Aspergare inom demensvården?
36 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Aspergare inom demensvården?
Har suttit och läst gamla trådar (kunde inte sova) och hittade denna:
Jag har jobbat på demensavdelning och trivdes kanonbra, med allt utom personalen . Har jobbat mest med dementa, gamla och utvecklingsstörda, och dementa och gamlingar (som ofta är åldersdementa) passade mig bäst. Där var tempot lågt och gamlingarna uppskattade att jag aldrig stressade (personalen uppskattade det inte lika mycket )
MsTibbs skrev:
Jag fick pikar idag om att jag skulle passa att jobba på den skärmade demensavdelningen inom äldrevården. Någon med AS som har erfarenhet av dylikt? Min "sjukvårdskarriär" inskränker sig till hela TRE praktikdagar på medicin (jag skulle varit där två veckor) före jag inte klarade av mera panikångest. Jag gissar att demensboende skulle vara betydligt mer aspergervänligt än en überstressig grymt överbelagd medicinavdelning? (Eller bör jag istället tolka detta som en illa dold hänyftning att jag är lika bakom flötet minnesmässigt om de dementa? Jag tycker att frontallobsdemens har vissa klara likheter med asperger så.... Wink).
Jag har jobbat på demensavdelning och trivdes kanonbra, med allt utom personalen . Har jobbat mest med dementa, gamla och utvecklingsstörda, och dementa och gamlingar (som ofta är åldersdementa) passade mig bäst. Där var tempot lågt och gamlingarna uppskattade att jag aldrig stressade (personalen uppskattade det inte lika mycket )
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:03:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag har visserligen inte AS men jag jobbade på ett dagcenter för dementa i somras och trivdes kanon med det. Innan dess jobbade jag några veckor på en vanlig avdelning på samma äldreboende, men det funkade inte alls för det var så mycket praktiska göromål som att bädda sängar och dyl. På dagcentret var det mycket lugnare och där handlade det mer om att sitta och prata, spela bingo, ha frågesport, gå ut och promenera osv. Det var verkligen tre jätteroliga veckor och jag kände mig uppskattad av de gamla vilket värmde i hjärtat. Man fick så otroligt mycket tillbaka också.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 22:03:11, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
Funkar också bra för det mesta med sk patienter (gäster, vårdbehövande eller vad de än kallas) och har trivts med det. Har fått väldigt varierande betyg från de jobben, och det kan jag förstå i efterhand.
Jag har kommit på att jag är nästan som bäst när jag behöver hyperfokusera på något en kort tid och det är allvarligt. Då gör jag faktiskt det och får oanad kraft från ovan. Vid akuta situationer eller då något behöver utföras utan förklaring eller speciell logik. Jag är alltid rökt när jag ska förklara mig eller framhäva min egen förträfflighet.
Jag tycker om dementa (även andra halvknasiga), barn och djur. De är prestigelösa att umgås med och dömer mig inte. Tvärtom, verkar de tycka om mig lite extra för att jag är just jag. Vi brukar komma överens.
Jag har kommit på att jag är nästan som bäst när jag behöver hyperfokusera på något en kort tid och det är allvarligt. Då gör jag faktiskt det och får oanad kraft från ovan. Vid akuta situationer eller då något behöver utföras utan förklaring eller speciell logik. Jag är alltid rökt när jag ska förklara mig eller framhäva min egen förträfflighet.
Jag tycker om dementa (även andra halvknasiga), barn och djur. De är prestigelösa att umgås med och dömer mig inte. Tvärtom, verkar de tycka om mig lite extra för att jag är just jag. Vi brukar komma överens.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
jag har många kul minnen från den tiden. En tid var jag på en låst avdelning för dementa rymmare och det var väldigt speciellt
Damen som flyttade allas saker överallt
Mannen som var jättemysig men trodde vi tänkte döda honom mellan varven och då överföll oss med plasthaklappen och försökte strypa oss
Lilla tanten som gick och lade sig att sova iallas sängar utom sin egen
Mannen som försökte rymma genom ett glömt öppet fönster och det visade sig veckan efter att han brutit nacken, men han klarade sig och fortsatte rymma
osv osv
Damen som flyttade allas saker överallt
Mannen som var jättemysig men trodde vi tänkte döda honom mellan varven och då överföll oss med plasthaklappen och försökte strypa oss
Lilla tanten som gick och lade sig att sova iallas sängar utom sin egen
Mannen som försökte rymma genom ett glömt öppet fönster och det visade sig veckan efter att han brutit nacken, men han klarade sig och fortsatte rymma
osv osv
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det är väl på sånna ställen de jobbar. Folk brukar jobba med det de är intresserade utav. Det behövs folk inom vården alltid och bajsplockare finns inte så många kvar på gatorna. Det är inte socialt accepterat att vara bajsintresserad, så det verkar ju rimligt.AAA skrev:Parvlon skrev:Nej. Det låter inte kul att ha att torka gamlingars arslen som specialintresse.
Vem har haft det som specialintresse nu då? Nån bajsfanatiker?
Gamlingar är ju ofta dementa, så de glömmer väl av ifall de nu hade fått reda på det.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag har blandade erfarenheter från demensvården men främst negativa. Jag är lite underlig att vara med och umgås med och jag tror att en dement människa kan märka det och känna att något är fel. Då känslan är obestämd så leder den till ångest och därmed frustration. Det kan låta som en lustig teori och jag har inget stöd för den men ändock.
Jag har ganska långa "känselspröt" och när jag befann mig i samma rum som de dementa var det en gammal man som blev väldigt aggressiv mot mig. Han var tydligen inte så annars. Jag blev skrämd och ville sedan bara jobba med gamla som var klara i huvet. Men gaggiga får de gärna vara då märker de inte att man är lite lustig av sig , bara man är snäll och hjälpsam.
Jag har ganska långa "känselspröt" och när jag befann mig i samma rum som de dementa var det en gammal man som blev väldigt aggressiv mot mig. Han var tydligen inte så annars. Jag blev skrämd och ville sedan bara jobba med gamla som var klara i huvet. Men gaggiga får de gärna vara då märker de inte att man är lite lustig av sig , bara man är snäll och hjälpsam.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
sommarjobbade som personlig assistent en sommar och när min brukare inte behövde mig brukade jag få hjälpa till på huset (ålderdoms hem, några dementa).
de som bodde där var jättetrevliga med mig men det kan ju ha varit för att jag helldre satt och pratade med dom på rasterna (helt galet ställe dom hade fikaraster i 45 minuter då dom oftast inte svarade på larm ) och efetrsom jag har dåligt minne gjorde det inget att jag hade hört samma sak flera gånger förut då jag oftast inte minndes det
däremot har jag ingen utbildning i detta område och det tyckte jag inte om, jag kunde ju inget. och eftersom de flesta inte brukade svara på larm "h*n ska bara på toa igen" så fick jag gå på en massa, fast jag inte har utbildning, men jag kunde ju inte låta dom larma och ingen svarar bara för att dom vill skvallra så oftast så gick jag och kollade vad det var för om det var något jag inte kunde kunde jag åtminstånde hämta hjälp. eller så brukade jag vara i tvättstugan, då gjorde jag något jag kunde åtminstånde, jag slapp social kontakt då alla andra avskydde tvättstugan och om något blev fel var nog det värsta som skulle kuna hända att man överdoserade lite tvättmedel typ.
men jag klarar inte vården, varken ålderdoms vård eller handikapps (har jobbat inom båda) och det är alldrig pga brukarna utan pga personal och min bristande kompiten vilket gör mig osäker, vilket ger mig ångest.
de som bodde där var jättetrevliga med mig men det kan ju ha varit för att jag helldre satt och pratade med dom på rasterna (helt galet ställe dom hade fikaraster i 45 minuter då dom oftast inte svarade på larm ) och efetrsom jag har dåligt minne gjorde det inget att jag hade hört samma sak flera gånger förut då jag oftast inte minndes det
däremot har jag ingen utbildning i detta område och det tyckte jag inte om, jag kunde ju inget. och eftersom de flesta inte brukade svara på larm "h*n ska bara på toa igen" så fick jag gå på en massa, fast jag inte har utbildning, men jag kunde ju inte låta dom larma och ingen svarar bara för att dom vill skvallra så oftast så gick jag och kollade vad det var för om det var något jag inte kunde kunde jag åtminstånde hämta hjälp. eller så brukade jag vara i tvättstugan, då gjorde jag något jag kunde åtminstånde, jag slapp social kontakt då alla andra avskydde tvättstugan och om något blev fel var nog det värsta som skulle kuna hända att man överdoserade lite tvättmedel typ.
men jag klarar inte vården, varken ålderdoms vård eller handikapps (har jobbat inom båda) och det är alldrig pga brukarna utan pga personal och min bristande kompiten vilket gör mig osäker, vilket ger mig ångest.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
rapchic skrev:
de som bodde där var jättetrevliga med mig men det kan ju ha varit för att jag helldre satt och pratade med dom på rasterna
Så gjorde jag med personalen surade och ansåg att jag försökte fjäska med chefer, fast jag ju egentligen bara ville slippa sitta i fikarummet och behöva lyssna på en massa skitsnack, typ raka benen, smink, kläder och blablabla
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Ja, det är väl på sånna ställen de jobbar. Folk brukar jobba med det de är intresserade utav. Det behövs folk inom vården alltid och bajsplockare finns inte så många kvar på gatorna. Det är inte socialt accepterat att vara bajsintresserad, så det verkar ju rimligt.AAA skrev:Parvlon skrev:Nej. Det låter inte kul att ha att torka gamlingars arslen som specialintresse.
Vem har haft det som specialintresse nu då? Nån bajsfanatiker?
Gamlingar är ju ofta dementa, så de glömmer väl av ifall de nu hade fått reda på det.
Hehe jag brukar tänka så också antingen intresserad eller inte. Men jag tror det finns en tredje relaterad typ intresserad bland de flesta vanliga människor. Där man gör saker som bara lockar till en viss del.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Iofs, man kan t.ex vara intresserad av att hjälpa demenssjuka, även "normala", de flesta förmodligen, men om det finns någon med bajsintresse, så verkar detta vara en branch där de arbetar.carl skrev:Hehe jag brukar tänka så också antingen intresserad eller inte. Men jag tror det finns en tredje relaterad typ intresserad bland de flesta vanliga människor. Där man gör saker som bara lockar till en viss del.
För mig att det var någon som hade bajsintresset här på forumet, men det var ett tag sedan ämnet togs upp isåfall. Sökte men hittade det inte..
Ingen kommentar - skit på er... Det är ett jobb, inte ett intresse. Tror ni han som kör bussen nödvändigtvis har passagerare eller motorvolymer som fritidsintresse?
Han vill väl för fan bara få stålar att betala sina omkostnader med. Jag tror han skiter både i tekniken bakom varför bussen går framåt eller hur många som går av respektive på under en dag.
Tror ni hon i kassan på Ica har dagligvaror som enda hobby? Möjligtvis om hon har AS, knappast annars.
På samma sätt med många låglöneyrken, man hamnar väl bara där... Och fastnar säkert många gånger.
Han vill väl för fan bara få stålar att betala sina omkostnader med. Jag tror han skiter både i tekniken bakom varför bussen går framåt eller hur många som går av respektive på under en dag.
Tror ni hon i kassan på Ica har dagligvaror som enda hobby? Möjligtvis om hon har AS, knappast annars.
På samma sätt med många låglöneyrken, man hamnar väl bara där... Och fastnar säkert många gånger.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att man inte uppskattar och är intresserad av sitt jobb. För mig att göra något som skulle vara motsatsen till intresse skulle vara tortyr.
Om jag kunde föreställa mig vad en inom demensvården skulle kunna tycka om: Att arbeta med människor, få göra ett viktigt jobb, intresse för gamla människor eller demens, man fungerar bra på arbetsplatsen tillsammans med resterande...
Om jag kunde föreställa mig vad en inom demensvården skulle kunna tycka om: Att arbeta med människor, få göra ett viktigt jobb, intresse för gamla människor eller demens, man fungerar bra på arbetsplatsen tillsammans med resterande...
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Som anhörig (till en "gamling", om än inte en dement sådan) är jag verkligen tacksam över att det finns vårdare som tänker i de banorna som carl beskriver. Uppfattar Parvlons inlägg i denna tråd som nedlåtande, men samtidigt - tyvärr - helt i linje med hur väldigt många ser på arbetet med att vårda gamlingar.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det kan man ju tycka. Ett specialintresse för bajs är iallafall den enda anledningen jag kan se att jag skulle ha, ifall jag skulle börja jobbar med folk med demens i det system som finns här. Jag har oxå dragit upp möjligheten att vissa som jobbar där kanske har fått ett intresse för bajs(*), men det har inget med Aspergare att göra, snarare alla människor. Alla kan väl ha ett specialintresse med, så du kanske menar att jag är demensnedlåtande?Alexandra skrev:Som anhörig (till en "gamling", om än inte en dement sådan) är jag verkligen tacksam över att det finns vårdare som tänker i de banorna som carl beskriver. Uppfattar Parvlons inlägg i denna tråd som nedlåtande, men samtidigt - tyvärr - helt i linje med hur väldigt många ser på arbetet med att vårda gamlingar.
Jag tycker det är hemskt med människor som lider av demens. Min morfar hade det + parkinsons. En granne har jobbat i den branchen, och hon var en sån där vårdsmänniska. Jag tror att hon tyckte det var intressant att torka bajs. Förmodligen inte intressant i den bemärkelsen att man lär sig iofs. Vet inte vad man ska kalla det. Mina sympatier går till de som har demens. De som tjänar pengar på att torka röv, är oftast kvinnor, och jag känner inte igen mig i dem. De gör säkert ett bra jobb, men jag skulle inte torkat deras rövar..
AAA skrev:Ingen kommentar - skit på er...
*edit, det hade jag inte alls. Tänkte dock på det
Parvlon du är nedlåtande mot större delen av mänskligheten nu. Tror ingen som jobbar med dementa personer har det specialintresset som du tar upp. Det är bara en ren och skär kränkning. Däremot så tror jag att de som tar sig an det minst sagt tuffa arbetet har ett specialintresse av människor.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Så många arbetar inte inom demensvården. Om det är dem du menar?Trampe skrev:Parvlon du är nedlåtande mot större delen av mänskligheten nu. .
Det tror jag med. Redan skrivit det. Samt så skulle det vara bra om de flesta som arbetar där ha ett intresse för att torka bajs. Så som jag fattat det kan man inte välja bort bajstorkeriet i den branchen.Däremot så tror jag att de som tar sig an det minst sagt tuffa arbetet har ett specialintresse av människor...
Nä, man behöver absolut inte ha ett intresse av att torka bajs men man gör det för att det ingår i arbetet. Och det är en väsentlig skillnad på det. Intresset har man av att jobba med människor. Och det är många som just jobbar med människor inom vården. Inte bara inom demensvården och även dessa kan ibland bli tvugna att torka bajs. Inte för att de har ett sådant intresse utan att det ingår i arbetet som sådant. Och alla dessa inom vården kränker du rejält med dina inlägg i den här tråden.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Nu räknade du väl fel?
Alla som arbetar med människor är människor? Robotar får ingen lön, så då har jag kränkt alla människor..Trampe skrev:Nä, man behöver absolut inte ha ett intresse av att torka bajs men man gör det för att det ingår i arbetet. Och det är en väsentlig skillnad på det. Intresset har man av att jobba med människor. Och det är många som just jobbar med människor inom vården. Inte bara inom demensvården och även dessa kan ibland bli tvugna att torka bajs. Inte för att de har ett sådant intresse utan att det ingår i arbetet som sådant. Och alla dessa inom vården kränker du rejält med dina inlägg i den här tråden.
Återgå till Att leva som Aspergare