Hårtips?
sommar skrev:Mmm Intressant tråd! Jag behöver också hårråd. Jag ska gå på hårstyling imorgon (Rosa bandet dag på ett köpcenter i närheten) men det vore kul om jag även kunde få hårråd här. Hoppas det är ok. rapchic!
hade tänbkt att när jag fått råd så kan andra fråga om hårråd, så du får tjuvstarta lite
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:57:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Länktips: www.longhaircommunity.com
Om du färgar så sliter du i onödan på håret.
Henna sliter inte som regel, men kan göra vissa hår lite skörare. De flesta tycker ändå att det stärker och tjockar håret.
Jag har använt henna i mesta tiden i 24 år (gheez vad tiden går fort...) men låter det växa bort nu då det började klia under färgningarna, och jag misstänker att jag kan tillhöra det fåtal som får lite skörare hår av henna.
På forumet ovan hittar du mängder av tips för håruppsättningar av långt hår.
Jag skulle INTE färga håret om jag ville fortsätta ha det långt. Jag har också långt hår, tvättar med hemgjort svagt sockertensidschampo gjort på örtvatten, eller ägg med vinäger och lite olja. Ibland med olika indiska örter som jag köper som pulver och, ja, använder som henna fast de innehåller saponiner och vårdande ämnen i stället för lawsonia hennamolekyl.
Jag har också använt balsammetoden, men är lite skeptisk till alla vaxämnen man klär hårbotten och stråna med. Plus att balsam inte som de flesta andra rengöringsmetoder, dödar svamp eller annat som man _kan_ ha problem med (mjäll, mer håravfall än man borde ha o.s.v.).
vill egentligen inte behöva sätta upp håret varje dag, det tråkiga med henna (om jag nu tål det) är att man måste färga ofta och det blir inte så stor förändring och jag vill ha en ganska stor förändring.
jag vet inte om det är smamma balsammetod vi använt jag kör med metoden från lockig.se däremot kanske jag ändå måste sluta med den då jag har problem med ett knä och om läkarn tycker jag ska vila knäet men kan simma som träning kommer jag börja simma = klor, desamma gäller om jag färgar håret med nått annat än henna
det känns omöjligt... om jag inte kommer på någon lösning kommer jag nog börja använda sjalar och fläta in band oftare, men att fläta in band tar tid och håller max några dagar
aspiemelly skrev:Jag färgar håret rätt så ofta, för det mesta själv hemma. Jag har bara till axlarna knappt så en ask räcker nätt och jämt (100kr ca) gör jag hos frissan kostar det minst 500kr för min hårlängd, din vågar jag inte ens gissa vad det skulle kosta. Har aldrig haft problem pga färgning, men "vanliga" schampoo osv man köper hos ica kan jag inte ha. Värt pengarna att åka till en outlet och köpa proffsschampo istället.
hur ofta måste man färga om håret? (då ajg antagligen kommer måsta färga hor frisör = dyrt om det är ofta
Det beror på hur stor skillnad du färgar/står ut med på utväxten. jag brukar färga om varannan månad ca. Då är utväxten ca 4cm. Sen mattas färgen av, något jag inte stör mig så på då jag håller mig nära min färg men med rött i. Skillnad om man typ blonderar håret och får en mörk utväxt. Dom (fabrikanterna/frisörerna?) säger att färgen håller ca 4-6 veckor.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 21:57:46, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
aspiemelly skrev:Det beror på hur stor skillnad du färgar/står ut med på utväxten. jag brukar färga om varannan månad ca. Då är utväxten ca 4cm. Sen mattas färgen av, något jag inte stör mig så på då jag håller mig nära min färg men med rött i. Skillnad om man typ blonderar håret och får en mörk utväxt. Dom (fabrikanterna/frisörerna?) säger att färgen håller ca 4-6 veckor.
då blir det nog för dyrt (tänker på min längd på håret)
tack för länker förresten, även om jag inte vill hålla på för mkt med håret.
(är dålig på det här med tack)
verkar antingen bli henna (hur ofta måste man färga om henna?)
eller nått helt annat som jag inte kommit på, nån annan som har tips?
rapchic skrev:
eller nått helt annat som jag inte kommit på, nån annan som har tips?
insåg nu att det var på engelsak, "&¤%#%¤ koncentrationssvårigheter
Jag behöver också tips. Har ett stort problem med mitt hår, nämligen att jag tappar väldigt mycket. Det räcker att jag drar handen genom håret så får jag massor med hårstrån. Jag har alltid haft ganska tjockt hår innan men nu börjar det bli tunt. Har hört att man kan tappa hår om man är deprimerad/orolig, stämmer det? Har nämligen varit det ett tag. Vill gärna ha tips på hur jag kan få det att sluta så det växer ut igen.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 21:57:46, redigerad totalt 1 gång.
Peace skrev:Jag behöver också tips. Har ett stort problem med mitt hår, nämligen att jag tappar väldigt mycket. Det räcker att jag drar handen genom håret så får jag massor med hårstrån. Jag har alltid haft ganska tjockt hår innan men nu börjar det bli tunt. Har hört att man kan tappa hår om man är deprimerad/orolig, stämmer det? Har nämligen varit det ett tag. Vill gärna ha tips på hur jag kan få det att sluta så det växer ut igen.
dålig näring kan göra att man tappar hår, och när man är stressad/mår dåligt kanske kanske inte kroppen proriterar hårsäckarna när det gäller näring och istället musklerna (så att man kan prinag iväg, gammal reflex)
jag vet att vid stress så prioroterar kroppen armar/ben istället för de inre organen för att man ska kunna slåss så därför kan man få tex magsår om man är stressad, jag tänker att hårsäckarna kankse inte heller är så prioroterade
om du förstår vad jag svamlar om
Peace skrev:Jag behöver också tips. Har ett stort problem med mitt hår, nämligen att jag tappar väldigt mycket. Det räcker att jag drar handen genom håret så får jag massor med hårstrån. Jag har alltid haft ganska tjockt hår innan men nu börjar det bli tunt. Har hört att man kan tappa hår om man är deprimerad/orolig, stämmer det? Har nämligen varit det ett tag. Vill gärna ha tips på hur jag kan få det att sluta så det växer ut igen.
Äter du några mediciner?
I så fall vilka?
Och hur gammal är du? Sköldkörtelproblem kan ge håravfall, och sköldkörtelproblem är mycket vanligare än vad som syns i statistiken (p.g.a. missvisande provare o.s.v.).
Man kan tappa hår av stress och sådant, men jag tror också att det ofta skylls på stress/depp när det är mediciner. Ofta så har ju en person mått ännu sämre innan medicineringen.
Dåligt näringsintag är ännu en orsak till håravfall.
Gå igenom vad du äter och vad du tar för tillskott.
Protein är viktigt, riktigt protein.
Zink, selen, biotin (och allt möjligt förstås eftersom allt hänger ihop).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:57:46, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Synd att det var svårt med engelskan. Jag har det också så, och long hair community är därför det enda engelska jag håller till på.
Men du kan hitta info om håruppsättningar på den sidan, gå till articles.
Min engelska har förresten blivit bättre sedan jag gick med på det forumet ^_^
Det beror på hur fort håret växer och på hur stor nyansskillnad man har.
Jag färgade bara 4 ggr per år, men då fick jag en utväxt. Fast eftersom jag har något litet rött i mitt hår, så blev det inte förfärligt fult.
En del tar lite hennapulver i håret oftare, t.ex. ihop med inpackningsgrejer (vet inte om det går med vanliga vaxgrejer eller om det måste vara örtinpackningar, yogurtinpackningar o.s.v.).
När jag färgade hade jag hennan i så länge att det blev rejält rött. Beroende på vad du har för hårfärg nu, så kan det bli en väldigt skillnad.
Ju ljusare och ju mindre rött det är i originalfärgen, desto mer skillnad.
Svart henna är inte "svart henna", det är henna blandat med indigo och kanske andra örter. Det finns inte svart henna. Henna är en sak, medan alla de nyanser av henna som säljs, är henna blandat med andra örter.
- Bror Duktig
Glömde:
Du behöver inte hålla på mycket med håret för att göra uppsättningar.
Jag brukar varje dag göra en knut som brukar kallas "infinity bun" (du kan googla den, eller hitta infofilmer på youtube).
Den tar 30 sekunder att göra. Allt hår ur vägen.
Eller så gör jag en fläta, sticker en pinne genom basen, virar flätan runt centrum, innanför pinnen, och fäster med en stor U-formad pinne. Det tar 30 sekunder plus tiden för att fläta.
Ibland gör jag en fläta, viker den en gång och trär en socka över och knyter ett band längst upp. Fult, men skyddande. Jag har det så när jag rider eller kör MC.
Man kan också enkelt göra en "bee butt bun" som man fäster genom att knyta något runt basen (helst något brett och elastiskt). Tar en minut att göra.
Jag brukar varje dag göra en knut som brukar kallas "infinity bun" (du kan googla den, eller hitta infofilmer på youtube).
Eller så gör jag en fläta, sticker en pinne genom basen, virar flätan runt centrum, innanför pinnen, och fäster med en stor U-formad pinne. Det tar 30 sekunder plus tiden för att fläta.
Ibland gör jag en fläta, viker den en gång och trär en socka över och knyter ett band längst upp. Fult, men skyddande. Jag har det så när jag rider eller kör MC.
Man kan också enkelt göra en "bee butt bun" som man fäster genom att knyta något runt basen (helst något brett och elastiskt). Tar en minut att göra.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:tack för länker förresten, även om jag inte vill hålla på för mkt med håret.
Synd att det var svårt med engelskan. Jag har det också så, och long hair community är därför det enda engelska jag håller till på.
Men du kan hitta info om håruppsättningar på den sidan, gå till articles.
Min engelska har förresten blivit bättre sedan jag gick med på det forumet ^_^verkar antingen bli henna (hur ofta måste man färga om henna?)
Det beror på hur fort håret växer och på hur stor nyansskillnad man har.
Jag färgade bara 4 ggr per år, men då fick jag en utväxt. Fast eftersom jag har något litet rött i mitt hår, så blev det inte förfärligt fult.
En del tar lite hennapulver i håret oftare, t.ex. ihop med inpackningsgrejer (vet inte om det går med vanliga vaxgrejer eller om det måste vara örtinpackningar, yogurtinpackningar o.s.v.).
När jag färgade hade jag hennan i så länge att det blev rejält rött. Beroende på vad du har för hårfärg nu, så kan det bli en väldigt skillnad.
Ju ljusare och ju mindre rött det är i originalfärgen, desto mer skillnad.
Svart henna är inte "svart henna", det är henna blandat med indigo och kanske andra örter. Det finns inte svart henna. Henna är en sak, medan alla de nyanser av henna som säljs, är henna blandat med andra örter.
nä jag är duktig på engelska men långa texter/många nya texter har jag svårt att koncentrera mig på just nu (några år)
som jag förstod var man tvungen att färga om med henna var 3:e vecka då det typ ska vara lite som toning... (det skulle ha varit jobbigt)
jag vet att det inte finns svart henna, visste dock inte vad det avr förutom henna i "svart henna" men jag är inte intresserad av att bli rödhårig (skulle ej passa i det) eller blond för den delan, bara mörkare hår ev slingor, så då är svart henna bäst av hennan
Bror Duktig skrev:Glömde:
brukar göra nått liknande som "infinity bun" fast viker inte över håret på slutet och här upp det i hästsvans först, dock hålls det inte upp nå långe. jag kanske är "vårdslös" med mina huvudrörelser eller nått (och eftersom jag inte viker över håret står knuten ut för mky nu när jag har längre hår)
för att vara ärlig förstår jag ingen anna av dina förklaringar, det kanske är tur att jag inte är frisör
Henna är inte som toning. Det växer bort. Sitter bättre än de flesta färger.
- Bror Duktig
För slingor kan jag varmt rekommendera clip-in slingor i äkta hår. De kallas clip-on eller clip-in, man får googla efter båda.
Själv har jag köpt full hårförlängning från Headkandy, men jag tror inte de har enstaka slingor tyvärr, utan bara större sjok tex för hela nacken, och helförlängning för hela huvudet. Kvaliteten på hår man ska söka efter är dock denna:
100% European Remi style. Grade AAA. Då är det äkta människohår, och man kan fäga det i valfri färg.
http://www.headkandy.com/documents/ourh ... sions.html Här kan man se bilder på clips. Om man googlar en massa kan man hitta färdigfärgade slingor i olika färger, brukar vara cirka 5 cm breda.
Har man sådana slingor är det bara att plocka ur dem när man ska tvätta håret, så slipper man 1.Slita på håret pga färgning 2. Riskera att färgen tvättas ur.
Det finns clip-in slingor i många olika prisklasser, syntet, halvsyntet och äkta hår.
Det är oftast billigare att beställa från onlinebutiker belägna i UK. Sverige är dyrt på skönhetsprodukter.
Någon av dessa färger vore inte fel:
[img]http://www.hbbb.com.au/estore/images/prodthumb/t_16581.jpg[/img]
Själv har jag köpt full hårförlängning från Headkandy, men jag tror inte de har enstaka slingor tyvärr, utan bara större sjok tex för hela nacken, och helförlängning för hela huvudet. Kvaliteten på hår man ska söka efter är dock denna:
100% European Remi style. Grade AAA. Då är det äkta människohår, och man kan fäga det i valfri färg.
http://www.headkandy.com/documents/ourh ... sions.html Här kan man se bilder på clips. Om man googlar en massa kan man hitta färdigfärgade slingor i olika färger, brukar vara cirka 5 cm breda.
Har man sådana slingor är det bara att plocka ur dem när man ska tvätta håret, så slipper man 1.Slita på håret pga färgning 2. Riskera att färgen tvättas ur.
Det finns clip-in slingor i många olika prisklasser, syntet, halvsyntet och äkta hår.
Det är oftast billigare att beställa från onlinebutiker belägna i UK. Sverige är dyrt på skönhetsprodukter.
Någon av dessa färger vore inte fel:
[img]http://www.hbbb.com.au/estore/images/prodthumb/t_16581.jpg[/img]
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:57:48, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
@ sugrövmanövern : intressant ideer börjar formas i mitt huvud vet du på ett ungefär vad slingor kanske skulle kosta?
(har bara testat sådana slingor i plasthår, dom ser inte fin ut efter ett tag)
(har bara testat sådana slingor i plasthår, dom ser inte fin ut efter ett tag)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:57:48, redigerad totalt 1 gång.
Här hittade jag slingor i äkta hår för mellan 55 och 85 kr. Framgår inte vilken kvalitet exakt, men det står iaf 100% äkta hår. Antar att man ska undvika de som det inte står 100% på, för då kan det vara syntet iblandat:
http://www.madamelepink.com/clipinstreaksse.html#human
Det finns en hel djungel av olika slingor, vet att jag sett 10-pack någonstans ganska billigt, kommer inte ihåg var tyvärr. Jag försöker hitta antingen blonda som jag kan färga själv, eller färdigfärgade...
Man kan även köpa hår och clips separat och tillverka egna, men det verkar jobbigt...
Det finns en hel djungel av olika slingor, vet att jag sett 10-pack någonstans ganska billigt, kommer inte ihåg var tyvärr. Jag försöker hitta antingen blonda som jag kan färga själv, eller färdigfärgade...
Man kan även köpa hår och clips separat och tillverka egna, men det verkar jobbigt...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:57:48, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag sparar ju alla tappade hårstrån, och börjar få en del. Kanske skulle börja göra dekorationsflätor ^_^
Eller färga och sälja
Eller färga och sälja
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:57:48, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Bror Duktig:
1. Nej, jag äter inga mediciner.
2. Jag är 17 år.
Dåligt näringsintag skulle det kunna vara. Ibland kan jag gå en hel dag utan att äta (har igånsättningssvårigheter), sen märker jag att jag är riktigt hungrig och vill då ha nåt snabbt (och onyttigt). Jag började ta vitamintabletter för ca 2-3 veckor sedan, men de har inte hjälpt. Ska köpa tabletter med bara B-vitamin. Äter rätt mycket frukt och grönsaker, men det hjälper väl inte kanske
2. Jag är 17 år.
Dåligt näringsintag skulle det kunna vara. Ibland kan jag gå en hel dag utan att äta (har igånsättningssvårigheter), sen märker jag att jag är riktigt hungrig och vill då ha nåt snabbt (och onyttigt). Jag började ta vitamintabletter för ca 2-3 veckor sedan, men de har inte hjälpt. Ska köpa tabletter med bara B-vitamin. Äter rätt mycket frukt och grönsaker, men det hjälper väl inte kanske
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 21:57:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Jag sparar ju alla tappade hårstrån, och börjar få en del. Kanske skulle börja göra dekorationsflätor ^_^
Eller färga och sälja
jag har hört att kvinnor i indien gör det och vart lite intresserad faktiskt, typ att fläta in i håret, men då är ju frågan om hur man rengör och förvarar håret
sugrövmanövern skrev:Här hittade jag slingor i äkta hår för mellan 55 och 85 kr. Framgår inte vilken kvalitet exakt, men det står iaf 100% äkta hår. Antar att man ska undvika de som det inte står 100% på, för då kan det vara syntet iblandat:
tack så mycket
tänkte om man färgar håret med svart henna och sedan skaffar sådana clips då kan man ju variera sig, det är nog bäst för håret. däremot verkar jag behöva ca 60 cm slingor och dom är bara syntetiska, men ajg kanske hittar det nån annan stans på sidan.
då är ju frågan hur mörkt håret blir med svart henna? får försöka googla
Peace skrev:Bror Duktig:
2. Jag är 17 år.
Det kan ta upp till några månader innan vitaminer m.m. har effekt på håret.
Trist men sant :/
Du kan gå till en läkare och säga att du tappar hår, samt att du äter dåligt. Be om en blodkontroll på vitaminer och sådant.
Det kan ju vara något som är enkelt avhjälpt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:57:48, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Återgå till Intressanta intressen