Ansiktsuttryck (Omröstning)
50 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
LOL! När han visade oro trodde jag han var sarkastisk.
21 av 36. Skulle inte få så bra poäng om det var "real life action" dock.
21 av 36. Skulle inte få så bra poäng om det var "real life action" dock.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag tolkade in förakt på nio av ansiktena när det bara fanns 4, varav en av de föraktfulla misstolkade jag som ilska. hmm
52% totalt
Jag brukar inte se folk i ansiktet/ögonen så det är inte så förvånande att jag är dålig på det. Är helt beroende på tonläge och att läsa mellan raderna.
52% totalt
Jag brukar inte se folk i ansiktet/ögonen så det är inte så förvånande att jag är dålig på det. Är helt beroende på tonläge och att läsa mellan raderna.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Jag fick 30 av 36...
Här var det riktiga skådespelare.. det är ju inte äkta, men en avbild av känslan.. sen är det ju nån som tolkat uttrycket från filmen..
Oh shit, kingen i ringen.
Det var desto mer att hänga i julgranen!
- earlydayminer
Röstade på inte särskilt. Däremot har jag stel ansiktsmimik fick jag veta då jag fick diagnosen för snart 2 år sedan. Så numera förstår jag varför folk (särskilt de jag inte känner) ibland glor som fågelholkar på mig - de kan inte tolka mitt ansiktsuttryck för det är väl som en sten eller något i den stilen i vissa lägen. Trist men sant.
Däremot ansågs jag ha god ögonkontakt enligt utredningsteamet. Ja, om man pratar med mig en i taget eller om jag pratar med mina närmaste i trygg/känd miljö, ja men knappast i övrigt.
Testet är ju på engelska. Jag är kass på engelska.
Däremot ansågs jag ha god ögonkontakt enligt utredningsteamet. Ja, om man pratar med mig en i taget eller om jag pratar med mina närmaste i trygg/känd miljö, ja men knappast i övrigt.
Testet är ju på engelska. Jag är kass på engelska.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html
Tack! Men jag orkar inte översätta en hel text på det viset men ett bra komplement för enstaka ord som inte finns i mitt lexikon. jag använder jag Google.för texter men det kunde ju inte du veta. Tyvärr är Google inte helt lysande i det avseendet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
Vänta, vänta, vänta... Vilken sida pratar du om?
- earlydayminer
sommar skrev:earlydayminer skrev:Vänta, vänta, vänta... Vilken sida pratar du om?
Länken du postade i inlägget ovan. Har jag missförstått dig?
Nej, jag missförstod dig.
Trodde du menade en helt text på någon av testsidorna, men det är enstaka ord där. Så jag trodde vi syftade på olika sidor.
- earlydayminer
Jaha, så fick jag 22 av 36.I Baron-Cohens test alltså. Svårt var det. Fick tänka på några och föreställa mig hur resten av ansiktet skulle kunna se ut. Några ögon matchade inte de förslag man hade givit, så jag chansade lite.
Det fanns en som var "doubtful" och jag valde "affectionate".
och 1 "cautious" som jag tyckte var "reassuring".
Så kan det bli. Snacka om att inte ha koll ibland
Det fanns en som var "doubtful" och jag valde "affectionate".
och 1 "cautious" som jag tyckte var "reassuring".
Så kan det bli. Snacka om att inte ha koll ibland
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
earlydayminer skrev:carl skrev:Jag fick 30 av 36...
Här var det riktiga skådespelare.. det är ju inte äkta, men en avbild av känslan.. sen är det ju nån som tolkat uttrycket från filmen..
Oh shit, kingen i ringen.
Det var desto mer att hänga i julgranen!
hehe.. tack.. kul att det gick bra så jag slapp äta upp vad jag sagt tidigare.. .
Jag har ju film, skådespeleri, karaktärer bl.a. som specialintressen så jag fokuserar mycket på ansiktet.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
Peace
"Däremot så använder jag själv i stort sett inga ansiktsuttryck alls. (och använder jag dem så är det oftast vid fel tillfälle, tex ler/skrattar när jag pratar om nåt allvarligt) "
Jag är lite grann som du, kan skratta vid fel tillfälle och menar inte att såra, jag kan skratta för att den person lät roligt eller så. Senast var det när en brödkille i den butik jag jobbar i sa nåt som jag tyckte lät roligt, och jag skrattade till, efter det såg han föga glad ut..oops..
Jag har inget större problem att tolka ansiktsuttryck.
Jag är lite grann som du, kan skratta vid fel tillfälle och menar inte att såra, jag kan skratta för att den person lät roligt eller så. Senast var det när en brödkille i den butik jag jobbar i sa nåt som jag tyckte lät roligt, och jag skrattade till, efter det såg han föga glad ut..oops..
Jag har inget större problem att tolka ansiktsuttryck.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
Jag tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så jag skriver det i den här.
Tror ni detta hade funkat på er?
http://www.youtube.com/watch?v=CQAJEAZv ... re=related
Jag tror inte det hade gjort det på mig. Är alldeles för ouppmärksam på sånt.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
Peace skrev:Jag tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så jag skriver det i den här.
Jag ser ju precis vad han gör när jag ser det inspelat sådär. Men jag tror också att jag skulle ha missat hans kroppsspråk om jag var den utsatte. Fast jag skulle aldrig tackat ja
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
Joy: 3/4
Fear: 0/4
Disgust: 1/4
Surprise: 3/4
Anger: 2/4
Sadness: 2/4
Contempt: 1/4
12 av 28 =43% korrekt identifierade på Nortontestet. Ganska svårt skrev jag, kanske borde ha skrivit "väldigt svårt"
Fear: 0/4
Disgust: 1/4
Surprise: 3/4
Anger: 2/4
Sadness: 2/4
Contempt: 1/4
12 av 28 =43% korrekt identifierade på Nortontestet. Ganska svårt skrev jag, kanske borde ha skrivit "väldigt svårt"
Senast redigerad av Windfarne 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix skrev:Peace skrev:Jag tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så jag skriver det i den här.
Jag ser ju precis vad han gör när jag ser det inspelat sådär. Men jag tror också att jag skulle ha missat hans kroppsspråk om jag var den utsatte. Fast jag skulle aldrig tackat ja
Det skulle inte jag heller.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid skrev:You correctly identified 50% of the expressions.
Det här var visserligen tusen gånger bättre än tidigare test jag sett med svartvita bilder tagna i usel belysning, men hur användbara är såna här test egetnligen? De mäter bara förmågan att läsa av ansiktsuttryck på foto. I verkligheten så består ansiktsmimik liksom gester av en serie uttryck vilka tillsammans ger ett visst intryck. Jag är säker på att jag hade kunnat tolka bättre om det varit rörliga bilder för jag brukar inte ha svårt att tolka ansiktsuttryck på film t ex.
Ska man tolka utefter stillbilder måste de vara något överdriva för att det ska bli tydligt (såsom en del gjorde på bilderna i testet).
Och vissa hade ansiktsuttryck som inte fanns med bland valen, t ex var det en tjej som såg fundersam ut och inget annat. Såna här test kräver ju även att modellerna verkligen visar rätt känsla.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
Jag röstade "Ganska svårt". Och i Nortontestet lyckades jag rösta rätt i 32%
Joy: you correcly identified 3 of 4
Fear: you correcly identified 0 of 4
Disgust: you correcly identified 1 of 4
Surprise: you correcly identified 1 of 4
Anger: you correcly identified 1 of 4
Sadness: you correcly identified 2 of 4
Contempt: you correcly identified 1 of 4
Idag träffade jag en jobbarkompis som frågade hur jag tyckte hon såg ut att må. Jag tittade på hennes ögon, såg att hon inte mådde bra, inte mådde bra fysiskt.
Men jag har svårt att se på människors ögon hur de mår, ser sådant mycket lättare på deras mun.
Joy: you correcly identified 3 of 4
Fear: you correcly identified 0 of 4
Disgust: you correcly identified 1 of 4
Surprise: you correcly identified 1 of 4
Anger: you correcly identified 1 of 4
Sadness: you correcly identified 2 of 4
Contempt: you correcly identified 1 of 4
Idag träffade jag en jobbarkompis som frågade hur jag tyckte hon såg ut att må. Jag tittade på hennes ögon, såg att hon inte mådde bra, inte mådde bra fysiskt.
Men jag har svårt att se på människors ögon hur de mår, ser sådant mycket lättare på deras mun.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 22:16:29, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix skrev:Peace skrev:Jag tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så jag skriver det i den här.
Samma här. Han var verkligen löjligt övertydlig. Men jag hade säkert också blivit förivrrad om det var jag eftersom det gick så snabbt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:16:30, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare