Gör mig intelligent
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Gör mig intelligent
TV-serie i tre avsnitt, visas på onsdagar, första avsnittet gick förra veckan och kan ses på internet fram till avsnitt två visas.
Första avsnittet handlar om hur en person försöker med olika sätt träna sig till bättre resultat på IQ-test. Och en del om huruvida det är medfött eller har med miljön att göra.
http://svtplay.se/v/1729823/dokumentar/ ... ntelligent
Första avsnittet handlar om hur en person försöker med olika sätt träna sig till bättre resultat på IQ-test. Och en del om huruvida det är medfött eller har med miljön att göra.
http://svtplay.se/v/1729823/dokumentar/ ... ntelligent
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 22:15:41, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Lite kul faktiskt.
Jag skulle själv inte likställa memoreringsförmåga med intelligens, men memoreringsförmåga är ju lättare att mäta och tydligare att se rätt och fel i.
Det blir om inte annat tydligt när man tittar på savanters förmåga.
Kreativitet och originellt tänkande ser jag som en stor del i intelligens, utöver detta att kunna se samband, hantera information etc.
Jag skulle själv inte likställa memoreringsförmåga med intelligens, men memoreringsförmåga är ju lättare att mäta och tydligare att se rätt och fel i.
Det blir om inte annat tydligt när man tittar på savanters förmåga.
Kreativitet och originellt tänkande ser jag som en stor del i intelligens, utöver detta att kunna se samband, hantera information etc.
Senast redigerad av daneel31 2011-05-04 22:15:41, redigerad totalt 1 gång.
Ja nu har jag också sett det, tänkte på en sak, har ofta fått höra att man inte skulle kunna ändra sin intelligens, men jag har inte trott på det.
Nu var det en kille som sade i programmet att man visst kunde det.
Stämmer väl med de observationer jag gjort iaf.
Och gjorde mig mer intresserad av att göra saker för o skapa mer färdigheter i sinnet
Nu var det en kille som sade i programmet att man visst kunde det.
Stämmer väl med de observationer jag gjort iaf.
Och gjorde mig mer intresserad av att göra saker för o skapa mer färdigheter i sinnet