Musikfråga - Vad föredrar du? (Omröstning)
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Musikfråga - Vad föredrar du? (Omröstning)
Eftersom jag själv mest lyssnar på kvinnliga soloartister och känner mig ensam om det, tänkte jag göra en liten enkät.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Gillar både kvinnliga, manliga och grupper. Liksom instrumental klassisk musik och jazz. "Ingen preferens" således.
Eller rättare sagt jag har väldigt starka preferenser, men de gäller då för enskilda artister, kompositörer eller låtar. Tenorer & wailare gillar jag oftast inte.
Eller rättare sagt jag har väldigt starka preferenser, men de gäller då för enskilda artister, kompositörer eller låtar. Tenorer & wailare gillar jag oftast inte.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Uuh, nej, wailing avskyr jag också. När jag sjöng i kör gillade en av mina körkompisar Mariah Carey och skulle alltid waila hennes hemska låtar. Jag tyckte jättebra om den här tjejen, men jag utvecklade en aversion mot "yuhuhUUUUuuuuUUUUuuuUUUU".
Instrumental musik (främst post-rock, modern progressive rock, "math rock")!
Men det är roligt och utvecklande att lyssna på olika sångare och sångerskor, och olika stilar. Som musiker utvecklas man väldigt mycket om man har en bred musiksmak, det är jag övertygad om. Ofta brukar duktiga musiker har en bred musiksmak. Visst har man en som är ens "Main", så att säga, men det finns mycket musik som fyller mitt huvud.
Oso är min kärlek. Riktigt duktiga musiker!!
http://www.youtube.com/watch?v=yoTdRgRRBTE
Gitarristen är mannen bakom Volta Do Mar. Ett annat band som jag håller varmt om hjärtat.
Men det är roligt och utvecklande att lyssna på olika sångare och sångerskor, och olika stilar. Som musiker utvecklas man väldigt mycket om man har en bred musiksmak, det är jag övertygad om. Ofta brukar duktiga musiker har en bred musiksmak. Visst har man en som är ens "Main", så att säga, men det finns mycket musik som fyller mitt huvud.
Oso är min kärlek. Riktigt duktiga musiker!!
http://www.youtube.com/watch?v=yoTdRgRRBTE
Gitarristen är mannen bakom Volta Do Mar. Ett annat band som jag håller varmt om hjärtat.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Satte Instrumentalt.
På andra plats kvinnliga sångartister.
På andra plats kvinnliga sångartister.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Kan inte välja. Gillar kvinnliga soloartister som Janis Joplin, Joan Baez, Joni Mitchell och Carol King, men gillar även manliga som Lou Reed, Leonard Cohen och Robyn Hitchcock. Sedan gillar jag ett otal grupper som i de flesta fall har manlig sångare. Lyssnar inte så mycket på instrumentalmusik. Texten är viktig för mig.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Jag lyssnar för lite på kvinnliga soloartister. Kvinnliga soloartister som har någonting att uttrycka hamnar lätt i skuggan av manliga dito.
Men annars går det i vågor. Ibland vill jag har text. Ibland vill jag inte ha text. (Just nu vill jag ha webbradio och diska...)
Men annars går det i vågor. Ibland vill jag har text. Ibland vill jag inte ha text. (Just nu vill jag ha webbradio och diska...)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag röstade på alternativ Ingen preferens för jag är allätare med vissa undantag när det gäller musik. Jazz och blues har jag svårt att lyssna på och ofta är det likadant med opera och hårdrock. Om det är manlig eller kvinnlig sångare, duett, grupp eller enskild spelar ingen roll. Jag "går ofta igång" på melodin (ibland direkt, ibland behövs det några gånger) men ibland är texten viktig för mig. Det händer att jag börjar gilla en låt (mer) när jag lyssnar ordentligt på texten. Problemet för mig är att många låtar sjungs på engelska..
Har märkt på forumet att min musiksmak skiljer sig mycket ifrån många med As. Generellt lyssnar på vad folk i allmänhet lyssnar på, vilket många med As. inte verkar göra. Obs! Ingen värdering utan ett konstaterande.
Har märkt på forumet att min musiksmak skiljer sig mycket ifrån många med As. Generellt lyssnar på vad folk i allmänhet lyssnar på, vilket många med As. inte verkar göra. Obs! Ingen värdering utan ett konstaterande.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag skrev grupp, även om jag kan gilla vissa "solo"-artister också. Men även om det är en ensam person som står bakom skrivandet av låtarna (om de ens skriver sina egna låtar...), så har de ju ändå musiker med - om de nu inte spelar alla instrument själva (men det är ju knappast möjligt live...), såvida de inte bara kompar på gitarr, eller sjunger "accapella" (stavning?)... Så egentligen förstår jag inte varför man gör skillnad på grupp och soloartist. "Solosångaren" får mer uppmärksamhet, än om h*n måste dela äran med de andra i gruppen...
Föredrar mest manliga sångare, men vissa kvinnliga kan gå an också...
Föredrar mest manliga sångare, men vissa kvinnliga kan gå an också...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie skrev:"accapella" (stavning?)
A cappella. (= bara sång helt utan instrument, för den som inte vet.)
Jag har ingenting mot instrumentala soloartister heller, oavsett kön.
Annars borde jag väl rösta på "ingen preferens", bara att det uttrycket känns så fisljummet för mitt förhållande till musik. Eller på "lyssnar inte", men det är ju helvete inte självvalt.
En annan sak är att text kan störa mig ännu ett snäpp mer än vad bara musik redan brukar, när det inte är just lyssna jag ska göra.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag röstade "Ingen preferens" eftersom jag tycker om att lyssna både på manliga och kvinnliga soloartister, på grupper och på instrumentalmusik. Den enda musikstil jag inte gillar är storbandsjazz, och militärorkestrar som spelar populärmusik. Hu.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar alternativet "manliga OCH kvinnliga soloartister". Jag lyssnar mycket på svenska soloartister i stil med Lars Winnerbäck, Håkan Hellström, Säkert, Sophie Zelmani, Miss Li osv.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
earlydayminer skrev:Men det är roligt och utvecklande att lyssna på olika sångare och sångerskor, och olika stilar. Som musiker utvecklas man väldigt mycket om man har en bred musiksmak, det är jag övertygad om. Ofta brukar duktiga musiker har en bred musiksmak. Visst har man en som är ens "Main", så att säga, men det finns mycket musik som fyller mitt huvud.
Instämmer! Själv är jag ingen musiker i meningen att jag inte kan spela nåt instrument. Men efter att i flera decennier ha lyssnat på massor av musik från massor av olika genrer böjrar jag lära mig skillnaden mellan låg och hög klass. Tror jag lärt mig att skilja på amatörer och tvättäkta proffs. Och proffsen är alltid värda att lyssna på oavsett genre.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
geocache skrev:Den enda musikstil jag inte gillar är storbandsjazz, och militärorkestrar som spelar populärmusik. Hu.
Ha, ha, FINNS det!? Fy f-n att höra en militärorkester dra av "Stairway to Heaven".
Eftersom jag inte har något liv ( ) räknade jag ut att det finns ca. 13 män och nästan 70 kvinnor i min skivsamling!!! Tror Joni Mitchell har rekordet i "artist jag har flest skivor med". Vem som har andraplatsen tror jag ni kan räkna ut...
Annars tenderar jag att lyssna på rätt "obskyra" kvinnliga artister som jag letar upp i musiktidskrifter.
Jag gillar manliga artister också, men ibland har jag svårt för mansröster. T.ex. älskar jag Leonard Cohens sånger, men hans röst låter som sandpapper. Och jag föredrar att lyssna på Bob Dylans sånger när Joan Baez sjunger dem. Hennes röst låter som lärkor och porlande vattenfall i mina öron, medan gamle Bobban låter som om han har en konstant halsinfektion.
Min lillebror petade f.ö. sönder mammas gamla älskade Dylan-kassett när han var bebis...
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 4 gånger.
MissNervvrak skrev:Jag saknar alternativet "manliga OCH kvinnliga soloartister". Jag lyssnar mycket på svenska soloartister i stil med Lars Winnerbäck, Håkan Hellström, Säkert, Sophie Zelmani, Miss Li osv.
Hmmm, OK, sorry. Men jag räknade väl det som "ingen preferens".
Kahlokatt skrev:geocache skrev:Den enda musikstil jag inte gillar är storbandsjazz, och militärorkestrar som spelar populärmusik. Hu.
Ha, ha, FINNS det!? Fy f-n att höra en militärorkester dra av "Stairway to Heaven".
Ja, usch, ja... jag har till och med hört en militärmusikkår spela ABBA-låtar ...
*ryyyyys*
Nä... så här ska det göras, tycker jag
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Solo eller grupp, men det handlar för mig väldigt mycket om genre.
Lyssnar på punk, metal, country och vissa hybridformer såsom Mike Ness. Jag gillar genuin musik gjord av genuina människor.
Allt som känns posigt faller bort.
Måste jag välja föredrar jag musik med texter, men det finns enstaka undantag. Wagner är ju grym.
Jag hatar allt vad pop, dansband, disco, nu-metal och nu-punk heter. För att inte tala om hiphop och RnB som ger mig kväljningar. Kort sagt föraktar jag MTV av hela mitt hjärta.
Lyssnar på punk, metal, country och vissa hybridformer såsom Mike Ness. Jag gillar genuin musik gjord av genuina människor.
Allt som känns posigt faller bort.
Måste jag välja föredrar jag musik med texter, men det finns enstaka undantag. Wagner är ju grym.
Jag hatar allt vad pop, dansband, disco, nu-metal och nu-punk heter. För att inte tala om hiphop och RnB som ger mig kväljningar. Kort sagt föraktar jag MTV av hela mitt hjärta.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 2 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
De har jag inte ens hört talas om, men jag är ingen bildningsmonument när det gäller musik. Ska kolla upp dem. Namnet verkar hoppfullt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag gillar dem, hårdrockgrunge kanske... Finns på YouTube.
Sångaren är i min smak: http://sv.wikipedia.org/wiki/Warrior_Soul
Sångaren är i min smak: http://sv.wikipedia.org/wiki/Warrior_Soul
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen