Hårtips?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rapchic » 2009-10-16 20:59:24

weasley skrev:Schampookaka (ingen plastflaska, inget onödigt vatten) utan SLS finns på Lush: http://www.lush.se/2736%20Squeaky%20Green.html

Balsam som inte alls funkar som vanliga balsam och gör håret alldeles oljigt utan bara gör det fräscht och fantastiskt finns också på Lush: http://www.lush.se/2019%20Retread.html

Funderar själv på att skaffa någon sorts hårnät för att inte slita på håret mot kudden. BD, har du några tankar kring detta?

tack för sidan nästan allt är märkt vegan, såå enkelt (och det verkar billigt me... eh ialllafall drygt så det blir billigt i slutändan)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav sugrövmanövern » 2009-10-16 21:03:16

Angående blekning och att underhålla olika färger:

Nu sitter jag med en ful pagefrisyr och väntar på att håret ska växa ut. Bleka hela håret är inte en bra idé, det blir så lätt att det går fel när man ska bleka utväxten. Så att delar av håret blir dubbelblekt och skört.

Sedan så börjar de olika färgerna blanda sig med varandra efter ett tag, när man tvättar håret, och man får någon skum grön-rosa-gul kulör.

(Fast lithiummedicinering var dödsstöten, då tappade jag 2/3 av mitt hår med rötterna, samt att det blev skört och gick av här och där).

Så det som gäller för mig i framtiden är clip on extensions i min naturliga bruna hårfärg. Och så håller jag på att leta blonda clip on slingor som man kan färga i extrema färger...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav rapchic » 2009-10-16 21:06:19

sugrövmanövern skrev:Angående blekning och att underhålla olika färger:

Nu sitter jag med en ful pagefrisyr och väntar på att håret ska växa ut. Bleka hela håret är inte en bra idé, det blir så lätt att det går fel när man ska bleka utväxten. Så att delar av håret blir dubbelblekt och skört.

Sedan så börjar de olika färgerna blanda sig med varandra efter ett tag, när man tvättar håret, och man får någon skum grön-rosa-gul kulör.

(Fast lithiummedicinering var dödsstöten, då tappade jag 2/3 av mitt hår med rötterna, samt att det blev skört och gick av här och där).

Så det som gäller för mig i framtiden är clip on extensions i min naturliga bruna hårfärg. Och så håller jag på att leta blonda clip on slingor som man kan färga i extrema färger...

tyckte jag hittade massa blonda slingor när jag sökte på internet, nån speciel prisgrupp (då jag söker efter långa slingor kanske jag hittar nått) gissar på 100% riktigt hår?

förresten om man binder clipsen själv kan man hitta hår som är ca 70 cm?
rapchic

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-16 21:46:18

rapchic skrev:
weasley skrev:Schampookaka (ingen plastflaska, inget onödigt vatten) utan SLS finns på Lush: http://www.lush.se/2736%20Squeaky%20Green.html

Balsam som inte alls funkar som vanliga balsam och gör håret alldeles oljigt utan bara gör det fräscht och fantastiskt finns också på Lush: http://www.lush.se/2019%20Retread.html

Funderar själv på att skaffa någon sorts hårnät för att inte slita på håret mot kudden. BD, har du några tankar kring detta?

tack för sidan nästan allt är märkt vegan, såå enkelt (och det verkar billigt me... eh ialllafall drygt så det blir billigt i slutändan)

Den där från lush, innehåller ändå en anjonisk tensid. De reser fjällskiktet på håret, vilket inte katjoniska tensider (i balsam) eller nonjoniska tensider (ex sockertensid) gör.

Det har diskuterats på olika hårforum att/om Sodium coco sulfat är snudd på lika illa som sodium laureth/lauryl sulfat.

Däremot så kan andra ämnen i en produkt, som mer olja, göra att det känns bra och ge skydd.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sugrövmanövern » 2009-10-16 21:50:21

rapchic skrev:förresten om man binder clipsen själv kan man hitta hår som är ca 70 cm?

Jag har iaf sett hår som är 60 cm långt lite här och där... jo det måste vara 100% äkta, annars fäster inte färgen. Jag känner mig för virrig just nu för att kunna söka, så länka gärna om du hittar något som sitter på clips och verkar gå att färga. Spelar inte så stor roll vad det kostar, ska ha kanske 6-10 slingor eller så tror jag.

Jag såg någon form av hår som var till för att tillverka egna slingor eller större sjok som var i en neutral ljus färg. Men minns så klart inte var jag såg det :!: .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-16 21:52:57

rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:Det finns en från Weleda, men den är mer uttorkande än den man kan göra själv.

olja eller?

Det är mer olja i min. Men det är olja i alla/de flesta schampon, annars blir håret för uttorkat.

Jag har vatten (eller örtinfusion), sockertensid, oljor, glycerin och konserveringsmedel i mitt schampo. Det kan bli väldigt rent av det om man vill (alltså rent från fett/olja).
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-16 21:57:19

rapchic skrev:ok har ingen aning om hur silikonserium används eller ens vad det är.. men det lät intressant, vilken slags olja använder man?
jag har raps och olivolja hemma (och linfröolja men den änvänder jag som kosttilskott)

(såg framför mig att man använde flera deciliter åt gången typ :roll: iblend skenar fantasin iväg)

kammar/borstar man in oljan eller använder man händerna
(känns som om den skulle fördelas bättre med en kan men vara skonsammare med händerna)

Missade svar här, har min vanliga hjärndimma.

Som kur, använd mycket olja. En del kan mätta håret med olja, andra kan inte ta mer än att det ser lite oljigt ut, för att få ur det.
Ta gärna olja i fuktigt hår, fäst till en knut och ha det länge.
Med uppsatt hår kan man ha i en hel del saker utan att det syns ^_^

Som skydd och smörj, ta några droppar i handflatorna och kamma in med fingrar och händer. En del kan bara ta ett par droppar, andra kan ta en halv tsk.

Använd inte silikon. Det täpper till så att fukt ej kommer in, och kräver SLS för att tvättas bort. Samt gör att man inte ser att håret är torrt (=skadas utan att man ser det förrän för sent).
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-16 21:58:30

rapchic skrev:kankse är det bäst att sova i utsläppt då och då och flätat i en eller flera flätor då och då så att håret inte slits på samma ställe hela tiden?

Jag skulle göra det. Eftersom jag har sett ökat slitage på ytterhåret sedan jag började sova i fläta.

Men får tänka sig för så att man inte kastar sig omkring i sängen, det brukar gå bra. I alla fall om man är vaken när man vänder sig.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-16 22:01:20

weasley skrev:Funderar själv på att skaffa någon sorts hårnät för att inte slita på håret mot kudden. BD, har du några tankar kring detta?

Ja, gör en tub av en bit silkigt satintyg.
Snörp ihop ena änden, fålla och sätt resår i andra.
Jättebra.

Eller gör en stor rundel, fålla (på något sätt) ytterkanten och trä i resår.

Nät tror jag sliter (men är bra om man har kortare hår och frisyr man vill bevara).

Sängkläder och pyjamas i silkigt satin fungerar bra om man vill sova med fritt hår.
Bror Duktig

Inläggav rapchic » 2009-10-16 22:03:32

Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:ok har ingen aning om hur silikonserium används eller ens vad det är.. men det lät intressant, vilken slags olja använder man?
jag har raps och olivolja hemma (och linfröolja men den änvänder jag som kosttilskott)

(såg framför mig att man använde flera deciliter åt gången typ :roll: iblend skenar fantasin iväg)

kammar/borstar man in oljan eller använder man händerna
(känns som om den skulle fördelas bättre med en kan men vara skonsammare med händerna)

Missade svar här, har min vanliga hjärndimma.

Som kur, använd mycket olja. En del kan mätta håret med olja, andra kan inte ta mer än att det ser lite oljigt ut, för att få ur det.
Ta gärna olja i fuktigt hår, fäst till en knut och ha det länge.
Med uppsatt hår kan man ha i en hel del saker utan att det syns ^_^

Som skydd och smörj, ta några droppar i handflatorna och kamma in med fingrar och händer. En del kan bara ta ett par droppar, andra kan ta en halv tsk.

Använd inte silikon. Det täpper till så att fukt ej kommer in, och kräver SLS för att tvättas bort. Samt gör att man inte ser att håret är torrt (=skadas utan att man ser det förrän för sent).

äre vanlig matlagningsolja (rallpressad raps eller olivolja) eller nått man köper bara för håret?
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-16 22:05:20

Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:

Den där från lush, innehåller ändå en anjonisk tensid. De reser fjällskiktet på håret, vilket inte katjoniska tensider (i balsam) eller nonjoniska tensider (ex sockertensid) gör.

Det har diskuterats på olika hårforum att/om Sodium coco sulfat är snudd på lika illa som sodium laureth/lauryl sulfat.

Däremot så kan andra ämnen i en produkt, som mer olja, göra att det känns bra och ge skydd.

fattade inte sidan du länkade till tidigare, är det schampokakan eller balsamet som är dåligt, då balsamet inte var vegan så jag skulle nog köpa en vegan variant därifrån om jag skulle köpa balsam

synd om dom inte är bra, verkade som praktiska produkter
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 2 gånger.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-16 22:06:56

sugrövmanövern skrev:
rapchic skrev:förresten om man binder clipsen själv kan man hitta hår som är ca 70 cm?

Jag har iaf sett hår som är 60 cm långt lite här och där... jo det måste vara 100% äkta, annars fäster inte färgen. Jag känner mig för virrig just nu för att kunna söka, så länka gärna om du hittar något som sitter på clips och verkar gå att färga. Spelar inte så stor roll vad det kostar, ska ha kanske 6-10 slingor eller så tror jag.

Jag såg någon form av hår som var till för att tillverka egna slingor eller större sjok som var i en neutral ljus färg. Men minns så klart inte var jag såg det :!: .

då undrar jag om 60 cm långa slingor ser konstigt ut på ca 73 cm långt hår? (har alldrig testat så jag vet inte)

ska hålla utkik efter blonda slingor.. hur långa ville du ha dom ungefär (du kanske sagt det tidigare är lite trött nu)
rapchic

Inläggav weasley » 2009-10-16 22:16:41

rapchic skrev:fattade inte sidan du länkade till tidigare, är det schampokakan eller balsamet som är dåligt, då balsamet inte var vegan så jag skulle nog köpa en vegan variant därifrån om jag skulle köpa balsam

synd om dom inte är bra, verkade som praktiska produkter

Det ÄR ruggigt praktiska produkter och jag är mycket nöjd konsument av deras grejer. Jag tror att BD hade invändningar mot schampoot eftersom det innehåller Sodium Coco Sulfat. Det är besläktat med SLS men görs från kokosnöt istället för helsyntetiskt.

Att man använder SLS är egentligen inte så konstigt eftersom det är en väldigt effektiv rengörare som fungerar bra redan i små doser, dvs den är billigare att använda än det mesta andra eftersom det bara behövs litegrann. SLS används i höga koncentrationer för att rengöra från olja i bilverkstäder tex. Det är naturligtvis MYCKET lägre koncentrationer i ett schampoo!

Det mesta på Lush finns i minst en veganvariant så du kommer nog hitta något balsam!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-16 22:17:52

rapchic, det var schampokakan jag kommenterade.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-16 22:24:28

rapchic igen:
Jag gillar inte rapsolja, tycker att det är kletigt.
Jag såg nyligen att det innehåller stor andel linolensyra, vilket även linolja innehåller, och som verkar vara det som gör att en olja är torkande och kan ge en "fernissehinna".

Så jag undviker allt med mer än 1 % linolensyra om det ska vara i håret mellan tvättar.

Obs, linolsyra är inte samma som linolensyra.

Jag skulle använda jojobaolja eller kameliaolja.
Jag köper kameliaolja från UK, det finns inte (vad jag har hittat) att få tag på Sverige. Eller jo, det har kommit någon hudprodukt som heter "Silkia" från något känt sminkmärke. Det ska vara ren kameliaolja. (Camellia.)
Kameliaolja innehåller hög andel oljesyra, vilket även olivolja gör (fast det har inte lika mycket).

En del gillar kokosolja/kokosfett, men jag tycker inte det fungerar bra (blir stelt), kanske för att det är i fast form under 24 grader, vilket det är i hårtopparna.

Jojoba och kamelia luktar inte salladsdressing. Det är det värsta med olivoljan :/ Samma med kallpressad avokadoolja (som annars också är bra).

Min hud gillar inte oljor med stark lukt har jag märkt. Det kliar av mandelolja, sesamolja, olivolja, avokadoolja, aprikoskärnolja. Men inte av jojoba, kamelia, riskli, tistel.
Bror Duktig

Inläggav sugrövmanövern » 2009-10-16 23:25:55

rapchic skrev:då undrar jag om 60 cm långa slingor ser konstigt ut på ca 73 cm långt hår? (har alldrig testat så jag vet inte)
Det borde kunna funka, man kan ju klippa till dem om de är för tvärt "avhuggna", så de smälter in liksom. Mitt egna hår är bara 10-15 cm och jag har förlängningar som är 45 cm. Funkar ok.

rapchic skrev:ska hålla utkik efter blonda slingor.. hur långa ville du ha dom ungefär (du kanske sagt det tidigare är lite trött nu)
45 cm räcker. Gör inget om de är längre, det går ju att klippa dem.

Är även intresserad av färgade slingor i äkta hår, om du råkar snubbla över det. Tex knallrosa, turkos, lila etc.
sugrövmanövern

Inläggav honeysquid » 2009-10-16 23:28:47

Bror Duktig skrev:På Indian food house i GBG [...] Där finns även ren henna mycket billigare än hälskostens fuskmärken.

Hur vet du att det är ren henna? Nu blir jag mycket intresserad. Vill byta från Herbique till Body Art Quality men beställa över nätet är för dyrt.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid

Anslöt: 2009-07-31

Inläggav rapchic » 2009-10-16 23:41:17

honeysquid skrev:
Bror Duktig skrev:På Indian food house i GBG [...] Där finns även ren henna mycket billigare än hälskostens fuskmärken.

Hur vet du att det är ren henna? Nu blir jag mycket intresserad. Vill byta från Herbique till Body Art Quality men beställa över nätet är för dyrt.

hur dyrt får det vara? detta verkar vara ren henna http://www.grongava.se/shop/product/henna-harfarg-rod
(vet inte vad du räknar som dyrt men jag tycker inte det verkar dyrt)
rapchic

Inläggav honeysquid » 2009-10-16 23:48:40

rapchic skrev:hur dyrt får det vara? detta verkar vara ren henna http://www.grongava.se/shop/product/henna-harfarg-rod

det var inte så dyrt, men jag vill gärna kolla på innehållsförteckningar och sånt och gärna fråga den som säljer, lite paranoid när det gäller just mitt hår :P det var ett bra tips dock, ska ta det i beaktning!
honeysquid

Inläggav honeysquid » 2009-10-16 23:49:55

Lägger bara till inte till någon speciell att oliv- samt rapsolja inte har rätt sammansättning för att tränga in i hårstået, enligt en frisör jag pratade med... det mjuka resultatet är enbart kosmetiskt :)
honeysquid

Inläggav rapchic » 2009-10-17 0:01:28

sugrövmanövern skrev:
rapchic skrev:då undrar jag om 60 cm långa slingor ser konstigt ut på ca 73 cm långt hår? (har alldrig testat så jag vet inte)
Det borde kunna funka, man kan ju klippa till dem om de är för tvärt "avhuggna", så de smälter in liksom. Mitt egna hår är bara 10-15 cm och jag har förlängningar som är 45 cm. Funkar ok.

rapchic skrev:ska hålla utkik efter blonda slingor.. hur långa ville du ha dom ungefär (du kanske sagt det tidigare är lite trött nu)
45 cm räcker. Gör inget om de är längre, det går ju att klippa dem.

