aspies.se - en jobbsite för aspies
43 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
aspies.se - en jobbsite för aspies
Hej!
Jag har tidigare jobbat på Left is Right och fick för några veckor sedan en idé om att skapa en jobbsite för oss aspies och folk med närliggande funktionshinder.
Grundtanken är att det skall vara gratis för oss med AS (och folk med andra funktionshinder.) att registrera sig och matchas mot jobb hos olika företag.
Det jag eftersträvar är att man ser till varje individs unika kompetens och försöker matcha den kompetensen mot olika företags behov. Just det individuella synsättet på funktionshinder anser jag saknas i samhället idag.
Jag skulle behöva hjälp med tips och idéer för hur ni på forumet skulle vilja att aspies.se fungerar. Inga idéer är dåliga och alla förslag mottages med tacksamhet.
/Nico
Jag har tidigare jobbat på Left is Right och fick för några veckor sedan en idé om att skapa en jobbsite för oss aspies och folk med närliggande funktionshinder.
Grundtanken är att det skall vara gratis för oss med AS (och folk med andra funktionshinder.) att registrera sig och matchas mot jobb hos olika företag.
Det jag eftersträvar är att man ser till varje individs unika kompetens och försöker matcha den kompetensen mot olika företags behov. Just det individuella synsättet på funktionshinder anser jag saknas i samhället idag.
Jag skulle behöva hjälp med tips och idéer för hur ni på forumet skulle vilja att aspies.se fungerar. Inga idéer är dåliga och alla förslag mottages med tacksamhet.
/Nico
Senast redigerad av Nico 2011-05-04 21:57:18, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Väldigt bra idé och ännu bättre att du når ut till aspisar om råd att utforma. Att gå över huvudet med alla idéer för de som rörs av det är nog ganska misslyckat. (och ganska osympatiskt)
Jag har ju själv AS och jobbat för LiR så jag förstår exakt vad du menar med att det är misslyckat att utforma något utan att lyssna på andra.
Jättebra initiativ!
Lämpligt vore väl en mall för detaljerade användarprofiler med namn, ort, cv, sina skillz, viktigaste önskemål/krav, något om en själv mm.
Och att kontakten förmedlas via sajten så att man inte måste lägga ut sina privata kontaktuppgifter på nätet.
Lämpligt vore väl en mall för detaljerade användarprofiler med namn, ort, cv, sina skillz, viktigaste önskemål/krav, något om en själv mm.
Och att kontakten förmedlas via sajten så att man inte måste lägga ut sina privata kontaktuppgifter på nätet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:57:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Och att kontakten förmedlas via sajten så att man inte måste lägga ut sina privata kontaktuppgifter på nätet.
Givetvis skall kontakten förmedlas via sajten, däremot så ser jag det som nödvändigt att alla som registrerar sig skriver sin korrekta adress och riktiga personuppgifter. Dessa kommer dock inte att synas för arbetsgivare eller andra utan bara av sidans administratörer och behandlas som konfidentiella.
Bra initiativ! Ett mycket mycket eftersatt område...här behövs idéer och skaparkraft.
En liten detalj om domännamnet: aspies.se säger ingenting om att det är en jobbsajt. Låter ungefär som vilken as-sajt som helst.
Om en arbetsgivare är ute och söker efter våran typ av arbetskraft lär inte sajten komma så högt i sökningar eftersom Google inte gillar när domännamnet inte beskriver sajten huvudinnehåll (syftet med sajten).
Visserligen optimerar vi ju även sidorna med keywords. Men faktum är att domännamnet är ganska viktigt för pagerank.
Vad säjs om aspergerjobb.se eller jobsforapies.se eller aspieforhire.se eller aspergerworkforce.se? Fast engelska känns lite löjligt kanske.
En liten detalj om domännamnet: aspies.se säger ingenting om att det är en jobbsajt. Låter ungefär som vilken as-sajt som helst.
Om en arbetsgivare är ute och söker efter våran typ av arbetskraft lär inte sajten komma så högt i sökningar eftersom Google inte gillar när domännamnet inte beskriver sajten huvudinnehåll (syftet med sajten).
Visserligen optimerar vi ju även sidorna med keywords. Men faktum är att domännamnet är ganska viktigt för pagerank.
Vad säjs om aspergerjobb.se eller jobsforapies.se eller aspieforhire.se eller aspergerworkforce.se? Fast engelska känns lite löjligt kanske.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:57:18, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag tror det är bra att börja i så liten skala som möjligt med så lite ansvar som möjligt (med tanke på att det är aspies på ideell basis som sköter det), men kontakter med företag som kan vilja ha arbetskraft kommer att behövas.. och de vill förmodligen se vad som kan erbjudas innan de blir intresserade. så det viktigaste först och främst skulle ju vara att få många att anmäla sig.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:57:18, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Bra initiativ! Ett mycket mycket eftersatt område...här behövs idéer och skaparkraft.
Där har du en poäng, finns ju dock inget som hindrar att man lägger till några fler domännamn. Jag ska ta och kolla på det närmare när jag har börjat få igång sajtens funktioner och layout. Jag tror dessutom inte att det är dåligt att använda engelska som språk i domännamnet. Skulle jag få storhetsvansinne och en massa riskkapital bakom det hela så kan man ju då enkelt göra en internationell version av den.
Precis ett sådant tips som jag behöver. Tack!!!
carl skrev:Jag tror det är bra att börja i så liten skala som möjligt med så lite ansvar som möjligt (med tanke på att det är aspies på ideell basis som sköter det), men kontakter med företag som kan vilja ha arbetskraft kommer att behövas.. och de vill förmodligen se vad som kan erbjudas innan de blir intresserade. så det viktigaste först och främst skulle ju vara att få många att anmäla sig.
Jag kommer bygga upp en sajt med alla de funktioner man kan hitta på en normal jobbsite, typ monster eller manpower. Det är inte speciellt svårt. Den stora utmaningen för min del är HUR man får fram de enskilda personernas kompetens.
edit: skrev konsult, pga yrkesskada från LiR
När sidan lanseras så har jag redan en ganska väl utvecklad strategi för hur jag ska få spridning och ett bra gensvar på den.
Mina specialintressen är trots allt marknadsföring, reklam och media.
Nu är jag jobbig, men är vi inte väldigt olika som individer även om diagnoskriterier förhoppningsvis skall definiera någon slags minsta delmängd som vi har gemensamt?
Vad är våran typ av arbetskraft?
Mina karaktärstillgångar är minst lika ofta mina karaktärsdefekter, det beror mest på när jag tillämpar dem och om jag lyckas hålla käften eller inte.
Mina karaktärstillgångar är minst lika ofta mina karaktärsdefekter, det beror mest på när jag tillämpar dem och om jag lyckas hålla käften eller inte.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:57:18, redigerad totalt 1 gång.
AAA skrev:Nu är jag jobbig, men är vi inte väldigt olika som individer även om diagnoskriterier förhoppningsvis skall definiera någon slags minsta delmängd som vi har gemensamt?
Du är inte alls jobbig utan du lyfter fram en relevant frågeställning. Jag hade inte tänkt att begränsa mig till en speciell bransch eller dra några förutfattade slutsatser om vilken typ av kompetens de olika individerna har.
Givetvis kommer vissa kompetenser vara mer efterfrågade än andra. Men det är min övertygelse att alla människor har något unikt att bidra med och att detta bör lyftas fram och synliggöras. Som det är i dagsläget så saknas en plattform för detta och det är det jag försöker skapa.
Aspies kan nog fungera bra i vissa situationer om man söker kompetens. särskilt i grupp. Jag menar det det krävs ju inte lika mycket pengar till personalsamvaro träffar och konsulter.. hehe..
Lite halvseriöst faktiskt..
myra-att-hyra.se - autistiska arbetsmyror!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:57:18, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
AAA skrev:Ja, det verkar du verkligen behärska
Vi får väl se hur det går men jag har ett ganska bra nätverk för att få ut budskapet när det väl finns något att visa upp. (Är inte riktigt där än när det gäller aspies.se och jag har ett antal andra projekt som jag jobbar med parallellt. (är ju tvungen att tjäna pengar också.) så jag kommer inte stressa det hela.)
carl skrev:Aspies kan nog fungera bra i vissa situationer om man söker kompetens. särskilt i grupp. Jag menar det det krävs ju inte lika mycket pengar till personalsamvaro träffar och konsulter.. hehe.. Smile
Haha... skitsnack... vi hade nog kunnat må bra av mer personalsamvaro som t.ex en julfest (betald av företaget) på LiR. Men vissa personer hade tagit fasta på myten att aspies inte gillar att umgås med andra människor.
Blev nyfiken på andelen arbetssökande så jag gjorde en liten omröstning: arbetssokande-t12669.html
carl skrev:Aspies kan nog fungera bra i vissa situationer om man söker kompetens. särskilt i grupp. Jag menar det det krävs ju inte lika mycket pengar till personalsamvaro träffar och konsulter.. hehe..
Hmm, en aspig tankesmedja kanske vore nåt? Eller har vi för svårt att samarbeta?
Nico skrev:Haha... skitsnack... vi hade nog kunnat må bra av mer personalsamvaro som t.ex en julfest (betald av företaget) på LiR. Men vissa personer hade tagit fasta på myten att aspies inte gillar att umgås med andra människor.
Jag tänkte ganska mycket på de arbetsmotivationstekniker som importerats (och kanske utvecklats här). Där man ska få en mening i jobbet utan att förändra meningen med jobbet.
Just självstyret där dagordning styrs av aspies är nog viktigast i alla såna här sammanhang..
Savanten Svante skrev:myra-att-hyra.se - autistiska arbetsmyror!
Hyrmyra.nu, gud så roligt. Tack för dagens fniss Svantvante!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:57:18, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Varför ska jag välja en aspie framför en icke-diagnosticerad personlighet?
Hur övertyga om fördelarna? Och vilka är de i så fall?
Vi är ju en minst sagt diversifierad grupp människor. Tänker jag fel?
AAA skrev:Varför ska jag välja en aspie framför en icke-diagnosticerad personlighet?
Nja, både och som jag ser det. Du har en poäng i att det inte alltid är lätt att övertyga folk om att ett sk funktionshinder kan vara en tillgång.
Men om man ser till vissa av de aspies som jag har kommit i kontakt med under min tid på Left is Right så kan jag lugnt säga att det hos flera av dem finns unika styrkor, som många företag skulle uppskatta att dra nytta av. Dessa styrkor och egenskaper är en direkt följd av deras AS. De egenskaper jag framförallt tänker på är detaljseendet som vida överträffar den genomsnittlige nt-personen.
alfapetsmamma skrev:Savanten Svante skrev:myra-att-hyra.se - autistiska arbetsmyror!
Hyrmyra.nu, gud så roligt. Tack för dagens fniss Svantvante!
Säger detsamma. Ta hyrmyra.nu innan någon annan tar det!
Annars blir jag jätteglad av att läsa tråden, sannerligen välbehövligt initiativ och idel konstruktiva inlägg med bra idéer eller frågor. Det här blir kanske det första utan något sådant då , men jag ville säga ovanstående.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:57:18, redigerad totalt 1 gång.
Håller med föregående talare, förstås inklusive Nico (härligt namn). Ja, det är härligt med entusiasmen och motivationen. Viktiga drivkrafter!
Jag är faktiskt inte speciellt bra på nåt speciellt, möjligtvis att göra saker som inget tror att det går att göra. Det triggar mig som fan! Min bästa tändvätska: "Det är omöjligt!"
Jag är faktiskt inte speciellt bra på nåt speciellt, möjligtvis att göra saker som inget tror att det går att göra. Det triggar mig som fan! Min bästa tändvätska: "Det är omöjligt!"
Återgå till Studier och arbetsliv