyttjande.
Japp, fast killen kanske gärna vill ha ett litet barn och blir glad och gärna tar hand om det? Så är det fortfarande utnyttjande?
- Bjäbbmonstret
Bjäbbmonstret skrev:rdos skrev: Speciellt om tjejen valt att bli med barn utan killens vetskap så måste det handla om utnyttjande.
Japp, fast killen kanske gärna vill ha ett litet barn och blir glad och gärna tar hand om det? Så är det fortfarande utnyttjande?
Nej, då är det förstås helt ok. Jo, det är lite knepigt det där. Ibland måste man ta hänsyn till andra saker oxå, och det finns säkert en hel del fall som är svårbedömda.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:ufo skrev:rdos skrev:Jo, eller om de inte skyddar sig, tjejen blir med barn (och behåller det men dumpar killen), och killen blir underhållsskyldig i 18 år. Har inte killen blivit utnyttjad då? Väldigt få anser nog att killen blivit utnyttjad även om det solklart måste vara så.
Jag utvecklar det där.
Vem är utnyttjad då?
Hmm, tveklöst killen, men skillnaden emot det första fallet är att tjejen VALT att dumpa killen och istället begära underhåll ifrån honom. I andra fallet blev killen PÅTVINGAD ett barn. Speciellt om tjejen valt att bli med barn utan killens vetskap så måste det handla om utnyttjande.
Om tjejen dumpar ungen hos killen blir väl HON underhållsskyldig.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sexualitet och asperger
HGJ skrev:Hyper skrev:Någon som vet om asperger kan påverka sexualiteten? Så att man till exempel blir sexuelt upphetsad av saker som inte anses vara sexuellt?
Den saken har diskuterats t.ex. här:
sexualitet-och-klader-t9501.html
Och här:
http://www.aspergerforum.se/skillnad-mellan-specialintresse-och-fetisch-t10196.html
http://www.aspergerforum.se/sex-t2663.html
http://www.aspergerforum.se/sex-omrostning-t5147.html
http://www.aspergerforum.se/asexualitet-t9063.html
http://www.aspergerforum.se/forskningsstudie-om-autism-och-sexualitet-t1962.html
http://www.aspergerforum.se/tycker-ni-tillfalliga-sexuella-forbindelser-ar-ackligt-t4578.html
http://www.aspergerforum.se/hypersexualitet-t3364.html
Man kan säga att ämnet blivit flitigt penetrerat.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:19:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Gunilla Gerland har skrivit en bok om det, är det förväntade svaret från mig...
Autism: relationer och sexualitet (2004)
Sen ska det tydligen komma ut en till av Inger Jalakas:
Allt du behöver veta om sex, kärlek och Aspergers syndrom
http://www.jalakas.se/fack.php
Jag förmodar att Gerlands bok är mer vetenskaplig och Jalakas mer en självhjälpsbok.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:19:49, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor