Google, Gmail m.m.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Google, Gmail m.m.

Inläggav barracuber » 2009-10-02 22:49:00

Moderator Barracuber:
Sidotråd avknoppad från <a href="http://www.aspergerforum.se/post297873.html#297873">Nätverk hemma, lösenord??</a>
:!:

Bror Duktig skrev:När jag ändå är i farten, så går jag OT och frågar dig en sak om google-manickerna.

Hur hittar man alla funktioner som google har?
Jag hittar små korta listor på funktioner, lite här och var.
Finns ingen fullständig lista?
I en lista hittade jag "photos", i en annan fanns den inte. "Anteckningar" hittade jag genom att googla ^_^

Det har jag också saknat.

<a href="http://swing-fx.blogspot.com/2008/02/all-google-applications-so-far.html">All Google applications so far</a> är från februari 2008.

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Google_products">Wikipedia List of Google products</a> kanske nyare.

<a href="http://lifehacker.com/313530/top-10-google-products-you-forgot-all-about">Top 10 Google Products You Forgot All About</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 5 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-02 23:10:26

Tack för länkarna.
Vad korkat av google att inte fixa så att det finns en bra översikt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav carl » 2009-10-02 23:11:56

Bror Duktig skrev:Tack för länkarna.
Vad korkat av google att inte fixa så att det finns en bra översikt.

Strategi att det ska vara lite svårt att få itag på.. Verkar vara en bra företagsstrategi för ny teknik. Får användaren att känna sig speciell.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Miche » 2009-10-03 12:06:10

Den bästa översikten över Google produkter har jag hittat här!

(Den här delen av diskussionen borde väl ligga i Google-tråden, men jag hittar inte den just nu...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2009-10-03 12:17:32

Miche skrev:Den bästa översikten över Google produkter har jag hittat här!

(Den här delen av diskussionen borde väl ligga i Google-tråden, men jag hittar inte den just nu...)

Fast just den tråden ligger inte i IT-forum utan i Övriga.

Den handlar mer om Google i ett samhällsperspektiv.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Pemer » 2009-10-10 14:06:54

Barracuber:
Denna diskussion om mail, gmail och google avknoppad från <a href="http://www.aspergerforum.se/post301338.html#301338">Helt galet...</a>-tråden.

Jag skulle ha kommit ihåg att ringa Toshibas kundtjänst och frågat igår under kontorstid. Gissar att felet är något om vad det är man ska trycka för att "sparka igång" burken i det där läget som är fel, eller som de har glömt kommunicera ut i instruktionsböckerna. Antagligen är det någonting med F N-knappen plus något annat.

Det stod om någon sådan där sova/vakna-knapp i instruktionen, men datorn har ingen sådan knapp...

Mest av allt är jag glad att det verkar som att jag ska kunna få in XP i stället... kan bara förbanna min egen ouppmärksamhet från början, och allt arbete jag lagt hittills på att få in en någorlunda vettigt fungerande mailklient, där det går att spara in gamla mail i programmet, och att jag nu till viss del måste göra om allt sådant en gång till efter XP-installationen, plus spara de mail som är nya. Sådant går ju aldrig fort att göra i något program, utan mest detta "Spara som...", mail för mail, och så ordentligt med dubbelkontroller att man fått med alla...

I XP kunde man ju markera alla mail i en mapp och öppna dem, och sedan välja "FLYTTA till..." valfri mapp i Outlook Express, så försvann ett efter ett från den aktuella mappen och FLYTTADES till inkorgen eller angiven mapp i OE*... i Vista fanns inte ens funktionen att markera alla filer och öppna samtliga kvar... :shock:

*Vid inkopiering av äldre mail var det således bara att kopiera varje relevant mapp med mail i från externa hårddisken till den aktuella datorn och göra på det sättet, så kunde man snabbt och smidigt få in allt i Outlook Express.

I Vista fanns ju inte OE kvar, då hade man Windows Internet Explorer version 8 och ett sjukt buggigt "Windows Mail", och att ladda ner Outlook Express innebar att ladda ner Internet Explorer version 6, vilket var lite svårt i en dator som redan hade Internet Explorer 8.

Thunderbird hade inten fungerande funktion att kopiera in äldre mail, men Incredimail hade. Men det är ju skitsunkigt i övrigt och jäkligt användar-ovänligt. Och skickar ut fula mail till mottagarna. Jag hade när som helst velat skrika rent ut efter hjälp och tips om något bättre mailprogram....
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav barracuber » 2009-10-10 16:16:38

Pemer, låter som att du hade tjänat på att byta till Gmail för länge sen.
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-10 18:41:29

Barracuber det finns väl annan webbaserade e-post än Gmail om det nu är det det handlar om. Varför skänka sin själ till Google?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav barracuber » 2009-10-10 19:30:13

Bjäbbmonstret skrev:Barracuber det finns väl annan webbaserade e-post än Gmail om det nu är det det handlar om.

Det gör det säkert. Jag menade inte att promota just Google, det bara råkade bli så då jag råker gilla deras tjänster.

Bjäbbmonstret skrev:Varför skänka sin själ till Google?

Emailen ligger alltid på nån server på nätet, det ligger i själva designen av email som sådant. Varför känner du dig otryggare med Google än med hotmail, yahoo eller facebook?

Du känner dig tryggare om du även har den lagrat lokalt på egna datorn? Det kan du göra även med GMail genom att installera ett litet tillägg som heter Google Gears.
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-10 19:40:58

Google ägnar sig åt att söka i folks e-post och baserar sin annonsering på det.

Jag använder också vissa tjänster som jag skulle föredra att jag inte använde. Men jag uppmanar inte andra att göra det!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Inläggav carl » 2009-10-10 20:04:52

Bjäbbmonstret skrev:Google ägnar sig åt att söka i folks e-post och baserar sin annonsering på det.

Jag använder också vissa tjänster som jag skulle föredra att jag inte använde. Men jag uppmanar inte andra att göra det!

Det som används i det fallet är en liten funktion som först söker igenom text innehållet på sidan och matchar det möjligtvis också med cookies du har sparat från andra sidor. Sen skickar den hela paketet och tar fram den reklam som passar dig. Men det gör alla adservices som fungerar på det sättet.*

*med reservation för att jag inte har koll på exakt hur tekniken är utvecklad
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav barracuber » 2009-10-10 20:12:22

Bjäbbmonstret skrev:Google ägnar sig åt att söka i folks e-post och baserar sin annonsering på det.

Ingen annan än du, och den/dem du låter läsa din mail kan se de annonserna. De baseras på innehållet i dina mail och är där för att Google ska tjäna pengar och "to your service".

"Google" som du uttrycker det kan du jämföra med en dator - ingen människa sitter och läser dina mail (utom ifall du möjligen inte har rent mjöl i påsen....men då snackar vi andra läsare än Googlefolket...).

Själva tekniken - innehållsbaserad annonsering - är exakt densamma som används av Adwords för att få visa annonser på webbsajter vilket skapar inkomster för både Google (och i fallet med Adwords även för sajtägaren).

EDIT: flyttar diskussionen till lämplig tråd senare ikväll.
barracuber

Inläggav barracuber » 2009-10-10 22:07:31

Bjäbbmonstret skrev:...Jag använder också vissa tjänster som jag skulle föredra att jag inte använde.

Känner igen det och tror många gör det. Skulle kunna bli en intressant diskussion om vad man ser för för- och nackdelar med nätet och dess aktörer. Samt gärna mer faktabaserad information också.

Bjäbbmonstret skrev:Men jag uppmanar inte andra att göra det!

Jag betackar mig för moraliserande från din sida!

