Portabla program för USB-minne?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Portabla program för USB-minne?
Är det någon som har bra tips på vilka sidor man kan hitta bra portabla program för USB-minnen.
Anledningen till att jag frågar är att min IT-avdelning på jobbet är dum och vill inte låta mig installera saker jag behöver för att underlätta mitt arbete, och att jag måste hitta Windowsprogram och Windows är inte min starka sida.
Speciellt behöver jag bildbehandlingsprogram och jag vill INTE använda onlinetjänster.
Helst ska det vara program som är cross-platform och som går att installera och sparar i format som går att öppna under både MacOSX och Windows.
(Och kom nu inte med Google-tips Barracuber. Jag HAR tillgång till officepaketet! )
Anledningen till att jag frågar är att min IT-avdelning på jobbet är dum och vill inte låta mig installera saker jag behöver för att underlätta mitt arbete, och att jag måste hitta Windowsprogram och Windows är inte min starka sida.
Speciellt behöver jag bildbehandlingsprogram och jag vill INTE använda onlinetjänster.
Helst ska det vara program som är cross-platform och som går att installera och sparar i format som går att öppna under både MacOSX och Windows.
(Och kom nu inte med Google-tips Barracuber. Jag HAR tillgång till officepaketet! )
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
www.vmware.com/thinapp är det som jag tycker är bäst.
Med programmet kan man göra så gott som alla program portabla.
Funktionerna är t.ex att man inte behöver adminrättigheter, fast programmet som man virtualiser kräver det. Programmen blir inte speciellt mer resurskrävande. Bra lösning ifall man kör via USB har de. Uppstartstiden är på någon sekund, jämfört med flera minuter det kan ta om man kör virtuellt annars.
Bra i säkerhetsväg eftersom man kör virtuellt. Blir man infekterad av en trojan t.ex så är inte datorn infekterad. Bara det specifika programmet. Oavsett om trojanen installerar andra. Går inte att jailbreak:a vad jag vet. Rootkits och annat som är nere i kerneln och leker kan ej installeras i en sådan miljö.
Man kan få det att alltid vara garanterat virusfritt vid omstart av programmet.
Finns sidor med färdigkompilerade thinapp's program. www.thindownload.com är den enda jag vet, men de nyaste versionerna måste man kompilera själv.
Med programmet kan man göra så gott som alla program portabla.
Funktionerna är t.ex att man inte behöver adminrättigheter, fast programmet som man virtualiser kräver det. Programmen blir inte speciellt mer resurskrävande. Bra lösning ifall man kör via USB har de. Uppstartstiden är på någon sekund, jämfört med flera minuter det kan ta om man kör virtuellt annars.
Bra i säkerhetsväg eftersom man kör virtuellt. Blir man infekterad av en trojan t.ex så är inte datorn infekterad. Bara det specifika programmet. Oavsett om trojanen installerar andra. Går inte att jailbreak:a vad jag vet. Rootkits och annat som är nere i kerneln och leker kan ej installeras i en sådan miljö.
Man kan få det att alltid vara garanterat virusfritt vid omstart av programmet.
Finns sidor med färdigkompilerade thinapp's program. www.thindownload.com är den enda jag vet, men de nyaste versionerna måste man kompilera själv.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 2 gånger.
Men Parvlon, om man kör virtuellt på minnet, finns det inte risk med att det blir svårt att flytta filerna då? Hur löser man det?
Jag har erfarenhet av att det brukar vara problem bland annat när man kör olika olika operativsystem i VirtualBox.
Jag har erfarenhet av att det brukar vara problem bland annat när man kör olika olika operativsystem i VirtualBox.
- Bjäbbmonstret
Själv har jag hittat mina på http://u3.com/
Jag har två USB-U3 minnen för ändamålet (varav det ena har jag gett till min son)!
Jag har två USB-U3 minnen för ändamålet (varav det ena har jag gett till min son)!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Portabla program för USB-minne?
Bjäbbmonstret skrev:Speciellt behöver jag bildbehandlingsprogram och jag vill INTE använda onlinetjänster.
<a href="http://www.google.se/search?q=portable+image+editing&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a">Den här sökningen</a> ger bland annat GIMP Portable (GIMP är nästan som Photoshop) och RealWorld Paint. Du kan själv kolla igenom träffarna. Synd att Paint.NET, som är det bästa windowsprogrammet som är gratis, inte finns för USB-minne.
Bjäbbmonstret skrev:(Och kom nu inte med Google-tips Barracuber. Jag HAR tillgång till officepaketet! )
Menar du MS Office? Tänk vad pengar ni skulle spara på att ersätta det med Open Office eller Zimbra eller Zoho eller ..... jaja jag ska sluta....
Fast om det är så att ni har en massa makron byggda i MS Office - då har Microsoft verkligen ett trumfkort, för då sitter ni antagligen fast i MS Office för all tid och evighet (så länge ingen open source-leverantör tar fram en migreringslösning). Läste om Göteborgs stad och Volvo Personvagnar som båda sitter fast i exakt den här situationen.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: Portabla program för USB-minne?
barracuber skrev:GIMP Portable (GIMP är nästan som Photoshop) och RealWorld Paint. Du kan själv kolla igenom träffarna. .
Just GIMP har jag prövat men det verkade lite onödigt stort för ändamålet. Jag behöver ingen lagerhantering och just den funktion jag behövde just då verkade ligga lite illa till i programmet.
barracuber skrev:Menar du MS Office? Tänk vad pengar ni skulle spara på att ersätta det med Open Office eller Zimbra eller Zoho eller ..... jaja jag ska sluta.... .
Jag håller med dig men det är en stor organisation och sånt förändras inte i en handvändning.
- Bjäbbmonstret
Hej!
