Upprörd när folk kommer med faktafel
56 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Jag kan bli rasande för att jag saknar förmåga att argumentera effektivt.
Jag har inte det språket som krävs, och jag klarar inte alla de härskartekniker som används mot mig.
Jag blir också väldigt frustrerad av sådant som rena faktafel som påstås (exemplet med "cyckel"...).
Även av total tvärsäkerhet.
Min faster sade en gång: "tvärsäkerhet får mig att tvivla" och det stämmer gott för mig också.
Fast jag kanske själv framstår som tvärsäker fast jag inte är det. Jag är dock rätt tvärsäker på att det inte finns enkla och okomplexa sanningar
Förr kunde jag visa min frustration, ja även få frustrationsutbrott av detta. Men nu för tiden tjafsar jag mindre, och lägger mer band på min frustration och uppretadhet.
Ibland t.o.m. skiter jag i saker för att "det är inte lönt".
Jag glömmer inte diskussionen om perkolator och termostat från min vuxendagstid. Jag och två av ledarna diskuterar hur perkolatorn fungerar. Då ansluter en och säger "termostat, NEJ, det är en perkolator, den VET när kaffet är slut, och slutar då bubbla!". Hon vägrade lyssna eller fatta. Perkolatorn VET och det beror INTE på någon manick.
Eller i diskussioner när man kommer med kritik och källa: "haha tror du på allt folk säger" (om ngn riktigt kunnig som brukar kallas för god källa) eller "tror du på allt du ser på TV" eller "på internet står vad som helst haha, tror du på allt".
Vad är det för jävla argument?
Jag har inte det språket som krävs, och jag klarar inte alla de härskartekniker som används mot mig.
Jag blir också väldigt frustrerad av sådant som rena faktafel som påstås (exemplet med "cyckel"...).
Även av total tvärsäkerhet.
Min faster sade en gång: "tvärsäkerhet får mig att tvivla" och det stämmer gott för mig också.
Fast jag kanske själv framstår som tvärsäker fast jag inte är det. Jag är dock rätt tvärsäker på att det inte finns enkla och okomplexa sanningar
Förr kunde jag visa min frustration, ja även få frustrationsutbrott av detta. Men nu för tiden tjafsar jag mindre, och lägger mer band på min frustration och uppretadhet.
Ibland t.o.m. skiter jag i saker för att "det är inte lönt".
Jag glömmer inte diskussionen om perkolator och termostat från min vuxendagstid. Jag och två av ledarna diskuterar hur perkolatorn fungerar. Då ansluter en och säger "termostat, NEJ, det är en perkolator, den VET när kaffet är slut, och slutar då bubbla!". Hon vägrade lyssna eller fatta. Perkolatorn VET och det beror INTE på någon manick.
Eller i diskussioner när man kommer med kritik och källa: "haha tror du på allt folk säger" (om ngn riktigt kunnig som brukar kallas för god källa) eller "tror du på allt du ser på TV" eller "på internet står vad som helst haha, tror du på allt".
Vad är det för jävla argument?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Miche skrev:Kvasir skrev:Frågan är om inte aspergare har en större sannolikhet att vara den som kommer på det nya sättet och de som sätter sig emot oftare är NT?
Jag har inte heller något underlag för det påståendet, men nog känns det som om entisar oftare är emot smartare lösningar, kanske för att de känner sig om-/överkörda eller mindre intelligenta...
En del aspergare kan nog vara tvärtom också. Sannolikheten att aspergare är antingen eller är nog stor.
- Bror Duktig
Jag brukade bli arg på faktafel när jag var barn. Nu blir jag mer bekymrad eller irriterad.
Senast idag när jag läste min termodynamikbok retade jag upp mig på att den refererade till ekvation nummer x (minns inte numret) och så var det inte en ekvation som var numrerad med x utan en olikhet. Oerhört irriterande.
Senast idag när jag läste min termodynamikbok retade jag upp mig på att den refererade till ekvation nummer x (minns inte numret) och så var det inte en ekvation som var numrerad med x utan en olikhet. Oerhört irriterande.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Bror Duktig skrev:Miche skrev:Kvasir skrev:Frågan är om inte aspergare har en större sannolikhet att vara den som kommer på det nya sättet och de som sätter sig emot oftare är NT?
Jag har inte heller något underlag för det påståendet, men nog känns det som om entisar oftare är emot smartare lösningar, kanske för att de känner sig om-/överkörda eller mindre intelligenta...
En del aspergare kan nog vara tvärtom också. Sannolikheten att aspergare är antingen eller är nog stor.
Absolut, men min hypotes var att bland dem som kommer med nya idéer och blir bemötta på det sättet, så är aspergare överrepresenterade. Men det är förmodligen så att dessa också huvudsakligen hör till någon viss undertyp av aspergare. T.ex. krävs kreativitet och att inte vara blyg i sådana situationer.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Bror Duktig skrev:Miche skrev:[quote="Kvasir"]Frågan är om inte aspergare har en större sannolikhet att vara den som kommer på det nya sättet och de som sätter sig emot oftare är NT?
Absolut, men min hypotes var att bland dem som kommer med nya idéer och blir bemötta på det sättet, så är aspergare överrepresenterade. Men det är förmodligen så att dessa också huvudsakligen hör till någon viss undertyp av aspergare.[/quote]
Ok, det håller jag med om helt. (EDIT: att jag också tror på alltså ^_^)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 2 gånger.
- Bror Duktig
Kvasir skrev:Absolut, men min hypotes var att bland dem som kommer med nya idéer och blir bemötta på det sättet, så är aspergare överrepresenterade. Men det är förmodligen så att dessa också huvudsakligen hör till någon viss undertyp av aspergare. T.ex. krävs kreativitet och att inte vara blyg i sådana situationer.
Jag har inte heller några som helst belägg för att detta är sant. Däremot kan jag exemplifiera med en anekdotisk historia.
Min farsgubbe är en av dem som gärna är 5-10 år före sin tid med diverse praktiska detaljer. Det är frustrerande för honom på två sätt:
1) Ingen vågar hoppa på hans tåg eftersom "vi har ju gjort SÅHÄR och det har alltdi funkat". Trots att hans produkter oftast är bevisat bättre och även billigare (han har importerat olika miljövänliga saker i omgångar, produkter som testats och används i stor skala på kontinenten) så är motståndet mot nya saker häpnadsväckande stort.
2) Eftersom han inte har den blekaste aning om hur det sociala funkar har han säkert blivit "bortglömd" några gånger där han inte borde blivit bortglömd. Han accepterar inte psykiatriska diagnoser utan anser att världen är emot honom (vissa paranoida tankar som på sätt och vis kan ha fog för sej) istället.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag blir väldigt irriterad och ältar länge, de tillfällen då jag har blivit ordentligt UPPLÄXAD med felaktig info. Typ skrattad åt för att jag "tror fel".
Som elev inom vården råkade jag ut för det en gång när jag påstod att enäggstvillingar bestod av ett ägg och en spermie (som delar sig i till två senare).
Sköterskorna blev arga på mig till slut och sade att jag måste förstå att de hade rätt, de hade faktiskt mer utbildning. De menade "enäggstvilling är ett ägg och två spermier".
Upprättelsen kom direkt, då sköterskorna vid fikat frågade flera läkare som satt med, om de kunde rätta mig.
Gissa min känsla när läkarna berättade hur det låg till ^_^
Så slutar det ju oftast inte, utan i stället med att jag ältar.
Som elev inom vården råkade jag ut för det en gång när jag påstod att enäggstvillingar bestod av ett ägg och en spermie (som delar sig i till två senare).
Sköterskorna blev arga på mig till slut och sade att jag måste förstå att de hade rätt, de hade faktiskt mer utbildning. De menade "enäggstvilling är ett ägg och två spermier".
