Varför beter sig webläsare; mus och tangentbord så här?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Varför beter sig webläsare; mus och tangentbord så här?
Helt plötsligt när jag satt och surfade idag slutade scrollhjulet på musen att fungera och jag kan inte göra punkt för det blir kolon: I samma veva uppträder Caps locjk konstigt: Det blir gemener när lampan är tänd:
Ibland när jag ska förhandsgranska hoppar sidan ner och lgger sig so mminimerad; så får jag hämta den där Det hjälper inte att starta om datorn:
När jag kommer ti len sajt tex: forumets startsida och klicka på en rubrik öppnas den i ett nytt fösnter; så nu har jag två fösnter öppna varpå det ena är minimerat:
Stavfelen beror på problemen
Vad kan detta vara för spökeri? Det började för någon timme sedan:
Ibland när jag ska förhandsgranska hoppar sidan ner och lgger sig so mminimerad; så får jag hämta den där Det hjälper inte att starta om datorn:
När jag kommer ti len sajt tex: forumets startsida och klicka på en rubrik öppnas den i ett nytt fösnter; så nu har jag två fösnter öppna varpå det ena är minimerat:
Stavfelen beror på problemen
Vad kan detta vara för spökeri? Det började för någon timme sedan:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 2 gånger.
Kvasir skrev:Starta om datorn.
Tack! Det hjälpte att starta om datorn några gånger nu men inte tidigare. Tanngentbordet har nog snart gjort sitt tyvär. Ibland piper det och står keyboard failuare (med res. för stavningen) när datorn startar men det har aldrig hängt sig så här förut. (Musen har knappast krånglat förut).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Ok, kan ju tänkas att det är tangentbordet som håller på att ge upp då, och att det är det egentligen problemet. Du har inte råkat spilla någon vätska på det? Det brukar kunna ge lustiga effekter temporärt eller permanent.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Ok, kan ju tänkas att det är tanentbordet som håller på att ge upp då, och att det är det egentligen problemet. Du har inte råkat spilla någon vätska på det? Det brukar kunna ge lustiga effekter temporärt eller permanent.
Nej, bara droppat lite vatten, (men jag vet att tangentbord sällan är törstiga. Känner en som spillde Coca cola på sitt och fick köpa ett nytt, känner en vars Tv-fjärrkontroll dock överlevde kaffe en gång efter en runda i torkskåpet).
Däremot har jag ätit vid det och då fått ner en massa smulor i det och allt går inte att städa bort. Men hade det varit orsaken hade det nog slutat fungera förut men man vet aldrig.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:28:23, redigerad totalt 1 gång.
Smulor brukar inte ge sådana problem med moderna tangentbordskonstruktioner. Jag har själv spillt vatten på ett antal tangentbord. Ett av dem lyckades jag rädda två gånger genom att plocka isär och torka. Tredje gången gick det inte. Ett eller två andra dog direkt när jag råkade vattna dem. Mitt nuvarande sägs vara spillsäker design, men jag har ännu inte vågat utmana ödet och prova bara för provandets skull.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:28:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Mitt nuvarande sägs vara spillsäker design, men jag har ännu inte vågat utmana ödet och prova bara för provandets skull.
Åh, ett tangentbord som inte kan spilla?
Långsökta gissningar:
- Skadad sladd.
- En mystisk kortslutning.
- "Tangentglapp" (en laptop drabbades av detta och det var som om den började leva ett eget liv )
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:28:23, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Kvasir skrev:Mitt nuvarande sägs vara spillsäker design, men jag har ännu inte vågat utmana ödet och prova bara för provandets skull.
Åh, ett tangentbord som inte kan spilla?
Långsökta gissningar:
- Skadad sladd.
- En mystisk kortslutning.
- "Tangentglapp" (en laptop drabbades av detta och det var som om den började leva ett eget liv )
Det låter lite som att det kan luta åt det sista. En vacker dag kanske det bara dör rakt av men det är det ju bara tiden som kan utvisa. Det levde verkligen sitt eget liv en stund igår eftermiddag.
Kvasir skrev:Smulor brukar inte ge sådana problem med moderna tangentbordskonstruktioner. Jag har själv spillt vatten på ett antal tangentbord. Ett av dem lyckades jag rädda två gånger genom att plocka isär och torka. Tredje gången gick det inte. Ett eller två andra dog direkt när jag råkade vattna dem. Mitt nuvarande sägs vara spillsäker design, men jag har ännu inte vågat utmana ödet och prova bara för provandets skull.
Tänkte väl det att smulor inte kan orsaka sådana problem.
Okej Bäst att ta det säkra före det osäkra.
Ett litet tips är annars att montera isär tangentbordet och rengöra det.
Jag har spillt juice och cola några gånger och kortslutningarna har då fått de mest bisarra effekter. Efter noggrann rengöring har de dock fungerat felfritt igen.
Se bara till att vara lite försiktig med eventuella kretskort inuti, skulle dessa vara kladdiga så rengör försiktigt och se till att de är helt torra innan de används igen.
Jag har spillt juice och cola några gånger och kortslutningarna har då fått de mest bisarra effekter. Efter noggrann rengöring har de dock fungerat felfritt igen.
Se bara till att vara lite försiktig med eventuella kretskort inuti, skulle dessa vara kladdiga så rengör försiktigt och se till att de är helt torra innan de används igen.
- johan_uppsala
- Anslöt: 2009-10-02