Visserligen visste jag att du inte gillar Google men jag har redan bett om ursäkt för att det lät som att jag promotade Google speciellt. Point taken.
barracuber

Inläggav Pemer » 2009-10-10 23:28:36

barracuber skrev:Pemer, låter som att du hade tjänat på att byta till Gmail för länge sen.

:shock:
Pemer

Inläggav Savanten Svante » 2009-10-11 0:30:09

för gmaill är helt enkelt BÄST!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:52:02, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Pemer » 2009-10-11 1:02:08

Webmail? :roll:
Pemer

Inläggav barracuber » 2009-10-11 12:25:50

Pemer skrev:Webmail? :roll:

Tänker du nån specifik produkt (tjänst från visst företag) eller <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Webmail">webbaserad mail</a> i allmänhet? Själv tänker jag på det senare. Men det kanske har funnits en specifik produkt som hette så?

Som Bjäbbis skrev så borde jag ha tipsat dig om webbaserad mail rent allmänt och inte specifikt Gmail eftersom det finns flera alternativ till Gmail. Och som hon skrev finns det ingen anledning att promota ett visst företag (även om man kan ha vissa privata åsikter).

Rent specifikt så byter du ut din desktopklient (Outlook, Thunderbird osv) mot webbläsare när du ska kolla din mail. Dock kan du fortsätta att använda desktopklienterna parallellt med webbläsaren, om du skulle vilja det - Gmail exempelvis stödjer ju både IMAP och POP i både Outlook och Thunderbird. (Microsoft däremot har ju stoppat möjligheten att läsa hotmail i Outlook om man inte har betalversionen av hotmail).
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-11 13:52:51

Jag tycker att gmail verkar tappa bort mail för ofta.

De som påstår att de ej fått mail av mig, har alla haft g-mail (om det inte har varit mitt webhotell manufrog som varit orsaken).
Förresten, manufrog stänger ibland av hela leverantörer när de anser att det kommer för mycket spam, och dit hör ofta g-mail.
Kanske är det samma problem med hotmail, men det är inget jag vet något om.

Även mitt webhotell manufrog kan det blir problem med. De har för strikt spamfilter. Det andra webhotellet jag har, Oderland, har det aldrig varit några mailproblem med.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:52:07, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2009-10-11 14:21:14

Bror Duktig skrev:Jag tycker att gmail verkar tappa bort mail för ofta.

De som påstår att de ej fått mail av mig, har alla haft g-mail (om det inte har varit mitt webhotell manufrog som varit orsaken).

Låter som att Gmails spamfilter av ngn anledning har uppfattat dina mail som spam och lagt dem i mottagarens spamkatalog. Det går att <a href="http://www.mydigitallife.info/2008/11/24/how-to-disable-and-deactivate-spam-filter-protection-in-gmail-or-google-mail/">få Gmail att låta spam ligga kvar i inkorgen</a> så att mottagaren lättare ser dem.

Några andra saker ni kan göra:

Be dina kompisar kolla sina spamkataloger, markera dina mail och trycka på "not spam". Då kommer det att funka i fortsättningen.

Be dem också lägga in dig bland sina kontakter i Gmail. OBS att de måste gå in och göra detta i Gmails webbinterface, man kan inte göra det i en epostklient typ Outlook eller Thunderbird.

Du kan också testa att lägga till dina mottagare i din kontaktbok,om de inte ligger där. Då kommer Gmail att leverera mailen.

Bror Duktig skrev:Förresten, manufrog stänger ibland av hela leverantörer när de anser att det kommer för mycket spam, och dit hör ofta g-mail.

Låter lite märkligt. Låter som att en förskräcklig massa mail inte skulle nå sin destination = världens användarstorm.

Däremot brukar tvärtom hända, att <a href="http://www.aspergerforum.se/post266414.html#266414">mailleverantörer svartlistar vissa webbhotell, som Liebert skrev om hände oss i somras</a>.

Bror Duktig skrev:Kanske är det samma problem med hotmail, men det är inget jag vet något om.

Det som Liebert skrev tyder ju på det.

Bror Duktig skrev:Även mitt webhotell manufrog kan det blir problem med. De har för strikt spamfilter.

Typiskt. Jag som just blivit kund hos dem... :roll:

Bror Duktig skrev:Det andra webhotellet jag har, Oderland, har det aldrig varit några mailproblem med.

Det är väl dem som forumet har?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Pemer » 2009-10-12 3:29:01

Jag ser i varje fall ingen anledning att byta mailadress. Jag har egna domäner och använder egna mailadresser. Jag har bytt ordinarie mailadress en gång, och det var när jag 2001 hade skaffat ett eget domännamn och fick en passande mailadress att använda som jag hade full kontroll över.

Att det blir lite flyttande av mail från förr när jag skaffar ny dator, är ju en följd just av datorbytet. Det ser jag inget problem med att ta.

Är det något som skulle bli mycket bättre med att byta till gmail?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:52:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Inläggav barracuber » 2009-10-12 6:46:39

Pemer skrev:Är det något som skulle bli mycket bättre med att byta till gmail?

Utan att vilja låta som en försäljare - bara det mesta typ.

Men man ska inte föringa farhågor som den Bjäbbis gav uttryck för - att något Googleprogram ligger och scannar igenom mailinnehållen och baserat på det skapar riktade annonser i högerspalten. Gillar man inte den här utvecklingen bör man nog undvika Gmail tills vidare.

I ditt fall, kanske Windows Live Mail (som i princip är samma som gamla hotmail). Den är ju också webbaserad, och i mitt tycke mycket mer annonstyngd än Gmail. (I Gmail är de innehållsbaserad annonserna jag skrev om i förra stycket, de enda annonser du kommer att få se).

Räkna heller inte med att du kommer att kunna använda Outlook så länge du inte betalar för mailtjänsten. (Osäker på hur det är med Live Mail-klienten..)

Skriver mer senare idag - ska strax till tandläkaren.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Pemer » 2009-10-12 12:10:14

Men vad är det som skulle vara bättre???

Vad i webmail är bättre än att man tankar ner sin mail från servern och har den hemma i datorn? Beroende av Googles, Hotmails eller någon annan aktörs servrars mående - plötsligt när du behöver hämta fakta från ett gammalt mail kommer du inte på gmail-kontot...

Plötsligt en dag sitter du utan trådlöst nätverk tillgängligt och har glömt mobila bredbandsmodemet eller kabeln som du kan ansluta till mobilen, så tyvärr kan du inte kolla det där mailet, för det måste du ju ut på Internet för att kunna läsa på webmailen. Mycket bättre än att det finns där i datorn!

Och så behöva trumma ut till hela världen att det inte längre skulle vara mitt förnamn at mitt efternamn punkt net som är min mailadress utan något fånigt krystat någonting at gmail com, där inget vettigt med mitt namn ens är ledigt... väldigt mycket bättre mailadress!

Jag ser grava nackdelar utan ansträngning. Vad skulle på något som helst sätt vara bättre, och så mycket bättre att det överskuggade de bristerna?

Jag behövde lägga upp just en gmail-adress för en inbjudan att kunna vara med och blogga på en viss blogg, och jag lade skeptiskt upp adressen och sköt sedan på att ens logga in där och titta på det nu, så att jag först nu ser att jag måste be om en ny inbjudan att kunna blogga där.

Tycker gmail ser ut som skit. Det ger mig absolut ingen känsla av "Hurra! Jag lägger hellre ner alla olika POP3-adresser och använder detta..."

Webmail där hela världen har adresser som slutar på gmail.com skulle vara framtiden på bekostnad av egna adresser på egna domännamn, och att tanka ner posten och ha koll på den?

Vad skulle ens vara vitsen med det?

En sak att många vill ha webmail och skiter i vad de har för adress, men av vad anledning skulle utvecklingen gå dithän att det skulle vara vad alla tvingades göra? Det är ju helt sjukt som tanke!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:52:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Inläggav sgtbaker » 2009-10-12 12:50:40

Pemer skrev:Men vad är det som skulle vara bättre???

Vad i webmail är bättre än att man tankar ner sin mail från servern och har den hemma i datorn? Beroende av Googles, Hotmails eller någon annan aktörs servrars mående - plötsligt när du behöver hämta fakta från ett gammalt mail kommer du inte på gmail-kontot...

Plötsligt en dag sitter du utan trådlöst nätverk tillgängligt och har glömt mobila bredbandsmodemet eller kabeln som du kan ansluta till mobilen, så tyvärr kan du inte kolla det där mailet, för det måste du ju ut på Internet för att kunna läsa på webmailen. Mycket bättre än att det finns där i datorn!

Och så behöva trumma ut till hela världen att det inte längre skulle vara mitt förnamn at mitt efternamn punkt net som är min mailadress utan något fånigt krystat någonting at gmail com, där inget vettigt med mitt namn ens är ledigt... väldigt mycket bättre mailadress!

Jag ser grava nackdelar utan ansträngning. Vad skulle på något som helst sätt vara bättre, och så mycket bättre att det överskuggade de bristerna?

Jag behövde lägga upp just en gmail-adress för en inbjudan att kunna vara med och blogga på en viss blogg, och jag lade skeptiskt upp adressen och sköt sedan på att ens logga in där och titta på det nu, så att jag först nu ser att jag måste be om en ny inbjudan att kunna blogga där.

Tycker gmail ser ut som skit. Det ger mig absolut ingen känsla av "Hurra! Jag lägger hellre ner alla olika POP3-adresser och använder detta..."

Webmail där hela världen har adresser som slutar på gmail.com skulle vara framtiden på bekostnad av egna adresser på egna domännamn, och att tanka ner posten och ha koll på den?

Vad skulle ens vara vitsen med det?

En sak att många vill ha webmail och skiter i vad de har för adress, men av vad anledning skulle utvecklingen gå dithän att det skulle vara vad alla tvingades göra? Det är ju helt sjukt som tanke!

Du kan ha både och.
Om du kollar på din webleverantörs hemsida är sannolikheten stor att du kan logga in där till din webmail.
Där kryssar du i att du vill spara e-mails på servern.
Så varje gång du hämtar mail med din vanliga klient sparas en kopia på servern som du kan komma åt via webmailen.
Senast redigerad av sgtbaker 2011-05-04 21:52:08, redigerad totalt 1 gång.
sgtbaker

Anslöt: 2009-10-04

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-12 13:56:45

Jag skrev ett svar i morse men det gick tydligen inte in.

Jag hyser nu inte någon speciell avsersion mot Google om det är någon som har inbillat sig det. Däremot anser jag att det finns skäl för en sund skepsis för att lägga ansvaret för en sån viktig sak som hela sin korrespondens på en gratistjänst som erbjuds av ett USA-baserat företag.

Om man läser användarvillkoren för Gmail så finns det en ansvarsfriskrivning där som jag man tycker man ska vara observant på. Man bör också fundera över vilket lands lagar som gäller när det gäller integritet och utlämnande av uppgifter.

Var och en av oss använder Googles och andras gratistjänster på internet på eget ansvar. Men att uttryckligen uppmana någon att gå över till Gmail, inte på grund av tycke och smak och uppskattning för deras tjänster utan på grund av "säkerhet" det är något som jag i varje fall inte inte skulle ta på mitt ansvar och jag anser knappast att jag är moralistisk för att jag påpekat det.

När det gäller mailreklamen fattar jag förstås att den är automatisk men jag kanske inte vill ha den för det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:52:08, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Återgå till IT-forum

Logga in