Upprättelsen kom direkt, då sköterskorna vid fikat frågade flera läkare som satt med, om de kunde rätta mig.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Som elev inom vården råkade jag ut för det en gång när jag påstod att enäggstvillingar bestod av ett ägg och en spermie (som delar sig i till två senare).
Hahahahahalol! Gyllene! Oslagbart!
Påminner mej om när min svensklärarinna i åttan påstod att "komposition" betyder "musikstycke" medan jag envisades med att det faktiskt betyder "sammansättning". Facit sade "musikstycke" och jag kan än i denna dag inte smälta att denna totalt inkorrekta uppgift förekommer i svenskundervisningen!
Min bror fick rätta läraren i sjätte klass, när hon påstod att walesiska är en dialekt av engelska. Bror visste att det är ett keltiskt språk.
En annan kul grej är när mor hade en dispyt med mormor. För att bevisa att mor hade rätt tog hon fram boken och pekade så mormor skulle se att mor hade rätt. Mormors reaktion? "Det står fel i boken". LOL!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Jag blir väldigt irriterad och ältar länge, de tillfällen då jag har blivit ordentligt UPPLÄXAD med felaktig info. Typ skrattad åt för att jag "tror fel".
Såna där faktafel hatar jag och blir bara irriterad när jag läser(nu också). Personer inom sin profession bör ha koll på elementära delar inom sin profession. Om man arbetar som sjuksköterska ska man veta grunderna efter utbildning. Man ska åtminstone förstå att man har fel om någon påminner en.. Jag skulle aldrig förlåta mig själv för ett så pinsamt faktafel..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Sjuksköterskor är banne mig det mest korkade och okunniga folkslag som finns! De skall hålla sig till att kolla blodtryck och sådant. Undersköterskor är värst, för de är de som tror sig vara duktigast i världen och läxar upp folk till höger och vänster.
(Jag känner dock en par undersköterskor som inte är så, det finns hopp där ute!).
Jag blir kränkt varje gång jag söker vård. Här om dagen lovade en doktor att det inte var något konstigt alls med mina lymfkörtlar. På min fråga om varför de ömmade sade han "Ja det vet jag inte". På min fråga om varför jag uppvisar typ alla symptom på sköldkörteldysfunktion svarade han "Själen och kroppen hör ihop på många sätt om du förstår vad jag menar".
Så jag får väl åka på kristallhealingläger då .
(Jag känner dock en par undersköterskor som inte är så, det finns hopp där ute!).
Jag blir kränkt varje gång jag söker vård. Här om dagen lovade en doktor att det inte var något konstigt alls med mina lymfkörtlar. På min fråga om varför de ömmade sade han "Ja det vet jag inte". På min fråga om varför jag uppvisar typ alla symptom på sköldkörteldysfunktion svarade han "Själen och kroppen hör ihop på många sätt om du förstår vad jag menar".
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Sjuksköterskor är banne mig det mest korkade och okunniga folkslag som finns! De skall hålla sig till att kolla blodtryck och sådant. Undersköterskor är värst, för de är de som tror sig vara duktigast i världen och läxar upp folk till höger och vänster.
Alltså, lägg till läkare på den där listan med de mest korkade.
Jag undrar hur f*n de har klarat sin utbildning.
Jag är i liknande sits som du.
De vill ju inte ens ta prover. De tar det som visar det mest vanliga och uppenbara, sedan vägrar de ta mer, utan säger "det är så ovanligt så det struntar vi i". Jaha, de får nog ta en kurs i statistik då. Jag tror inte att det liksom är lika ovanligt bland de som uppvisar symptomen men inte syns på de vanliga proverna...
Den där läkaren du gick till, borde veta hur vanligt det är att det är FYSISK sjukdom som leder till dåligt psykiskt mående. Jag tror banne mig att det är det vanligaste när det gäller långtidspsyksjuka.
Förresten, jag är utbildad till undersköterska LOL Fast har bara jobbat med det 10 månader, till personalen fick mig sparkad. Lögner, skvaller, mobbing. Inte bra att jobba med.
Angående kristallhealing, så fick jag tips om frekvensbehandling igår. ^_^
- Bror Duktig
Kognitiv dissonans är ett intressant fenomen, det dyker upp allt oftare i för många sammanhang (upplever jag det som). Jag ser det allt oftare hos andra och hos mig själv. Det kan förvisso bero på att jag grötar ner mig i allt fler ämnen när jag försöker förstå. Då kan skallen bli "tjock" och det blir rörigt att hålla isär allt.
Jag blir inte upprörd över faktafel.
Jag blir lite gladare när någon försöker rätta mig med logik.
Min utgångspunkt kring det mest är: Jag har fel!.
Det har hänt att jag medvetet sagt faktafel för att se om någon ens lyssnar.
Jag har faktiskt förlorat en argumentation om resultatet av 30 dividerat med ½ (som är lika med 60). Visst hade jag rätt, dock förlorade jag själva diskussionen. Ganska... pinsamt dåligt.
Jag blir inte upprörd över faktafel.
Jag blir lite gladare när någon försöker rätta mig med logik.
Min utgångspunkt kring det mest är: Jag har fel!.
Det har hänt att jag medvetet sagt faktafel för att se om någon ens lyssnar.
Jag har faktiskt förlorat en argumentation om resultatet av 30 dividerat med ½ (som är lika med 60). Visst hade jag rätt, dock förlorade jag själva diskussionen. Ganska... pinsamt dåligt.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Det är en sak att ha rätt. En annan att övertyga om sin ståndpunkt.
Den gamle grekiske retorikern Demosthenes stod en gång åtalad för något brott (vilket kommer jag inte ihåg) och förde sin egen talan. Han höll en lång och övertygande argumentation för att han var oskyldig, och alla församlade applåderade och insåg att det var alldeles uppenbart att han var oskyldig. När applåderna väl hade lagt sig så tog han till ordet igen, för att denna gång hålla en lång och lika övertygande argumentation om varför han i själva verket var skyldig till brottet. De församlade förvånades först men insåg snabbt att det var fråga om ett retoriskt mästerstycke, och applåderade ännu mera än tidigare. Demosthenes tog så till orda en tredje gång, och argumenterade ännu mera övertygande än tidigare för att båda hans två tidigare argumentationer var felaktiga.
Den gamle grekiske retorikern Demosthenes stod en gång åtalad för något brott (vilket kommer jag inte ihåg) och förde sin egen talan. Han höll en lång och övertygande argumentation för att han var oskyldig, och alla församlade applåderade och insåg att det var alldeles uppenbart att han var oskyldig. När applåderna väl hade lagt sig så tog han till ordet igen, för att denna gång hålla en lång och lika övertygande argumentation om varför han i själva verket var skyldig till brottet. De församlade förvånades först men insåg snabbt att det var fråga om ett retoriskt mästerstycke, och applåderade ännu mera än tidigare. Demosthenes tog så till orda en tredje gång, och argumenterade ännu mera övertygande än tidigare för att båda hans två tidigare argumentationer var felaktiga.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Danne skrev:Oavsett hur säker jag kan vara på någonting så har jag alltid inställningen att "det är min uppfattning", eller " är var jag fått lära mig".
Jag är alltid extremt noggrann med detta, då jag själv inte kan garantera att den jag hört det ifrån inte haft fel, eller förvanskat faktan på något sätt.
Jag försöker oftast alltid få fram det i både tal och skrift, vilket kan göra att motståndare i argumentationer ser det som ett svaghetstecken, att jag inte är säker på min sak. Detta är dock ett misstag från deras sida.
Det här kunde jag ha skrivit själv. Resten av inlägget också.
Mjo, kunde vara jag som skrivit det där med. Jag har hela tiden i bakhuvudet att allting är relativt. Ibland blir folk förbannade på mig och missuppfattar mig som "kappvändare", men det är helt fel. Jag försöker alltid se saker "uppifrån", jag kan inte föredra att bli kallad "lojal" framför att vara sanningsenlig.
Senast redigerad av olgis 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Som när folk säger att "så är det för det stod i tidningen". Som om tidningar aldrig har fel. Grrrrrr
Och just nu har vi en rätt så turbulent tid på jobbet när mycket rykten går. Då kan någon tvärsäkert påsta att så här är det för det har jag hört. Men sen kan de inte tala om vem som sagt det. Och någon annan säger motsatsen.
Måste man vara aspig för att bli irriterad av sådant?
Och just nu har vi en rätt så turbulent tid på jobbet när mycket rykten går. Då kan någon tvärsäkert påsta att så här är det för det har jag hört. Men sen kan de inte tala om vem som sagt det. Och någon annan säger motsatsen.
Måste man vara aspig för att bli irriterad av sådant?
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
- Linus_på_linjen
- Anslöt: 2007-10-13
Bror Duktig skrev:Alltså, lägg till läkare på den där listan med de mest korkade.
En chaffiskollega till mig bröt högerarmen.
Läkarna tyckte inte han behövde sjukskrivas efter gipsningen.
- Men du kör ju bara lastbil.
- Hur ska jag växla lastbilen hade du tänkt? Och hur ska jag lasta och lossa lastbilen?
- Va, måste ni lasta och lossa själva ?
- Ja, trodde du jultomten gjorde det eller ?
Många läkare verkar ha jäkligt svårt att fatta att alla inte jobbar i en kontorsmiljö mellan 09-17 på dagarna.
Snacka om snäva referensramar.
Linus_på_linjen skrev:Som när folk säger att "så är det för det stod i tidningen". Som om tidningar aldrig har fel. Grrrrrr
Eller som när man snackar om trafikregler, och någon säger att dom har rätt för dom frågat en polis.
Bortsett från trafikpolisen så är dom flesta poliser ganska kassa på trafikregler, och i många fall även när det handlar om allmän lag och rätt.
När jag arbetade på polisen så berättade lokala trafikpolisenheten för mig om vilka svar dom fick när dom ställde kontrollfråga till nya poliser vid den lokala inskolningen.
Då var det många poliser som svarade att man fick köra runt med 0,2mm mönsterdjup, och 1 promille alkohol i blodet.
Detta var alltså efter 3 år på polishögskolan, och var färdiga poliser, redo att böta andra för trafikbrott.
Jag fick även se hur pass illa dom körde också, majoriteten av dom.
Och nej, de flesta skador uppkom under lek, slarv och parkeringskador, och inte vid tjänsteutövning.
Så att välja rätt "expert" som källa är inte alltid helt solklart.
Många tror t.ex. att poliser kan det här med lag och rätt, men dom kan oftast bara de vanliga ordningsbrotten, som behövs för deras bit av arbetet. (Och även då är det rätt ytlig kunskap.)
I det fallet är det oftast bättre att fråga en advokat istället.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Bror Duktig skrev:Alltså, lägg till läkare på den där listan med de mest korkade.
- Hur ska jag växla lastbilen hade du tänkt? Och hur ska jag lasta och lossa lastbilen?
Många läkare verkar ha jäkligt svårt att fatta att alla inte jobbar i en kontorsmiljö mellan 09-17 på dagarna.
Ha, ha, ha...jag hade inte ens tänkt på det, men nu framstår det som rent självklart att chaffisarna lastar och lossar själva...man tycker ju att en läkare borde fatta det.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Eller som när man snackar om trafikregler, och någon säger att dom har rätt för dom frågat en polis.
Bortsett från trafikpolisen så är dom flesta poliser ganska kassa på trafikregler, och i många fall även när det handlar om allmän lag och rätt.
