Medicin eller inte medicin?
56 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Har inte läst hela tråden men vill bara säga att för mig hjälper benzo (valium, stesolid, xanor, iktorivil mm) helt sjukt mycket! I princip alla blir trötta och dåsiga av benzo men jag blir pigg och får massa energi som jag annars inte har.
Anledningen till det är att i vanliga fall så känns allt skit och som att jag går och bär tonvis med problem på axlarna vilket i sin tur gör mig sjukt trött. Men när jag käkar benzo försvinner alla problem och jag behöver inte ägna min energi åt alla problem jag har och känner mig då sjukt mycket piggare och har plötsligt ork till allt och kan fungera helt vanligt.
De benzo jag käkat har jag inte haft på recept utan köpt av polare. Hade dessvärre bara tillgång till dem i några månader och skulle behöva ha dem på recept. Men hur fixar jag det? Jag kan väll inte bara gå in på vårdcentralen och säga: Hej, jag skulle behöva 200st valium eftersom dem hjälper bra och han som sålt tidigare sitter på kåken nu.
Anledningen till det är att i vanliga fall så känns allt skit och som att jag går och bär tonvis med problem på axlarna vilket i sin tur gör mig sjukt trött. Men när jag käkar benzo försvinner alla problem och jag behöver inte ägna min energi åt alla problem jag har och känner mig då sjukt mycket piggare och har plötsligt ork till allt och kan fungera helt vanligt.
De benzo jag käkat har jag inte haft på recept utan köpt av polare. Hade dessvärre bara tillgång till dem i några månader och skulle behöva ha dem på recept. Men hur fixar jag det? Jag kan väll inte bara gå in på vårdcentralen och säga: Hej, jag skulle behöva 200st valium eftersom dem hjälper bra och han som sålt tidigare sitter på kåken nu.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
- vetinteriktigt
- Anslöt: 2009-09-12
nog för benzo lät som om det var risk för att det är beroendeframkallande
(ok det kanske inte behöver vara beroendeframkallande för att det säljs svart men det känns som det är större risk) men som sagt jag kan inget om medicin, den värsta medicinen jag åt under uppväxten var värktabletter och hostmedicin, inte ens pappa tog nått (förutom anta... anta.... vad den nu heter för att man ska må dåligt av alcohol)
men du kanske inte vet (förlååt jag var bara tvungen med tanke på ditt namn, skämtet ropade på mig och ville jag skulle skriva det )
(ok det kanske inte behöver vara beroendeframkallande för att det säljs svart men det känns som det är större risk) men som sagt jag kan inget om medicin, den värsta medicinen jag åt under uppväxten var värktabletter och hostmedicin, inte ens pappa tog nått (förutom anta... anta.... vad den nu heter för att man ska må dåligt av alcohol)
men du kanske inte vet (förlååt jag var bara tvungen med tanke på ditt namn, skämtet ropade på mig och ville jag skulle skriva det )
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
rapchic skrev:nog för benzo lät som om det var risk för att det är beroendeframkallande
Japp benzo är grymt beroendeframkallande. Många säger att det ska vara svårare att sluta med än heroin efter att man använt det ett långt tag. Men själv hade jag inte problem för 5öre att sluta med det vilket är skumt. Det enda jobbiga med att sluta med det var att all energi försvann igen och alla problem var lika jävliga och allt kändes lika mycket skit.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
- vetinteriktigt
rapchic skrev:nog för benzo lät som om det var risk för att det är beroendeframkallande
Antabus?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt skrev:Japp benzo är grymt beroendeframkallande. Många säger att det ska vara svårare att sluta med än heroin efter att man använt det ett långt tag. Men själv hade jag inte problem för 5öre att sluta med det vilket är skumt.
Du brukade bara i några månader (enligt vad sa i ett tidigare inlägg i den här tråden), det är inte så fasligt länge. Iofs kanske det var höga doser.
Men rent allmänt så tycker jag ändå att kritiken mot benso är överdriven. Man lyfter ofta bara fram nackdelarna och missbruksfallen (som utan tvekan dock finns).
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Och jag undrar om man kan läggas in och kunna slippa medicin?
Tycker ej heller att det är hållbart i längden. De enda jäkla tabletter jag vill ta får jag en ganska dålig spiral utav. Och själv bor jag med folk jag tappar all ork utav + andra saker som varit, så..ja, knivig fråga.
Tycker ej heller att det är hållbart i längden. De enda jäkla tabletter jag vill ta får jag en ganska dålig spiral utav. Och själv bor jag med folk jag tappar all ork utav + andra saker som varit, så..ja, knivig fråga.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Och jag undrar om man kan läggas in och kunna slippa medicin?
Tycker ej heller att det är hållbart i längden. De enda jäkla tabletter jag vill ta får jag en ganska dålig spiral utav. Så..ja, knivig fråga.
Man måste vara ganska sjuk för att läggas in. Upplever du dig så frisk att du inte vill ha mediciner är du nog inte så sjuk att du behöver läggas in. Alternativt har du ingen sjukdomsinsikt. Inläggning är mer akut och kortverkande och dyrare än medicin. Vill du inte ha medicin, så skulle jag snarare rekommendera kurator/psykolog än inläggning som första åtgärd. Har du nån sjukvårdskontakt kan du bolla med dem.
Re: Medicin eller inte medicin?
Tröttheten kan ha sin orsak i många olika saker. Du kan ha järnbrist, eller vitamin-och mineralbrist. Du kan också ha blodbrist, d.v.s. för lågt hemoglobinvärde/underskott av röda blodkroppar som i sin tur kan bero på brist på ett ämne som finns i magsäcken som kallas för "intrinsic factor" och som binder B12-vitaminet och är en förutsätttning för att kroppen ska kunna tillgogogöra sig vitamin B12. B12-vitaminet i sin tur hjäper hemoglobinet att bindas till de röda blodkropparna, och brist på det orsakar alltså ochkså järnbrist.rapchic skrev:Medicin eller inte medicin? när går gränsen på att man ska ta medecin?
Just nu tar jag inga mediciner (utom P-medel) men jag har både ångest och ingen ork.
jag har knappt nån ork, om jag orkar städning etc. en dag orkar jag inte träningen, om jag orkat träna kanske jag inte orkar hålla reda på mat/komma på vad man ska äta till lunch/middag.
finns det någon medicin mot "ingen ork" eller nått annat man kan göra, Jag yogar varje dag, tränar, mediterar nästan varje dag, ligger på en "spikmatta" redan
jag har ångest i varierande grad också oftast värst då jag är trött. och även fast ångesten är mycket bättre nu så finns det dagar/tillfällen då det är för mycket. (särskilt då jag testade ett nytt p-medel och hade PMS i en månad, men i vanliga fall har jag också ökad ångest då jag har PMS så om jag skulle råka vara trött också så blir det illa)
tack på förhand
Det finns bara ett sätt att ta reda på om din trötthet har sin grund i något sådant, och det är att ta blodprov. Så mitt råd är att gå till doktorn.
Beträffande ångest så finns det ångestdämpande piller som inte är så beroendeframkallande. För att veta vad som fungerar på dig får du prova olika preparat.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt skrev: Jag kan väll inte bara gå in på vårdcentralen och säga: Hej, jag skulle behöva 200st valium eftersom dem hjälper bra och han som sålt tidigare sitter på kåken nu.
Nej, det blir nog svårt.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:regnif skrev:Och jag undrar om man kan läggas in och kunna slippa medicin?
Tycker ej heller att det är hållbart i längden. De enda jäkla tabletter jag vill ta får jag en ganska dålig spiral utav. Så..ja, knivig fråga.
Man måste vara ganska sjuk för att läggas in. Upplever du dig så frisk att du inte vill ha mediciner är du nog inte så sjuk att du behöver läggas in. Alternativt har du ingen sjukdomsinsikt. Inläggning är mer akut och kortverkande och dyrare än medicin. Vill du inte ha medicin, så skulle jag snarare rekommendera kurator/psykolog än inläggning som första åtgärd. Har du nån sjukvårdskontakt kan du bolla med dem.
Det är väl just sån jag blir utav de enda tabletter jag kan tänka mig att ta. Förutom några som är mildare men vill helst låta bli dem också.
Och jag tror jag kommer att dö snart utav ångest när de börjar med smällare. Jag hörde inte ens under tolvslaget nånting in dit. Så det var ganska skönt. Jag hade ingen sån ångest på ett tag när jag var därinne (dock ångest av annan orsak), så det var bra. Fasen, jag börjar ta över folks trådar nu igen när jag själv inte har nå bra tips
Förresten, det har folk ändå redan sagt här, jag klarar inte heller av telefoner. Antingen så är det telefonförsäljare eller nån annan som tycker jag är en idiot och så vidare så jag har också lite problem. Man får svårt att svara när hjärtat är i halsgropen.
Jag tycker många mediciner är gift och orsakar massa ryckningar som jag vill ha bort och annat sådant. Och jag kan må sämre av dem, alltså även efter den första månaden osv..
Så därför har jag väl inte så bra tips. Mer än att det inte är bra i längden tycker jag och jag vill inte vänja mig. Man blir bara tokig när man slutar med dem och så. Istället för att ordna situationen tycker jag det är elakt att proppa i folk mediciner. Så jag är väl en idiot med min åsikt (har märkt av sådana tendenser utifrån förr från vissa).
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Jossan skrev:Ges till före detta alkoholister. Ska hjälpa till att dämpa suget efter alkohol.MsTibbs skrev: Antabus?
Vet, de frågade efter namnet.
vetinteriktigt skrev:rapchic skrev:nog för benzo lät som om det var risk för att det är beroendeframkallande
Japp benzo är grymt beroendeframkallande. Många säger att det ska vara svårare att sluta med än heroin efter att man använt det ett långt tag. Men själv hade jag inte problem för 5öre att sluta med det vilket är skumt. Det enda jobbiga med att sluta med det var att all energi försvann igen och alla problem var lika jävliga och allt kändes lika mycket skit.
misstänkte det inget för mig alltså
MsTibbs skrev:rapchic skrev:nog för benzo lät som om det var risk för att det är beroendeframkallande
Antabus?
så hette det, minns bara att en myslok hade samma namn i en film (ok det var inte hans riktiga namn och han var igentligen inte en myslok men men)
Re: Medicin eller inte medicin?
Jossan skrev:Tröttheten kan ha sin orsak i många olika saker. Du kan ha järnbrist, eller vitamin-och mineralbrist. Du kan också ha blodbrist, d.v.s. för lågt hemoglobinvärde/underskott av röda blodkroppar som i sin tur kan bero på brist på ett ämne som finns i magsäcken som kallas för "intrinsic factor" och som binder B12-vitaminet och är en förutsätttning för att kroppen ska kunna tillgogogöra sig vitamin B12. B12-vitaminet i sin tur hjäper hemoglobinet att bindas till de röda blodkropparna, och brist på det orsakar alltså ochkså järnbrist.rapchic skrev:Medicin eller inte medicin? när går gränsen på att man ska ta medecin?
Just nu tar jag inga mediciner (utom P-medel) men jag har både ångest och ingen ork.
jag har knappt nån ork, om jag orkar städning etc. en dag orkar jag inte träningen, om jag orkat träna kanske jag inte orkar hålla reda på mat/komma på vad man ska äta till lunch/middag.
finns det någon medicin mot "ingen ork" eller nått annat man kan göra, Jag yogar varje dag, tränar, mediterar nästan varje dag, ligger på en "spikmatta" redan
jag har ångest i varierande grad också oftast värst då jag är trött. och även fast ångesten är mycket bättre nu så finns det dagar/tillfällen då det är för mycket. (särskilt då jag testade ett nytt p-medel och hade PMS i en månad, men i vanliga fall har jag också ökad ångest då jag har PMS så om jag skulle råka vara trött också så blir det illa)
tack på förhand
Det finns bara ett sätt att ta reda på om din trötthet har sin grund i något sådant, och det är att ta blodprov. Så mitt råd är att gå till doktorn.
Beträffande ångest så finns det ångestdämpande piller som inte är så beroendeframkallande. För att veta vad som fungerar på dig får du prova olika preparat.
tack ska be om blodprov.
(brukar fråga lite nervöst hur mitt järn och B12 värde är varje gång dom tar blodprov då jag är evgetarian, men dom brukar alltid säga att det är bra, men det var väl lite mer än ett halvår sen nu, så det är bra att ha koll även om det inte skulle vara det)
ska fara till läkaren idag och har skrivit upp att jag ska fråga om.
Knäet: (inte relevant här)
Sömnproblemen:har både svårt att somna och vaknar upp ca 4-5 på morgonen medecin eller försök till livsstilförändring men jag har försökt det mesta detta kan ju definitivt påverka orken men vill vara säker på att det inte är något annat
Orkproblemet: om det är allergi (typ pricktest, har misstanke om matallergi så doktorn kanske inte viftar bort det).
Sköldskörteln/hormoner (både min mamma, moster och mormor harhaft problem med sköldkörteln så doktorn kanske lyssnar).
vitamin/mineralbrist (kan tjata om att jag är vegetarian om jag inte får blodprov, nog för jag äter oftast bra inte just nu då jag varit förkyls och är fortfarande lite det)
Knäet: (inte relevant här)
Sömnproblemen:har både svårt att somna och vaknar upp ca 4-5 på morgonen medecin eller försök till livsstilförändring men jag har försökt det mesta detta kan ju definitivt påverka orken men vill vara säker på att det inte är något annat
Orkproblemet: om det är allergi (typ pricktest, har misstanke om matallergi så doktorn kanske inte viftar bort det).
Sköldskörteln/hormoner (både min mamma, moster och mormor harhaft problem med sköldkörteln så doktorn kanske lyssnar).
vitamin/mineralbrist (kan tjata om att jag är vegetarian om jag inte får blodprov, nog för jag äter oftast bra inte just nu då jag varit förkyls och är fortfarande lite det)
det gick ganska bra trots att jag bara hade 15 min på mig (tur att jag hade skrivit ner allt jag kom på annars skulle jag blivit för stressad för att komma håg allt)
knäet: antagligen inflamation i senorna runt knäet (vilket jag misstänkte).
åtgärd: kräm för knäet och remiss till sjukgympavaddetnuhet (bad om att hon skulle skriva det eftersom jag har svårt med myndighetskontakter)
sömnproblem: testar nu medecin som visst skulle hjälpa kroppen att hitta sin sömnrytm igen (cirkadil, kan ha stavat fel) det skulle visst inte vara en stark medicin så det fanns risk för att den inte fungerade, men det fanns (knappt)/inte nåra biverkningar (hon sa att det inte fanns det men det har ju alla så jag gissar på att dom är få) och den är inte beroendeframkallande alls passar mig perfekt.
orken: tog massa blodprov (för att kolla ev allergier, sköldkörteln och blodvärde/vitaminer/mineraler) det blev typ 10 rör, ok jag räknade inte så noga för jag kollade bort då hon tog proverna, kolade bara på rören efteråt.
glömde dock det här med utmattningsdeprition men jag får väl se vad provsvaren blir och om tabletterna hjälper (annars får jag boka ny tid) glömde att skriva det på papperet kom på det nu
knäet: antagligen inflamation i senorna runt knäet (vilket jag misstänkte).
åtgärd: kräm för knäet och remiss till sjukgympavaddetnuhet (bad om att hon skulle skriva det eftersom jag har svårt med myndighetskontakter)
sömnproblem: testar nu medecin som visst skulle hjälpa kroppen att hitta sin sömnrytm igen (cirkadil, kan ha stavat fel) det skulle visst inte vara en stark medicin så det fanns risk för att den inte fungerade, men det fanns (knappt)/inte nåra biverkningar (hon sa att det inte fanns det men det har ju alla så jag gissar på att dom är få) och den är inte beroendeframkallande alls passar mig perfekt.
orken: tog massa blodprov (för att kolla ev allergier, sköldkörteln och blodvärde/vitaminer/mineraler) det blev typ 10 rör, ok jag räknade inte så noga för jag kollade bort då hon tog proverna, kolade bara på rören efteråt.
glömde dock det här med utmattningsdeprition men jag får väl se vad provsvaren blir och om tabletterna hjälper (annars får jag boka ny tid) glömde att skriva det på papperet kom på det nu
cirkadin är jättebra.. tyvärr utanför högkostnads, men det är det enda som man kan somna av utan att få nån särskild biverkning. mot uppvakningen skulle du kanske annars kunna testa propavan om det inte fungerar.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
rapchic skrev:vetinteriktigt skrev:rapchic skrev:nog för benzo lät som om det var risk för att det är beroendeframkallande
misstänkte det inget för mig alltså
Hur vet du det när du inte har provat?
Jag blir nästan som en helt ny människa på det. Alltså inte ändras som person, men alla svårigheter och ångest mm blir som bortblåsta.
- vetinteriktigt
carl skrev:cirkadin är jättebra.. tyvärr utanför högkostnads, men det är det enda som man kan somna av utan att få nån särskild biverkning. mot uppvakningen skulle du kanske annars kunna testa propavan om det inte fungerar.
som tur är verkar den funka så (som doktorn förklarade) att den normaliserar kroppens eget "vill gå och sova" grejs (melatonin och tjafs) så man aknske inte behöver vara på den länge
glömde dock hämta ut den på apoteket, men jag vet inte om jag vill ta ny medecin dagen före jag ska föreläsa
vetinteriktigt skrev:Hur vet du det när du inte har provat?
Jag blir nästan som en helt ny människa på det. Alltså inte ändras som person, men alla svårigheter och ångest mm blir som bortblåsta.
för den är beroende framkallande
rapchic skrev:carl skrev:cirkadin är jättebra.. tyvärr utanför högkostnads, men det är det enda som man kan somna av utan att få nån särskild biverkning. mot uppvakningen skulle du kanske annars kunna testa propavan om det inte fungerar.
som tur är verkar den funka så (som doktorn förklarade) att den normaliserar kroppens eget "vill gå och sova" grejs (melatonin och tjafs) så man aknske inte behöver vara på den länge
glömde dock hämta ut den på apoteket, men jag vet inte om jag vill ta ny medecin dagen före jag ska föreläsa
märkte när jag hämtade ut medecinen att man varken får vara laktosintollerant (vilket jag är) eller använda p-piller (vilket jag gör)
och läkaren frågade inte om nått av det utan bara sömn/ångest mediciner jag har tagit.
har mejlat råd oh stöd och hoppas på hjälp därifrån
(och jag var tvungen att vänta ca en timme eftersom cirkadin visst bara skrivs ut till 65+:are)
fick svar av läkaren att jag hade lite järnbrist (vad nu lite betyder i detta sammanhang ungefär samma som när dom svarar "bra")
inte så jättekonstigt då jag inte orkat hålla på mkit med mat den senastre tiden.
nu gäller det bara att få reda på om medecinen hon tyckte jag skulle ta om den har animaliskt eller vegetabiliskt ursprung.
inte så jättekonstigt då jag inte orkat hålla på mkit med mat den senastre tiden.
nu gäller det bara att få reda på om medecinen hon tyckte jag skulle ta om den har animaliskt eller vegetabiliskt ursprung.
Återgå till Aspergare och vården