Att "klumpas ihop" (med utvecklingsstörda autister)
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Att "klumpas ihop" (med utvecklingsstörda autister)
För några veckor sedan var min mamma och jag hos släkten i en stad i norra Sverige. Vi besökte bland andra min morbror och hans tjej, som vi kan kalla Emma. Deras son - alltså en kusin till mig - är autistisk. Han är ingen av de "värsta" fallen som sitter och gungar i en vrå och inte kommunicerar, men man märker tydligt att han är autist.
Emma blev mer eller mindre sur på mig när jag sade att vi med Asperger inte tycker om att klumpas ihop med folk som är utvecklingsstörda. För henne lät det väl antagligen som: "Åh GUD vad äckligt det är med utvecklingsstörda! Jag vill inte FÖRKNIPPAS med detta pack!" Men det var ju inte så jag menade. Jag tycker inte att utvecklingsstörda är det minsta äckliga, dumma eller lågt stående varelser. De har precis lika högt värde som alla andra.
Om jag säger att jag som svenska inte vill bli kallad norska bara för att båda folken är skandinaver, så betyder väl inte det att jag har något emot norrmän!? Jag menar bara att jag har en annan nationalitet.
Emma menar också att autister och aspergare i grunden har samma problematik och lät inte mig protestera, så var det bara. Men det tycker inte jag. Autister med utvecklingsstörning är väl mer...vad skall man säga, besökare i de "normalas" värld då och då, medan vi aspare lever i den världen för jämnan, men uppfattar den på ett annat sätt.
Håller ni med?
Moderator: Kompletterade rubriken.
Emma blev mer eller mindre sur på mig när jag sade att vi med Asperger inte tycker om att klumpas ihop med folk som är utvecklingsstörda. För henne lät det väl antagligen som: "Åh GUD vad äckligt det är med utvecklingsstörda! Jag vill inte FÖRKNIPPAS med detta pack!" Men det var ju inte så jag menade. Jag tycker inte att utvecklingsstörda är det minsta äckliga, dumma eller lågt stående varelser. De har precis lika högt värde som alla andra.
Om jag säger att jag som svenska inte vill bli kallad norska bara för att båda folken är skandinaver, så betyder väl inte det att jag har något emot norrmän!? Jag menar bara att jag har en annan nationalitet.
Emma menar också att autister och aspergare i grunden har samma problematik och lät inte mig protestera, så var det bara. Men det tycker inte jag. Autister med utvecklingsstörning är väl mer...vad skall man säga, besökare i de "normalas" värld då och då, medan vi aspare lever i den världen för jämnan, men uppfattar den på ett annat sätt.
Håller ni med?
Moderator: Kompletterade rubriken.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag känner typ igen mig mer i autister än i Aspergare. Aspergare tycks vara så fina, normala, behärskade. Önskar jag var sådan, hade ett fint handikapp. Jag har någon slags ful-Asperger
.
![Razz :P](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_razz.gif)
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Det finns nog plats för många olika typer, alla är ju individer och har olika temperament. Sen kan det ju variera om man har kombination med eller drag av andra diagnoser t ex.
Kahlokatt, servera gärna lite fakta. Visst ingår både AS/HFA och autism i samma spektrum, men om det inte var någon skillnad alls skulle det ju inte finnas separata diagnoser.
Kahlokatt, servera gärna lite fakta. Visst ingår både AS/HFA och autism i samma spektrum, men om det inte var någon skillnad alls skulle det ju inte finnas separata diagnoser.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Det finns nog plats för många olika typer, alla är ju individer och har olika temperament. Sen kan det ju variera om man har kombination med eller drag av andra diagnoser t ex.
Vem menar du att jag skulle servera fakta till?
Hej!
Att alla med utvecklingsstörning, autism och AS/HFA klumpas ihop i personkrets 1 är inte alltid så bra. Den som är högfungerande och rätt så allmänbildad får inte ut mycket av att samtala med en utvecklingsstörd som kommunicerar på en 3-årings nivå.
Å andra sidan kan alla lära av varandra. Om två stycken har ett gemensamt intresse, spelar diagnoser inte så stor roll. Då kan man samtala kring intresset och lära av varandra.
Dock får man se upp med att bli behandlad som en utvecklingsstörd eller liknande. Jag har ett exempel från då jag var 20 år. Gick en datautbildning på en folkhögskola, och andra året ingick en månads praktik. Jag praktiserade en månad på en lokal tidning. Var blyg och tillbakadragen på den tiden, men skötte mina uppgifter bra. Enligt intyget som jag fick visade jag "flit och kunnande" på de arbetsuppgifter jag utförde.
Jag hade bestämt mig för att ta med mig någonting gott till fikat min sista fredag. Alltså bakade jag en sockerkaka på torsdagskvällen. När jag tog fram sockerkakan till eftermiddagsfikat tyckte alla att kakan var god. "Hälsa mamma och tacka", sade någon. När jag sa att jag bakat den själv blev det tyst en kort stund, det hade ingen väntat sig.
Hälsningar
Lilla Gumman
Att alla med utvecklingsstörning, autism och AS/HFA klumpas ihop i personkrets 1 är inte alltid så bra. Den som är högfungerande och rätt så allmänbildad får inte ut mycket av att samtala med en utvecklingsstörd som kommunicerar på en 3-årings nivå.
Å andra sidan kan alla lära av varandra. Om två stycken har ett gemensamt intresse, spelar diagnoser inte så stor roll. Då kan man samtala kring intresset och lära av varandra.
Dock får man se upp med att bli behandlad som en utvecklingsstörd eller liknande. Jag har ett exempel från då jag var 20 år. Gick en datautbildning på en folkhögskola, och andra året ingick en månads praktik. Jag praktiserade en månad på en lokal tidning. Var blyg och tillbakadragen på den tiden, men skötte mina uppgifter bra. Enligt intyget som jag fick visade jag "flit och kunnande" på de arbetsuppgifter jag utförde.
Jag hade bestämt mig för att ta med mig någonting gott till fikat min sista fredag. Alltså bakade jag en sockerkaka på torsdagskvällen. När jag tog fram sockerkakan till eftermiddagsfikat tyckte alla att kakan var god. "Hälsa mamma och tacka", sade någon. När jag sa att jag bakat den själv blev det tyst en kort stund, det hade ingen väntat sig.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
sugrövmanövern skrev:Jag känner typ igen mig mer i autister än i Aspergare. Aspergare tycks vara så fina, normala, behärskade. Önskar jag var sådan, hade ett fint handikapp. Jag har någon slags ful-Asperger.
Du anar inte hur jag lägger mig i selen för att hyckla så jag kanske kanske ska få vara med ett tag!
![Laughing :lol:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_lol.gif)
Annars har inte jag heller så mycket att säga utan mer fakta i fallet och efter Tveskäggs och Lilla Gummans kloka reflexioner.
Men jag tror mig ha förstått att det här med autister är mer komplicerat än vad alla har trott sig veta. Att även en del riktigt "lågfungerande" autister som alla tror är utvecklingsstörda kan ha fullt normalt förstånd (och säkert dö utan att någon har upptäckt det).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 4 gånger.
Re: Att "klumpas ihop"
Hej Kahlokatt *vinkar glatt*!
Ja jag håller med dig helt. Klokt skrivet av dig, tycker jag!![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja jag håller med dig helt. Klokt skrivet av dig, tycker jag!
![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kahlokatt skrev:Om jag säger att jag som svenska inte vill bli kallad norska bara för att båda folken är skandinaver, så betyder väl inte det att jag har något emot norrmän!? Jag menar bara att jag har en annan nationalitet.
Håller ni med?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Vem menar du att jag skulle servera fakta till?
Till den som menar att det är exakt samma sak.
Zombie skrev:Men jag tror mig ha förstått att det här med autister är mer komplicerat än vad alla har trott sig veta. Att även en del riktigt "lågfungerande" autister som alla tror är utvecklingsstörda kan ha fullt normalt förstånd (och säkert dö utan att någon har upptäckt det).
Ja, det är sant. Där är det ett kommikationshandikapp men inte ett förståndshandikapp. Inte alltid lätt för andra att avgöra skillanden heller fast den förstås är väldigt tydlig för dem som bara är inlåsta i en kropp som inte lyder.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Kahlokatt skrev:Vem menar du att jag skulle servera fakta till?
Då kanske min kommentar om mer fakta var obegriplig. Jag tyckte inte jag kunde se "Emma" tydligt nog för att kunna säga så mycket och trodde det var ungefär vad Inger menade också.
Lägger istället Ingers inlägg till min lista över "kloka reflexioner".
![Wink ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Inger skrev:Kahlokatt skrev:Vem menar du att jag skulle servera fakta till?
Då kanske min kommentar om mer fakta var obegriplig. Jag tyckte inte jag kunde se "Emma" tydligt nog för att kunna säga så mycket och trodde det var ungefär vad Inger menade också.
Jo, det var vad jag trodde att Inger menade. Och jag försökte, men "Emma" var så in i h-e envis att jag gav upp och surade i stället. Jag känner henne inte så bra och vågade inte starta någon jättediskussion.
Jag tycker det är otroligt fel att klumpa samman olika diagnoser. Jag tycker också man måste se över diagnosen AS och dela in aspergare i olika undergrupper. Det har man visst börjat med redan, men det måste effektueras reellt också.
Såna som jag har inte mycket gemensamt med de som knappt är talföra och har saliv på överläppen.
Såna som jag har inte mycket gemensamt med de som knappt är talföra och har saliv på överläppen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag känner heller ingen gemenskap med framför allt svårare autister, tom vissa aspergare är ju mycket lågfungerande, som jag ser det när man bara kan prata om en sak exempelvis, eller verkar sakna empati, socialt förstånd (bättre ord?) som tex en kille jag träffade som sprang efter en full tjej på andra sidan en bil för att titta på när hon kissade och förstod inte/brydde sig inte att hon sprang på andra sidan bilen för att få vara ifred.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Det känns lite konstigt att klumpa ihop lågfungerande AS med högfungerande, men vad ska vara skiljelinjen?
Man kan ju inte använda hur bra man lärt sig fungera i samhället för då är det ju en yttre klassificering.
Jag skulle nog aldrig själv misstänkt AS om jag inte efter en längre tid i depression inte kände att sjukvårdens metoder för att bli bättre passade mig.
Man kan ju inte använda hur bra man lärt sig fungera i samhället för då är det ju en yttre klassificering.
Jag skulle nog aldrig själv misstänkt AS om jag inte efter en längre tid i depression inte kände att sjukvårdens metoder för att bli bättre passade mig.
Återgå till Att leva som Aspergare