I lokaltidningen stod det att en liten kommun hade 1000 datorer med Office-paketet på. En tredjedel inom administration, resten i skolor och liknande. Det stod att kommunen var för liten för att tjäna på att byta till OpenOffice.
Hälsningar
Lilla Gumman
I lokaltidningen stod det att en liten kommun hade 1000 datorer med Office-paketet på. En tredjedel inom administration, resten i skolor och liknande. Det stod att kommunen var för liten för att tjäna på att byta till OpenOffice.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Lilla Gumman skrev:
För liten? Hade de någon förklaring på vad de menade med det?
Gratis är väl alltid billigare än att betala. Det skulle vara om det ingår någon support för vanliga Office möjligen, men det gör det inte på vanliga licenser i alla fall, vad jag vet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Lilla Gumman skrev:
För liten? Hade de någon förklaring på vad de menade med det?
Gratis är väl alltid billigare än att betala. Det skulle vara om det ingår någon support för vanliga Office möjligen, men det gör det inte på vanliga licenser i alla fall, vad jag vet.
Det har säkert med att man måste utbilda om flera tusen anställda (minst en för varje dator)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Man har en IT-avdelning som är upplärd på Windows och kan inte dessa Open Office så måste man köpa in utbildningar eller kompetens. Man har också en massa anställda som är vana vid vanliga Office-paketet och som man nog räknar med att man måste skicka på kurs.
Det blir dessutom risk för kompitabilitetsproblem när man byter dokument med andra.
Det blir dessutom risk för kompitabilitetsproblem när man byter dokument med andra.
- Bjäbbmonstret
Har du USB 2, så tror jag inte ens att du kommer märka av att du kör från USB när du använder thinapp. Beroende på programmet, och hur det är kompilerat. Diskskrivnar tar ju avsevärt längre tid på usb-minnen än hårdiskar, men man kan kompilera det så att valfria mappar skrivs till hårddisken, temporärt. Bara användardata som inställningar, themes och så sparar man ju helst på USB'n. Testa med en demoversion, det är bara att ladda ner och köra. Tror inte att du kommer bli besviken, har använt demos från den sidan med mitt usbminne till många olika datorer, med olika operativsystem, och det har inte varit några problem. Behövs inte att lära sig något, du märker i mapparna hur det fungerar. Det är när man kompilerar själv, som det är bra om man förstår hur det fungerar. Testat med USB 1 oxå, och det går med bra, om man har lite tid över vid uppstart. Om du redan använder virtualbox, tror jag att du förstår hur det fungerar ganska snabbt. Plus att en clean installation av ett äldre windows i virtualbox är bra att ha, när man kompilerar sina egna program. Eftersom det inte blir så mycket meckande då.Bjäbbmonstret skrev:Men Parvlon, om man kör virtuellt på minnet, finns det inte risk med att det blir svårt att flytta filerna då? Hur löser man det?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret skrev:Man har en IT-avdelning som är upplärd på Windows och kan inte dessa Open Office så måste man köpa in utbildningar eller kompetens. Man har också en massa anställda som är vana vid vanliga Office-paketet och som man nog räknar med att man måste skicka på kurs.
Varför "räknar man nog med det"? Min gissning är att personalen ofta är van vid att man blir "skickad" på kurs och att ledningen på motsvarande sätt är van vid att man "skickar" folk på kurs.
Varför är båda grupperna så främmande för att personalen istället får sitta själva (eller i grupp!) med exempelvis:
- självstudiekurser på CD/DVD-skiva
multimedia-hemsida (med projektor!)
gruppprogramvara
digital konferens
Ett argument för att kurser är på annan plats än arbetssplatsen brukar vara miljöombytet. Personligen tycker jag dock det är ett ganska inskränkt för att inte säga bortskämt synsätt.
Bjäbbmonstret skrev:Det blir dessutom risk för kompitabilitetsproblem när man byter dokument med andra.
Det var exakt det jag menade när jag skrev detta.
jag skrev:Fast om det är så att ni har en massa makron byggda i MS Office - då har Microsoft verkligen ett trumfkort, för då sitter ni antagligen fast i MS Office för all tid och evighet (så länge ingen open source-leverantör tar fram en migreringslösning). Läste om Göteborgs stad och Volvo Personvagnar som båda sitter fast i exakt den här situationen.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Sverige verkar vara ett ovanligt MS-frälst land, speciellt inom offentliga sektorn. Både Tyskland och flera andra EU-länder har för länge sedan uppmanat den offentliga förvaltningen att gå över till open sourceprogramvara så långt som möjligt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Varför är båda grupperna så främmande för att personalen istället får sitta själva (eller i grupp!) med exempelvis:självstudiekurser på CD/DVD-skiva
multimedia-hemsida (med projektor!)
gruppprogramvara
digital konferens
Därför att jag tror att man behöver någon på plats som gör en genomgång och som man kan fråga. Sedan är det hugget som stucket om utbildningarna ska hållas på arbetsplatsen eller någon annanstans. Dessutom behövs det en support som kan systemet som man kan ringa när man börjar jobba med det.
Individuella självstudier är det sämsta alternativet i sådana här fall eftersom det är lätt gjort att tiden inte avsätts i tid i konkurrensen med annat som ska göras på arbetet.
jag skrev:Fast om det är så att ni har en massa makron byggda i MS Office( ...).
Jag tror inte att det handlar om just macron....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:08:07, redigerad totalt 2 gånger.
- Bjäbbmonstret
Ett tips till:
http://portableapps.com/apps/graphics_pictures
Men just de här har jag aldrig använt, så jag kan inte rekommendera GIMP, men det är ju många som använder det.
http://portableapps.com/apps/graphics_pictures
Men just de här har jag aldrig använt, så jag kan inte rekommendera GIMP, men det är ju många som använder det.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26