En trafikpolis ville sätta dit mig för att jag körde regad trehjuling utan A-kort (innan jag tog A-kort).
Nu var det inte jag som körde just då, men polisen sade "tur att inte ägaren körde, då hade det varit olovlig körning". Föraren fick banne mig polisen att kolla upp det, och de fick ge sig till slut.
- Bror Duktig
Jag blir VAAAANSINNIG av faktafel, jag blir som Hulken! Speciellt när ungar får lära sig felaktiga saker i skolan. Min bror hade läxa på franska revolutionen och i hans bok stod det att Monsieur Guillotin uppfann giljotinen.
Men det gjorde han inte. Han föreslog den som en "skonsam" avrättningsmetod, eftersom det inte alltid är säkert att man dör av endast ett hugg med en bödelsyxa. Konstruktionen fanns redan - i England.
En gång lånade jag en bok som heter "3000 otroliga fakta". Jag höll på att gå i taket. Boken kryllade av faktafel! Där stod t.ex.:
"British Columbia i USA..."
"I afrikaans består alla konsonanter av klickljud."
"Amerikanska Janine Antoni är en märklig konstnär. Hon gör konst av choklad som hon har spytt upp..."
(Janine Antoni kommer från Bahamas, vilket väl i och för sig är Amerika, men....
Dessutom gör hon inte konst av uppspydd choklad. Hon gjorde ETT konstverk i vilket hon använde tuggade bitar av choklad och ister, som sedan blev läppstift och askar.)
"Alla kreolspråk är baserade på engelska, spanska, franska, portugisiska eller holländska"
(Nej, det finns kreol baserade på andra språk också.)
"På Towern i London bor en koloni kråkor..."
"I Dalarna finns flera män som heter Annika i förnamn."
(Nej, det är gårdsnamn.)
Jag rättade boken. Med blyerts.
I mellanstadiet blev jag utskrattad för att jag vidhöll att Alida är ett riktigt flicknamn (det finns i min släkt)!
Men det gjorde han inte. Han föreslog den som en "skonsam" avrättningsmetod, eftersom det inte alltid är säkert att man dör av endast ett hugg med en bödelsyxa. Konstruktionen fanns redan - i England.
En gång lånade jag en bok som heter "3000 otroliga fakta". Jag höll på att gå i taket. Boken kryllade av faktafel! Där stod t.ex.:
"British Columbia i USA..."
"I afrikaans består alla konsonanter av klickljud."
"Amerikanska Janine Antoni är en märklig konstnär. Hon gör konst av choklad som hon har spytt upp..."
(Janine Antoni kommer från Bahamas, vilket väl i och för sig är Amerika, men....
Dessutom gör hon inte konst av uppspydd choklad. Hon gjorde ETT konstverk i vilket hon använde tuggade bitar av choklad och ister, som sedan blev läppstift och askar.)
"Alla kreolspråk är baserade på engelska, spanska, franska, portugisiska eller holländska"
(Nej, det finns kreol baserade på andra språk också.)
"På Towern i London bor en koloni kråkor..."
"I Dalarna finns flera män som heter Annika i förnamn."
(Nej, det är gårdsnamn.)
Jag rättade boken. Med blyerts.
I mellanstadiet blev jag utskrattad för att jag vidhöll att Alida är ett riktigt flicknamn (det finns i min släkt)!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Danne skrev:Bror Duktig skrev:Alltså, lägg till läkare på den där listan med de mest korkade.
Ha, ha, ha...jag hade inte ens tänkt på det, men nu framstår det som rent självklart att chaffisarna lastar och lossar själva...man tycker ju att en läkare borde fatta det.
Men ändå, hur skulle man framföra ett fordon med gipsad arm?
Om man gjorde det så hade man väl åkt dit för vårdslöshet i trafik.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Kahlokatt skrev:Danne skrev:[quote="Bror Duktig"]Alltså, lägg till läkare på den där listan med de mest korkade.
