Hårtips?
honeysquid skrev:Jag färgat mitt hår med henna.
"Svart henna" är bluff, det är inte ren henna, ren henna blir alltid orangeröd "Svart henna" är henna utblandat med indigo. Har du köpt detta från Herbique eller Lush är det dessutom inte rent nånstans utan utblandat med kemikalier, då man kan lika gärna färga med kemisk färg
Vet inte hur man gör när man vill färga med just henna + indigo, men råder dig att titta på http://www.hennaforhair.com , det är tipsen på den sidan du ska följa, inte det som står på förpackningen. På förpackningarna brukar det stå att man ska blanda ut med kokande vatten vilket inte stämmer. Oftast ska man blanda med té eller citronsaft och låta det stå och dra i 12 timmar innan man färgar.
Jag blandar min röda henna med citronsaft och olivolja, låter det stå och dra i 12 timmar, och kletar sen in allt i håret, virar plast kring allt, och sitter med det i 4 timmar.
Det blir fiiint och rött, det kan jag tipsa om!
Citronsaft kan bleka lite samtidigt. Hur mycket vet jag inte.
Teet antar jag att man tar i för att få tanniner (garvsyra)?
För bodyart har jag läst om terpinoler också, som finns i lavendel EO-olja och i tea tree oil. Det skulle göra att det går fortare och är kanske viktigare vid bodyart där hennablandningen torkar så fort om man inte vill plasta in sig som en mumie.
Jag har testat herbique en gång, och det såg inte naturligt ut, och luktade inte som vanligt, trots att jag valde en nyans som borde ha varit ren.
De har även "naturell henna" som inte heller är henna utan cassia.
Svårt att alls lita på ett märke som deklarerar "endast ren henna" och det är falskt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:57:57, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
imperativ skrev:Livets stora fråga när håret börjar bli opassande långt:
Vad fan ska göra med mitt hår? (mer än att ta bort det slitna, jag söker infallsvinklar)
Nästan alla frisörer jag varit hos skiter i vilket och bara toppar X cm utan att ens komma med förslag när jag frågar om förslag. (Jag kan inte se vad som ser bra ut på mig.)
Du har ingen frisyr du brukar ha, det kan man falla tillbaka på.
Fast jag har alltid haft det problemet, om man inte känner att man tillhör nån grupp eller har en stil så kan ju håret se ut hursomhelst egentligen.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Special Effects är rätt bra. Men jag tycker nog inte att du ska testa om du är såpass osäker. Det blir aldrig riktigt så snyggt som man tror, och färgglatt hår kräver mycket mer underhåll än andra sorter. Du kan ju alltid färga över till din naturliga hårfärg igen när du tröttnar, men blekningen kommer ju tära på håret ordentligt. Du skulle ju kunna sätta in extensions i lila, under ditt vanliga hår?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Special Effects är rätt bra. Men jag tycker nog inte att du ska testa om du är såpass osäker. Det blir aldrig riktigt så snyggt som man tror, och färgglatt hår kräver mycket mer underhåll än andra sorter. Du kan ju alltid färga över till din naturliga hårfärg igen när du tröttnar, men blekningen kommer ju tära på håret ordentligt. Du skulle ju kunna sätta in extensions i lila, under ditt vanliga hår?
Ja jag vet. Jag är en fegmes som gluttar avundsjukt på sugis färgsprakande kalufs och önskar att jag själv hade modet.
Att sätta in lila löshår(slingor) i mitt vanliga hår var dock något jag inte riktigt funderat på. Det ska jag genast göra! Tack!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag ska färga mitt hår blåsvart i morgon. En kompis ska hjälpa mig med det. Färgen ser ut så här ungefär:
Fast inte riktigt, håret blir mera grått än blått tror jag.
Jag har mörkbrunt hår, så när jag färgar håret syns det inte så mycket. Jag brukar köpa hårfärg på Willys. Det blir tredje gången jag färgar håret i år.
Nej, jag upplever inte att håret blir "förstört" av att jag färgar det i en billig färg. Jag har aldrig färgat håret förrän nu i år, eftersom alla andra har sagt åt mig att jag inte ska eftersom mitt hår är fint som det är. Därför är mitt hår inte så slitet.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag ska färga mitt hår blåsvart i morgon. En kompis ska hjälpa mig med det. Färgen ser ut så här ungefär:
Fast inte riktigt, håret blir mera grått än blått tror jag.
Jag har mörkbrunt hår, så när jag färgar håret syns det inte så mycket. Jag brukar köpa hårfärg på Willys. Det blir tredje gången jag färgar håret i år.
Nej, jag upplever inte att håret blir "förstört" av att jag färgar det i en billig färg. Jag har aldrig färgat håret förrän nu i år, eftersom alla andra har sagt åt mig att jag inte ska eftersom mitt hår är fint som det är. Därför är mitt hår inte så slitet.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
honeysquid skrev:Jag färgat mitt hår med henna.
"Svart henna" är bluff, det är inte ren henna, ren henna blir alltid orangeröd "Svart henna" är henna utblandat med indigo. Har du köpt detta från Herbique eller Lush är det dessutom inte rent nånstans utan utblandat med kemikalier, då man kan lika gärna färga med kemisk färg
Vet inte hur man gör när man vill färga med just henna + indigo, men råder dig att titta på http://www.hennaforhair.com , det är tipsen på den sidan du ska följa, inte det som står på förpackningen. På förpackningarna brukar det stå att man ska blanda ut med kokande vatten vilket inte stämmer. Oftast ska man blanda med té eller citronsaft och låta det stå och dra i 12 timmar innan man färgar.
Jag blandar min röda henna med citronsaft och olivolja, låter det stå och dra i 12 timmar, och kletar sen in allt i håret, virar plast kring allt, och sitter med det i 4 timmar.
Det blir fiiint och rött, det kan jag tipsa om!
jag vet att det inte är riktig henna (försökte citera mig själv tidigare i tråden men hittade det inte)
men tänkte kolla vad det är, om det bara är "växttjafs" istället för "kemiskttjafs" borde det vara bättre och tänkte kolla in på det. är som sagt inte sugen på rött hår
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Var bor du?
På Indian food house i GBG har jag sett långa extensions, men jag vet inte om de är äkta hår eftersom jag inte har tittat närmare på dem. De verkade dyra dock. (EDIT: = indikerar att de är äkta, speciellt i en butik utan överpriser)
Där finns även ren henna mycket billigare än hälskostens fuskmärken.
lycksele, dvs södra lappland så det blir lite långt
rapchic skrev:Bror Duktig skrev:Var bor du?
På Indian food house i GBG har jag sett långa extensions, men jag vet inte om de är äkta hår eftersom jag inte har tittat närmare på dem. De verkade dyra dock. (EDIT: = indikerar att de är äkta, speciellt i en butik utan överpriser)
Där finns även ren henna mycket billigare än hälskostens fuskmärken.
lycksele, dvs södra lappland så det blir lite långt
Det var lite långt ja.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
@ bland annat honeysquid:
tänkte typ nått sånt här http://www.grongava.se/shop/product/harfarg-svart det borde väl vara bättre mot håret än en massa kemikalier...
vet dock inte om detta är ett bra märke då jag bara googlade på "svart henna innehållsförtekning"
tänkte typ nått sånt här http://www.grongava.se/shop/product/harfarg-svart det borde väl vara bättre mot håret än en massa kemikalier...
vet dock inte om detta är ett bra märke då jag bara googlade på "svart henna innehållsförtekning"
rapchic skrev:@ bland annat honeysquid:
eller typ sånhär http://www.grongava.se/shop/product/henna-harfarg-svart som verkar vara mer ren
funderar även ibland på att sluta med "bara balsam" metoden, då håret lätt blir fett, däremot mår mitt hår prima av det och jag tvättar oftast ändå mitt hår var/varannan dag (efter träning)
finns det vegetabiliska shampon och balsam som sliter lika lite på håret som "bara balsam" metoden?
andra tips som gör att det sliter mindre på håret? tex sover jag med fläta då jag har hört att det sliter mindre på håret då, varvar mellan 1 och 2 flätor
finns det vegetabiliska shampon och balsam som sliter lika lite på håret som "bara balsam" metoden?
andra tips som gör att det sliter mindre på håret? tex sover jag med fläta då jag har hört att det sliter mindre på håret då, varvar mellan 1 och 2 flätor
rapchic skrev:funderar även ibland på att sluta med "bara balsam" metoden, då håret lätt blir fett, däremot mår mitt hår prima av det och jag tvättar oftast ändå mitt hår var/varannan dag (efter träning)
Schampo baserat på sockertensid är bra.
Lätt att göra själv, och då kan man få i bättre oljor och ännu mindre tensid om man vill.
Idag testade jag att ta mitt schampo i hårbotten, samt balsamtvätta längderna. Verkar fungera bra.
Bara balsam är jag skeptisk till, då så många upplever ökat håravfall av det.
Kanske för att det är vaxigt och proppar igen porerna, eller för att det inte är tillräckligt elakt mot bakterier som vill växa i hårbotten.
Jag har slutat sova på flätor. Det verkar nämligen slita mer, inte mindre.
Grejen är att överhåret hela tiden är exponerat för kudden, och det kan inte glida undan utan slits på kudden.
Även flätan i sig slits mer när stråna inte kan glida undan, utan de strån som är vid ytan på flätan slits hårt.
Olja in längderna så det inte tovar, och sov med det löst.
Det gör jag, och jag har inga tovor på morgonen. Jag har 34,5 tum långt hår i nuläget, men det fungerade lika bra när jag hade 50 tum för 12 år sedan.
Jag har gjort några nattmössor också, men jag blir så vansinnig om så bara ett hårstrå letar sig ut, så det skulle nog slita mer så som jag håller på och drar.
Örngotten är av syntetiskt satintyg. Har sidensatin också, men det känns som det har mer friktion.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:rapchic skrev:funderar även ibland på att sluta med "bara balsam" metoden, då håret lätt blir fett, däremot mår mitt hår prima av det och jag tvättar oftast ändå mitt hår var/varannan dag (efter träning)
Schampo baserat på sockertensid är bra.
Lätt att göra själv, och då kan man få i bättre oljor och ännu mindre tensid om man vill.
Idag testade jag att ta mitt schampo i hårbotten, samt balsamtvätta längderna. Verkar fungera bra.
Bara balsam är jag skeptisk till, då så många upplever ökat håravfall av det.
Kanske för att det är vaxigt och proppar igen porerna, eller för att det inte är tillräckligt elakt mot bakterier som vill växa i hårbotten.
Jag har slutat sova på flätor. Det verkar nämligen slita mer, inte mindre.
Grejen är att överhåret hela tiden är exponerat för kudden, och det kan inte glida undan utan slits på kudden.
Även flätan i sig slits mer när stråna inte kan glida undan, utan de strån som är vid ytan på flätan slits hårt.
Olja in längderna så det inte tovar, och sov med det löst.
Det gör jag, och jag har inga tovor på morgonen. Jag har 34,5 tum långt hår i nuläget, men det fungerade lika bra när jag hade 50 tum för 12 år sedan.
Jag har gjort några nattmössor också, men jag blir så vansinnig om så bara ett hårstrå letar sig ut, så det skulle nog slita mer så som jag håller på och drar.
Örngotten är av syntetiskt satintyg. Har sidensatin också, men det känns som det har mer friktion.
då mitt hår iallafall känns längre har jag tänkt att det som känns som att mer hår faller av är att det är längre hårstrån som faller av och det faktum att jag oftare har håret uppsatt = håret kan inte falla av förrens jag tar ut Flätan/knuten/hårsnodden
själv tycker jag det slits mindre, men då tar jag inte ur flätorna förrens det behövs = mindre borstning etc med håret aksnke det
eh.. olja in håret det lät.... eh äkligt för att vara ärlig blir inte håret hemskt fett av det så att man måste duscha varje morgon?
rapchic skrev:eh.. olja in håret det lät.... eh äkligt för att vara ärlig blir inte håret hemskt fett av det så att man måste duscha varje morgon?
Nej, håret ska inte oljas in så det blir mättat.
Man tar droppar ungefär som silikonserum används.
Jag brukar ta lite mer, så att det blir på gränsen och ibland över.
Men det ser ändå inte smutsigt ut, eftersom det vanliga annars är att det blir fett vid skalpen och neråt, inte från topparna och uppåt
- Bror Duktig
åh, hur vet man att det är baserat på sockertensider? (heter det sockertensider på förpackningen?)
finns det ämnen man ska undvika? (förutom animaliska om amn undviker det av andra orsaker)
finns det ämnen man ska undvika? (förutom animaliska om amn undviker det av andra orsaker)
Bror Duktig skrev:rapchic skrev:eh.. olja in håret det lät.... eh äkligt för att vara ärlig blir inte håret hemskt fett av det så att man måste duscha varje morgon?
Nej, håret ska inte oljas in så det blir mättat.
Man tar droppar ungefär som silikonserum används.
Jag brukar ta lite mer, så att det blir på gränsen och ibland över.
Men det ser ändå inte smutsigt ut, eftersom det vanliga annars är att det blir fett vid skalpen och neråt, inte från topparna och uppåt
ok har ingen aning om hur silikonserium används eller ens vad det är.. men det lät intressant, vilken slags olja använder man?
jag har raps och olivolja hemma (och linfröolja men den änvänder jag som kosttilskott)
(såg framför mig att man använde flera deciliter åt gången typ iblend skenar fantasin iväg)
kammar/borstar man in oljan eller använder man händerna
(känns som om den skulle fördelas bättre med en kan men vara skonsammare med händerna)
sockertensid = decyl glucose/dekylglukos
Undvik anjoniska tensider, sök på www.shenet.se för att hitta info.
Sodium Laureth Sulfat eller liknande, är det vanliga anjoniska stentuffa rengörsingsmedlet som finns i typ alla schampon, diskmedel och dushkrämer och flytande tvålar.
Det finns en från Weleda, men den är mer uttorkande än den man kan göra själv.
Undvik anjoniska tensider, sök på www.shenet.se för att hitta info.
Sodium Laureth Sulfat eller liknande, är det vanliga anjoniska stentuffa rengörsingsmedlet som finns i typ alla schampon, diskmedel och dushkrämer och flytande tvålar.
Det finns en från Weleda, men den är mer uttorkande än den man kan göra själv.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:sockertensid = decyl glucose/dekylglukos.
tack
Bror Duktig skrev:Undvik anjoniska tensider, sök på www.shenet.se för att hitta info.
Sodium Laureth Sulfat eller liknande, är det vanliga anjoniska stentuffa rengörsingsmedlet som finns i typ alla schampon, diskmedel och dushkrämer och flytande tvålar..
diskmedel, jaa det lät ju bra för håret *ironisk*
Bror Duktig skrev:Det finns en från Weleda, men den är mer uttorkande än den man kan göra själv.
olja eller?
Schampookaka (ingen plastflaska, inget onödigt vatten) utan SLS finns på Lush: http://www.lush.se/2736%20Squeaky%20Green.html
Balsam som inte alls funkar som vanliga balsam och gör håret alldeles oljigt utan bara gör det fräscht och fantastiskt finns också på Lush: http://www.lush.se/2019%20Retread.html
Funderar själv på att skaffa någon sorts hårnät för att inte slita på håret mot kudden. BD, har du några tankar kring detta?
Balsam som inte alls funkar som vanliga balsam och gör håret alldeles oljigt utan bara gör det fräscht och fantastiskt finns också på Lush: http://www.lush.se/2019%20Retread.html
Funderar själv på att skaffa någon sorts hårnät för att inte slita på håret mot kudden. BD, har du några tankar kring detta?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Apropå olja till håret: Mandelolja och olivolja funkar görbra för den kuren. Jag kladdar i en halv matsked eller så när jag vet att jag inte ska få besök dagen efter. Sen går jag så hela dagen och nästan hela nästa dag och sen schampoonerar jag ut det. Var medveten om att olivolja kan lukta lite skumt dag II.
Värt att tillägga: jag schampoonerar ALDRIG hela håret utan bara närmast hårbotten.
Värt att tillägga: jag schampoonerar ALDRIG hela håret utan bara närmast hårbotten.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:57:58, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Apropå olja till håret: Mandelolja och olivolja funkar görbra för den kuren. Jag kladdar i en halv matsked eller så när jag vet att jag inte ska få besök dagen efter. Sen går jag så hela dagen och nästan hela nästa dag och sen schampoonerar jag ut det. Var medveten om att olivolja kan lukta lite skumt dag II.
jag har hört att även fast man inte tål mandel/andra nötter kan man tåla olja av mandel/andra nötter då det man är allergisk mot inte följer med oljan, någon som vet nått om det?
weasley skrev:Schampookaka (ingen plastflaska, inget onödigt vatten) utan SLS finns på Lush: http://www.lush.se/2736%20Squeaky%20Green.html
shampokakan verkade intressant, hittade inget animaliskt i den enligt denna listan http://www.gronmat.net/ingredienser.htm
verkade billigt, drygt och miljövänligt också... dock kan jag ju inte det där om det är bra eller dåligt för håret..
använderman det som tvål typ fast för håret eller?
Återgå till Intressanta intressen