Mjukare ribba.
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Mjukare ribba.
För att bryta av alla diskussioner som går ut på att ribban här på aspergerforum sjunker som om vi dansade Limbo.
Tycker ni inte att åtgärderna också har blivit mjukare?
Förr innan den nya releasen så var åtgärderna visserligen färre, men hårdare.
Det började med tre månader kunde bli år, och en hög andel fick dessutom livstids bann.
Idag delas det nästan bara ut varningar.
Och när det länkas till material som i förlängningen skulle kunna dra ägaren(Liebert) inför domstol av samma karaktär som Piratebay. Ges det bara några få veckors postningsförbud. (Eller få kontraktet med webbhotellet uppsagt)
Om ledningen har en agenda som går ut på att gå in och styra upp snabbare men mjukare, så kan jag nog tänka mig att dansa lite Limbo.
Bara en reflektion av mig, men upplever ni andra att straffskalan sjunkit?
PS:Det här innebär naturligtvis inte att jag slutar kritisera moddarnas förehavanden. Jag har ju trots allt auktoritetstrots i mig.
Tycker ni inte att åtgärderna också har blivit mjukare?
Förr innan den nya releasen så var åtgärderna visserligen färre, men hårdare.
Det började med tre månader kunde bli år, och en hög andel fick dessutom livstids bann.
Idag delas det nästan bara ut varningar.
Och när det länkas till material som i förlängningen skulle kunna dra ägaren(Liebert) inför domstol av samma karaktär som Piratebay. Ges det bara några få veckors postningsförbud. (Eller få kontraktet med webbhotellet uppsagt)
Om ledningen har en agenda som går ut på att gå in och styra upp snabbare men mjukare, så kan jag nog tänka mig att dansa lite Limbo.
Bara en reflektion av mig, men upplever ni andra att straffskalan sjunkit?
PS:Det här innebär naturligtvis inte att jag slutar kritisera moddarnas förehavanden. Jag har ju trots allt auktoritetstrots i mig.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 21:58:59, redigerad totalt 1 gång.
Det är väl bra att det är fler och längre trappsteg mellan tillsägelse och permanent avstängning? Tycker moderationen är bra nu. Ett tag var den för slapp, ett tag var den väl hård, nu är den lite mer rimlig.
Om Liebert inte tar länkar till piratbukten på större allvar så är det hans problem. Såvida inte forumet stängs ned på kuppen, då är det vårt problem.
Om Liebert inte tar länkar till piratbukten på större allvar så är det hans problem. Såvida inte forumet stängs ned på kuppen, då är det vårt problem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:58:59, redigerad totalt 1 gång.
Är ganska orimligt att vara rädd för rättsliga påföljder.ufo skrev:Och när det länkas till material som i förlängningen skulle kunna dra ägaren(Liebert) inför domstol av samma karaktär som Piratebay
Ganska kass sökning men visar att det finns mer forum på svenska än aspergerforum.se som länkar till torrents, och då är inte de osynliga länkarna med. Heller inte de dolda avdelningarna/forumen som kräver registrering.
Sedan så är det väl inte många torrentlänkar här? Finns ett par stycken och många av dem är postade av samma person som blivit bannad flest gånger.
Det är hårt och en tydlig markering, tycker jag.
Resultat 1 - 10 av ungefär 89 700 vid sökning efter http?torrent inurl:forum site:.se. (0,25 sekunder)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:58:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror det kan vara bra att vara tydlig till om nåt är tillåtet eller inte. Eftersom vissa regelbrott kan ge större påföljder så bör ju straffen stå i proportion till brotten. Utgår man bara från serverhotellets regler så bör väl allt dömas lika och allt som kan göra avslutning av konto ska dömas hårdare tex.. Men utgår man från sverige så är det ju andra nivåer i straffskalan.
Man kan ju också ta den andra vägen att motsätta skälet till regeln, men då ska det också vara tydligt och aktivt och man ska ta konsekvenserna.
Men då tänker jag bara hur jag mår bäst i tolkning av hur lagar och regler är.
Man kan ju också ta den andra vägen att motsätta skälet till regeln, men då ska det också vara tydligt och aktivt och man ska ta konsekvenserna.
Men då tänker jag bara hur jag mår bäst i tolkning av hur lagar och regler är.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:58:59, redigerad totalt 1 gång.
Nu tror jag inte det är rädsla för stämning som gjort den regeln. De brukar ju uppmana till bättring innan stämning sker.Parvlon skrev:Är ganska orimligt att vara rädd för rättsliga påföljder.
Men webbhotellet har iaff en avtalstext som förbjuder det.
Parvlon skrev:många av dem är postade av samma person som blivit bannad flest gånger.
Enligt gamla modellen skulle det bara kunnat bli en gång. Tills vidare.
Men den du syftar på har ju alltid fått komma tillbaka på ganska kort tid.
Ohårt tycker jag.
Ok, men att de har det skrivet är väl för att de måste, eftersom de inte vill ta ansvaret, men uppenbarligen gör det inte något aktivt för att förhindra beteendet. Det är inte svårt för hotellen att skicka varningar till de som länkar till olagligt material. Alltså samma som det här forumet har regler, har webbhotellet det. Skillnaden är att modsen här har gjort vad de kunnat. Den skyldiga har straffats. Det var du som skrev om ev. rättegångar i karaktär med piratebayrättegången. Känns rätt långsökt, och om det ändå vore så illa så är det f-n bra att vissa av oss inte följer reglerna imho.ufo skrev:Nu tror jag inte det är rädsla för stämning som gjort den regeln. De brukar ju uppmana till bättring innan stämning sker.
Men webbhotellet har iaff en avtalstext som förbjuder det.
Allt är relativt. Mannen i fråga kanske mår dåligt när han inte får posta här, svårt att veta. Finns dessutom något som heter förmildrande omständigheter, som används ganska flitigt inom rättväsendet i Sverige. En livstid banning är orimlig ändå, eftersom det är simpelt att komma tillbaka med ett nytt nick/IP.ufo skrev:Parvlon skrev:
många av dem är postade av samma person som blivit bannad flest gånger.
Enligt gamla modellen skulle det bara kunnat bli en gång. Tills vidare.
Men den du syftar på har ju alltid fått komma tillbaka på ganska kort tid.
Ohårt tycker jag.
Kom på en annan sak. En del som har blivit bannade har uppenbarligen varit här för att provocera i första hand. De flesta av dem delar troligen inte samma problematik som vi andra gör. Dvs de är odiagnostiserade utan AST-problematik. Då är det imo bättre att banna för livstid med en gång, eller "tills vidare" ett par gånger först, tills man vet om de kommer tillbaka mer seriöst, men många skiter nog i att fortsätta efter första banningen. De normala provocerande bryr sig kanske inte om det är tidsbestämt, eller ej. Det kanske finns andra anledningar för "tills vidare"/"varningar"- grejjerna, men jag tycker det är effektivt som det är iallafall. Finns inte så många idioter här, eller? Om vi räknar bort mig.
Vad var det för sjuk humor ödets ironi, gjorde att denna tråd skapades samma dag, några få timmar innan.......
Om jag stjälv får säga det så borde den förbannade sjuka idioten till TS få sig en varning för den här tråden.
Om jag stjälv får säga det så borde den förbannade sjuka idioten till TS få sig en varning för den här tråden.
Jag undrade vem som vågade skriva en tråd om impotens-problem, men det var det ju inte... Tack för fnisset, när jag insåg att jag tänkt fel.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:58:59, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag har ju inte varit med så länge men jag tycker mjuka straff är bra, man ska väl inte uteslutas från forumet för livet om man surnar till en gång eller två och skriver nåt jävligt dumt.
Jag tycker att moderatorerna ingriper för lättvindigt, även med hänsyn till att åtgärderna är mjuka. Högre i tak och fortsatt mjuka åtgärder tycker jag det borde vara. Med detta menar jag inte att toleransen för rena elakheter ska bli större, men jag tycker det verkar som att personer med provokativa åsikter blir hårdare modererade än andra oavsett om de utrycker sig elakt eller ej.
Grovt språkbruk bör bedömas betydligt lindrigare, men aggressivitet fortsatt hårt. Det är inte samma sak.
Jag tycker att moderatorerna ingriper för lättvindigt, även med hänsyn till att åtgärderna är mjuka. Högre i tak och fortsatt mjuka åtgärder tycker jag det borde vara. Med detta menar jag inte att toleransen för rena elakheter ska bli större, men jag tycker det verkar som att personer med provokativa åsikter blir hårdare modererade än andra oavsett om de utrycker sig elakt eller ej.
Grovt språkbruk bör bedömas betydligt lindrigare, men aggressivitet fortsatt hårt. Det är inte samma sak.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter