Medicin eller inte medicin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Medicin eller inte medicin?

Inläggav rapchic » 2009-10-13 15:50:49

(från en annan tråd då man tycke jag skulle dela upp tråden)

Medicin eller inte medicin? när går gränsen på att man ska ta medecin?
Just nu tar jag inga mediciner (utom P-medel) men jag har både ångest och ingen ork.
jag har knappt nån ork, om jag orkar städning etc. en dag orkar jag inte träningen, om jag orkat träna kanske jag inte orkar hålla reda på mat/komma på vad man ska äta till lunch/middag.

finns det någon medicin mot "ingen ork" eller nått annat man kan göra, Jag yogar varje dag, tränar, mediterar nästan varje dag, ligger på en "spikmatta" redan

jag har ångest i varierande grad också oftast värst då jag är trött. och även fast ångesten är mycket bättre nu så finns det dagar/tillfällen då det är för mycket. (särskilt då jag testade ett nytt p-medel och hade PMS i en månad, men i vanliga fall har jag också ökad ångest då jag har PMS så om jag skulle råka vara trött också så blir det illa)

tack på förhand
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav sommar » 2009-10-13 18:10:43

Stavningen :wink: Medicin stavas det. Har tyvärr inget råd om detta.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav vadloink » 2009-10-13 18:18:57

Jag kan ju inte uttala mig om hur det kan fungera för dig, men för mig är medicin bra. Min oro och ångest stjäl en massa energi och när den minskar så får jag kraft över för annat. Men all medicin har sina nackdelar. De jag äter gör mig lite luddig i skallen. Just nu känns det okej, men det är ohållbart i längden.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Alien » 2009-10-13 18:23:56

Tror inte det finns någon medcin mot bristande ork. Men mediciner mot ångest finns det ju, kan du inte gå till läkare och fråga? Har du tagit medicner förr och tycker att de inte hjälper el har för många biverkningar?

Själv tar jag Sertralin men det är ju individuellt vad som funkar. För övrigt gäller det att ta det lugnt, att göra mindre än man vill, eftersom man inte orkar lika mycket som andra.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav rapchic » 2009-10-13 18:35:18

jag har bara tagit sömntabletter tidigare (mirtazapin och en som jag inte minns namnet på som gav mig nässelutslag) men ingen hjälpte nämndvärt och gjorde mig bara tröttare på dagen.

problemet är om jag är tröttare har jag mer ångest (ev. ångesten kommer till ytan) så jag kan nog inte ta nått som gör mig tröttare/trögare.
jag tänker heller inte ta någon medecin som är beroendeframkallande hur man nu vet det...

... har tagit valeriana forte vid ångest men det gav nog mest "rituell lindring" dvs att jag hade nått att göra (leta reda på och ta tabletten), använde valeriana mot mina sömnproblem också men det hjälpte inte heller
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-13 19:27:45

ska förresten till läkaren snart och hade tänkt fråga ang lite ork då jag har hört att tex allergi kan göra att man inte har ork, (även om det med största sannolikhet har med AS att göra kan man ju utesluta rent fysiska besvär) ngom som vet andra saker som kan ge för lite ork?
rapchic

Inläggav Parvlon » 2009-10-13 19:32:47

Vad är det du inte orkar?

*edit. läste första posten nu..

Jag vet inte vad som orsakar för lite ork. Minnet kanske? Själv brukar jag "glömma" av sånt som är tråkigt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav rapchic » 2009-10-13 19:39:18

Parvlon skrev:Vad är det du inte orkar?

*edit. läste första posten nu..

Jag vet inte vad som orsakar för lite ork.

ville svara allt...

det beror från dag till dag, men oftast inte att "ta hand om hemmet"

antingen orkar jag göra nått "kul" tex att träna eller att plugga japanska, och orkar inte tex diska, eller så orkar jag diska men orkar inte träna (träningen är viktig för mig mot tex ångest)

eller så orkar jag "allt" jag tänkt mig en dag men är utslagen dagen efter.
har sömnsvårigheter som inte hjälper problemet (annan tråd) men ska till läkare snart bland annat för sömnproblemen
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-13 19:49:22

kan också få "noll ork" av för mkt människor i närheten eller tex telefonsamtal (nog för det är ganska säkert AS)
rapchic

Re: Medicin eller inte medicin?

Inläggav tveskägg » 2009-10-13 19:53:38

rapchic skrev:finns det någon medicin mot "ingen ork"

Man kan ta sköldkörtelhormon eller en noradrenalinåterupptagshämmare. Sköldkörtelhormon ökar ämnesomsättningen generellt och noradrenalinåterupptagshämmare verkar uppiggande. Exempel på sådana preparat är levaxin och edronax.

Nackdelen med sådana preparat är att de försämrar sömnen. Noradrenalinåterupptagshämmare kan dessutom göra en aggressiv.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:01:15, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Alexandra » 2009-10-13 19:59:37

Jag reagerar på att du kallar Mirtazapin för sömnmedel. Visst har den en insomningseffekt, men den är ju egentligen en antidepressiv medicin.

Jag har också problem med bristande ork, och vet att det finns de med ADHD som får Modiodal. Länk till FASS. Jag funderar på att prova den.

Edit efter att ha läst Tveskäggs inlägg: kolla upp sköldkörteln om du är trött, det gör man snabbt och enkelt på vårdcentralen. Problem med sköldkörteln är väldigt vanligt.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:01:15, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav kakmonstret » 2009-10-13 20:04:56

En lista på hur man kan se på saken:

1: Hur ser mitt liv ut? Är jag nöjd? Vilka förändringar kan jag göra?

2: Samtal med klok anhörig eller vän/psykolog/kurator/sköterska/läkare

3: Se över kostvanorna. Rökning/nikotinanvändande, kaffe och sötsaker kan ge ökad ångest. Tre mål mat vid lämpliga tidpunkter, minimalt med småätande tycker jag är bra. Jag rekomenderar fiskolja, omega 3. Den har hjälpt mig.

4: Motion, att röra på sig, i lagom mängd. Det ska helst vara roligt samtidigt annars blir det mer av ett stressmoment tycker jag.

(Jag vet, ingen är perfekt men kan man göra sitt bästa med punkt 3 och 4 så räcker det. Överdrivenhet gör säkert mer skada än nytta.)

5: Sömnen. Ät inte eller drick i större mängd innan sänggående. Ha det avklarat rätt tidigt på kvällen. Att äta sötsaker, nyttja tobak och dricka kaffe på kvällen är inte heller bra.

6: Är livet för tufft och det inte hjälper med förändringar eller på något annat sätt så är medicin ett bra alternativ. Det finns bra mediciner. Vilken som är rätt för dig och när du ska ta den vet en läkare bäst.

Utbrändhet kan komma tillsammans med depression. Och jag tycker det är bra att du får träffa en läkare nu för det är bättre att sätta in rätt hjälp i ett tidigt skede än att låta det hela leda till utbrändhet och depression.
Man ska vara mer rädd för dessa två saker än för medicin, det är min åsikt! Ångest är en sak men dessa två saker är värre och svårare att bli frisk från. (Min åsikt. Talar av erfarenhet då det gäller samtliga tre områden)

Din läkare kanske har olika tester och frågeformulär där du kan kryssa i alternativ och där få en fingervisning om hur du mår?

Det här är min förslagslista. Den kanske kan ge dig lite hjälp?

Lycka till. Ha roligt! Plocka svamp, andas frisk luft, skit i disken för ett tag.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:01:15, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav kakmonstret » 2009-10-13 20:15:34

Btw förlåt om jag skrämde dig i slutet av mitt inlägg ovanför. Jag menar inte att låta som nån KrösaMaja. Men det är inget bra att gå in i väggen. Det är bättre att vara ute i god tid då med hjälpen och i förebyggande syfte!
Du kanske inte ens är på väg dit, till någon utmattninsdepression. Jag talar mest av erfarenhet. Och jag blundade ganska länge för sådana saker som du nu nämner i den här tråden.
kakmonstret

Inläggav AAA » 2009-10-13 20:16:16

rapchic skrev:kan också få "noll ork" av för mkt människor i närheten eller tex telefonsamtal (nog för det är ganska säkert AS)

Telefonsamtal kan ta knäcken på mig med, springa nån mil är mindre påfrestande. Vet inte varför telefonhelvetet är så hemskt?

Obs! Alla är olika, kaffe och mat funkar fint för mig innan sänggående.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:01:15, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav ufo » 2009-10-13 20:48:40

Orkeslöshet har säkert fler orsaker än orkeslösa.
Men steg ett, det första man gör för att finna orsaken är lite blodprover på vårdcentralen.
Då kollas flera värden som kan ge upplysningar om inre organs funktionalitet.
När det är gjort så kan man utesluta många otrevliga orsaker.(Bla sköldkörteln)

Innan det här är gjort, räkna inte med mer hjälp ifrån någon läkare.
Sedan är det i princip bara att testa det ena efter det andra.

Men se upp, det låter som om du kan ha en utmattningsdepression på gång.
Tar du det inte lungt och tillåter dig själv att strunta i en del energikrävande aktiviteter, kan det ta tvärstopp.

Jag tror din ångest och orkeslöshet går hand i hand. Får du bukt med det ena försvinner också det andra.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:01:15, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav weasley » 2009-10-13 20:57:25

ufo skrev:Orkeslöshet har säkert fler orsaker än orkeslösa.
Men steg ett, det första man gör för att finna orsaken är lite blodprover på vårdcentralen.
Då kollas flera värden som kan ge upplysningar om inre organs funktionalitet.
När det är gjort så kan man utesluta många otrevliga orsaker.(Bla sköldkörteln)

Innan det här är gjort, räkna inte med mer hjälp ifrån någon läkare.
Sedan är det i princip bara att testa det ena efter det andra.

Men se upp, det låter som om du kan ha en utmattningsdepression på gång.
Tar du det inte lungt och tillåter dig själv att strunta i en del energikrävande aktiviteter, kan det ta tvärstopp.

Jag tror din ångest och orkeslöshet går hand i hand. Får du bukt med det ena försvinner också det andra.

Håller med ufo. Kloka saker.

Och kakmonstret var inne på några bra råd också.

Och för att svara klart och tydligt på din fråga: Det finns INGET du kan ta som "lagar" din ork. Det enda som ger dej mer ork i långa loppet är att VILA. Ibland måste man vila mer och längre än man själv tror/inser/fattar. Så var/är det för mej!

Visst, det finns vissa uppåttjack som tillfälligt ger dej mer låtsasork. Problemet och farligheten med dem är att man oftast tappar både omdöme, minne och nästa dags ork dessutom. Absolut ingen väg att slå in på alltså!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:01:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Re: Medicin eller inte medicin?

Inläggav rapchic » 2009-10-14 8:48:35

tveskägg skrev:
rapchic skrev:finns det någon medicin mot "ingen ork"

Man kan ta sköldkörtelhormon eller en noradrenalinåterupptagshämmare. Sköldkörtelhormon ökar ämnesomsättningen generellt och noradrenalinåterupptagshämmare verkar uppiggande. Exempel på sådana preparat är levaxin och edronax.

Nackdelen med sådana preparat är att de försämrar sömnen. Noradrenalinåterupptagshämmare kan dessutom göra en aggressiv.

ska ta upp det med läkaren, för ett tag sen kollades ämnesomsättningen min med hjälp av blodprv dock och den var bra (jaha vad är bra, "normal" jag undrade ju om den var hög så är bra låg då eller vad, försökte få ett mer utförligt svar men "bra" var allt jag fick)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:15, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-14 8:49:48

Alexandra skrev:Jag reagerar på att du kallar Mirtazapin för sömnmedel. Visst har den en insomningseffekt, men den är ju egentligen en antidepressiv medicin.

Jag har också problem med bristande ork, och vet att det finns de med ADHD som får Modiodal. Länk till FASS. Jag funderar på att prova den.

Edit efter att ha läst Tveskäggs inlägg: kolla upp sköldkörteln om du är trött, det gör man snabbt och enkelt på vårdcentralen. Problem med sköldkörteln är väldigt vanligt.

jag har som sagt ingen koll på mediciner därför tog jag vad läkaren gav mig (jag bad om nått mot sömnproblen, ev mot ångest med som inte är beroendeframkallande)
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-14 9:10:46

kakmonstret skrev:En lista på hur man kan se på saken:

.

har vissa mål, tex starta eget (fast bara när jag orkar, fästmannen tycker jag ska starta nu men jag vet att jag inte orkar, kommer kolla vad jag klara med blandannat praktik.

gifta mig med fästmannen när jag har råd, barn finns också med i bilden i framtiden (hoppas jag).

tävla i kumite och träna i japan är väl de högsta målen när det gäller träningen just nu förutom, att hela tiden försöka bli bättre

kakmonstret skrev:
.

:oops: vad menar du med det, mot ångesten eller *förstår inte* :oops:

kakmonstret skrev:3: Se över kostvanorna. Rökning/nikotinanvändande, kaffe och sötsaker kan ge ökad ångest. Tre mål mat vid lämpliga tidpunkter, minimalt med småätande tycker jag är bra. Jag rekomenderar fiskolja, omega 3. Den har hjälpt mig. .

detta är ett område jag alltid försöker bli bättre på, är vegetarian men äter inte mjölkprodukter då jag inte tål det, mår mycket bättre sen jag gick över till att vara vegetarian (ca ett år sedan)

jag är enligt vad vissa tycker absolutist, då jag inte använder några allvarligare droger (droger-droger, alcohol, nikotid) och inte större mängder mildare, (koffein/dricker inte kaffe eller använde "uppåtdrycker" äter sällan godis) däremot dricker jag te fast sällan svart oftast grönt (japanskt) äter sällan godis men unnar mig ibland (tex igår) använder inte så många halvfabrikat som innehåller socker (buljong, krossade tomater, tomatpure är de halvfabrikat jag oftast använder), dricker bara läsk då jag är ute och äter (3 ggr/halvår sådär), sällan kakor etc (oftast hemmagjord paj då) min största last jusn nu är mog torkade aprikoser (dom är såå goda)

äter 6 mål mat/dag annars skulle jag hungra ihjäl (ev 5 om jag försovigt mig) dvs, frukost (gröt el dyl), mellanmål, lunch (alltid lagat), mellanmål, middag (alltid lagat) och kvällsfika. oftast ä'ter jag inte mellan men vid akut sötsug kanske torkade aprikoser.

kakmonstret skrev:
4: Motion, att röra på sig, i lagom mängd. Det ska helst vara roligt samtidigt annars blir det mer av ett stressmoment tycker jag.

(Jag vet, ingen är perfekt men kan man göra sitt bästa med punkt 3 och 4 så räcker det. Överdrivenhet gör säkert mer skada än nytta.)
.

jag har ett träningsschema som jag försöker följa men pga blandannat igångsättningssvårigheter så gör jag inte allt (för ni som tycker att jag tränar för mkt)
så oftast tränar jag lagom, men just nu är det för lite (eller för kanske man inte ska säga då jag är sjuk :cry: )

kakmonstret skrev:5: Sömnen. Ät inte eller drick i större mängd innan sänggående. Ha det avklarat rätt tidigt på kvällen. Att äta sötsaker, nyttja tobak och dricka kaffe på kvällen är inte heller bra.

måste äta innan jag går isäng annars så kan jag inte sova pga att jag är för hungrig, men då jag inte nytjar droger (nicotin och alcohol) är det inte prblem, och jag äter sällan saker med mkt socker (dvs snabba kolhydrater, kolhydrater äter jag men oftast långsamma el medel), kaffe dricker jag inte och inte heller te efter 20 00 (då blir det örtte)

kakmonstret skrev:6: Är livet för tufft och det inte hjälper med förändringar eller på något annat sätt så är medicin ett bra alternativ. Det finns bra mediciner. Vilken som är rätt för dig och när du ska ta den vet en läkare bäst.

Utbrändhet kan komma tillsammans med depression. Och jag tycker det är bra att du får träffa en läkare nu för det är bättre att sätta in rätt hjälp i ett tidigt skede än att låta det hela leda till utbrändhet och depression.
Man ska vara mer rädd för dessa två saker än för medicin, det är min åsikt! Ångest är en sak men dessa två saker är värre och svårare att bli frisk från. (Min åsikt. Talar av erfarenhet då det gäller samtliga tre områden)

Din läkare kanske har olika tester och frågeformulär där du kan kryssa i alternativ och där få en fingervisning om hur du mår?

Lycka till. Ha roligt! Plocka svamp, andas frisk luft, skit i disken för ett tag.

ska man fråga efter det typ "kan det vara pga tbrändhet jag är trött hela tidet, kan du kolla det?"
jag vet inte om jag är deprimerad längre, sen vi flyttade till hus (var tvungen att flytta tillbaka till lägenhet, men det hjälpte ändå) mår jag ganska bra, men jag vet inte hur man ska må om man mår bra så det kan bara vara att jag mår ovanligt bra för att vara deprimerad.... eh om du förstår vad jag menar
rapchic

Inläggav vadloink » 2009-10-14 9:11:52

AAA skrev:
rapchic skrev:kan också få "noll ork" av för mkt människor i närheten eller tex telefonsamtal (nog för det är ganska säkert AS)

Telefonsamtal kan ta knäcken på mig med, springa nån mil är mindre påfrestande. Vet inte varför telefonhelvetet är så hemskt?

Jag hatar också telefonsamtal. Rycker till nästan varenda gång den ringer. Min teori är att jag är beroende av att läsa av människor, behöver ganska mycket information för att kunna veta vad de vill. I telefon har jag bara rösten att gå på och det räcker inte.