Är även intresserad av färgade slingor i äkta hår, om du råkar snubbla över det. Tex knallrosa, turkos, lila etc.

kan inte sova pga förkylningen så jag letade lite åt dig, tror de flesta är äkta men är ej säker.
http://www.harshoppen.se/item.aspx?group=1&type=3&artid=13
http://www.finehair.se/visa_produkt.asp?id=871&t=Klara+Clip-On+4cm+bred+slinga+fr%E5n%3A
http://www.madamelepink.com/clipinstreaksse.html
"madam" har starka färger i äkta hår inte bara naturliga färger.
http://www.hairpalace.eu/blond-slingor-p-47.html
ej säker på denna
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-17 0:03:21

honeysquid skrev:
rapchic skrev:hur dyrt får det vara? detta verkar vara ren henna http://www.grongava.se/shop/product/henna-harfarg-rod

det var inte så dyrt, men jag vill gärna kolla på innehållsförteckningar och sånt och gärna fråga den som säljer, lite paranoid när det gäller just mitt hår :P det var ett bra tips dock, ska ta det i beaktning!

det jag tyckte om med denna sida var att dom ahde innehållsförteckning till höger och där står det "Lawsonia Inermis", minns inte vad henna hette på latin men du aknske minns?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:57:59, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-17 0:07:13

honeysquid skrev:Lägger bara till inte till någon speciell att oliv- samt rapsolja inte har rätt sammansättning för att tränga in i hårstået, enligt en frisör jag pratade med... det mjuka resultatet är enbart kosmetiskt :)

ok jag är trött. menar du att man kan använda raps och olivolja eller inte, eller menar du att det inte har någon effekt (utom kosmetisk)?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-17 0:17:41

Bror Duktig skrev:rapchic igen:
Jag gillar inte rapsolja, tycker att det är kletigt.
Jag såg nyligen att det innehåller stor andel linolensyra, vilket även linolja innehåller, och som verkar vara det som gör att en olja är torkande och kan ge en "fernissehinna".

Så jag undviker allt med mer än 1 % linolensyra om det ska vara i håret mellan tvättar.

Obs, linolsyra är inte samma som linolensyra.

Jag skulle använda jojobaolja eller kameliaolja.
Jag köper kameliaolja från UK, det finns inte (vad jag har hittat) att få tag på Sverige. Eller jo, det har kommit någon hudprodukt som heter "Silkia" från något känt sminkmärke. Det ska vara ren kameliaolja. (Camellia.)
Kameliaolja innehåller hög andel oljesyra, vilket även olivolja gör (fast det har inte lika mycket).

En del gillar kokosolja/kokosfett, men jag tycker inte det fungerar bra (blir stelt), kanske för att det är i fast form under 24 grader, vilket det är i hårtopparna.

Jojoba och kamelia luktar inte salladsdressing. Det är det värsta med olivoljan :/ Samma med kallpressad avokadoolja (som annars också är bra).

Min hud gillar inte oljor med stark lukt har jag märkt. Det kliar av mandelolja, sesamolja, olivolja, avokadoolja, aprikoskärnolja. Men inte av jojoba, kamelia, riskli, tistel.

vet du om Camellia oljan är från tebusken (camellia senisis), vanlig kamelia (camellia japonica) eller hampa (camellia sativa)?
då man kanske helldre kan hitta på deras svenska namn (ex har jag sett hampaolja någonstans).

jag evt då att man gör olja både av tebuskens frön och av hampa frön
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Återgå till Intressanta intressen

Logga in