Hur lång är väntetiden för att få en utredning?
36 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
barracuber skrev:Jag hade redan en läkare inom vuxenpsyk på vårdcentral (kommunal). Sedan bytte min läkare till ett privatföretag. När jag tog ny kontakt med honom för NPF-utredning fick jag komma och påbörja utredningen efter bara en månad.
Verkar alltså som att det privata ibland har kortare väntetider.
Aha - vikket flyt ni har haft då....??
Privatföretag? Fick du betala kalaset helt själv då eller??
Har du nå tips på privata utredare?
Senast redigerad av Alyana 2011-05-04 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix skrev:Jag hade mailkontakt med en privat utredare, han hade en kötid på 1-2 veckor, bara. Men då kostade det runt 15000 med en utredning också.
Vissa av de privata är ju dock kopplade till det allmänna, (som i barracubers fall, väl?) så man kan få gå där för vanlig patientavgift. Kan alltså vara värt att kolla runt lite.
Detta sagt med visst förbehåll, jag kan ha missuppfattat, är själv bara i remitteringsstadie.
KORT väntetid...
Men SVINDYR utredning!
Är du miljonär?
Aha, så det går å fixa men bara patavgift.............?
Har försökt googla på det men hittar inget.
Har du tips?
Selma skrev:Från första misstanke och begäran om utredning fram till diagnos tog det ca fyra månader.
Fasen det här känns ju orättvist.............
Vart gjorde du utredning?
Var du väldigt ung?
Varför ska jag bo i ett landsting med så orimligt långa köer????
Imorrn ringer jag å tjatar om detta med vård"garanti" som det så fint heter...............
Alyana skrev:Selma skrev:Från första misstanke och begäran om utredning fram till diagnos tog det ca fyra månader.
Fasen det här känns ju orättvist.............
Vart gjorde du utredning?
Var du väldigt ung?
Jag var närmare 50 år. Man ansåg det som mycket viktigt att jag kom tillbaka till arbetet igen och därför var det angeläget att få utredningen gjord snarast möjligt.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Alyana skrev:
KORT väntetid...
Men SVINDYR utredning!
Är du miljonär?
Aha, så det går å fixa men bara patavgift.............?
Har försökt googla på det men hittar inget.
Har du tips?
Haha, jag har inte råd att gå till honom, jag var bara nyfiken på vad det kunde kosta.
Jag tror att det går att hitta lite länkar på attentions site, det var iaf det barracuber tipsade mig om, fast i västsverige då. Kolla om du hittar något här: http://www.attentionvarmland.se/
Jag har själv inte hittat någon privat som är kopplad till det allmänna, däremot verkar det som att jag kommer hamna i kö till Falköping, de har sveriges kortaste kötider, läste jag någonstans (förutom de privata då, förstås!). Men det är tydligen lite varierande kvalitet på själva utredningen där - säger ryktet iaf.
Om du pratar med ditt län så kanske de godkänner utredning i andra län med kortare kötid?
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Det är lugnt.Alyana skrev:Parvlon skrev:NPF heter det. Jag har väntat 3 år. Har försökt att snabba på det.
Men iofs har jag viktigare saker att göra än att gå på diagnosutredningar, som kan ta flera månader, så mig gör det inget.
Ojdå ,sorry.
Men tre ÅR!! Hallå???!!!!
Vart bor du?
I Lappland?
Jo visst, är väl inte direkt nå kul å göra utredning men har man problem och vill/behöver veta VARFÖR så kan det ju vara till STOR hjälp..................
Vad gör du för viktiga saker då? *nyfiken*
Jag gör det jag brukar göra, ogillar psykologer och sånt. Förmodligen så gillar inte de mig heller. När jag var där på ett förberedsmöte, eller vad det heter, så kunde jag lika gärna mött en rädd kattunge när hon öppnade dörren. Dörröppnaren stod helst stilla, och såg ut som att hon väntade på att jag skulle slänga mig på henne. Började gnälla om att jag skulle gå därifrån, så att vi kunde prata där det fanns folk. Till slut fick jag gå in eftersom det följde med en annan och som fick sitta utanför förhörsrummet.
Efteråt sa hon dock att jag inte var så farlig, och att hon inte behöver någon som vaktar utanför nästa gång.
Bor i v:a götaland.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Ring vårdgarantikansliet!
Jag fick komma till en privat mottagning helt utan avgifter ca 1½-2 månader efter jag ringde dit och då var det för att det var sommarmånaderna då alla har semester. Men jag kan ju å andra sidan ha haft tur.
http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... ikansliet/
Jag fick komma till en privat mottagning helt utan avgifter ca 1½-2 månader efter jag ringde dit och då var det för att det var sommarmånaderna då alla har semester. Men jag kan ju å andra sidan ha haft tur.
http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... ikansliet/
Senast redigerad av error 2011-05-04 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Oj, nu minns jag inte helt. Men med tanke på att jag hade kontakt tidigare med en annan utredare (dock bara som psykiatriker och "prata av sig"-snubbe) några år tidigare och då vägrat utredning kan jag ha fått hoppa fram i kön...
Men jag tror att det tog ungefär en månad från remiss till bekräftelse av remissen och sedan tre månader tills utredningen påbörjades.
Jag hade tur tror jag. Kötiderna här i sthlm brukar vara mycket längre.
Men jag tror att det tog ungefär en månad från remiss till bekräftelse av remissen och sedan tre månader tills utredningen påbörjades.
Jag hade tur tror jag. Kötiderna här i sthlm brukar vara mycket längre.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08
Min utredning kom igång väldigt fort, efter kanske tre månader.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
- saltgurkan
- Anslöt: 2007-07-13
Ehh, det tog tre veckor innan jag var kallad till utredning, fördröjd två veckor p g a sjukdom. Nu sa de i och för sig att det var exceptionellt snabbt, att väntetiden brukar vara 2 -3 månader. Jag är i o f s utredd för allt möjligt redan tidigare så det kanske bidrog.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Jag blir så glad när jag ser trådar som denna. 3års väntetid?
Jag skulle bli kallad till någon form av undersökning under de närmsta 2,5 månaderna.
Jag skulle bli kallad till någon form av undersökning under de närmsta 2,5 månaderna.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Återgå till Aspergare och vården