Dessutom är den inte förutsägbar. Om jag träffar folk har jag tid på mig att förbereda mig.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 22:01:15, redigerad totalt 1 gång.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav rapchic » 2009-10-14 9:13:13

weasley skrev:
Håller med ufo. Kloka saker.

Och kakmonstret var inne på några bra råd också.

Och för att svara klart och tydligt på din fråga: Det finns INGET du kan ta som "lagar" din ork. Det enda som ger dej mer ork i långa loppet är att VILA. Ibland måste man vila mer och längre än man själv tror/inser/fattar. Så var/är det för mej!

Visst, det finns vissa uppåttjack som tillfälligt ger dej mer låtsasork. Problemet och farligheten med dem är att man oftast tappar både omdöme, minne och nästa dags ork dessutom. Absolut ingen väg att slå in på alltså!

ok gissade det men kan somsagt inget om mediciner så jag tänkte att det kan vara bra att fråga (om nu det inte har nån fysisk orsak)
rapchic

Inläggav kakmonstret » 2009-10-14 9:36:53

rapchic skrev:
kakmonstret skrev:En lista på hur man kan se på saken:

.

har vissa mål, tex starta eget (fast bara när jag orkar, fästmannen tycker jag ska starta nu men jag vet att jag inte orkar, kommer kolla vad jag klara med blandannat praktik.

gifta mig med fästmannen när jag har råd, barn finns också med i bilden i framtiden (hoppas jag).

tävla i kumite och träna i japan är väl de högsta målen när det gäller träningen just nu förutom, att hela tiden försöka bli bättre

kakmonstret skrev:
.

:oops: vad menar du med det, mot ångesten eller *förstår inte* :oops:

kakmonstret skrev:3: Se över kostvanorna. Rökning/nikotinanvändande, kaffe och sötsaker kan ge ökad ångest. Tre mål mat vid lämpliga tidpunkter, minimalt med småätande tycker jag är bra. Jag rekomenderar fiskolja, omega 3. Den har hjälpt mig. .

detta är ett område jag alltid försöker bli bättre på, är vegetarian men äter inte mjölkprodukter då jag inte tål det, mår mycket bättre sen jag gick över till att vara vegetarian (ca ett år sedan)

jag är enligt vad vissa tycker absolutist, då jag inte använder några allvarligare droger (droger-droger, alcohol, nikotid) och inte större mängder mildare, (koffein/dricker inte kaffe eller använde "uppåtdrycker" äter sällan godis) däremot dricker jag te fast sällan svart oftast grönt (japanskt) äter sällan godis men unnar mig ibland (tex igår) använder inte så många halvfabrikat som innehåller socker (buljong, krossade tomater, tomatpure är de halvfabrikat jag oftast använder), dricker bara läsk då jag är ute och äter (3 ggr/halvår sådär), sällan kakor etc (oftast hemmagjord paj då) min största last jusn nu är mog torkade aprikoser (dom är såå goda)

äter 6 mål mat/dag annars skulle jag hungra ihjäl (ev 5 om jag försovigt mig) dvs, frukost (gröt el dyl), mellanmål, lunch (alltid lagat), mellanmål, middag (alltid lagat) och kvällsfika. oftast ä'ter jag inte mellan men vid akut sötsug kanske torkade aprikoser.

kakmonstret skrev:

.

jag har ett träningsschema som jag försöker följa men pga blandannat igångsättningssvårigheter så gör jag inte allt (för ni som tycker att jag tränar för mkt)
så oftast tränar jag lagom, men just nu är det för lite (eller för kanske man inte ska säga då jag är sjuk :cry: )

kakmonstret skrev:5: Sömnen. Ät inte eller drick i större mängd innan sänggående. Ha det avklarat rätt tidigt på kvällen. Att äta sötsaker, nyttja tobak och dricka kaffe på kvällen är inte heller bra.

måste äta innan jag går isäng annars så kan jag inte sova pga att jag är för hungrig, men då jag inte nytjar droger (nicotin och alcohol) är det inte prblem, och jag äter sällan saker med mkt socker (dvs snabba kolhydrater, kolhydrater äter jag men oftast långsamma el medel), kaffe dricker jag inte och inte heller te efter 20 00 (då blir det örtte)

kakmonstret skrev:6: Är livet för tufft och det inte hjälper med förändringar eller på något annat sätt så är medicin ett bra alternativ. Det finns bra mediciner. Vilken som är rätt för dig och när du ska ta den vet en läkare bäst.

ska man fråga efter det typ "kan det vara pga tbrändhet jag är trött hela tidet, kan du kolla det?"
jag vet inte om jag är deprimerad längre, sen vi flyttade till hus (var tvungen att flytta tillbaka till lägenhet, men det hjälpte ändå) mår jag ganska bra, men jag vet inte hur man ska må om man mår bra så det kan bara vara att jag mår ovanligt bra för att vara deprimerad.... eh om du förstår vad jag menar

Ja du kanske kan prata om din ångest tillsammans med någon som kan lyssna och komma med bra råd? Är det bara en obestämd ångest eller uppkommer den vid vissa situationer, vet du var den kommer ifrån? Kanske man ska börja jobba där?

Du sköter dig ju verkligen vad gäller kost och hälsa, motion! Jag kan känna att jag kan vilja gå för långt i sådana avseenden ibland och då har jag mått dåligt och blivit deppig av den anledningen. Man blir nitisk och livet förlorar lite av sin guldkant där man går och knaprar grönsaker.
Lite får man unna sig.

Ja jag tycker du ska passa på att fråga doktorn mycket. Har du frågor och saker du vill prata om så skriv ner! Det är bra att ha anteckningar med sig när man är på läkarbesök det är så lätt hänt att glömma annars.
kakmonstret

Inläggav rapchic » 2009-10-14 9:45:54

kakmonstret skrev:
Ja du kanske kan prata om din ångest tillsammans med någon som kan lyssna och komma med bra råd? Är det bara en obestämd ångest eller uppkommer den vid vissa situationer, vet du var den kommer ifrån? Kanske man ska börja jobba där?

Du sköter dig ju verkligen vad gäller kost och hälsa, motion! Jag kan känna att jag kan vilja gå för långt i sådana avseenden ibland och då har jag mått dåligt och blivit deppig av den anledningen. Man blir nitisk och livet förlorar lite av sin guldkant där man går och knaprar grönsaker.
Lite får man unna sig.

Ja jag tycker du ska passa på att fråga doktorn mycket. Har du frågor och saker du vill prata om så skriv ner! Det är bra att ha anteckningar med sig när man är på läkarbesök det är så lätt hänt att glömma annars.

ångesten är obestämd eller vad man ska säga senast jag hade kontakt med en psykolog kom vi ingen vart då jag inte kunde förklara varför jag får ångest, däremot vissa saker vet jag, tex om jag kommer på att jag ska på karaten försent så jag inte hinner blir jag jättestressad och får ångest, eller om jag försöker komma på vad folk egentligen menar, eller om jag ska prata i telefon :oops:

somsagt, igår unnade jag mig godis (men det är inte så gott längre för sött, men kul med omväxling ibland). 70%:ig choklad är så nyttigt (men gott) att jag knappt räknar det som godis och det äter jag minst en gång/veckan. och grönsaker knaprar jag helldre på än än likdelar.

(glömde jag tar omega tillskott dock ala från linfröolja, men jag skulle få för mkt ångest om jag tog fiskolja så det tänker jag inte göra däremot om jag har råd nån gång i framtiden kommer jag nog ta algolja)

ja jag ska skriva ner, därför försöker jag komma på så mkt som möjligt att föreslå så doktorn inte viftar bort det med att det är sömnproblemen tex.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-14 11:25:05

kanske ska förklara varför jag är tveksam mot medicin

a: psykologer/läkare verkar mest vilja bli av med patienten så istället för lång och kanske svår (och kostsam för dom) hjälp blir man satt på medicin resten av livet.

b: inget jag har tagit hittils även om det inte är så mkt har inte hjälpt

c: har lite naturläkar tänk att (försöka) bota orsaken först istället för att behandla symtomen (tex förut hade jag spänningshuvudvärk och det enda jag kunde ta mot det var huvudvärkstabletter, tillslut hjälpte dom inte ens om jag tog två st/gång ca 4/dag i flera veckor inte bra för magen/levern/resten av kroppen) nu vet jag att man inte kan bota AS däremot kanske man kan försöka gå till botten med ångesten tex istället för att ta tabletter direkt, däremot har inte psykologen hjälpt mig så mkt förut så jag har inte kontakt med henne just nu utan fokuserar på andra saker.

d: då min pappa var (var som i han är död inte som i han är nykter) alcoholist så vill jag inte riskera det minsta att bli beroende
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Återgå till Aspergare och vården

Logga in