Nätverk hemma, lösenord??
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Nätverk hemma, lösenord??
Nu har jag fått ihop alla delar till ett nätverk.
Allt fungerar som det ska, förutom att jag nu upptäckte att man ska skriva i användarnamn och lösenord för att komma åt de andra datorerna från min dator, vilket jag inte har en aning om vad det ska vara.
Är det någon som känner till var jag kan hitta dessa användarnamn och lösenord? Datorerna har inga konton som är lösenordsskyddade, så jag har ingen aning. Jag har inte satt några lösenord, och behöver inga lösenord för att använda någon dator.
Allt fungerar som det ska, förutom att jag nu upptäckte att man ska skriva i användarnamn och lösenord för att komma åt de andra datorerna från min dator, vilket jag inte har en aning om vad det ska vara.
Är det någon som känner till var jag kan hitta dessa användarnamn och lösenord? Datorerna har inga konton som är lösenordsskyddade, så jag har ingen aning. Jag har inte satt några lösenord, och behöver inga lösenord för att använda någon dator.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:49:28, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
*Missförstod, nyvaken, bryggar kaffe och kanske återkommer*
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:49:28, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Kör du trådlöst eller kablat?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:49:28, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Kör du trådlöst eller kablat?
Trådlöst 2 datorer, tråd en.
Min dator som jag skriver på nu, är vad man skulle kunna kalla "moderdatorn" och är trådlös.
De andra två datorerna är Acern (trådlös) och en äldre stationär dator som är med på tråd.
Båda de datorerna kommer jag inte åt hårddisken på utan lösenord.
Jag vet varken lösen eller användarnamn.
Jag har haft helt med tråd förut, och då fungerade du förutom att antivirusprogrammen jävlades något så förbannat efter att jag skaffade Vista, men några lösen frågades det aldrig om när det fungerade.
- Bror Duktig
Alltså, jag ser allt i mappen nätverk, men jag kan inte öppna de andra två datorernas mappar utan det här lösenordet som jag alltså inte vet vad det är.
- Bror Duktig
Har du testat detta?
Fanns <a href="http://www.theeldergeek.com/blank_password_network_access.htm">här</a>.
Blank Password Network Access
Windows XP professional will not allow network users computer access without a password. Trying to do so will normally return and error code. To allow network access using a blank password:
[Start] [Run] and type gpedit.msc and click [OK]
Navigate to Computer Configuration / Windows Settings / Security Settings / Local Policies / Security Options
Double click on Accounts: Limit local account use of blank passwords to console login only.
Select the radio button next to Disabled and click [OK]
Fanns <a href="http://www.theeldergeek.com/blank_password_network_access.htm">här</a>.
- barracuber
Men, hur skapar man lösenordet?
Är det ett vanligt användarkontolösenord? Sådant som man har för om man vill ha en användare på datorn, som inte vem som helst kommer åt?
Ändå konstigt också att det ska till krångel för att få vara utan lösenord...
Och jag fattar inte varför det inte var så här förut. Det borde alltså vara något nytt?
Jag ska testa det här sedan, måste iväg nu.
Är det ett vanligt användarkontolösenord? Sådant som man har för om man vill ha en användare på datorn, som inte vem som helst kommer åt?
Ändå konstigt också att det ska till krångel för att få vara utan lösenord...
Och jag fattar inte varför det inte var så här förut. Det borde alltså vara något nytt?
Jag ska testa det här sedan, måste iväg nu.
- Bror Duktig
En annan konstig sak är att det står att tvånget bara gäller XP Professional, men jag fattade som att du har Home på Acern iaf. Vad har du på dina andra datorer?
- barracuber
Jag har vista business på "modern" och XP home på gamla tråddatorn och Acern
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag har vista business på "modern" och XP home på gamla tråddatorn och Acern
Då är det Vista som kräver.
- barracuber
Jag följde anvisningarna för att tillåta blanka lösenord, men det fungerade inte.
När jag ändå är i farten, så går jag OT och frågar dig en sak om google-manickerna.
Hur hittar man alla funktioner som google har?
Jag hittar små korta listor på funktioner, lite här och var.
Finns ingen fullständig lista?
I en lista hittade jag "photos", i en annan fanns den inte. "Anteckningar" hittade jag genom att googla ^_^
När jag ändå är i farten, så går jag OT och frågar dig en sak om google-manickerna.
Hur hittar man alla funktioner som google har?
Jag hittar små korta listor på funktioner, lite här och var.
Finns ingen fullständig lista?
I en lista hittade jag "photos", i en annan fanns den inte. "Anteckningar" hittade jag genom att googla ^_^
- Bror Duktig