Dör snart av ångest!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Dör snart av ångest!

Inläggav Kahlokatt » 2009-09-28 21:59:08

Snälla hjälp!

Jag har sådan fruktansvärd ångest och sådana hemska tvångstankar att jag tror jag går under! Min medicin - Zymbalta - är plötsligt helt verkningslös! Det verkar som om min kropp plötsligt slår bort vissa mediciners verkningar - är jag ett extremt olycksdrabbat världsunikt fall eller kan sådant hända!?

Jag började äta Anafranil när jag var 14 och åt den i några år, men hade så många biverkningar att jag bytte till Cipramil, men den var verkningslös och jag fick prova Anafranil igen.
Sedan åt jag Zoloft under flera år och hade väldigt lite OCD, men plötsligt slutade den verka!
Efter det har jag provat Seroxat (gick upp kolossalt i vikt), Fluoxetin (blev vansinnigt manisk och sedan hände inget mer), Zymbalta i kombination med Buspiron (fick monsteracne), Zymbalta i kombination med Risperdal (blev fruktansvärt sjuk), någon medicin jag inte minns namnet på (blev kanonsjuk igen), Fluoxetin igen på försök (verkningslöst) och nu äter jag Zymbalta utan något annat. Den har funkat lite, men nu har jag sådan ångest att jag kallsvettas.

Vad skall jag göra!? Enligt läkarna har jag så gott som ätit mig igenom hela psykofarmaka-registret och inget fungerar på mig! Om det inte vore för min familj skulle jag ge upp. Neuroleptikan har inte gjort något annat än att förvandla mig till ett monster. De som ser mig i dag kan nog inte gissa att den vansinnigt fula, feta kvinnan en gång i tiden har varit normalviktig, med slät, fin hy och tjockt, vackert, ljusblont hår.
I dag är jag kanonfet med ärrfinnig hy och tunna testar på huvudet. Ångesten är det enda jag har fått behålla.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Jossan » 2009-09-28 22:14:24

Har du fått terapi?
Någon hjälp med att utreda grundorsaken till ångesten?
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav regnif » 2009-09-28 22:18:02

Jag hade en liten krisgrej en dag och hade tagit viss medicin i en period som brukar avtrubba mig men märkte av problem i mitt liv och det blev ändå framkomligt, trots zombiemedicinerna jag tog. Jag hade ju inte ordnat upp grejerna, så hur skulle medicinen hjälpa? Jag tror du är medveten om nåt, bara, helt enkelt. Det kanske påverkar hur du reagerar? Eftersom något som brukar avtrubba mig gjorde att jag märkte av saker som var fel i mitt liv ändå..

Nämen snälla. Det finns folk i tv som är tänkta att se bättre ut än alla andra, men jag är inte övertygad...
Jag är själv inte säker om jag vill vara så här spinkig. Det behöver inte vara bättre för det. Jag har åkt in på sjukhus av den anledningen, så det är som så här med, fast tvärtom. Känns inte hälsosamt för det liksom.

Känner du sådär så står nåt ju fel i ditt liv?
Mitt hår är risigt på sina ställen också :/
Vet inte om det är tidigare mediciner eller vad..

Jag vet hur det kan vara med viktuppgång och att man får massa finnar av sådant där, usch, jobbigt. Jobbigt att få en ny identitet liksom, bara för att man stoppar i sig främmande ämnen som jag kallar det.

Har du fått nåt annat än mediciner? Terapi eller något att arbeta på tankar med?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Parvlon » 2009-09-28 22:19:09

Ut i skogen och kratta löv.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav regnif » 2009-09-28 22:23:38

Ja, eller annan motion? Nu lever jag ju som jag lär och sitter hemma själv utan att orka gå ut jämt men men. Ta det inte heller personligt, motion skall visst vara bra för hjärnan, inte någon viktnedgångstips här.
Det vore roligare tillsammans...synd du bor lite längre bort.

*kram*
regnif

Inläggav Aspie?! » 2009-09-28 22:27:12

Diazepam skall vara det effektivaste mot ångest:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=5

Xanor är ju en utav dom nya som skall vara bra mot ångest:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2
Senast redigerad av Aspie?! 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
Aspie?!

Anslöt: 2009-09-04

Inläggav Aspie?! » 2009-09-28 22:28:48

Parvlon skrev:Ut i skogen och kratta löv.

Hon lider och du skriver rappakalja.
Aspie?!

Inläggav Parvlon » 2009-09-28 22:32:14

Aspie?! skrev:

Det är du som skriver rappakalja.

Kör upp dina benzo där solen inte lyser, så kanske de gör nytta.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav regnif » 2009-09-28 22:36:05

Är heller inte så säker på benso. Jag har själv fått "mild benso" och tänkte att inte fastnar jag...själv skulle jag varna för det. Inte något av de märkena har jag prövat men ändå. Har upplevt det i år. Det kanske inte var ngt mot just ångest men ändå. Har hört att de kan hjälpa bra för de som verkligen behöver men men, jag vet inte.
regnif

Inläggav Aspie?! » 2009-09-28 22:42:11

Parvlon skrev:
Aspie?! skrev:

Det är du som skriver rappakalja.

Kör upp dina benzo där solen inte lyser, så kanske de gör nytta.

Käkar inga mediciner. Men du kan köra upp krattan där solen inte lyser på dig, det gör säkert mer nytta än att ge idiotiskt råd att kratta löv till en ångestfylld stackare.
Aspie?!

Re: Dör snart av ångest!

Inläggav carl » 2009-09-28 23:27:56

Du får tänka att även om du förändrats så är inte det gamla förlorat. Ibland är man sämre och ibland bättre. Både fysiskt och psykiskt finns det ju alltid hopp om förbättring, även om jag vet att det är svårt att bryta med ångesten.
Försök fokusera på det lilla du kan göra nu för att förbättra situationen och strunta i helheten.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Juddy » 2009-09-28 23:28:32

Har du fått prova antiepileptika?
Jag höll på med en jävla massa ssri, bytte, bytte igen. Zoloft i industriella mängder hjälpte en del men inte helt och hållet. Fick för jävliga biverkningar men man skulle behöva höga ytterligare. Det tog INTE bort ångesten och vid det laget hade jag ätit mig igenom de flesta ssri:er och övriga listade anti-depressiva listade i fass, så kändes det i varje fall. Fick diagnosen bipolär sjd men vad jag förstår försöker man med antiepileptika till flera där andra mediciner bara inte hjälper.
Jag äter Lamictal och Topimax. Det finns annat som valproat-syra, Lyrica.

Fick Risperdal ett tag. Blev jättesjuk. Har svår astma och som en OVANLIG biverkan kan man bli andfådd och jo, jag blev andfådd. På akuten med syrgas-andfådd.

Håll ut, men jag vet att det är ett jävla skit. Ångest är för jävligt.

har du nåt ångestdämpande? nåt korttidsdämpande och nåt i depot?

Tillägg
Jag har xanax i depotform och en läkare som är hur noga som helst med förskrivningen.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 2 gånger.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-28 23:30:21

Jag tror att antidepp och antipsykotika är ineffektivt vid svår ångest, i längden. Det måste till benso också eller istället.

Cymbalta, eller svettbalta som jag kallar den svettades jag oerhört mycket av. Den var väl rätt effektiv mot ångest den korta tid jag åt den, eftersom den gjorde mig så trött att jag sov dygnet runt.

Att medicinerna slutar funka tror jag helt enkelt är tecken på att de inte är tillräckliga för att kapa ångesten i längden. Alltså din ångestproblematik är för stark.

Sover du bra på nätterna?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Juddy » 2009-09-28 23:35:14

sugrövmanövern skrev:Jag tror att antidepp och antipsykotika är ineffektivt vid svår ångest, i längden. Det måste till benso också eller istället.

Cymbalta, eller svettbalta som jag kallar den svettades jag oerhört mycket av. Den var väl rätt effektiv mot ångest den korta tid jag åt den, eftersom den gjorde mig så trött att jag sov dygnet runt.

Att medicinerna slutar funka tror jag helt enkelt är tecken på att de inte är tillräckliga för att kapa ångesten i längden. Alltså din ångestproblematik är för stark.

Sover du bra på nätterna?

Det där med vad man svettas av och inte, är det individuellt? Jag svettades helt hysteriskt på zoloft. Nu när jag äter escitalopram, inga svettningar.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:46:36, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Inläggav Kahlokatt » 2009-09-28 23:38:51

Jag sover ganska bra på nätterna, men ibland har jag "restless legs" (fast jag tror inte att det har med medicinen att göra, vi har dåliga ben i min släkt) och så drömmer jag mycket mardrömmar.

Jag svettas också enormt av Cymbalta (visst ja, det stavas med C. Jag trodde det var Z eftersom jag alltid tänker på Zimbabwe för att komma ihåg vad den heter... :? ), men hellre svett än ångest...

De ångestdämpande jag har fått prova har bara gjort mig sjuk (yrsel, tinnitus, ljusöverkänslighet, illamående, monsteracne).

Jag undrar om jag är lätt bipolär, för jag reagerar starkt på kaffe och Cola och kan dessutom få små, korta glädjekickar när jag bara fnissar och flamsar, för att sedan åter falla ned i avgrundsdjup.

Det värsta är att jag tror att medicinen har gjort mig nästan oförmögen att bli kär! Det är fruktansvärt! Jag kan känna en enorm platonisk kärlek till folk, närmast besatthet, och tycka att de är otroligt vackra, men kärlek på det där andra planet, humhum...det vet jag knappt hur det känns och det gör mig förtvivlad! Är jag asexuell?

Glömde tillägga att jag tränar en del - styrka och boxercise.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:46:42, redigerad totalt 2 gånger.
Kahlokatt

Inläggav regnif » 2009-09-28 23:44:04

Jag fick svårt att andas av Risperdal och känner av det fortfarande trots att jag inte tar skiten sedan länge. De envisades med att de visst hade dålig luft på sjukhuset. Jaha. Visst. Okej. Bra, då kan ju nån undersöka deras skitluft isåfall. Får man väl en anledning att granska dem. Ok, jag igång igen..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:46:42, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Inläggav Juddy » 2009-09-28 23:51:14

Medicinerna kan ju göra en totalt ointresserad av sex. Nu har varken medicin eller sjukdomar gjort det med mig men jag har svårt med ja, känslorna runt kärlek. Jag har just börjat inse att jag inte upplever världen som min omgivning. Men det om asexualitet är inget jag ska säga nåt om.
Jag var van vid mina ångestperioder, det är så jag blir medveten om att jag håller på att få en depressiv period. Jag var lika van vid mina uppåtperioder, och att på uppåtperioderna följde alltid en nedåtperiod. När jag väl fick diagnosen hade jag gått med ångest, depressioner och hypomani i nästan 20 år. AS-diagnosen fick jag nyligen, 3 år efter bipolär-diagnosen. Det är inte ovanligt att diagnoser följer med varandra. Det är ofta ett frågeformulär man ska fylla i, för bipolär 2 (mer depression än uppåt). Be att få fylla i ett sånt screening-insstrument.

Har du blivit sjuk av benso-preparat också? Det är vad som funkar för mig. Det och en måttlig dos av tryptizol. Jag har en bra läkare när det gäller benson. Jag har inte behövt hålla på med en dåres försvarstal om att det verkligen hjälper. Jag VET att de inte är så bra men vad gör man när de är vad som hjälper?!
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Inläggav Juddy » 2009-09-28 23:55:29

regnif skrev:Jag fick svårt att andas av Risperdal och känner av det fortfarande trots att jag inte tar skiten sedan länge. De envisades med att de visst hade dålig luft på sjukhuset. Jaha. Visst. Okej. Bra, då kan ju nån undersöka deras skitluft isåfall. Får man väl en anledning att granska dem. Ok, jag igång igen..

Det, att inte kunna andas, är t o m en vanlig biverkan och sedan ökar risken för lungbesvär. Jag har redan en immunologisk sjukdom i botten så alla antog att det var den. Sen, oj Risperdal.
Juddy

Inläggav Kahlokatt » 2009-09-29 0:02:49

Jag är inte så fin på vad som är vad - vad räknas som benzo?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-29 0:10:12

Juddy skrev:Det där med vad man svettas av och inte, är det individuellt? Jag svettades helt hysteriskt på zoloft. Nu när jag äter escitalopram, inga svettningar.
Jo, det varierar nog, men det är en vanlig biverkning tror jag. Har sett att Cymbalta kallas sweatbalta av folk i USA :P . Effexor är också en som kan ge grymma svettningar hos många.

Jag åt en låg dos Cymbalta och svettades som ett såll.

Kahlokatt skrev:Jag svettas också enormt av Cymbalta (visst ja, det stavas med C. Jag trodde det var Z eftersom jag alltid tänker på Zimbabwe för att komma ihåg vad den heter... ), men hellre svett än ångest...
Jo, jag tyckte den var rätt skön att äta, men jag klarar inte svettningar och förvärring av den trötthet jag redan har. Annars hade jag lätt ätit den. Jag önskar den hade funnits för 10 år sedan och att jag fått den istället för Cipramil som gjorde mig tjock, hypomanisk och knäpp men inte hjälpte något mot ångest.

Så det är ju illa om den nu inte funkar för dig längre, den verkar vara en rätt bra medicin :? .

Kahlokatt skrev:De ångestdämpande jag har fått prova har bara gjort mig sjuk (yrsel, tinnitus, ljusöverkänslighet, illamående, monsteracne).
Vilka har du provat?

Kahlokatt skrev:Jag undrar om jag är lätt bipolär, för jag reagerar starkt på kaffe och Cola och kan dessutom få små, korta glädjekickar när jag bara fnissar och flamsar, för att sedan åter falla ned i avgrundsdjup.
Precis så är min sambo. Men vi vet inte i vilket fack vi ska stoppa det, om det tillhör ADD, om han rentav har Tourettes, eller är bipolär. Han äter Ritalin iaf, och det lindrar hans ångest och gör honom lugn.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:46:42, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Juddy » 2009-09-29 0:28:06

Kahlokatt skrev:Jag är inte så fin på vad som är vad - vad räknas som benzo?

bensodiazepiner är t ex sobril, xanor, stesolid, alla generika som slutar på -zepam,

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/sok_lakemedel.jsp?expanded=N_N05_N05C_N05CD#N05CD02

Alltså FASS/ATC/Nervsystemet/Neuroleptika.../Sömnmedel & Lugnande/Bensodiasepiner
Juddy

Inläggav Altus » 2009-09-29 0:28:44

Kahlokatt skrev:Jag är inte så fin på vad som är vad - vad räknas som benzo?

Se första inlägget i den här tråden:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=113098

Citerar en del av den:

Vilka läkemedel i Sverige är bensodiazepiner?

Nitrazepam: (Apodorm, Mogadon, Nitrazepam)
Flunitrazepam: (Flunitrazepam, Fluscand, Rohypnol)
Triazolam: (Halcion, Triazolam)
Midazolam: (Dormicum, Midazolam), Finns endast som injektionspreparat.
Diazepam: (Apozepam, Diazepam, Stesolid, Valium), Valium är dock ej längre registrerat i Sverige
Oxazepam: (Oxascand, Sobril)
Lorazepam: (Temesta)
Alprazolam: (Alprazolam, Xanor)
Klonazepam: (Iktorivil)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Juddy » 2009-09-29 0:32:08

Nu ska jag sluta inläggskrama här, xanor tog valiums plats. Det är därför det är så poppis i missbrukskretsar.
Juddy

Re: Dör snart av ångest!

Inläggav Inger » 2009-09-29 0:37:09

Kahlokatt skrev:Neuroleptikan har inte gjort något annat än att förvandla mig till ett monster. De som ser mig i dag kan nog inte gissa att den vansinnigt fula, feta kvinnan en gång i tiden har varit normalviktig, med slät, fin hy och tjockt, vackert, ljusblont hår.
I dag är jag kanonfet med ärrfinnig hy och tunna testar på huvudet. Ångesten är det enda jag har fått behålla.

Det var nu en extrem överdrift. Du är mullig men söt, några ärr har jag inte sett och de ljusblonda lockarna har du ju kvar. Liksom din charm, humor och briljanta hjärna.

Men jag förstår om du känner dig förtvivlad när medicinen inte hjälper och bara ger otrevliga biverkningar. Har tyvärr inte en susning vad man gör då.

Vet du vad som utlöser ångesten och tvångstankarna? Ibland kan vissa allergier påverka, du tror inte det kan vara nåt sånt i ditt fall? Eller är det livssituationen, jobbet, relationer till andra el dyl? Eller är det nåt som bara händer utan att du vet varför?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården

Logga in