Arbetssökande? (Omröstning)
66 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Arbetssökande? (Omröstning)
En liten enkät för att undersöka underlaget.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
letar själv
Men driver samtidigt eget företag och har en del uppdrag och antalet växer... skulle dock inte tacka nej till ett schysst fast jobb men en bra fast månadslön. Så länge jag får tillåtelse att frilansa av min arbetsgivare.
Men driver samtidigt eget företag och har en del uppdrag och antalet växer... skulle dock inte tacka nej till ett schysst fast jobb men en bra fast månadslön. Så länge jag får tillåtelse att frilansa av min arbetsgivare.
Senast redigerad av Nico 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Satte första men både första och andra passar på mig.
Har praktikplats just nu dock. Men det blir inte mycket pengar av aktivitetsstöd inte...
Har praktikplats just nu dock. Men det blir inte mycket pengar av aktivitetsstöd inte...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag är involverad i AF så man ska väl kalla mig arbetssökande.
Jag utbildar/jobbar just nu iallafall (med ersättning).. kallas väl praktik.
Men jag är alltid öppen för förslag så söka kan man ju alltid göra
Jag utbildar/jobbar just nu iallafall (med ersättning).. kallas väl praktik.
Men jag är alltid öppen för förslag så söka kan man ju alltid göra
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag är egenföretagare och behöver nya uppdrag, helst stora och långvariga. Däremot är jag inte intresserad av en anställning eftersom jag har svårt för det sociala livet på arbetsplatsen.
Senast redigerad av Perikles 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
är sjukskriven/aktivitetsersättning och orkar helt enkelt inte jobba nu.
men när jag får mer ork har jag tänkt börja praktisera, ev plugga lite för att sedan när ag orkar starta eget.
jag vill inte "bara sitta hemma" hela livet, men gör det just nu så att jag någon gång ska ha orka att arbeta. (så jag inte går in i väggen direkt och måste sjukskrivas igen)
men när jag får mer ork har jag tänkt börja praktisera, ev plugga lite för att sedan när ag orkar starta eget.
jag vill inte "bara sitta hemma" hela livet, men gör det just nu så att jag någon gång ska ha orka att arbeta. (så jag inte går in i väggen direkt och måste sjukskrivas igen)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Letar själv. Blivit nekad 6 ingenjörsjobb för att jag inte har ett B-körkort... jobb där körkort inte fanns med som krav i annonsen.
Har nu dissat AF på det intellektuella planet[1] så jag kan ha ett B-körkort innan årsskiftet. När jag har det borde jag inte vara särskilt arbetslös längre.
1 = Jag går dit och är "med" men lägger ingen egen energi på att göra som de kräver. T. ex fixa en praktikplats inom ramen för "Jobbgarantin".
Har nu dissat AF på det intellektuella planet[1] så jag kan ha ett B-körkort innan årsskiftet. När jag har det borde jag inte vara särskilt arbetslös längre.
1 = Jag går dit och är "med" men lägger ingen egen energi på att göra som de kräver. T. ex fixa en praktikplats inom ramen för "Jobbgarantin".
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Är inte förtidspension det som kallades aktivitetsersättning nyss? Som de döpt om till nåt annat igen? Jag envisas med att kalla det förtidspension eftersom det är icke-tidsbegrändad ersättning och därmed samma sak.
Är det tidsbegränsat så är man väl att räknas som sjukskriven tills vidare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Nej (annan orsak). Jag är förtidspensionerad (eller vad det heter den här veckan), men det är inte orsaken till att jag inte "vill" jobba - jag vore gärna av med pensionen om jag kunde, men det vore förödande för mig att ens få den tidsbegränsad.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Är inte förtidspension det som kallades aktivitetsersättning nyss? Som de döpt om till nåt annat igen? Jag envisas med att kalla det förtidspension eftersom det är icke-tidsbegrändad ersättning och därmed samma sak.
Aktivitetsersättning är tidsbegränsat, i mitt fall två år, därför tycker jag sjukskriven är bättre än förtidspension, som ger intrycket av att det gäller för evigt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Arbetar heltid i eget företag.
Senast redigerad av Daycatcher 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
- Daycatcher
- Anslöt: 2008-04-27
Inger skrev:Är inte förtidspension det som kallades aktivitetsersättning nyss? Som de döpt om till nåt annat igen? Jag envisas med att kalla det förtidspension eftersom det är icke-tidsbegrändad ersättning och därmed samma sak.
Förtidspension heter numera sjukersättning om FK. inte ändrat namnet nyligen. Sjukersättning kallas aktivitetsersättning för de under 30 år och ev. är det någon mer skillnad.
Sjukersättning finns både permanent och tidsbegränsad (försvinner helt 2012) på max 1,5 år åt gången som kan förlängas och den permanenta är på max 3 år som kan förlängas om det inte ändrats och kan rivas upp vid behov dvs. om en person klarar att arbeta. (Om aktivitetsersättning finns i en eller två varianter vet jag inte).
Det vore inte dumt om ersättningsformerna från FK. förenklades lite.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Tack för försöker att reda ut röran. Vad är det som försvinner 2012?
Ifjor någon gång togs tidsbegränsad sjukpension bort som ersättningform - inga nya fall beviljas. Vad den ev. ersätts med vet jag inte Men de som hade pågående tidsbergränsad ersättning när ändringen trädde i kraft får behålla den men som längst tom. december-2012. Vad som erbjuds sedan vet jag inte heller.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:24, redigerad totalt 1 gång.
Arbetar halvtid så jag röstade på Nej, jag har redan jobb eller annan sysselsättning. Är sjukskriven på 50 % förvisso men att rösta på att jag jobbar tyckte jag låg närmast tillhands.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:57:25, redigerad totalt 2 gånger.
sommar skrev:Inger skrev:Tack för försöker att reda ut röran. Vad är det som försvinner 2012?
Ifjor någon gång togs tidsbegränsad sjukpension bort som ersättningform - inga nya fall beviljas. Vad den ev. ersätts med vet jag inte Men de som hade pågående tidsbergränsad ersättning när ändringen trädde i kraft får behålla den men som längst tom. december-2012. Vad som erbjuds sedan vet jag inte heller.
Det hade jag missat!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:57:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:Sjukersättning finns både permanent och tidsbegränsad (försvinner helt 2012) på max 1,5 år åt gången som kan förlängas och den permanenta är på max 3 år som kan förlängas om det inte ändrats och kan rivas upp vid behov dvs. om en person klarar att arbeta.
Det är den officiella beskrivningen, men den "permanenta" (varför man nu kallar den det när det rör sig om tre år åt gången) kan också rivas upp om FK anser att man klarar av att arbeta, vare sig man klarar det eller inte. Har talat med många svårt sjuka personer som befinner i svårigheter pga FKs ovilja att antingen sjukersätta dem, eller förlänga sjukersättningen.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:57:25, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Studier och arbetsliv