Då var man i klubben på riktigt då :)
47 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Då var man i klubben på riktigt då :)
"BEDÖMNING OCH REKOMMENDATIONER
Av utredningen framkommer att patienten från tidig ålder haft stora problem med uppmärksamhet och koncentration. Han är lättdistraherad av saker runtomkring och tappar lätt fokus från det han för närvarande håller på med. Hans hyperaktivitet visade sig tydligt under uppväxten, men även nu i vuxen ålder, då framförallt i form av plockighet och inre rastlöshet.
Han är mycket stresskänslig och har svårt för förändringar.
Patienten har under hela livet haft stora svårigheter i det sociala samspelet. Han har svårt att förstå andras avsikter och hur han ska tolka deras ansiktsuttryck. Han blir även själv missförstådd och sårar andra utan att förstå det. Han har dessutom svårt att identifiera sina egna känslor.
Patientens svårigheter skapar signifikanta problem i hans vardag. Min bedömning är att patienten uppfyller kriterierna för ADHD (ICD-10, F900B) och Aspergers syndrom (ICD-10, F845).
Jag rekommenderar att patienten får träffa läkare för ställningstagande till medicinering med centralstimulatia. Patienten har även rätt att söka stöd och service via LSS-lagen. Han behöver arbetsteurapeutisk hjälp med att skapa struktur och ordning i sin vardag. Dessa insatser har han rätt att söka via Habiliteringen.
Jag bedömer patienten har arbetsförmåga, men att han kan behöva extra hjälp för att hitta ett arbete som är anpassat för hans svårigheter. Han behöver arbeta i en lugn och stressfri miljö. Om patienten önskar kan jag hjälpa honom med att försöka få kontakt med en SIUS-konsulent från Arbetsförmedlingen.
Han bör även få möjlighet att ansöka om god man för hjälp med ekonomi, om han så önskar. Patienten kommer att erbjudas plats i mottagningens psykoedukativa ADHD-grupp.
Sign Psykolog"
Inte så mycket överraskningar där. Det förekommer dock en del sakfel och irrelevanta uppgifter i journalen, och en del saker jag skulle vilja ha tillagt i bedömningen ovan.
Till exempel nämns i journalen att jag är ljudkänslig gällande vardagsljud men ingenting är nämnt om min ljuskänslighet. Psykologen har inte heller noterat mina problem att avläsa kroppsspråk eller att jag stundom lider av social fobi.
Hon har även fått för sig att jag är dålig på att komma i tid. Det må ha varit sant för 10-15 år sen men nåt har man väl lärt sig under åren som gått .
Sen tycks hon också tro att jag är dålig på att sköta min ekonomi. Det är snarare så att jag har problem att hålla i ordning på diverse papper (tex. räkningar) så att jag har svårt att hitta dom. Något som jag knappast tror jag skulle behöva en god man för.
Nåja. Jag kommer att boka in ett nytt möte med henne så att vi kan göra lämpliga ändringar i journal och bedömning så det blir nog bra sen .
På torsdag ska jag på informationsmöte angående ADHD. Det ska bli intressant.
Av utredningen framkommer att patienten från tidig ålder haft stora problem med uppmärksamhet och koncentration. Han är lättdistraherad av saker runtomkring och tappar lätt fokus från det han för närvarande håller på med. Hans hyperaktivitet visade sig tydligt under uppväxten, men även nu i vuxen ålder, då framförallt i form av plockighet och inre rastlöshet.
Han är mycket stresskänslig och har svårt för förändringar.
Patienten har under hela livet haft stora svårigheter i det sociala samspelet. Han har svårt att förstå andras avsikter och hur han ska tolka deras ansiktsuttryck. Han blir även själv missförstådd och sårar andra utan att förstå det. Han har dessutom svårt att identifiera sina egna känslor.
Patientens svårigheter skapar signifikanta problem i hans vardag. Min bedömning är att patienten uppfyller kriterierna för ADHD (ICD-10, F900B) och Aspergers syndrom (ICD-10, F845).
Jag rekommenderar att patienten får träffa läkare för ställningstagande till medicinering med centralstimulatia. Patienten har även rätt att söka stöd och service via LSS-lagen. Han behöver arbetsteurapeutisk hjälp med att skapa struktur och ordning i sin vardag. Dessa insatser har han rätt att söka via Habiliteringen.
Jag bedömer patienten har arbetsförmåga, men att han kan behöva extra hjälp för att hitta ett arbete som är anpassat för hans svårigheter. Han behöver arbeta i en lugn och stressfri miljö. Om patienten önskar kan jag hjälpa honom med att försöka få kontakt med en SIUS-konsulent från Arbetsförmedlingen.
Han bör även få möjlighet att ansöka om god man för hjälp med ekonomi, om han så önskar. Patienten kommer att erbjudas plats i mottagningens psykoedukativa ADHD-grupp.
Sign Psykolog"
Inte så mycket överraskningar där. Det förekommer dock en del sakfel och irrelevanta uppgifter i journalen, och en del saker jag skulle vilja ha tillagt i bedömningen ovan.
Till exempel nämns i journalen att jag är ljudkänslig gällande vardagsljud men ingenting är nämnt om min ljuskänslighet. Psykologen har inte heller noterat mina problem att avläsa kroppsspråk eller att jag stundom lider av social fobi.
Hon har även fått för sig att jag är dålig på att komma i tid. Det må ha varit sant för 10-15 år sen men nåt har man väl lärt sig under åren som gått .
Sen tycks hon också tro att jag är dålig på att sköta min ekonomi. Det är snarare så att jag har problem att hålla i ordning på diverse papper (tex. räkningar) så att jag har svårt att hitta dom. Något som jag knappast tror jag skulle behöva en god man för.
Nåja. Jag kommer att boka in ett nytt möte med henne så att vi kan göra lämpliga ändringar i journal och bedömning så det blir nog bra sen .
På torsdag ska jag på informationsmöte angående ADHD. Det ska bli intressant.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 21:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Re: Då var man i klubben på riktigt då :)
Välkommen i klubben!
I Asperger ingår detta (tycker jag), att skilja social fobi från Asperger är väldigt svårt...
Jag tror att du kan begära en boendestödjare som kan hjälpa dig med det, vilket jag tror är en betydligt mycket bättre lösning (det är möjligt att du måste söka LSS för att få till det, men det kan säkert psykologen hjälpa dig med). Jag vill försöka få till en sådan lösning för min egen del.
Lycka till!
r00t skrev:Psykologen har inte heller noterat mina problem att avläsa kroppsspråk eller att jag stundom lider av social fobi.
I Asperger ingår detta (tycker jag), att skilja social fobi från Asperger är väldigt svårt...
r00t skrev:Sen tycks hon också tro att jag är dålig på att sköta min ekonomi. Det är snarare så att jag har problem att hålla i ordning på diverse papper (tex. räkningar) så att jag har svårt att hitta dom. Något som jag knappast tror jag skulle behöva en god man för.
Jag tror att du kan begära en boendestödjare som kan hjälpa dig med det, vilket jag tror är en betydligt mycket bättre lösning (det är möjligt att du måste söka LSS för att få till det, men det kan säkert psykologen hjälpa dig med). Jag vill försöka få till en sådan lösning för min egen del.
Lycka till!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
Ja, grattis från mig också.
Det där med räkningarna är bara ett logistikproblem som torde vara lättlöst.
1. Ta en särskild korg, mapp eller låda och lägg alla räkningar i när de kommer, men inget annat. Sen när det är dags att betala dom så ligger de där. Lägg betalda räkningar i en annan låda/pärm/mapp.
2. Använd autogiro till alla fasta kostnader.
1. Ta en särskild korg, mapp eller låda och lägg alla räkningar i när de kommer, men inget annat. Sen när det är dags att betala dom så ligger de där. Lägg betalda räkningar i en annan låda/pärm/mapp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Välkommen i klubben!r00t skrev:Psykologen har inte heller noterat mina problem att avläsa kroppsspråk eller att jag stundom lider av social fobi.
I Asperger ingår detta (tycker jag), att skilja social fobi från Asperger är väldigt svårt...r00t skrev:Sen tycks hon också tro att jag är dålig på att sköta min ekonomi. Det är snarare så att jag har problem att hålla i ordning på diverse papper (tex. räkningar) så att jag har svårt att hitta dom. Något som jag knappast tror jag skulle behöva en god man för.
Lycka till!
Så kan det mycket väl vara (angående social fobi). Jag har dock en känsla av att min diagnos inte är så fullständing som jag skulle kunnat trott. Kanske är det bara jag som vill gå till grunden med allt runt omkring diagnosen. Aldrig fel att få veta mer om sig själv och att dessutom ha det på pränt .
