Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Charley? » 2009-09-27 14:22:56

Jag måste bara påpeka det otroligt ovetenskapliga i att grunda någonting som helst på resultaten från ett internetbaserat quiz. Det sker ju ingen kontroll av deltagare i quizet. Gudars skymning.

Men, jaja. Kommentarer på de enskilda punkterna:

1. "Partner obsessions"
Tycker jag mig se rätt ofta bland personer med AS.

2. Ovanliga sexuella preferenser
Svårt att säga, jag har generellt inte tokbra koll på andras sexuella preferenser. Jag har själv ovanliga sexuella preferenser, i alla fall.

3. Är mer sexuellt attraherad av främlingar än med människor man känner väl
Stämmer på mig, vet inte hur det stämmer på andra.

4. Att vara asexuell
Min uppfattning är att det är vanligare bland personer med AS.

5. Att ha tvångsmässigt sexuellt beteende
Detta har jag ingen koll på.

6. Att vara kär i mer än en person samtidigt
Det kan jag bli, i alla fall. Vet några andra som har AS som är likadana.

7. Liknande inställning till trohet som NTs
Det vet jag inte ens vad det innebär.

1. Problem med auktoriteter
Jag har det och upplever att många andra med AS också har det.

2. Förväntar sig att andra ska ha samma vänner och fiender som man själv
Ingen koll.

3. Att alltid vilja vara med sin partner
Min uppfattning skiljer sig från Alexandras. De personer jag varit tillsammans med som haft AS har haft ett mycket starkare behov av att alltid vara med varandra, än de utan AS.

4. En preferens för att hitta sin egen nisch i livet och göra saker självständigt
Jo, så är det nog.

5. En preferens för hyperfokus på, och att behöva en hel del motivation för att komma igång med saker och ting
Konstigt formulerad mening. Ingen vidare kommentar.

6. En preferens för djur än människor
Ja, många har ju husdjur och så.

1. Ovanliga ätvanor
Absolut.

2. Ovanliga sömnmönster
Absolut.

3. Mindre motivation att hålla sig ren
Nej, det här är väldigt individuellt.

4. Känslor som varierar mellan hopplöshet och högt förtroende
Det är väl snarare bipolaritet eller borderline?

5. En mycket varierande aktivitetsnivå
Stämmer på mig men har nog inte med AS att göra.

6. Att bli deprimerad under vintern
Håller med Inger.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 13:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Re: Hur fungerar aspisars naturliga, sociala miljö?

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-27 14:53:07

Alexandra skrev:
6. Att vara kär i mer än en person samtidigt
Detta tycker jag snarare verkar "icke-autistiskt". Vi är många som tycker att det är påfrestande att ens sitta på ett fik och snacka med mer än en person i taget.


Det beror väl på social fobi snarare än AS. Social fobi är aldrig medfödd, vilket däremot parningsbeteende är...

Alexandra skrev:
7. Liknande inställning till trohet som NTs
Vad är då detta? Att man förutsätter att ens partner inte är otrogen? Ja, det tror jag att de flesta människor har som krav.


Inställningen till sånt varierar väl en del mellan olika kulturer. Jag kan inte se något konstigt med att undra om det skiljer mellan AS och NT, men det verkar ju inte göra det.

Alexandra skrev:
1. Problem med auktoriteter
Mitt intryck är snarare att personer med AS har ett behov av struktur och tydlighet, man behöver få ordentlig "koll" på hur hierarkin ser ut, men har inga problem med att acceptera att det existerar en hierarki.


Struktur är motsatsen till auktoriteter. Förändring påtvingas alltid ovanifrån, ogillar man förändring har man skäl att ogilla auktoriteter. Jag har fått intrycket att aspergare ifrågasätter omotiverade regler mer än andra, och omotiverad lydnad är vad alla hierarkier bygger på.

Alexandra skrev:
2. Förväntar sig att andra ska ha samma vänner och fiender som man själv
Ja, i varierande utsträckning från individ till individ, dock. Detta är ett typiskt tecken på bristande ToM.


Eller på en ToM anpassad för liv i små grupper med stark sammanhållning där alla faktiskt har samma vänner och fiender, grupper utan interna hierarkier att hålla reda på. Det är ingen brist att inte förstå hierarkier, om ingen gjorde det skulle det inte kunna finnas något förtryck. Detta behöver inte nödvändigtvis ha någon koppling till neanderthalare, den här typen av samhällen har funnits inom vår art också, vilket kan vara ett skäl till att aspergare överlevt tidigare.

Alexandra skrev:
3. Mindre motivation att hålla sig ren

Kanske inte mindre motivation, men mindre insikt hos vissa (bristande ToM igen), och bristande ork hos väldigt många.


En NT-normativ omformulering av vad rdos skrev. Man kan lika gärna anklaga NT för bristande insikt i de förödande ekonomiska, ekologiska och hälsomässiga konsekvenserna av överdriven hygien. Du verkar förutsätta att avvikelser från kulturella normer som råder just här just nu är något sjukt...

Alexandra skrev:
5. En mycket varierande aktivitetsnivå
I första hand ett ADHD/ADD-drag.


Det utesluter inte att det är kopplat till AS.

Alexandra skrev:
6. Artt bli deprimerad under vintern

Jag skulle säga att detta är ett typiskt mänskligt drag (som jag personligen inte delar, jag är tvärtom).


Det är inte bara typiskt mänskligt utan typiskt för många djur. Men det som är intressant att veta är om aspergare har mer SAD än andra, att det existerar hos NT vet vi nog allihopa.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 13:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Re: Hur fungerar aspisars naturliga, sociala miljö?

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-27 15:01:30

rdos skrev:6. Att vara kär i mer än en person samtidigt


Det kan jag bli...

rdos skrev:1. Problem med auktoriteter


Stämmer på mig och jag tycker det verkar överrepresenterat.

rdos skrev:3. Att alltid vilja vara med sin partner


Stämmer på mig.

rdos skrev:5. En preferens för hyperfokus på, och att behöva en hel del motivation för att komma igång med saker och ting


Stämmer på mig och verkar vara rätt vanligt.

rdos skrev:6. En preferens för djur än människor


Japp. Det är ju bara djur som kan bete sig som folk :)

rdos skrev:3. Mindre motivation att hålla sig ren


Stämmer på mig.

rdos skrev:4. Känslor som varierar mellan hopplöshet och högt förtroende

5. En mycket varierande aktivitetsnivå

6. Artt bli deprimerad under vintern


Alla stämmer på mig.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 13:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Re: Hur fungerar aspisars naturliga, sociala miljö?

Inläggav Alexandra » 2009-09-27 15:28:47

Den förfärlige snömannen skrev:
Alexandra skrev:
6. Att vara kär i mer än en person samtidigt
Detta tycker jag snarare verkar "icke-autistiskt". Vi är många som tycker att det är påfrestande att ens sitta på ett fik och snacka med mer än en person i taget.


Det beror väl på social fobi snarare än AS. Social fobi är aldrig medfödd, vilket däremot parningsbeteende är...
I mitt personliga fall handlar inte detta om social fobi, utan om perceptionsstörningar och svårigheter att ta in många intryck samtidigt. Jag är inte ensam bland AS-personer om detta.

Visst ogillar väldigt många AS-personer förändringar (kanske främst för att det är så svårt för oss att hantera dem), men jag tror inte att AS-personer normalt sett kopplar ihop auktoriteter med förändring. Tvärtom tror jag att auktoriteter och hierarki kan skapa en känsla av stabilitet för många AS-personer. Du har "fått intrycket att aspergare ifrågasätter omotiverade regler mer än andra", jag har det inte. Däremot har jag ett bestämt intryck av att vi är många som inte förstår vissa regler (eller inte förstår dem fullt ut) - återigen bristande ToM.

Där det finns mer än en människa, så uppstår det hierarkier (som dock kan vara flexibla, och ta sig olika uttryck, det kommer vi inte ifrån. Hierarkier är inte nödvändigtvis skadliga, utan behövs för att upprätthålla ordning. Bristande förmåga att förstå oskrivna regler kan aldrig vara en tillgång, jag finner ditt resonemang kring hierarkier ologiskt.

Jag tyckte att din formulering "NT-normativ" var rätt så rolig. ;)

Alexandra skrev:
5. En mycket varierande aktivitetsnivå
I första hand ett ADHD/ADD-drag.
Snömannen skrev:Det utesluter inte att det är kopplat till AS.
Korrekt.

(När det gäller frågan om inställning till trohet, så menade jag inte att den är ointressant. Vad SAD beträffar, så är det ju fullt möjligt att AS-personer i allmänhet drabbas mer av det; jag tänker mig att om man har perceptionsstörningar, så är man mer känslig generellt.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 13:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Mats » 2009-09-27 19:28:39

Har slagit samman tråden "Hur fungerar aspisars naturliga, sociala miljö?" med den här tråden.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 13:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Hur fungerar aspisars naturliga, sociala miljö?

Inläggav rdos » 2009-09-28 20:06:05

Alexandra skrev:Jag gör ett försök att ta dina kriterier på allvar, rdos. Dina slutsatser gör jag dock inga vidare försök att kommentera.


Att kommentera resultat ifrån Aspie-quiz som bygger på tusentals personers svar är inte seriöst. Vad du tror eller inte tror om dessa frågors relevans intresserar mig inte speciellt mycket. Såvida du inte kan hitta någon publicerad forskning som kommit till andra slutsatser så lägger jag ingen vikt vid sådana kommentarer.

Vitsen var som sagt att just kommentera VARFÖR resultaten ser ut som de gör, och inte att ifrågasätta om mina data är korrekta.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Juddy » 2009-09-28 20:17:11

A, jag ifrågasätter metodiken, B, jag ifrågasätter om data är korrekta. A + B = AB. Att diskutera varför resultaten ser ut som de gör blir inte mer än en övning i fåfänga.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 13:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Hur fungerar aspisars naturliga, sociala miljö?

Inläggav rdos » 2009-09-28 20:21:16

Alexandra skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:
Alexandra skrev:[quote]6. Att vara kär i mer än en person samtidigt
Detta tycker jag snarare verkar "icke-autistiskt". Vi är många som tycker att det är påfrestande att ens sitta på ett fik och snacka med mer än en person i taget.


Det beror väl på social fobi snarare än AS. Social fobi är aldrig medfödd, vilket däremot parningsbeteende är...
I mitt personliga fall handlar inte detta om social fobi, utan om perceptionsstörningar och svårigheter att ta in många intryck samtidigt. Jag är inte ensam bland AS-personer om detta.
[/quote]

Skulle snarare tro att det beror på att man har svårt att sålla ut röster när många personer talar samtidigt. Det kan jag definitivt känna igen, men det är ingen "perceptionsstörning". :roll:

http://www.rdos.net/eng/aspeval/#54

Alexandra skrev:Visst ogillar väldigt många AS-personer förändringar (kanske främst för att det är så svårt för oss att hantera dem), men jag tror inte att AS-personer normalt sett kopplar ihop auktoriteter med förändring. Tvärtom tror jag att auktoriteter och hierarki kan skapa en känsla av stabilitet för många AS-personer.


Det tror jag inte:

http://www.rdos.net/eng/aspeval/#1047
http://www.rdos.net/eng/aspeval/#164
http://www.rdos.net/eng/aspeval/#337

Och förresten så tror jag att majoriteten av inflexibiliteten bland vissa aspies inte alls är något medfött. Det beror helt enkelt på den värld de lever i, med ideliga misslyckanden, ifrågasättanden och andra problem. När man inte förstår sin omvärld så är det naturligt att man kompenserar genom att ogilla förändring.

Alexandra skrev:Du har "fått intrycket att aspergare ifrågasätter omotiverade regler mer än andra", jag har det inte. Däremot har jag ett bestämt intryck av att vi är många som inte förstår vissa regler (eller inte förstår dem fullt ut) - återigen bristande ToM.


Håller inte med om detta heller. Jag ifrågasätter inte regler för att jag inte förstår dem, utan för att jag inte accepterar dem. :roll:

Alexandra skrev:Där det finns mer än en människa, så uppstår det hierarkier (som dock kan vara flexibla, och ta sig olika uttryck, det kommer vi inte ifrån. Hierarkier är inte nödvändigtvis skadliga, utan behövs för att upprätthålla ordning. Bristande förmåga att förstå oskrivna regler kan aldrig vara en tillgång, jag finner ditt resonemang kring hierarkier ologiskt.


Bristande förståelse för oskrivna regler hör ihop med att man missar ickeverbal kommunikation. Det har således inget med ifall man gillar hierarki eller ordning att göra.

Referens:
http://www.rdos.net/eng/aspeval/#82

Mest relaterad till:

88. Do you have difficulties interpreting body language and/or facial expressions and figuring out what people feel and want, unless they tell you? (.61)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-28 20:24:12

Juddy skrev:A, jag ifrågasätter metodiken, B, jag ifrågasätter om data är korrekta. A + B = AB. Att diskutera varför resultaten ser ut som de gör blir inte mer än en övning i fåfänga.


Att bara skriva att man ifrågasätter dittan och dattan utan att ta reda på faktiska förhållanden är meningslöst. Om du vill ge ett seriöst intryck så måste du givetvis först sätta dig in i metodiken (som jag antar att du inte har en susning om) och formulera relevanta invändningar emot den. Som hjälp i detta arbete kan jag erbjuda dig en vetenskaplig artikel om Aspie-quiz. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-09-28 20:30:43

För att den ska vara vetenskaplig ska den ha blivit publicerad. Hur gick det med den saken?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-09-28 20:37:01

Charley? skrev:Jag måste bara påpeka det otroligt ovetenskapliga i att grunda någonting som helst på resultaten från ett internetbaserat quiz. Det sker ju ingen kontroll av deltagare i quizet. Gudars skymning.


Varför skulle det behövas kontroll av deltagare? Den aspekten är sedan länge överspelad. I dagsläget så definierar Aspie-quiz själv vad som är aspigt och neurotypiskt genom att använda faktoranalys. I 48 olika versioner så finns exakt samma faktorer. Att dessa faktorer verkligen har hög relevans för AS har visats dels genom att fråga mängder av människor om diagnoser, och dels genom samkörning med Simon Baron-Cohens AQ test vid två tillfällen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-28 20:40:51

Inger skrev:För att den ska vara vetenskaplig ska den ha blivit publicerad. Hur gick det med den saken?


Den kan vara vetenskaplig utan att vara publicerad.

I dagsläget så håller jag på med revidering av manuskriptet, men p.g.a. tidsbrist så har detta dragit ut på tiden. Har oxå avslutat första slutversionen för att kunna presentera konsistenta resultat på exakt samma frågor från kring 100.000 personer. Detta var en av invändningarna som "Autism" tidigare hade.

Själva metodiken är dock beskriven på ett uttömande sätt redan. Det som saknas är resultaten på slutversionen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Juddy » 2009-09-28 20:42:23

rdos skrev:
Juddy skrev:A, jag ifrågasätter metodiken, B, jag ifrågasätter om data är korrekta. A + B = AB. Att diskutera varför resultaten ser ut som de gör blir inte mer än en övning i fåfänga.


Att bara skriva att man ifrågasätter dittan och dattan utan att ta reda på faktiska förhållanden är meningslöst. Om du vill ge ett seriöst intryck så måste du givetvis först sätta dig in i metodiken (som jag antar att du inte har en susning om) och formulera relevanta invändningar emot den. Som hjälp i detta arbete kan jag erbjuda dig en vetenskaplig artikel om Aspie-quiz. :wink:


Som jag har läst. Jag har läst dina källor. Jag har läst "grundtanken" bakom alltsammans, jag har "gjort" quizzen.
Men du förefaller ju inte tåla någon kritik mot quizzen eller den "vetenskap" du har byggt den på och därför blir det ointressant att försöka.
Det finns ett vett spektrum i det mänskliga spektrum av beteenden som anses vara normalt. Avvikande beteenden i en kultur accepteras i en annan men är tabu i en tredje. Det finns ett par beteenden som är tabu rakt över kulturer. Det är mig främmande, som utbildad antropolog, att särställa personer med AS. Som det var förut. AS normala sociala miljö. Det beror på VAD vi jämför med. Och VARFÖR vi jämför. Fyller jämförelsen någon egentlig funktion är är det verkligen av vikt att spåra ev. sexuellt avvikande beteende hos människor med AS? Jag har antagit att den synestesi jag har var något alla hade, nu vet jag att det inte är så. Det är inget jag behöver ha en quiz för. Jag vet mina små egenheten. I övrigt har man bara ett huvud att tänka med, med det vill jag säga att det är svårt att veta om jag har samma tankemönster som en NT eller hur pass avvikande det är. För vem är det viktigt att veta att det är avvikande annat än om jag lider av det? Det är mig fullständigt främmande att närma mig människans sociala miljö med den här sortens metodik. Ska man så göra kan man åtminstone kräva att man gör det med någon sorts sociologiska/antropologiska/socialantropologiska metoder och frånhåller sig socialdarwinismen.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Juddy » 2009-09-28 20:44:13

rdos skrev:
Inger skrev:För att den ska vara vetenskaplig ska den ha blivit publicerad. Hur gick det med den saken?


Den kan vara vetenskaplig utan att vara publicerad.

I dagsläget så håller jag på med revidering av manuskriptet, men p.g.a. tidsbrist så har detta dragit ut på tiden. Har oxå avslutat första slutversionen för att kunna presentera konsistenta resultat på exakt samma frågor från kring 100.000 personer. Detta var en av invändningarna som "Autism" tidigare hade.

Själva metodiken är dock beskriven på ett uttömande sätt redan. Det som saknas är resultaten på slutversionen.


Nej, det ska vara publicerad och peer-reviewed.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Juddy » 2009-09-28 20:47:42

rdos skrev:
Charley? skrev:Jag måste bara påpeka det otroligt ovetenskapliga i att grunda någonting som helst på resultaten från ett internetbaserat quiz. Det sker ju ingen kontroll av deltagare i quizet. Gudars skymning.


Varför skulle det behövas kontroll av deltagare? Den aspekten är sedan länge överspelad. I dagsläget så definierar Aspie-quiz själv vad som är aspigt och neurotypiskt genom att använda faktoranalys. I 48 olika versioner så finns exakt samma faktorer. Att dessa faktorer verkligen har hög relevans för AS har visats dels genom att fråga mängder av människor om diagnoser, och dels genom samkörning med Simon Baron-Cohens AQ test vid två tillfällen.


Dagstidningar som kör omröstningar har ofta en text i anslutning där det står nåt i stil med [url]"Resultatet ska inte ses som representativt för allmänheten och inte heller för Internetanvändare eftersom urvalet av de röstande är okontrollerat. Det bör alltså tolkas med viss försiktighet"[/url]
DNs text vid omröstningar.
Så nej, urval är i högsta grad viktigt.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav rdos » 2009-09-28 20:54:33

Juddy skrev:Som jag har läst.


Vad har du läst? Artikeln om Aspie-quiz som jag skickade till "Autism". Hur kan du ha läst den när den inte finns publicerad någonstans?

Juddy skrev:Jag har läst dina källor.


Jaså? Du har läst vilka källor som artikeln om Aspie-quiz refererar till? Det tror jag inte heller. Kan du isf nämna någon av dem så jag vet att du inte bara ljuger?

Juddy skrev:Jag har läst "grundtanken" bakom alltsammans, jag har "gjort" quizzen.


Att ha gjort quizen är knappast en merit i sammanhanget, lika lite som att känna till "grundtanken", vad nu det skulle vara. :roll:

Juddy skrev:Men du förefaller ju inte tåla någon kritik mot quizzen eller den "vetenskap" du har byggt den på och därför blir det ointressant att försöka.


Jodå, jag tål saklig kritik. Prova så får du se. Om du har någon sådan.

Juddy skrev:Fyller jämförelsen någon egentlig funktion är är det verkligen av vikt att spåra ev. sexuellt avvikande beteende hos människor med AS?


Nej, det har ingen vikt. Av det skälet så har jag inte gått mycket längre än att fråga om "ovanliga sexuella preferenser". Utifrån en så pass grov kategori så kan man inte identifiera något specifikt, vilket är meningen oxå. Däremot så är självklart naturlig social mijlö av vikt för att förstå AS.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-28 20:56:26

Juddy skrev:
Nej, det ska vara publicerad och peer-reviewed.


Den har varit på peer-review två gånger.

Dock så var inte frågan nu om den var publicerad eller inte, utan jag erbjöd dig den för att du skulle sluta att påstå en massa som du inte har fog för, och istället sätta dig in i metodiken bakom.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Juddy » 2009-09-28 21:00:12

Det spelar ju liksom ingen roll vad man än säger så jag avstår sedan får du tro vad du vill.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav rdos » 2009-09-28 21:01:54

Juddy skrev:
rdos skrev:
Charley? skrev:Jag måste bara påpeka det otroligt ovetenskapliga i att grunda någonting som helst på resultaten från ett internetbaserat quiz. Det sker ju ingen kontroll av deltagare i quizet. Gudars skymning.


Varför skulle det behövas kontroll av deltagare? Den aspekten är sedan länge överspelad. I dagsläget så definierar Aspie-quiz själv vad som är aspigt och neurotypiskt genom att använda faktoranalys. I 48 olika versioner så finns exakt samma faktorer. Att dessa faktorer verkligen har hög relevans för AS har visats dels genom att fråga mängder av människor om diagnoser, och dels genom samkörning med Simon Baron-Cohens AQ test vid två tillfällen.


Dagstidningar som kör omröstningar har ofta en text i anslutning där det står nåt i stil med [url]"Resultatet ska inte ses som representativt för allmänheten och inte heller för Internetanvändare eftersom urvalet av de röstande är okontrollerat. Det bör alltså tolkas med viss försiktighet"[/url]
DNs text vid omröstningar.
Så nej, urval är i högsta grad viktigt.


Prova att läsa vad jag skrev en gång till så kanske du fattar bättre. :roll:

Aspie-quiz använder inte diagnosticering av medverkande som många andra psykiatriska studier för att detta vore omöjligt. Istället så bygger Aspie-quiz upp poängen på fullkomligt objektiva grunder genom att använda första och andra faktorn från faktoranalys av tidigare versioner (utan rotation eller annan manipulation). Som viktfaktorer används "factor loadings" direkt. Dessa poäng har 0.83 i korrelation med AQ-testen, och stabiliteten för faktorerna mellan versioner är över 0.9 (faktorkongruens).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-28 21:03:13

Juddy skrev:Det spelar ju liksom ingen roll vad man än säger så jag avstår sedan får du tro vad du vill.


OK, så nu när du BEVISAT att du inte vill veta något, så håll dig utanför den här tråden i fortsättningen. Annars ämnar jag anmäla dina oseriösa inlägg för borttagning.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-28 21:10:53

Juddy skrev:Det är mig fullständigt främmande att närma mig människans sociala miljö med den här sortens metodik. Ska man så göra kan man åtminstone kräva att man gör det med någon sorts sociologiska/antropologiska/socialantropologiska metoder och frånhåller sig socialdarwinismen.


Hur förklarar man genetiska avvikelser med sociologi? Sociologi är ett specialfall av ekologi, inte tvärtom...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav rdos » 2009-09-28 21:21:44

Den förfärlige snömannen skrev:
Juddy skrev:Det är mig fullständigt främmande att närma mig människans sociala miljö med den här sortens metodik. Ska man så göra kan man åtminstone kräva att man gör det med någon sorts sociologiska/antropologiska/socialantropologiska metoder och frånhåller sig socialdarwinismen.


Hur förklarar man genetiska avvikelser med sociologi? Sociologi är ett specialfall av ekologi, inte tvärtom...


[OT]
Sociologi är mestadels en ren pseudodovetenskap. En riktig sociolog tror knappt att gener har någon som helst betydelse för mänskligt beteende öht.
[/OT]
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-28 21:25:20

rdos skrev:[OT]
Sociologi är mestadels en ren pseudodovetenskap. En riktig sociolog tror knappt att gener har någon som helst betydelse för mänskligt beteende öht.
[/OT]


Nja, det är ett brett ämne där det finns många teorier.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav rdos » 2009-09-28 21:28:30

Den förfärlige snömannen skrev:
rdos skrev:[OT]
Sociologi är mestadels en ren pseudodovetenskap. En riktig sociolog tror knappt att gener har någon som helst betydelse för mänskligt beteende öht.
[/OT]


Nja, det är ett brett ämne där det finns många teorier.


OK. Har inte haft någon orsak att sätta mig in i sociologi. Det som intresserar mig är främst evolutionsteori och evolutionspsykologi. Fast jag känner faktiskt en sociologiprofessor på WP, och han är riktigt sympatisk trots att han är sociolog. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:53:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in