Om man gjorde det så hade man väl åkt dit för vårdslöshet i trafik.[/quote]
Innan ni dömmer läkaren för hårt får ni tänka på att försäkringskassan de senaste åren kört hårda informationskampanjer mot onödiga sjukskrivningar. Jag misstänker att läkaren snarare var påläst än korkad...
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen skrev:Jag brukade bli arg på faktafel när jag var barn. Nu blir jag mer bekymrad eller irriterad.
Schysst att du läser termodynamik iaf
1+1=3, så kallad synergieffekt?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg skrev:Bror Duktig skrev:Kahlokatt skrev:[quote="Danne"][quote="Bror Duktig"]Alltså, lägg till läkare på den där listan med de mest korkade.
Om man gjorde det så hade man väl åkt dit för vårdslöshet i trafik.[/quote]
Innan ni dömmer läkaren för hårt får ni tänka på att försäkringskassan de senaste åren kört hårda informationskampanjer mot onödiga sjukskrivningar. Jag misstänker att läkaren snarare var påläst än korkad...[/quote]
Nope, detta var för ett antal år sedan, och långt före dessa "rekommendationstabeller" som FK presenterat.
Läkaren var bara insnöad, och fattade inte att det fanns folk som arbetade med annat än kontorsysslor.
Polaren fick sin sjukskrivning iallafall, efter han förklarat hur ett arbetaryrke går till.
Själv fick jag problem med halsmandlarna för ett antal år sedan.
Var REJÄLT sjuk, och inga mediciner hjälpte.
Operationen för att slita ut mandlarna hade väntetid, och min läkare tyckte jag skulle ut och "försöka jobba" under tiden.
- Om det inte funkar så får du väl gå hem.
- Gå hem ?!?! Fattar du vad jag arbetar med? Om jag tar en tradare så kan jag hamna var sjutton som helst under dagen, ska jag ta flyget hem från Jönköping och lämna tradaren därborta då hade du tänkt?
Om jag tar en körning så sitter jag fast på den, och du säger ju själv att jag har feber och är jättesjuk nu.
- Men försök iallafall...
Slutade med att jag gjorde det, och fick en skitkörning. Hamnade försenad i Örebro och sen tillbaka efter mycket omvägar. Blev störtsjuk med feber, och hade mycket svårt att hålla mig fokuserad. Mina anhöriga tänkte åka och möta upp mig på vägen hem, för att hålla mig vaken. 06:00-23:30 blev mitt arbetspass.
Dagen efter så ringde jag och förklarade hans ansvar i att skicka ut högfebriga chaufförer på vägarna i 60-tonnare, och tro att det ska sluta lyckligt.
Blev då sjukskriven tills operationen.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Många svar
En del hävdar att det är väldigt NT att känna att man "vet bäst" och vägra acceptera nya problemlösningar, själv tror jag att just det här kan vara väldigt aspie också. Att det är antingen eller.
Själv blir jag väldigt mycket som sådan, att när jag är intresserad av något och har läst på så känner jag prestige i att veta exakt hur saker ligger till och blir väldigt upprörd när någon säger emot om jag anser personen ha fel. Låter säkert dumt men om jag KUNDE skärpa mig så skulle jag det. Men nu är det så jag fungerar
En del hävdar att det är väldigt NT att känna att man "vet bäst" och vägra acceptera nya problemlösningar, själv tror jag att just det här kan vara väldigt aspie också. Att det är antingen eller.
Själv blir jag väldigt mycket som sådan, att när jag är intresserad av något och har läst på så känner jag prestige i att veta exakt hur saker ligger till och blir väldigt upprörd när någon säger emot om jag anser personen ha fel. Låter säkert dumt men om jag KUNDE skärpa mig så skulle jag det. Men nu är det så jag fungerar
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 22:04:12, redigerad totalt 1 gång.
- honeysquid
- Anslöt: 2009-07-31
Återgå till Övriga Aspergerfrågor