Boendestöd har jag redan ansökt om. Jag tror precis som du (och psykologen), att det i grund och botten handlar om att jag har organisationssvårigheter som ställer till det.
Pemer skrev:Känn dig varmt varmt välkommen i "klubben"!
Jag säger grattis till diagnoserna, de borde bli jättebra hjälpmedel, en bra "manual" till livet och framtiden, så att säga...
Helt klart! Det är många pusselbitar som faller på plats. Varför saker har blivit som de blivit, varför jag har gjort saker på vissa sätt etc.. För mig känns det helt klockrent att ha fått diagnosen och jag hoppas och önskar att alla som mår dåligt av att ha fått sin diagnos kommer till en insikt där de kommer att kunna använda den som ett verktyg att förändra sina liv till det positiva med.
Tack så mycket båda två btw
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Ja, grattis från mig också.
Tack för tipsen, Inger. Autogiro använder jag redan till så mycket jag bara kan, och resten kommer att ordna sig på endera sättet. Teoretiskt känner jag ju till det du redan skrev, men det är när det ska till att organiseras på det praktiska planet det faller. Nåt som jag ska kunna få stöd med via LSS.
r00t skrev: Teoretiskt känner jag ju till det du redan skrev, men det är när det ska till att organiseras på det praktiska planet det faller. Nåt som jag ska kunna få stöd med via LSS.
Haha..det där med att hålla reda på räkningarna klarar inte jag heller. Inte varje månad i alla fall. Det blir att ringa runt till alla och be om OCR-nummer
Var likadant när jag var sambo. Vi snodde ofta runt efter räkningarna. Alla försök att försöka hålla dem på det därför avsedda stället var i allmänhet förgäves.
Fast du kanske lider av någon annan grövre variant på det hela?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Social fobi kan "ingå i" Asperger, men man ska fanimig akta sig för att utgå från eller nöja sig med det.
Själv märker jag till exempel en tydlig genomgående skillnad mellan mig och de flesta andra aspergare jag vet tillräckligt mycket om, både irl och på forumet, i social frimodighet och reellt handlingsutrymme, som rimligen bara kan bero på att jag uppfyller kriterierna för SF så att säga ovanpå aspergern (hur än sambandet må se ut inne i kroppen).
Kräv hjälp om du behöver och orkar!
Själv märker jag till exempel en tydlig genomgående skillnad mellan mig och de flesta andra aspergare jag vet tillräckligt mycket om, både irl och på forumet, i social frimodighet och reellt handlingsutrymme, som rimligen bara kan bero på att jag uppfyller kriterierna för SF så att säga ovanpå aspergern (hur än sambandet må se ut inne i kroppen).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 4 gånger.
Jag hoppas att du får nytta av dina diagnoser, som verktyg för att bättre förstå dig själv, och för att få de stödåtgärder som du eventuellt behöver.
Felaktiga uppgifter i journalen är tyvärr ytterst vanligt...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:
Bara ett logistikproblem?
De flesta har nog system uttänkta eller kanske t o m befintliga, system som skulle kunna funka finfint, om man bara kom ihåg att verkställa det man tänkt ut, inte kom bort sig på vägen, inte "ska bara" innan man kom till skott, inte förlade lådan där Det Viktiga ska ligga, inte var för trött eller disträ och tusen andra skäl till att inte klara av såna här saker.
Eller så tänker jag iaf.
Det är hur man förmår sig att göra "det rätta" dag efter dag efter dag, eller stund efter stund efter stund, så pass mycket så att de där smarta dragen och strategierna blir en verklig vinst och inte nåt ångestskapande (för att man inte ens klarar att använda hjälpmedel) som är den verkliga utmaningen tänker jag, inte att komma på snitsiga lösningar..
Och där har INTE habiliteringen lyckats hjälpa mig bättre än jag hjälpt mig själv antingen helt ensam, med hjälp av den jag kallar coachen eller med hjälp av böcker...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Haha när jag klagar över såna saker för en av mina bästa kompisar som råkar ha asperger får jag bara höra saker som "Du får skaffa dig ordning - rutiner är bra att ha" eller "Varför har du så mycket skit Bjäbbis?"
- Bjäbbmonstret
Om "logistikproblem" ändå vore så enkla att lösa, Inger. Blev faktiskt en smula provocerad av hur du uttryckte dig, men förstår att det inte var illa menat. Jag har ju själv inte denna typ av problem, men jag har bevittnat att de de facto existerar.
En god man kanske är att överdriva, men jag föreställer mig att ett boendestöd - vilket du nu har rätt till, r00t, kanske skulle kunna hjälpa dig med det administrativa?
En god man kanske är att överdriva, men jag föreställer mig att ett boendestöd - vilket du nu har rätt till, r00t, kanske skulle kunna hjälpa dig med det administrativa?
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag menade verkligen inte att provocera men som aspie åt det OCD-aktiga perfektionisthållet har jag svårt att förstå hur det är möjligt att misslyckas med att bara lägga räkningarna i en särskild korg. Visst, jag känner också folk som har världens röra hemma och lyckas strula till de enklaste saker (verkar vara medfött) men de brukar inte heller ha något bra system.
Oftast brukar de som skulle ha störst nytta av motsatsen ha alldeles för mycket papper och grejer och inget eller dåligt fungerande system så det är svårt att få överblick och kontroll. Har de därtill för lite tid eller ork, eller en familj som hjälper till att stöka till, så är det förstås lätt att tappa greppet och bara ge upp att försöka ha koll.
Men just räkningarna är så viktiga att de borde få en egen plats så att man åtminstone inte sumpar dom. Man kan ha korgen precis vid dörren och lägga dem där direkt när man sorterar posten så de inte hinner förkomma på vägen.
Och sen autogiro på alla fasta kostnader så att de fysiska räkningarna blir så få som möjligt. En del företag kan man få mejlfaktura från men mejl tycker jag är lättare att tappa bort i inkorgen än ett kuvert som ligger där och syns.
Oftast brukar de som skulle ha störst nytta av motsatsen ha alldeles för mycket papper och grejer och inget eller dåligt fungerande system så det är svårt att få överblick och kontroll. Har de därtill för lite tid eller ork, eller en familj som hjälper till att stöka till, så är det förstås lätt att tappa greppet och bara ge upp att försöka ha koll.
Men just räkningarna är så viktiga att de borde få en egen plats så att man åtminstone inte sumpar dom. Man kan ha korgen precis vid dörren och lägga dem där direkt när man sorterar posten så de inte hinner förkomma på vägen.
Och sen autogiro på alla fasta kostnader så att de fysiska räkningarna blir så få som möjligt. En del företag kan man få mejlfaktura från men mejl tycker jag är lättare att tappa bort i inkorgen än ett kuvert som ligger där och syns.
Så här, Inger, tänk dig att du har bestämt exakt hur du ska göra. Var du ska lägga mobilen, vad du ska göra med räkningar och var du ska hänga nycklarna. Hela ditt hem är är genomorganiserat.
Så kommer du hem efter jobbet. Tömmer brevlådan. Möts av en katt som vill ha mat och ser att det har hamnat kattmat på golvet, lägger ifrån dig nycklarna på diskbänken för att kunna sopa, medan du tänker på en sak som någon har sagt på jobbet. Du får ett SMS och svarar. Kommer ihåg att du skulle ge katten mat, öppnar kylen och lägger ifrån dig mobilen i kylen.
Och så vidare. Rutiner hjälper lite, men det skiter sig hela tiden. Räkningarna hamnar inte i korgen.
Så kommer du hem efter jobbet. Tömmer brevlådan. Möts av en katt som vill ha mat och ser att det har hamnat kattmat på golvet, lägger ifrån dig nycklarna på diskbänken för att kunna sopa, medan du tänker på en sak som någon har sagt på jobbet. Du får ett SMS och svarar. Kommer ihåg att du skulle ge katten mat, öppnar kylen och lägger ifrån dig mobilen i kylen.
Och så vidare. Rutiner hjälper lite, men det skiter sig hela tiden. Räkningarna hamnar inte i korgen.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
vadloink skrev:Så här, Inger, tänk dig att du har bestämt exakt hur du ska göra. Var du ska lägga mobilen, vad du ska göra med räkningar och var du ska hänga nycklarna. Hela ditt hem är är genomorganiserat.
Låter rysligt. Skulle nog göra mig av med katten eller låta den vänta i 20 sekunder så räkningarna hamnar i rätt korg. Blir matte vräkt p g a missad avi så får inte kisse heller tak över huvudet ('mat över huvudet' höll jag på att skriva, lol). Mess kan oftast också vänta några sekunder. Det gäller att göra en sak i taget liksom. Men det kanske man inte kan om man har ADHD också?
Bjäbbmonstret skrev:Nära dörren verkar skitfarligt. Då riskerar det att blandas ihop med reklam och sopor eller begravas i kläder och skor.
Man bör förstås ha separata korgar för reklam och räkningar. T ex en papperskorg på golvet för reklamen och två mappar eller korgar fastsatta på väggen: en för räkningar och en för annan post som inte är reklam. En "Ej reklam"-skylt på dörren minskar förhoppningsvis papperflödet.
Jag förstår inte folk som kan upprätta rutiner och hålla dem. Så fort man blir uttråkad och glömmer bort att tänka på dem så krävs bara någon liten distraktion för att man ska hamna på fel spår. Å andra sidan...har man väl lärt sig något så är det lätt att man fortsätter med det vare sig det fortfarande är aktuellt eller inte.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 2 gånger.
- Bjäbbmonstret
Inger skrev:Man bör förstås ha separata korgar för reklam och räkningar. T ex en papperskorg på golvet för reklamen och två mappar eller korgar fastsatta på väggen: en för räkningar och en för annan post som inte är reklam. En "Ej reklam"-skylt på dörren minskar förhoppningsvis papperflödet.
Sluta Inger finns det två korgar så kan man sortera fel. Rätt som det är dyker det upp någon ny slags papper som man måste skapa ett nytt system för och så svämmar det över. I ambition över att komma bort från problemet upprättar man ett nytt ställe för "viktiga papper" eller "den här månadens viktiga papper", och till slut har man flera generationer av sådana högar av viktiga papper så man inte vet vilken man har lagt det i.
Sedan går det ett tag och man har glömt bort vad man hade bestämt för plats för reservnycklarna, småpengarna får också flera olika parallella system och så vidare.
Det går att upprätthålla ett tag om man har gott om tid och inte alltför mycket i huvudet men är man inte lagd åt det hållet så går det inte att upprätthålla i längden.
I stället får man skaffa sig ett mönster för hur man ska leta efter allt det man har tappat bort. Enligt mina erfarenheter alltså. Jag vet inte hur vår vän här har det för det är tursamt nog många år sen jag stoppade strumpor i kylskåpet eller glömde några större mängder matvaror under sängen.
Jag har faktiskt bara gjort sånt någon enstaka gång...
- Bjäbbmonstret
Har du nåt annat system som funkar för dig så är det ju utmärkt. Jag bara gav förslag.
Själv hatar jag post och vräker ned allt i vedlåren som jag sen sorterar nån gång om året. Utom just räkningarna då, de hamnar i ett skåp i tamburen så jag vet var de är. Viktiga papper får jag sällan, tack och lov.
Själv hatar jag post och vräker ned allt i vedlåren som jag sen sorterar nån gång om året. Utom just räkningarna då, de hamnar i ett skåp i tamburen så jag vet var de är. Viktiga papper får jag sällan, tack och lov.
Nej jag har inget bra fungerande system men det brukar bli betalt ändå förr eler senare.
Undrar lite över Vadloink, hur du gör för att komma på att du har stoppat mobilen i kylskåpet?
Jag brukar göra såhär när jag måste leta efter något:
Först letar backar jag händelsförloppet och letar sekvensiellt, sedan associerar jag utifrån min minnesbild och ser vad som kan ha funnits i närheten i rummet och vad som kan ha flyttat på sig, och slutligen finkammar jag lägenheten från ena ändan till den andra.
Såvida jag inte är på jobbet. Då ringer jag och kollar om jag glömt den när jag åkte med kollektivtrafiken.
Undrar lite över Vadloink, hur du gör för att komma på att du har stoppat mobilen i kylskåpet?
Jag brukar göra såhär när jag måste leta efter något:
Först letar backar jag händelsförloppet och letar sekvensiellt, sedan associerar jag utifrån min minnesbild och ser vad som kan ha funnits i närheten i rummet och vad som kan ha flyttat på sig, och slutligen finkammar jag lägenheten från ena ändan till den andra.
Såvida jag inte är på jobbet. Då ringer jag och kollar om jag glömt den när jag åkte med kollektivtrafiken.
- Bjäbbmonstret
Bjäbbmonstret skrev:Undrar lite över Vadloink, hur du gör för att komma på att du har stoppat mobilen i kylskåpet?
Jag börjar ungefär som du men när det väl har ballat ur får jag leta överallt. Är jag i det stadiet så hjälper ingen backning. Jag får leta förutsättningslöst. Först på vanliga ställen och sen gå över på de ovanliga. Och jag menar överallt.
Mobilen kan man ju alltid ringa till också.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Social fobi kan "ingå i" Asperger, men man ska fanimig akta sig för att utgå från eller nöja sig med det.
I hear ya. Min sociala fobi går i vågor. Ibland räcker det dock med att jag inte pratar med någon på en dag så blir det svårt med social kontakt, även med nära vänner. Håller det i sig i några dagar till en vecka börjar jag noja att folk tycker illa om mig och när jag sen verkligen MÅSTE ut, tex. för att gå till affären, kan jag knappt prata med människor öht. och säger krystat konstiga saker. Så nog behöver jag ta upp det med min psykolog allt.
Alexandra skrev:Jag hoppas att du får nytta av dina diagnoser, som verktyg för att bättre förstå dig själv, och för att få de stödåtgärder som du eventuellt behöver.
Alexandra skrev:Om "logistikproblem" ändå vore så enkla att lösa, Inger. Blev faktiskt en smula provocerad av hur du uttryckte dig, men förstår att det inte var illa menat. Jag har ju själv inte denna typ av problem, men jag har bevittnat att de de facto existerar.
Jag tror att jag redan har fått nytta av dom faktiskt, på det mentala planet. Och stödåtgärder är på gång. Jag måste bara ta mig i kragen och ringa det där samtalet till LSS-handläggaren. Trolsk kanske borde tjata lite mer på mig så att jag får tummen ur .
Inger: Jag är lite av en teoretisk perfektionist, men när det kommer till det exekutiva funkar jag knappt alls. Dels kan jag ha perioder då jag ser hur miljön omkring mig förfaller utan att jag kan göra något åt det, trots att jag mår dåligt av det, och dels händer saker som vadloink och bjäbbis
beskriver så att min fokus glider ifrån mina ursprungliga sysslor. En härlig kompott av Aspie och ADHD där .
vadloink: Glöm nu inte katten i kylen bara .
p.s. Min post brukar vanligtvis hamna i en stor hög någonstans. Prisa gudarna för 'Ingen reklam, tack'-skyltar!
vadloink skrev:Bjäbbmonstret skrev:Undrar lite över Vadloink, hur du gör för att komma på att du har stoppat mobilen i kylskåpet?
Jag börjar ungefär som du men när det väl har ballat ur får jag leta överallt. Är jag i det stadiet så hjälper ingen backning. Jag får leta förutsättningslöst. Först på vanliga ställen och sen gå över på de ovanliga. Och jag menar överallt.
Mobilen kan man ju alltid ringa till också.
Hehe såna saker händer mig hela tiden. Glömde mobilen på toaletten häromdan och fick leta i en halvtimme innan jag hittade den.
Jag en tendens att tappa bort mina datorglasögon och min tekopp hela tiden. Många gånger per dag. Just av orsakerna ni nämner. Man går på muggen och ställer ifrån sig muggen i handen på vägen. Går tillbaka till datorn och upptäcker att den inte är där. Inte brillorna heller. Har man lagt ifrån sig nån annanstans. Ibland hittar Zombie dem före mig.
En gång skulle jag koppla in en ny kabel och kom på att jag måste dammsuga eller nåt först. Sen är kabelfan bara helt jävla borta. Jag springer omkring och letar överallt. Ropar på den, hotar med allt möjligt om den inte kommer fram genast, blir närmst hysterisk eftersom jag vet rent logiskt att saker inte kan gå upp i rök bara. Till slut tvungen att ge upp och går och gör nåt annat.
Senare diskar jag och ska torka händerna på kökshandduken. Då hänger den retsamma kabeln på samma krok (vit, samma färg som väggen, kroken och handduken och därmed väl kamoflerad). Hade tyckt att det var en så lämplig plats att hänga den på tillfälligt, och sen glömt det.
En gång skulle jag koppla in en ny kabel och kom på att jag måste dammsuga eller nåt först. Sen är kabelfan bara helt jävla borta. Jag springer omkring och letar överallt. Ropar på den, hotar med allt möjligt om den inte kommer fram genast, blir närmst hysterisk eftersom jag vet rent logiskt att saker inte kan gå upp i rök bara. Till slut tvungen att ge upp och går och gör nåt annat.
Senare diskar jag och ska torka händerna på kökshandduken. Då hänger den retsamma kabeln på samma krok (vit, samma färg som väggen, kroken och handduken och därmed väl kamoflerad). Hade tyckt att det var en så lämplig plats att hänga den på tillfälligt, och sen glömt det.
Återgå till Att leva som Aspergare