Hårtips?
Hårtips?
Är sugen på att färga håret. Någon som har något bra tips på märke som är bra och håller länge? Funderar på knallrött eller lila och sådana färger håller inte lika bra som t.ex. svart. Någon som testat Directions eller Stargazer?
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Dålig på hårfärg men de jag känner som gör det har just det problem du nämner även med såna som såldes som 'permanenta'. Får man föreslå mer åt lila än klarrött? Då är risken mindre att det snart tvättas ur och bara blir orange. Annars borde väl Tibbs ha lite koll på hur man får det att sitta kvar.
Om du nu måste färga håret. Tycker de flesta passar bäst i sin ursprungliga hårfärg. Man belastar också kroppen med en massa onödiga kemikalier och har man väl börjat så behöver man väl fortsätta sen.
Om du nu måste färga håret. Tycker de flesta passar bäst i sin ursprungliga hårfärg. Man belastar också kroppen med en massa onödiga kemikalier och har man väl börjat så behöver man väl fortsätta sen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Nilale skrev:Min fråga kanske passar i denna tråden. Är sugen på att färga håret. Någon som har något bra tips på märke som är bra och håller länge? Funderar på knallrött eller lila och sådana färger håller inte lika bra som t.ex. svart.
Henna eller indigo+henna.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Njä, passar faktiskt inte bäst i min naturliga. Har bruna ögon och svarta ögonbryn/fransar men är mellanblond på huvudet enligt Moder Natur. Passar bäst i svart eller platinablond (vilket jag kan glömma eftersom jag har svartfärgat nu). T.o.m. mina föräldrar har erkänt det till slut.
Men det är kul att variera sig lite, och har så pass kort hår att det inte hinner bli så slitet.
Men det är kul att variera sig lite, och har så pass kort hår att det inte hinner bli så slitet.
Jag har testat stargazer, både magenta och rouge. Blekte först och sedan färgade. Det satt som benet. Riktigt bra om man gillar det intensiva artificiella. Att först hårdbleka och sedan färga tar rätt hårt på håret, särskilt om man har känsligt hår (mitt verkar tåla all misshandel).
Jag gillade det skarpt! Har också testa Fudge (pretty Flamingo) och det bet knappt alls och försvann mycket fort. Väldigt missnöjd.
Jag gillade det skarpt! Har också testa Fudge (pretty Flamingo) och det bet knappt alls och försvann mycket fort. Väldigt missnöjd.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Nilale skrev:Min fråga kanske passar i denna tråden. Är sugen på att färga håret. Någon som har något bra tips på märke som är bra och håller länge? Funderar på knallrött eller lila och sådana färger håller inte lika bra som t.ex. svart.
Henna eller indigo+henna.
Coolt. Tack
Nilale skrev:Min fråga kanske passar i denna tråden. Är sugen på att färga håret. Någon som har något bra tips på märke som är bra och håller länge? Funderar på knallrött eller lila och sådana färger håller inte lika bra som t.ex. svart. Någon som testat Directions eller Stargazer?
Såvitt jag vet så säljs det inte några så färgglada hårfärgningsprodukter i Sverige, det får man gå till salong för. Toning säljs dock, och det är inte hela världen att tona håret ofta. Då kan du dessutom byta färg hela tiden. Gör inte som jag och ta det som blivit över från lila, blått och grönt och ha i på samma gång bara. Det blir inte snyggt.
Inger: Om man tonar/färgar håret klarrött, alltså i en syntetiskt knallröd nyans, så blir det inte orange, utan rosa, när det går ur.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Gör inte som jag och ta det som blivit över från lila, blått och grönt och ha i på samma gång bara. Det blir inte snyggt.
Hehe. Har du bilder?
Inger: Om man tonar/färgar håret klarrött, alltså i en syntetiskt knallröd nyans, så blir det inte orange, utan rosa, när det går ur.
Ah. Låter lite mindre illa. Vanliga rödaktiga nyanser brukar annars bli gulare för varje tvätt. Och gulrött hår passar bara de i som föddes med det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Gör inte som jag och ta det som blivit över från lila, blått och grönt och ha i på samma gång bara. Det blir inte snyggt.
Tack! Jag behövde lite skratt idag
Det påminde mig om en pjäs som jag var med i, där jag skulle färga håret. En dag hade rekvisitören köpt fel färg och resultatet blev precis så som du skriver. Dessutom blev det ljusärggrönt när det gick ur. Så mycket punkare har jag aldrig varit, varken förr eller senare
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Fick lite lust att lägga upp bilder på när jag hade halva huvudet rakat och resten i tvinnade kemiröda semidreads... Tur att bilderna ligger på den andra datorn. Kul men inte snyggt. Extra mysko när det sitter tre förvirrade fågelungar på axeln på mig och undrar om deras morsa är en rödhake...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Just för rött så kan man ta de vanliga rödfärgerna som finns i butiker och få starkt resultat som inte ljusnar nämnvärt. Så länge du har en ordentlig blekning i botten.
exempel på en sådan färg som jag hade ett tag:
http://gowingnut.com/gallery/Sweden/IMG_1099_1
exempel på en sådan färg som jag hade ett tag:
http://gowingnut.com/gallery/Sweden/IMG_1099_1
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Nilale:
Vill du ha BRA hysteriskt onaturlig färg måste du tyvärr handla på internet. Det finns inga bra fejkfärger i Sverige - Directions, som du nämnde, är apkass. Du måste hårdbleka håret och ha i färgen OMEDELBART efter det för att den ska hålla.... men inte ens det är pålitligt, det beror mycket på vilken färg du ska ha. Har inte testat stargazer, som pH skrev om, dock.
Röda färger brukar hålla längre än andra men kan bli riktigt fult efter ett tag. Själv har jag mest använt blå och lila nyanser... jag lovar att urtvättat BLÅ är något av det gräsligaste som finns!
Här kan du handla den hårfärg jag tycker bäst om: Special Effects. Jag misstänker att det är den som sugis använt till sitt hår eftersom den finns i riktigt galna kulörer, varav vissa är UV-reaktiva.
Amphigory.com
EDIT: Hittade en till länk där du kan handla Special Effects.
http://www.beeunique.co.uk/
Vill du ha BRA hysteriskt onaturlig färg måste du tyvärr handla på internet. Det finns inga bra fejkfärger i Sverige - Directions, som du nämnde, är apkass. Du måste hårdbleka håret och ha i färgen OMEDELBART efter det för att den ska hålla.... men inte ens det är pålitligt, det beror mycket på vilken färg du ska ha. Har inte testat stargazer, som pH skrev om, dock.
Röda färger brukar hålla längre än andra men kan bli riktigt fult efter ett tag. Själv har jag mest använt blå och lila nyanser... jag lovar att urtvättat BLÅ är något av det gräsligaste som finns!
Här kan du handla den hårfärg jag tycker bäst om: Special Effects. Jag misstänker att det är den som sugis använt till sitt hår eftersom den finns i riktigt galna kulörer, varav vissa är UV-reaktiva.
Amphigory.com
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:52:33, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Nilale:
Amphigory.com
Danke danke
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:52:33, redigerad totalt 1 gång.
Nilale skrev:Min fråga kanske passar i denna tråden. Är sugen på att färga håret. Någon som har något bra tips på märke som är bra och håller länge? Funderar på knallrött eller lila och sådana färger håller inte lika bra som t.ex. svart. Någon som testat Directions eller Stargazer?
Såg att någon annan testat Fudge och var missnöjd. Själv tycker jag att det är den mest fantastiska hårfärgen som existerar på marknaden. Dessutom luktar den inget och känns inget. Men det är en toning, så tvättar du håret ofta så går den ju ur fortare också. Själv tvättar jag sällan håret utan har vant mig av med det så för mig håller hårfärg väldigt länge.
Här kan man köpa den:
http://lyko.e-butik.se/?cat_id=34&head_ ... MAodV0E7MA
Cherrybombfärgen blev såhär på mig efter att jag givetvis blekt håret också:
http://i191.photobucket.com/albums/z63/ling0n/hair.jpg
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 16:52:33, redigerad totalt 1 gång.
Hårtips?
Suck jag börjar bli less på mitt hår och behöver råd.
Jag har: långt hår (till just över rumpan fast en lugg som håller på att växa ut som är till midjan), brunt-mörkbrunt (min naturliga), rakt, lagom tjockt skandinaviskt hår, använder "bara balsam metoden" vilket funkar bra på det sättet att mitt hår har alldrig kommit förbi midjan förut men nu har den det men ganska ofta kan håret se fett ut, min frisör är just nu min mamma.
Jag brukar använda frisyrer ofta: tjarv bak på huvudet (man sätter upp i en toft men drar inte igenom allt hår , viker dubbelt igen och igen tills det sitter fast i ett snyggt tjarv), två fätor (både sned bena och rak), en fläta i nacken (både sned bena och rak), hårband (både snedbena och rak), utsläppt (både sned bena och rak)
Frisyrer jag använder mer sällan: hästsvans, inbakad fläta, mocka band i olika färger som jag flätar in i håret, snyggare versoion av tjarv bak på huvudet, sjal, tofs i nacken, sätta upp "luggen" bakåt med klämmor etc, "braids", "condrules" (stavning).
Krav på håret: ska klaras att tvättas dagligen då jag tränar ofta, långt hår, billig helst, inga starka kemiska ämnen som tex hårsprej, inga tex värmetänger, hårtorkar etc ska behövas, det ska vara så milt som möjligt för håret, det ska gå att göra enkla frisyrer (typ bara borsta håret) om jag inte har ork, det ska gå att träna i håret (just nu kan jag bara träna i flätor alla andra frisyrer åker ut när jag tränar pga för mycket hår.
Ideer jag själv har: jag funderar på att färga håret då det ger en ändring utan att mitt hår blir kortare. funderar antingen på svart henna, då jag tror att det är skonsammare för håret, ger mer narurlig mörk färg och det är något jag kan göra hemma fast det måste göras ofta och det blir antagligen inte såå stor förändring.
funderar även på att färga håret mörkare + några slingor i silvergrått och ljusgrönt typ som denna fast inte så många och bara längst fram.
det negativa med det är att jag antagligen (har alldrig färgat håret förut bara tonat en gång hemma så jag vet inte) kommer måsta gå till frisören ganska ofta = dyrt, + färgning sliter på håret ganska mycket va? och jag kommer inte kunna använda "bara balsam metoden" då, men det skulle vara fränare helt klart.
det är dom enda ideerna jag har.
jag har som sagt alldrig färgat håret så jag vet inte hur det påverkar håret, hur dyrt det är, hur krångligt etc etc.
nån som testat henna? (jag hade köpt svart henna för att testa men jag har tappat bort det, hur nu jag lyckades med det.)
andra ideer?
Tack på förhand
weasley:
Ändrade rubriken från "Hår råd (hår tråd?)" till "Hårtips?"
Moderator Alien: Flyttade från Övriga ämnen till Intressanta intressen.
Jag har: långt hår (till just över rumpan fast en lugg som håller på att växa ut som är till midjan), brunt-mörkbrunt (min naturliga), rakt, lagom tjockt skandinaviskt hår, använder "bara balsam metoden" vilket funkar bra på det sättet att mitt hår har alldrig kommit förbi midjan förut men nu har den det men ganska ofta kan håret se fett ut, min frisör är just nu min mamma.
Jag brukar använda frisyrer ofta: tjarv bak på huvudet (man sätter upp i en toft men drar inte igenom allt hår , viker dubbelt igen och igen tills det sitter fast i ett snyggt tjarv), två fätor (både sned bena och rak), en fläta i nacken (både sned bena och rak), hårband (både snedbena och rak), utsläppt (både sned bena och rak)
Frisyrer jag använder mer sällan: hästsvans, inbakad fläta, mocka band i olika färger som jag flätar in i håret, snyggare versoion av tjarv bak på huvudet, sjal, tofs i nacken, sätta upp "luggen" bakåt med klämmor etc, "braids", "condrules" (stavning).
Krav på håret: ska klaras att tvättas dagligen då jag tränar ofta, långt hår, billig helst, inga starka kemiska ämnen som tex hårsprej, inga tex värmetänger, hårtorkar etc ska behövas, det ska vara så milt som möjligt för håret, det ska gå att göra enkla frisyrer (typ bara borsta håret) om jag inte har ork, det ska gå att träna i håret (just nu kan jag bara träna i flätor alla andra frisyrer åker ut när jag tränar pga för mycket hår.
Ideer jag själv har: jag funderar på att färga håret då det ger en ändring utan att mitt hår blir kortare. funderar antingen på svart henna, då jag tror att det är skonsammare för håret, ger mer narurlig mörk färg och det är något jag kan göra hemma fast det måste göras ofta och det blir antagligen inte såå stor förändring.
funderar även på att färga håret mörkare + några slingor i silvergrått och ljusgrönt typ som denna fast inte så många och bara längst fram.
det negativa med det är att jag antagligen (har alldrig färgat håret förut bara tonat en gång hemma så jag vet inte) kommer måsta gå till frisören ganska ofta = dyrt, + färgning sliter på håret ganska mycket va? och jag kommer inte kunna använda "bara balsam metoden" då, men det skulle vara fränare helt klart.
det är dom enda ideerna jag har.
jag har som sagt alldrig färgat håret så jag vet inte hur det påverkar håret, hur dyrt det är, hur krångligt etc etc.
nån som testat henna? (jag hade köpt svart henna för att testa men jag har tappat bort det, hur nu jag lyckades med det.)
andra ideer?
Tack på förhand
weasley:
Ändrade rubriken från "Hår råd (hår tråd?)" till "Hårtips?"
Moderator Alien: Flyttade från Övriga ämnen till Intressanta intressen.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:57:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag färgar håret rätt så ofta, för det mesta själv hemma. Jag har bara till axlarna knappt så en ask räcker nätt och jämt (100kr ca) gör jag hos frissan kostar det minst 500kr för min hårlängd, din vågar jag inte ens gissa vad det skulle kosta. Har aldrig haft problem pga färgning, men "vanliga" schampoo osv man köper hos ica kan jag inte ha. Värt pengarna att åka till en outlet och köpa proffsschampo istället.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 21:57:46, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Mmm Intressant tråd! Jag behöver också hårråd. Jag ska gå på hårstyling imorgon (Rosa bandet dag på ett köpcenter i närheten) men det vore kul om jag även kunde få hårråd här. Hoppas det är ok. rapchic!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:46, redigerad totalt 1 gång.
Länktips: www.longhaircommunity.com
Om du färgar så sliter du i onödan på håret.
Henna sliter inte som regel, men kan göra vissa hår lite skörare. De flesta tycker ändå att det stärker och tjockar håret.
Jag har använt henna i mesta tiden i 24 år (gheez vad tiden går fort...) men låter det växa bort nu då det började klia under färgningarna, och jag misstänker att jag kan tillhöra det fåtal som får lite skörare hår av henna.
På forumet ovan hittar du mängder av tips för håruppsättningar av långt hår.
Jag skulle INTE färga håret om jag ville fortsätta ha det långt. Jag har också långt hår, tvättar med hemgjort svagt sockertensidschampo gjort på örtvatten, eller ägg med vinäger och lite olja. Ibland med olika indiska örter som jag köper som pulver och, ja, använder som henna fast de innehåller saponiner och vårdande ämnen i stället för lawsonia hennamolekyl.
Jag har också använt balsammetoden, men är lite skeptisk till alla vaxämnen man klär hårbotten och stråna med. Plus att balsam inte som de flesta andra rengöringsmetoder, dödar svamp eller annat som man _kan_ ha problem med (mjäll, mer håravfall än man borde ha o.s.v.).
Om du färgar så sliter du i onödan på håret.
Henna sliter inte som regel, men kan göra vissa hår lite skörare. De flesta tycker ändå att det stärker och tjockar håret.
Jag har använt henna i mesta tiden i 24 år (gheez vad tiden går fort...) men låter det växa bort nu då det började klia under färgningarna, och jag misstänker att jag kan tillhöra det fåtal som får lite skörare hår av henna.
På forumet ovan hittar du mängder av tips för håruppsättningar av långt hår.
Jag skulle INTE färga håret om jag ville fortsätta ha det långt. Jag har också långt hår, tvättar med hemgjort svagt sockertensidschampo gjort på örtvatten, eller ägg med vinäger och lite olja. Ibland med olika indiska örter som jag köper som pulver och, ja, använder som henna fast de innehåller saponiner och vårdande ämnen i stället för lawsonia hennamolekyl.
Jag har också använt balsammetoden, men är lite skeptisk till alla vaxämnen man klär hårbotten och stråna med. Plus att balsam inte som de flesta andra rengöringsmetoder, dödar svamp eller annat som man _kan_ ha problem med (mjäll, mer håravfall än man borde ha o.s.v.).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:57:46, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Intressanta intressen