tankar och frågor ang, problem och problemlösningar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

tankar och frågor ang, problem och problemlösningar

Inläggav rapchic » 2009-10-03 21:55:41

Ok detta kommer nog att bli ett långt och förvirrande inlägg då jag inte är hundra hur jag ska uttrycka mig (har funderat i några dagar nu)

Jag vill bli bättre, inte för att bli NT utan, för att få ett enklare liv kan man säga. Jag bor ihop med min fästman som är NT (nu iallafall, men har ändå lite oss-dom mentalitet ang NT:are, han tycker inte om att jag kallar honom NT:are :wink: ) och även han försöker dag för dag att bli en bättre månniska så det är svårt att inte själv försöka bli så bra jag kan.

Nu har jag vissa tankar och frågor som jag skulle vilja få svar på eller iallafall att någon lyssnar.

Medecin eller inte medecin?
Just nu tar jag inga medeciner (utom P-medel) men jag har både ångest och sömnsvårigheter.

sömnsvårigheterna ter sig så att jag somnar svårt/efter lång tid och efter ett tag vaknar och har svårt att somna om. jag skulle väl gissa att jag sover 4-5 timmar/natt ibland mer ibland mindre och även fast min mor tycker att jag sover mycket så är det inte nog för mig, jag är konstant trött och orkeslös.
Jag ligger dock i sängen kanske upp till 10 timmar men sover som sagt inte så mycke av dom.
ett till problem är att min fästman också sover dåligt (sämre än jag) och även fast han försökt att få sömntabletter så får han inga eventuellt att han får 10 st när han inte sovit alls några nätter. och hans sömnsvårigheter stör min sömn då han rullar runt och jag vaknar ofta av att han ligger nästan på mig eller så snarkar han.

nu r frågan ska jag försöka få sömntabletter antingen för att få en bättre sömnrytm för att sen sluta ta dom, att ta resten av livet är väl ett alternativ (helst inte) eller att man försöker lösa problemen på annat sätt?

en annan sak som antagligen har men sömnen att göra (delvis iallafall) är att jag knappt har nån ork, om jag orkar städning etc en dag orkar jag inte träningen, om jag orkat träna kanske jag inte orkar hålla reda på mat/komma på vad man ska äta till lunch/middag.

finns det någon medecin mot "ingen ork" eller nått annat man kan göra, Jag yogar avrje dag, tränar, mediterar nästan varje dag, ligger på en "spikmatta" redan

jag har ångest i varierande grad cokså oftast värst då jag är trött. och även fast ångesten är mycket bättre nu så finns det dagar/tillfällen då det är för mycket. (särskilt då jag testade ett nytt p-medel och hade PMS i en månad, men i vanliga fall har jag också ökad ångest då jag har PMS så om jag skulle råka vara trött också så blir det illa)

nått tips där, ska man kanske försöka sig på nått "vid behov" piller tills orken är bättre eller har ni andra tips

Jag försöker ju bli bättre som sagt också, dvs också på det sociala, så när det är något jag inte förstår som fästmannen säger så frågar jag, frågar och frågar igen, vilket tyvärr brukar leda till bråk. då jag inte "ser" när han har fått nog och jag missar delar av diskutionen vilket gör att jag misstolkar och han knappt förstår vad jag menar då jag svarar/ kommer med en ny fråga.

Jag vet inte hur jag ska göra här, jag vill bli bättre men jag vill inte bråka och jag kan inte se när han "fått nog" och när jag vill få ett svar ger jag mig inte förrens jag har fått ett. Någon som har tips om vad jag kan göra?

Jag har också problem med hemmet, jag är hemma till 100% och fästmannen springvickar, så det är jag som ska "sköta hemmet". Jag förstår varför arbetsfördelningen är så då han är slut efter jobbet, men jag orkar inte.
jag har en arbetsterapeut som kommer 1-2 ggr/vecka men han brukar bara fråga vad jag vill göra för att det ska gå bättre, men jag vet ju inte det annars skulle jag ha gjort det.
det senaste vi har gjort är att han har tagit tip på hur lång tid olika saker tar (disk, städning etc) eftersom jag har dålig tidsuppfattning. men jag har också svårt att komma igång och att göra saker på ett sätt som inte tar så mycket energi. men jag vet inte hur jag ska få hjälp med det.

min fästman tycker förövrigt att det är slöseri med tid med en arbetsterapeut då han inte kommer med förslag ens om vad man kan förändra till det bättre, men jag vill ju fortfarande bli bättre.

ok detta var nog de mer akuta sakerna, det är säkert saker som jag glömt men minns inte riktigt vad.

om det är nått ni behöver veta för att ge råd så är det bara att fråga
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:50:57, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Jnx » 2009-10-04 11:05:35

Det finns många nackdelar med sömnmedel, de är inte lämpliga att ta längre perioder, det är nog förklaringen till att han fått endast 10-förpackningar.

Jag antar att massa olika läkare och olika former av vårdare redan berättat om alla vanliga metoder mot sömnproblem, träning (speciellt då kondition) fasta rutiner, sömnhygien, ta det lungt innan sängdags etc? Det jag funderar på är att du säger att du ligger i sängen 10 timmar, fast du bara sover fem. Det som brukar rekommenderas i den situationen är att man går upp om man inte kan somna inom en halvtimma, och fösöker igen senare. Allt fö att behålla god sömnhygien (vilket inte har med renlighet att göra, utan att man inte vill att kroppen ska assosciera sängen till annat än sömn).

Jag tycker du borde överväg att ha en extra säng tillgänglig som du kan ligga i när din man är för orolig, förstår att det är trevligare att ligga båda, men det är ju också viktigt med ostörd sömn.

Något jag helt vilt funderar på, utan minsta belägg, är om du genom att spendera mycket tid med meditation etc, ger kroppen en form av vila som gör att den känner mindre behov av sömn sen. Jag vet inte om sådana samband finns, men tupplurar brukar ju inte rekommenderas om man har sömnproblem.
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 21:50:57, redigerad totalt 1 gång.
Jnx

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav rapchic » 2009-10-04 11:41:56

Jnx skrev:Det finns många nackdelar med sömnmedel, de är inte lämpliga att ta längre perioder, det är nog förklaringen till att han fått endast 10-förpackningar.

Jag antar att massa olika läkare och olika former av vårdare redan berättat om alla vanliga metoder mot sömnproblem, träning (speciellt då kondition) fasta rutiner, sömnhygien, ta det lungt innan sängdags etc? Det jag funderar på är att du säger att du ligger i sängen 10 timmar, fast du bara sover fem. Det som brukar rekommenderas i den situationen är att man går upp om man inte kan somna inom en halvtimma, och fösöker igen senare. Allt fö att behålla god sömnhygien (vilket inte har med renlighet att göra, utan att man inte vill att kroppen ska assosciera sängen till annat än sömn).

Jag tycker du borde överväg att ha en extra säng tillgänglig som du kan ligga i när din man är för orolig, förstår att det är trevligare att ligga båda, men det är ju också viktigt med ostörd sömn.

Något jag helt vilt funderar på, utan minsta belägg, är om du genom att spendera mycket tid med meditation etc, ger kroppen en form av vila som gör att den känner mindre behov av sömn sen. Jag vet inte om sådana samband finns, men tupplurar brukar ju inte rekommenderas om man har sömnproblem.

tack

jo jag vet men under sommaren (ljus, värme etc) så kan han i princip inte sova, han blir nästan galen, särskilt då jag fick löpande sömntabletter direkt ja bad om det och han ber gång på gång men får endast då han inte kunnat sova alls.

vi tränar båda mycket (vilket gör att ca 8 timmars sömn är lämpligt) går och lägger oss samma tid (22) och vi ställer väckarklockan numera även de dagar han inte jobbar (förutom de dagar han verkligen behöver sova ut) jag skulle vilja ha en väckarklocka till mig själv men jag kan inte riskera att väcka han om han för en gångs skull sover (väckarklocka gör det lättare för mig att ta mig ur sängen även fast jag är vaken brukar jag ha problem med det)
vi funderar på en "soluppgångsväckarklocka" men vi har inte råd just nu.

jag har heller ingen klocka så jag kan bara uppskatta tiden, så jag vet ej när det gått en halvtimme och om jag går upp ur sängen väckar jag fästmannen och förstör hans sömn.

vi har funderat på att skaffa separata sängar hur hemskt det än är, vi kan inte ha både och då vi bor i en tvåa.
och sovrummet används (nästan) bara för att sova i (vi har till och med nästan byggt igen sovrumsfönstret så att det inte ska släppa in ljus, vi finderar på att skaffa AC men det är A: dyrt och B: inte möjligt vad vi vet utan att bygga om)

annars ska meditation hjälpa sömnen men jag klara sällan att meditera mer än 3 minuter men jag försöker.

jag har inte fått tips om hur man förbättrar sömnen själv läkaren skrev bara ut löpande sömnmedecin (Mirtazapin), men de sakar jag kan göra och vet har jag testat/gör redan
rapchic

Inläggav Jnx » 2009-10-04 11:51:54

Ni behöver inte bygga om för AC, det finns portabla enheter som har ett rör man bara sticker ut genom fönstret (på jobbbet har vi en träplatta med anpoassat hål för röret som täcker hela fönstret)

Nu tror jag inte det ska behövas, vädra lite borde räcka, min erfarenhet är att när jag har lätt att sova, då kan det få vara 25 grader och jag störs inte det minsta, när jag har svårt så ligger jag och svettas i 23 grader. Men det kan ju vara skönt att kunna dra ner tempen lite även när det är varmt ute.

Om man tränar mycket bruka sömnbehovet minska. En sak jag fick råd om var att minska sömntiden lite. Om ni ändå inte sover hela tiden, kanske det är bättre att korta ner till 6-7 timmar, var stenhård på att aldrig snoosa, efter ett tag kommer kroppen börja anpassa sig till de nya rutinerna, kanske ger det istället bättre sömn.

Och, skaffa en klocka! Annars kan man ligga och inte kunna somna jättelänge utan minsta känsla för hur lång tid som gått etc. Det ökar iaf stressfaktorn för mig, vilket gör det svåare att sova.
Jnx

Inläggav rapchic » 2009-10-04 13:22:17

Jnx skrev:Ni behöver inte bygga om för AC, det finns portabla enheter som har ett rör man bara sticker ut genom fönstret (på jobbbet har vi en träplatta med anpoassat hål för röret som täcker hela fönstret)

Nu tror jag inte det ska behövas, vädra lite borde räcka, min erfarenhet är att när jag har lätt att sova, då kan det få vara 25 grader och jag störs inte det minsta, när jag har svårt så ligger jag och svettas i 23 grader. Men det kan ju vara skönt att kunna dra ner tempen lite även när det är varmt ute.

Om man tränar mycket bruka sömnbehovet minska. En sak jag fick råd om var att minska sömntiden lite. Om ni ändå inte sover hela tiden, kanske det är bättre att korta ner till 6-7 timmar, var stenhård på att aldrig snoosa, efter ett tag kommer kroppen börja anpassa sig till de nya rutinerna, kanske ger det istället bättre sömn.

Och, skaffa en klocka! Annars kan man ligga och inte kunna somna jättelänge utan minsta känsla för hur lång tid som gått etc. Det ökar iaf stressfaktorn för mig, vilket gör det svåare att sova.

det funkar tyvärr inte för våra fönster (fönster som vinklas upp)
och det räcker inte med att vädra (vi brukar vädra konstant på sommaren i sovrumme (som ligger åt norr) och ha dörren ständ (då det blir jättevarmt i resten av lägenheten pga att solen ligger på. men det är fortafarande för varmt för fästmannen (hans optimala är väl 17 grader)

nej när man tränar mycket ökar sömnbehovet däremot brukar man sova "effektivare" (7(-8 ) timmar för icket tränande upp till 10 timmar för elitidrottare, och då min fästman i stort sett tränar som landslaget i kyukoshin så behöver han mycket sömn, jag inte lika mycket men mer än 7 timmar.

vi sänker tiden då och då att sova men vi tänker helldre vakna tidigare än att lägag oss senare.

han har väckarklockan på sin sida, vi har dock inte hittat nån till min sida då klockan inte får lysa (alls nästan) eller ticka då det stör hans sömn för mycket.
rapchic

Inläggav Jnx » 2009-10-04 14:22:05

Kan vara en felplanering att försöka vakna tidigare, beroende på hur man reagerar, jag är sån att jag lätt ligger kvar om jag är trött efter en natts dålig sömn och har möjlighet, om jag däremot måste gå upp för att komma till jobbet så fungerar det bättre. Men sånt är ju individuellt. Jag är ju inte direkt någon morgonmänniska heller.

Jag tycker att ni borde försöka få mer hjälp med sömnen från vården, inte bara sömnpiller, utan råd från någon som har full koll på det medicinska. Jag vet ju bara vad jag läst mig till och fått hjälp med för mina egna sömnproblem, lite begränsat till min egen situation (om jag skulle konditionsträna så skulle nog mitt sömnbehov minska en del, men jag är ju så långt ifrån elitidrottare man kan vara)
Jnx

Inläggav rapchic » 2009-10-04 14:49:03

Jnx skrev:Kan vara en felplanering att försöka vakna tidigare, beroende på hur man reagerar, jag är sån att jag lätt ligger kvar om jag är trött efter en natts dålig sömn och har möjlighet, om jag däremot måste gå upp för att komma till jobbet så fungerar det bättre. Men sånt är ju individuellt. Jag är ju inte direkt någon morgonmänniska heller.

Jag tycker att ni borde försöka få mer hjälp med sömnen från vården, inte bara sömnpiller, utan råd från någon som har full koll på det medicinska. Jag vet ju bara vad jag läst mig till och fått hjälp med för mina egna sömnproblem, lite begränsat till min egen situation (om jag skulle konditionsträna så skulle nog mitt sömnbehov minska en del, men jag är ju så långt ifrån elitidrottare man kan vara)

jag har "tyvärr" inget jobb att ta mig till (skulle nog inte orka om jag hade, har aktivitetsersättning (eller heter det stöd, blandar alltid ihop dessa)

All träning är nedbrytande och man måste ha vila för att få det uppbyggande, däremot kanske du som sagt får en mer effektiv sömn (sover bättre, somnar lättare etcetc) så att du ändå sover mer även om det upplevs som mindre.
rapchic

Inläggav tveskägg » 2009-10-04 15:35:27

rapchic skrev:eller så snarkar han

Använda öronproppar? Tillsammans med ögobindel underlättar det att att ha fönstret öppet på sommaren utan att bli störd.

rapchic skrev:jag har "tyvärr" inget jobb att ta mig till (skulle nog inte orka om jag hade, har aktivitetsersättning (eller heter det stöd, blandar alltid ihop dessa.

Har du nånstans att gå till på dagarna då? Det är svårare att sova när man inte får så mycket intryck av omvärlden.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:50:58, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav 12312qw » 2009-10-04 16:45:04

Att få tillräckligt med sömn är A och O för att må bra. Sen jag började ta sömnmedicin och fått en bra sömn har mitt liv förbättrats avsevärt. (Jag tar stilnoct 10mg och nitrazepam 2,5mg)

Jag har liksom du svårt att göra många jobbiga saker varje dag. Orken räcker inte... därför har jag speciella dagar då jag gör vissa saker. Jag dammsuger ex varje onsdag och tvättar 1tvättmaskin varje torsdag.

Lycka till och var inte rädd för att prova sömnmedicin!
Senast redigerad av 12312qw 2011-05-04 21:50:58, redigerad totalt 1 gång.
12312qw

Anslöt: 2009-02-13

Inläggav rapchic » 2009-10-04 17:42:19

tveskägg skrev:
rapchic skrev:eller så snarkar han

Använda öronproppar? Tillsammans med ögobindel underlättar det att att ha fönstret öppet på sommaren utan att bli störd.

rapchic skrev:jag har "tyvärr" inget jobb att ta mig till (skulle nog inte orka om jag hade, har aktivitetsersättning (eller heter det stöd, blandar alltid ihop dessa.

Har du nånstans att gå till på dagarna då? Det är svårare att sova när man inte får så mycket intryck av omvärlden.

öronproppar har vi bredvis sängen (vi bor ju i lägenhet och många av grannarna festar på helgen) men dom stänger inte ute allt (och så ska man orka för man tror ju att han ska sluta snart men han gör ju inte det men man tror det varje gång :roll: + dom gör lite ont ibland coh jag kan inte sova på sida med öronproppar och det är så jag somnar) han har försökt att sova men ögonbindel men det funkar inte för honom (jag har inte lika stora problem med ljus)

nä jag har ingen stans att gå på dagarn, jag har inte ork nog, dock tränar jag (dojon far man till då och då även gymmet och löparspåret) och jag ska börja med japanska 1 ggr/vecka. men jag ska börja praktisera så snart jag har ork nog. och jag sköter hemmet (städning, tvätt, matlagning, handling etc)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:50:58, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-04 17:47:14

12312qw skrev:Att få tillräckligt med sömn är A och O för att må bra. Sen jag började ta sömnmedicin och fått en bra sömn har mitt liv förbättrats avsevärt. (Jag tar stilnoct 10mg och nitrazepam 2,5mg)

Jag har liksom du svårt att göra många jobbiga saker varje dag. Orken räcker inte... därför har jag speciella dagar då jag gör vissa saker. Jag dammsuger ex varje onsdag och tvättar 1tvättmaskin varje torsdag.

Lycka till och var inte rädd för att prova sömnmedicin!

jag har som sagt prövat två fast det framgick kanske inte av inlägget, en jag inte minns över en kort period och en (mirtazapin) löpande fast jag tycker inte att dom hjälpte.

jag är också lite rädd för medecin dels för att min pappa var alkoholist (var pga att han är död) och jag vet att jag har beroende genen dels för att det känns "fel" att ta medecin dels för att jag har inte tagit nån som hjälpt hittills och dels för att jag är rädd för att bli tröttare på dagen men det kanske finns sömnmedecin som inte gör en trött dagen efter.

för jag ser ingen anledning till att ta sömnmedecin om man ändå kommer vara trött.

jag vet inte så mycket om medecin, så det är väl en del av min rädsla för dom.
rapchic

Inläggav tveskägg » 2009-10-04 18:03:32

rapchic skrev: en (mirtazapin) löpande fast jag tycker inte att dom hjälpte.

Nackdelen med det preparatet är den långa halveringstiden 20-40 h. Med en halveringstid på 24 h så kommer 70% av läkemedlet att vara kvar i kroppen 12 h efter intaget. Det gör att man blir trött på dagarna.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:50:58, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav ling0n » 2009-10-04 20:16:09

Det låter ju inte som att du i dig själv har svårt med att sova egentligen, utan att du blir störd av din man under natten. Det kanske vore bra med separata sängar? Eller kanske t o m sova i olika rum, iaf ibland när sömnbehover är extra stort. Det är inte så konstigt att du inte orkar något när du aldrig får en bra natts sömn. Tänk också på att man kan bli trött av att sova för mycket, och av att ligga ner för mycket. Det kanske är bättre att du bara ligger i sängen i fem timmar (om det nu är den tiden du sover) och sedan går upp, så att du inte blir seg? Och sedan borde det ske naturligt att du sover längre och mer nästa natt, om du fått för lite sömn natten innan.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 21:50:58, redigerad totalt 1 gång.
ling0n

Anslöt: 2007-07-02

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:26:49

ling0n skrev:Det låter ju inte som att du i dig själv har svårt med att sova egentligen, utan att du blir störd av din man under natten. Det kanske vore bra med separata sängar? Eller kanske t o m sova i olika rum, iaf ibland när sömnbehover är extra stort. Det är inte så konstigt att du inte orkar något när du aldrig får en bra natts sömn. Tänk också på att man kan bli trött av att sova för mycket, och av att ligga ner för mycket. Det kanske är bättre att du bara ligger i sängen i fem timmar (om det nu är den tiden du sover) och sedan går upp, så att du inte blir seg? Och sedan borde det ske naturligt att du sover längre och mer nästa natt, om du fått för lite sömn natten innan.

vi funderar faktiskt på separata sängar, men det bli i samma rum då vi bor i en tvåa (om inte jag vill sova på soffan), fast jag har egna sömnproblem, dom bara "förstärks" kan man säga av hans problem

jag ska nog försöka att ta mig ur sängen om jag inte kan sova, fast jag är ju ändå trött, jag får hoppas tt fästmannen sover lika dåligt som jag då så att jag inte väcker honom från hans väl behövliga sömn.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:28:36

tveskägg skrev:
rapchic skrev: en (mirtazapin) löpande fast jag tycker inte att dom hjälpte.

Nackdelen med det preparatet är den långa halveringstiden 20-40 h. Med en halveringstid på 24 h så kommer 70% av läkemedlet att vara kvar i kroppen 12 h efter intaget. Det gör att man blir trött på dagarna.

det förklarar varför jag var så trött (ja faktiskt tröttare än nu) hela tiden jag tog dom.

det tråkiga var att både han och jag sovde bra då vi bodde på landet men både av tidsmässiga skäl och ekonomiska skäl kunde vi inte bo kvar
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:03, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:32:54

tack för svaren hittills förresten (är dålig på att säga tack)

även om det mesta testats så kanske det kan testas igen eller på nya sätt
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:03, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-05 8:58:58

försökte att stiga upp då jag inte kunna sova på ett tag = ca 1 ½ timme på kvällen och sedan på morgonen ca 1½ timme efter att jag vaknat (brukar vara i ett halvt sov tillstånd men ändå inte så det tog ett tag innan jag insåg att jag var vaken och ett ännulängre tag innan jag fysiskt kunde ta mig ur sängen)

låg väl i sängen 7 timmar kanske lite mer = aldeles för lite sömn inatt (7 H - ½ h - ½ h - 1 h = ca 5 timmar) men det var första gången jag var så "stäng" på detta. huvudvärk idag iallafal och jag som måste sitta framför datorn och skriva teföreläsningen typ halva dagen :(

hur vet man om sömntabletter har lång "halveringstid" (eller vad det hette), om de är beroendeframkallande etc?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-05 21:09:13

jag testade ju inatt att inte ligga kvar i sängen då jag inte kunde sova (skrev ett inlägg om det tidigare tror jag jag kankse är för trött)

nu är jag extremt trött, har hjärtklappning och extrem ångest, orkade inte fara på karateträningen heller. hoppas att jag kommer få sova inatt iallafall, för idag har jag knappt kunnat göra någonting
rapchic

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-05 21:39:11

Saker som kanske kan prövas:

Slänga ut soffan och skaffa en extrasäng som ni pallrar upp med kuddar så det kan funka som soffa under dagen, alternativt om ni har råd skaffa er en riktigt bra bäddsoffa, och turas om att sova i den? Alternativet är en extramadrass och släng ut på golvet när det behövs.

Skaffa bättre mörkläggning även till det andra rummet?

Se till att de utreder hans snarkning - det kan vara orsaken till hans sömnproblem?

Har ni prövat att dra ner lite grann på träningen. Den kanske stressar er, eller bidrar mycket till tröttheten?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Jnx » 2009-10-05 21:48:25

rapchic skrev:jag testade ju inatt att inte ligga kvar i sängen då jag inte kunde sova (skrev ett inlägg om det tidigare tror jag jag kankse är för trött)

nu är jag extremt trött, har hjärtklappning och extrem ångest, orkade inte fara på karateträningen heller. hoppas att jag kommer få sova inatt iallafall, för idag har jag knappt kunnat göra någonting

Kanske borde varnat, för det är ganska normalt. När kroppen får för lite sömn blir den kganska desperat. Men om man håller ut med hård disciplin ett tag brukar den ge med sig. Jag har fått gå igenom liknande (inte riktigt hjärtklappning, men helt klart så jag inte har kunnat träna eller liknande) när jag behövt gå upp tidigare. För mig hjälper koffein en del under övergången.
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Jnx

Inläggav barracuber » 2009-10-05 21:50:12

Bjäbbmonstret skrev:Se till att de utreder hans snarkning - det kan vara orsaken till hans sömnproblem?

@Rapchic,

Har din fästman testat Silence - Snarkdämpande Spray? Funkar mot mina egna snarkningar faktiskt. Receptfritt på Apoteket. Cirka 170 spänn, räcker 30 dagar.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav atoms » 2009-10-05 22:18:48

För att inte vakna titt som tätt och ha svårt för att somna om får jag Propavan och jag alternerar mellan 1½ och 2 tabletter á 25mg. Den är inte beroendeframkallande. LÄS FASS. Halveringstiden för Propavan är 8 timmar.

För att lättare somna får jag Imovane och jag alternerar mellan ½ och 1 tablett á 7,5mg. Den narkotikaklassades ganska nyligen. Jag upplever den inte som beroendeframkallande även om det finns en viss risk för tillvänjning.

Den primära orsaken till att jag behöver sömnmedel är tinnitus. Innan jag fick dem så sov jag högst 60-90 minuter åt gången. Jag vaknade alltid när jag nådde drömsömnen.

Det bästa rådet är ju att försöka hitta en lösning som inte innefattar mediciner. Annars kan jag inte direkt avråda dig från att få ett recept på det förstnämnda preparatet från t.ex. vårdcentralen.

...

Utdrag ur FASS

Farmakodynamik
Propiomazin är ett fentiazinderivat med en centralt dämpande effekt, medan de perifera verkningarna är svagt framträdande. Verkningsmekanismerna för den hypnotiska effekten är ej helt klarlagda. EEG-studier har visat att propiomazin ej påverkar det normala sömnmönstret. Någon toleransutveckling mot propiomazin har ej iakttagits. Ej beroendeframkallande och därför speciellt lämpligt då missbruk förekommer eller kan riskeras.

Farmakokinetik
Vid oral administrering är den biologiska tillgängligheten 30-40%. Maximal plasmakoncentration uppnås efter 1-2 timmar. Latenstiden till klinisk effekt kan variera mellan 30-60 minuter. Propiomazin minskar antalet spontana uppvaknanden under natten. Halveringstiden i serum är i genomsnitt ca 8 timmar.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav rapchic » 2009-10-06 8:45:41

Bjäbbmonstret skrev:Saker som kanske kan prövas:

Slänga ut soffan och skaffa en extrasäng som ni pallrar upp med kuddar så det kan funka som soffa under dagen, alternativt om ni har råd skaffa er en riktigt bra bäddsoffa, och turas om att sova i den? Alternativet är en extramadrass och släng ut på golvet när det behövs.

Skaffa bättre mörkläggning även till det andra rummet?

Se till att de utreder hans snarkning - det kan vara orsaken till hans sömnproblem?

Har ni prövat att dra ner lite grann på träningen. Den kanske stressar er, eller bidrar mycket till tröttheten?

vi pratade faktiskt om att skaffa en bäddsoffa igår :wink:

bättre mörkläggning i vardagsrummet vet jag inte om det går, då det ju är där elekriska apparater står (ok man kan dra ut kontakter men så oteknisk jag är vill jag inte vara där och pilla när jag är trött) nog för för mig är dte inte ett såå stort problem (det finns persienner till vardagsrummet och köket) utan problemet är snarare att det är så stort rum + att den enda dörren som går att stänga är till sovrummet = obehagligt.

min träning går naturligt i vågor, nu eftersom jag skriver på minteföreläsning så blir det inte så mkt tränat, men oftast så sover jag bättre då jag är bättre på att träna.
rapchic

Inläggav rapchic » 2009-10-06 8:47:51

Jnx skrev:Kanske borde varnat, för det är ganska normalt. När kroppen får för lite sömn blir den kganska desperat. Men om man håller ut med hård disciplin ett tag brukar den ge med sig. Jag har fått gå igenom liknande (inte riktigt hjärtklappning, men helt klart så jag inte har kunnat träna eller liknande) när jag behövt gå upp tidigare. För mig hjälper koffein en del under övergången.

ja då hade jag inte blivit lika rädd, tog ett tag innan jag somnade inatt med men inte så länge att jag gick upp och på morgonen... ehh jag är ju i nått mellanting ganska länge så jag vet inte hur länge jag var varken på morgonen, ett tag innan jag steg upp
rapchic

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in