Blandade språkfel, stavfel och liknande.
Tror jag har nämnt det förr i någon annan tråd, men förra sommaren såg jag i en butik en stor handtextad skylt med texten "Biggaråer" och en prisuppgift. Under skylten stod mängder av kartonger med texten "Bigarråer". Hur svårt kan det vara att läsa innantill när man skriver en skylt?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:07:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror de flesta inte kan läsa ord bokstav för bokstav och därmed inte kan se att enskilda bokstäver är fel, utan de ser bara "ordbilder" och tycker det ser tillräckligt rätt ut.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:07:35, redigerad totalt 1 gång.
Det kan nog handla om att utal och stavning inte alltid stämmer riktigt överens. I fallet med bigarråerna så skulle man nog kunna argumentera för att den felaktiga stavningen möjligen stämmer bättre med uttalet, även om den bryter mot stavningsreglerna (vilket iofs vissa ord gör). Fallet är nog helt analogt med "cigarr" och "cigarrett" som man också ofta ser stavade med två g.
Så har vi dessa eländes ord som stavas exakt lika på engelska och svenska, förutom en dubblerad bokstav:
sv - eng
-----------
parallell - parallel
adress - address
Så har vi dessa eländes ord som stavas exakt lika på engelska och svenska, förutom en dubblerad bokstav:
sv - eng
-----------
parallell - parallel
adress - address
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:07:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Jag tror de flesta inte kan läsa ord bokstav för bokstav och därmed inte kan se att enskilda bokstäver är fel, utan de ser bara "ordbilder" och tycker det ser tillräckligt rätt ut.
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm.
Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.
Mräklgit...
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 19:07:38, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Aftonbladslöp i dag:
4 av 6 döda svenskar nekades vård
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:07:38, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
En gång när jag var tvungen att gå till ett annat än mitt stamapotek för att hämta ut medicin möttes jag av en skylt som annonserade SCAMPO och det får mig att tänka på en skylt som annonserade Karl Spaderbullar (Karlsbaderbullar heter det ju; väldigt goda).
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 19:07:38, redigerad totalt 1 gång.
Hela texten tyder på att författaren har dyslexi och jag har svårt att tycka det är särskilt smakligt att driva med folk med funktionshinder på det sättet.
Skulle vi som Aspergare uppskatta att folk drev med vårt funktionshinder. Skulle faktiskt inte tro det så det hela känns minst sagt osmakligt.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 19:07:39, redigerad totalt 1 gång.
Trampe skrev:
Hela texten tyder på att författaren har dyslexi och jag har svårt att tycka det är särskilt smakligt att driva med folk med funktionshinder på det sättet.
Skulle vi som Aspergare uppskatta att folk drev med vårt funktionshinder. Skulle faktiskt inte tro det så det hela känns minst sagt osmakligt.
Det var väl ingen som drev med den.. humoristiskt var det att det var så många fel.. det roligaste tyckte jag var att den glömt att skriva nummer..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:07:40, redigerad totalt 1 gång.
Idag såg jag ordet "döljd" om en söm. I en katalog som kom fast jag har ingen reklam-skylt på dörren.
Gaaah!!!
Gaaah!!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:07:40, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Min son och jag åkte tåg han blev skitnödig..gick på toa..kom och satte sig igen... satt och blev mer och mer röd i ansiktet... frågade varför..
Men jag är skitnödig...
Men gå då... svarade jag...
kan inte..sa han...
Varför frågade jag...
Vill inte torka mig med handen...svarade han
VA...
Gå och titta...
Då förstod jag...
På insidan av locket på toalettsittsen var en stor gul skylt med ett svart eblem av en hand som håller en servett med ett kryss över och han tolkade det som att han inte får slänga papper..
Hur torka sig om man inte får slänga ner skitpappret
Men jag är skitnödig...
Men gå då... svarade jag...
kan inte..sa han...
Varför frågade jag...
Vill inte torka mig med handen...svarade han
VA...
Gå och titta...
Då förstod jag...
På insidan av locket på toalettsittsen var en stor gul skylt med ett svart eblem av en hand som håller en servett med ett kryss över och han tolkade det som att han inte får slänga papper..
Hur torka sig om man inte får slänga ner skitpappret
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 19:07:40, redigerad totalt 1 gång.
När jag jobbade ensam på fackexpeditionen och var tvungen att lämna kontoret för att uträtta ärenden satte jag en lapp på dörren där jag hade skrivit KÅMER STAX och detta fick mig alltid på bättre humör.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 19:07:42, redigerad totalt 1 gång.