Är jag trött för att jag har AS?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Är jag trött för att jag har AS?
Jag brukar känna mig trött.
Är det för att jag har AS som jag känner mig trött?
Jag hatar att vara trött.
Någon som har tips och tricks eller något som hjälper?
Senast redigerad av Paprika 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet inte din fråga, men ett första steg är att äta rätt så att ditt blodsocker alltid är stabilt och att röra på dig.
Sen bör du väl ha någon slags rutin i ditt liv med sömn och arbete.
Koffein hjälper ju till viss del om du lider av tillfällig trötthet.
Jag brukar också bli trött med jämna mellanrum, när jag gör som ovan brukar det bli bättre.
Att bara ge upp och vila brukar däremot aldrig hjälpa, då blir jag bara tröttare.
Jag tar också gärna emot tips.
Sen bör du väl ha någon slags rutin i ditt liv med sömn och arbete.
Koffein hjälper ju till viss del om du lider av tillfällig trötthet.
Jag brukar också bli trött med jämna mellanrum, när jag gör som ovan brukar det bli bättre.
Att bara ge upp och vila brukar däremot aldrig hjälpa, då blir jag bara tröttare.
Jag tar också gärna emot tips.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:men ett första steg är att äta rätt så att ditt blodsocker alltid är stabilt och att röra på dig.
Word! Absolut det bästa, ändrade om min kost och började gå långa promenader varje dag i våras, fick en otrolig energi, gick från att sova 14 timmar per dygn till att vakna utvilad efter 8. Stämningsläget blev jämnare.
Senast redigerad av error 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag är också trött i perioder. Hösten 2003 gick jag till en läkare som sa att tröttheten berodde på att jag var deprimerad. Jag sa att jag var glad. Men då sa läkaren att jag inte var glad på ytan, och så förskrev han antidepressiv medicin. Jag blev ännu tröttare av medicinen och efter ett halvår slutade jag tvärt istället för att trappa ner.
Efter det insåg jag att min trötthet beror på att jag har AS. Det är tröttande att bombarderas med intryck hela tiden och inte kunna sålla bort det oväsentliga. Sen kan man ju själv välja hur mycket intryck man vill utsätta sig för.
Regelbunden motion gör att man får bättre konditon och inte blir lika trött när man ska gå uppför trappor, gå hastigt och liknande. Bättre kondition gör också att man orkar mer allmänt, och blir mindre trött.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag är också trött i perioder. Hösten 2003 gick jag till en läkare som sa att tröttheten berodde på att jag var deprimerad. Jag sa att jag var glad. Men då sa läkaren att jag inte var glad på ytan, och så förskrev han antidepressiv medicin. Jag blev ännu tröttare av medicinen och efter ett halvår slutade jag tvärt istället för att trappa ner.
Efter det insåg jag att min trötthet beror på att jag har AS. Det är tröttande att bombarderas med intryck hela tiden och inte kunna sålla bort det oväsentliga. Sen kan man ju själv välja hur mycket intryck man vill utsätta sig för.
Regelbunden motion gör att man får bättre konditon och inte blir lika trött när man ska gå uppför trappor, gå hastigt och liknande. Bättre kondition gör också att man orkar mer allmänt, och blir mindre trött.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
carl skrev:Att bara ge upp och vila brukar däremot aldrig hjälpa, då blir jag bara tröttare.
Jag å andra sidan blir bättre av vila och tröttare av aktivitet. Särskilt dålig blir jag av aktivitet som pågår regelbundet under en period, tog nästan kål på mig själv det år som jag tränade regelbundet. Inte för att jag blir frisk eller varaktigt utvilad av att vila, men jag förhindrar iaf ökad trötthet (så gott det går), och för att orka göra något alls behöver jag vila en hel del.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Altus skrev:carl skrev:Att bara ge upp och vila brukar däremot aldrig hjälpa, då blir jag bara tröttare.
Jag å andra sidan blir bättre av vila och tröttare av aktivitet. Särskilt dålig blir jag av aktivitet som pågår regelbundet under en period, tog nästan kål på mig själv det år som jag tränade regelbundet. Inte för att jag blir frisk eller varaktigt utvilad av att vila, men jag förhindrar iaf ökad trötthet (så gott det går), och för att orka göra något alls behöver jag vila en hel del.
Låter som att du har nån form av trötthetssyndrom som är så vanligt? Jag har inte läst den ganska nya tråden om det på ett tag nu....
EDIT: Det är nog <a href="http://www.aspergerforum.se/om-kroniskt-trotthetssyndrom-myalgisk-encefalomyelit-i-dn-t12071.html?highlight=tr%F6tthet">denna</a> jag menar, ser att du skriver i den....
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Altus skrev:carl skrev:Att bara ge upp och vila brukar däremot aldrig hjälpa, då blir jag bara tröttare.
Låter som att du har nån form av trötthetssyndrom som är så vanligt? Jag har inte läst den ganska nya tråden om det på ett tag nu....
EDIT: Det är nog <a href="http://www.aspergerforum.se/om-kroniskt-trotthetssyndrom-myalgisk-encefalomyelit-i-dn-t12071.html?highlight=tr%F6tthet">denna</a> jag menar, ser att du skriver i den....
Jo, jag är medveten om ME och hur det passar in på en del här i forumet, även mig. Det är en sjukdom som behövs uppmärksammans mer. Om jag har förstått det rätt finns det bara ett par hundra som har fått den diagnosen i Sverige, samtidigt som det beräknas finnas upp emot 40000 som faktiskt har sjukdomen (om man utgår från prevalensberäkningar från andra länder). Sannolikt är det så att många istället får diverse psykdiagnoser som depression, vilket är problematiskt på flera sätt (det leder till felaktiga behandlingar och prognoser etc).
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Något i stil med det jag tänkte skriva men det stod ju redan.
![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Inte lätt att hitta balansen, särskilt inte för oss med As. Jag börjar sakteliga lära mig och har just idag börjat en kurs i KBT & Mindfulness och nu känner jag mig motiverad. Det gjorde jag inte förut inför avslappning och liknande.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: Är jag trött för att jag har AS?
Paprika skrev:Jag brukar känna mig trött.
Jag blir psykiskt trött av för mycket intryck. Att vara ibland grupper med folk tex. Då blir jag trött snabbt. Men om jag undviker folk en hel dag blir jag inte trött så lätt.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 21:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare